Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tor 15 nov, 2018 08:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 11 maj, 2005 21:43 

(Denna motion är egentligen inkommen för sent - årsmötet får besluta om den ändå ska behandlas)

Motion från Henrik Jonés:

Vi har f.n. ett system där vi tar ut medlemsavgift med 50 kronor per kalenderår. Ett sådant system har den nackdelen att den som går med i förbundet på höstkanten s.a.s. får mindre för pengarna än den som löser medlemsskap vid årets början.

Systemet har kanske sina fördelar så länge man har ett helt manuellt hanterat medlemsregister.

Men när vi nu har vår hemsida och spelardatabasen vore det ingen större svårighet att gå över till ett system där en löst årsavgift gäller för 12 månader framåt. Jag tror t ex att amerikanska scrabbleförbundet har ett sådant system. Det som behövs är en funktion där en spelares medlemsskap registreras i databasen. Denna funktion tilldelar med automatik ett medlemsskap som gäller ett år framåt, avrundat nedåt
till jämn kalendermånad. Skälet till avrundning neråt är att det inte ska gå att spela två SM (så länge detta spelas nån gång i maj) på samma årsmedlemsskap.

Exempel: Spelaren Per löser medlemsskap vid en tävling den 5 mars 2006. Pers medlemsskap i förbundet kommer att gälla t.o.m. den sista februari 2007.

Eftersom uppgiften registreras i spelardatabasen kan den också visas i ratinglistor och liknande.

För att garantera att reformen inte leder till minskade intäkter för förbundet föreslås att avgiften samtidigt höjs till 75 kronor. Denna höjning bör - förutsatt att medlemsantalet förblir någorlunda lika - leda till att en viss mindre ökning av förbundets intäkter som kan användas till vissa ändamål som det idag verkar saknas resurser till. Jag tänker t ex här på priser till Scrabbletouren. Det känns lite märkligt att vi har utlyst en tävling i förbundets regi som det inte finns några utlovade priser till. En annan angelägen sak är inköp av nya släta brickor enligt
tidigare redovisad offert. 75 kronor är fortfarande en synnerligen blygsam summa vid jämförelse med vad medlemsskap i andra föreningar och förbund av olika slag kan löst på.

Jag yrkar därför:

- Att Scrabbleförbundet från januari 2007 byter till ett medlemssystem där
medlemsskap gäller 12 månader framåt från det att det lösts, avrundat neråt till närmaste månadsskifte.
- Att dessa uppgifter läggs in och hanteras i spelardatabasen, vilket kommer att underlätta för arrangörer vad gäller kontroll av vilka spelare som ska betala förbundsavgift
- Att årsavgiften samtidigt höjs till 75 kronor för vuxna medlemmar.

/Henrik Jonés

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 11 maj, 2005 23:18 
Användarvisningsbild

Såvitt jag kan förstå är alltså poängen med förslaget att det idag skulle finnas spelare som inte tävlat under första halvan av året (och därmed inte betalat avgift) för att senare under hösten avstå från en tävling pga ekonomisk maximering (snålhet)..

Har jag missat något?
Är det idag något större problem med spelare som motsvarar den beskrivningen? Med så låg avgift som 50/75:- har jag svårt att tänka mig det.

I princip tycker jag inte att förslaget är dåligt men kanske skapar det lite onödigt mycket röra för att åtgärda ett problem som troligen inte finns - eller i mycket ringa omfattning (gissar jag).

Personligen gillar jag enkelheten i att veta vilket kalenderår medlemsavgiften gäller för. För samtliga medlemmar.

Jag håller däremot med om är att avgiften borde registreras i förbundsdatabasen.
Jag håller också med om att avgiften kan/bör höjas.

Jag skulle också kunna tänka mig att man införde en liten rabatt för nya spelare som blir medlemmar efter halvårsskiftet.

Dessutom kanske det vore en poäng att det fanns en morot (20:- i rabatt?) för den som betalar medlemsavgiften i förskott - före årsskiftet.

Detta skulle kunna ge två positiva effekter:
1) Lite stadigare kassa tidigt på året.
2) Ett antal spelare som redan betalat medlemsavgift och därmed kanske lättare anmäler sig till tidiga turneringar (för att få maximal valuta..). När väl anmälningsavgiften ska betalas har man ju "glömt" att årsavgiften redan är betald och kalaset kanske "känns" lite billigare för en vissa..

Vad vet jag..?

Nu är ju Henrik en väldigt klok man och förslaget innehåller kanske fler bottnar än jag uppfattat. :)
Jag håller som sagt med om flera delar i förslaget..

