Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tis 13 nov, 2018 04:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 18 maj, 2005 22:18 

FÖRSLAG OM MEDLEMSAVGIFT FÖR 2006
Styrelsen föreslår att det under 2005 läggs en större summa pengar på
inköp av utrustning. Detta gör ett ganska djupt hål i kassan och den kan
behöva fyllas på för framtida behov. Jämfört med många andra föreningar är medlemsavgiften också låg.

Styrelsen föreslår därför en höjning av medlemsavgiften. En risk med att
göra på detta sätt är att tröskeln för nya spelare att börja spelare höjs.
Därför föreslås samtidigt att spelare på sin allra första ratinggrundande
turnering (SM undantaget) är befriade från medlemsavgift. Styrelsen
bedömer att det, denna avgiftsfrihet till trots, bör bli ett litet
nettotillskott på intäktssidan.

Styrelsen föreslår att årsmötet beslutar:
- att fastställa medlemsavgiften för 2006 till 60 kronor (tidigare 50) för
spelare född senast 1987 och till 30 kronor (tidigare 20) för yngre
spelare.
- att spelare som spelar sin första turnering NÅGONSIN inte behöver ha
löst medlemsavgift för att delta. Undantaget från denna regel är SM, då
alla måste vara medlemmar.

Kassör Ausa Jonsson ställer sig inte bakom att-sats nummer två, eftersom hon anser att en sådan regel skulle krångla till medlemsrapporteringen för arrangörer och kassörer och öka risken för fel.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 19 maj, 2005 08:39 
Användarvisningsbild

Jag gick just in för att kommentera ungefär som jag nu ser att Aula redan har gjort. :)
Dvs. det kan skapas en del administrativ oreda om man låter vissa spela utan att vara medlemmar.
Dessutom känner jag intuitivt att det kan dyka upp andra problem med att driva verksamhet för icke-medlemmar enligt förslaget. Finns det några villkor från SVEROK? Försäkringsfrågor? Demokratiperspektiv? (får en sån rookie någon "röst".. i olika frågor?) Etc..

Nja, jag gillar det inte riktigt.. :?

Däremot gillar jag principen att det ska vara enkelt att börja spela scrabble.
Allra enklast vore kanske att helt enkelt ge en rabatt och komplettera det befintliga undantaget/förslag enl:
Årsavgift 60:-, ungdomar (år?) och nya medlemmar: 30:-

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 19 maj, 2005 13:48 
Regelkommittén

Hmm, det där förstår jag inte. Icke-medlemmar deltar ju inte helt
sällan i SSF-aktiviteter, de ställer upp som orddomare, möter svenske
mästaren