/Stefan Furth

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 11 maj, 2005 23:29 
Användarvisningsbild

Jag tycker också att motionens förslag verkar onödigt tillkrånglat. Det måste bli väldigt svårt för turneringsarrangörerna att veta vilka spelare man ska kräva på förbundsavgift.

Jag föreslår i stället att den som spelar sin första turnering för året efter den sista juni, bara behöver betala 30:- i årsmedlemsskap. Eller kanske 40:- för dessa och 60:- för övriga, så slipper man minskade intäkter för förbundet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 14 maj, 2005 14:04 
Regelkommittén

Jag lutar nog också åt att det är för krångligt. Dessutom är jag mot
en höjning av avgiften.

I dag är det möjligt att anordna en turnering där helt nya spelare kan
betala 100 kronor för en dags spel. Det kräver att arrangören har
tillgång till en billig lokal, men det går. Det tycker jag är mycket
sympatiskt, och jag tror att det leder till att många provar på att
tävla i Scrabble, varav några sedan fastnar. Om avgiften höjs ens till
60:- (som styrelsen förmodligen kommer att föreslå) så blir detta
väldigt svårt och den "magiska gränsen" på 100 kronor kommer
förmodligen att passeras.

Garvade spelare kommer naturligtvis inte att tveka, men för nya
spelare bör nog avgiften snarare jämföras med andra dagsaktiviteter än
med årsmedlemsavgifter i andra föreningar, om man delar min syn på att
vi vill ha många nya "prova på"-spelare.

Själv tror jag exempelvis att jag inte skulle brytt mig om att anmäla
mig till min första turnering om det kostat 120:- för en dags spel,
eller liknande. Då hade jag sannolikt aldrig börjat spela Scrabble.

Vidare kan jag inte se att det skulle behövas någon höjning, eftersom
förbundet har god ekonomi. Bokslut kommer ju ganska snart nu, så det
kanske får diskuteras mer då.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 15 maj, 2005 13:34 
Det kan ligga något i att även små höjningar är intressanta när det gäller nya spelare men jag tror inte att det är så dramatiskt. Troligen har man bestämt sig för att spela/bli medlem innan man ens begrundat den faktiska medlemsavgiften..

Blotta möjligheten/risken att någon nykomling skulle rygga kan dock vara tillräcklig för att överväga alternativ.

Lägre avgift för helt nya medlemmar/år 1?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 15 maj, 2005 13:35 
Användarvisningsbild

jag var tydligen inte inloggad... (ovan) :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 15 maj, 2005 20:13 

"Lägre avgift för helt nya medlemmar/år 1?"

Den idén är faktiskt inte alls dum. Den borde vi nog överväga. Jag tycker nämligen att Johan R:s invändningar mot höjd avgift är synnerligen beaktansvärda.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 15 maj, 2005 21:10 
Regelkommittén

Jag tycker också det låter som en bra tankegång. Men kanske skulle man
i stället göra så att man skippar medlemskapskravet på en spelares
första turnering, förutsatt att det inte är SM?

Då slipper man extra krångel med ännu fler typer av medlemsavgifter
(vi har ju redan ungdomsavgift). När man väl spelat en turnering så
tror jag att man känner i fall man vill spela mer, och då är en
medlemsavgift på 60 eller 75 kronor knappast något problem. Samtidigt
kan det i stället bli ännu lägre tröskel för att locka helt nya
spelare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 15 maj, 2005 22:00 

Jag kan också tänka mig lägre avgift år ett. Har även funderat på Merkos förslag om att inte ha någon avgift på den allra första tävlingen, men då är frågan om en höjd medlemsavgift enbart skulle gå till att finansiera dem som bara spelar en enda turnering under året (om man vill fortsätta men spelar nästa turnering först nästa år blir det ju ingen medlemsavgift alls år ett). Bestämmer vi oss för att det inte blir den effekten, kan det vara ett vettigt alternativ. Det skulle dock i så fall också kräva en ändring i våra ratingkrav, eftersom dessa i nuläget - liksom sedan starten - kräver att alla deltagare ska vara medlemmar för att en tävling ska vara ratinngrundande. Vi gjorde visserligen ett undantag för Butter Cup, men det känes som ett verkligt specialfall.

En annan variant vore att spelare som spelar sin första tävling i typ oktober eller senare kan betala medlemsavgift för både året och nästa år samtidigt - och då får en rejäl rabatt. Men det tror jag strider mot Sveroks krav på att man ska ta ställning till sitt medlemskap *varje* år.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]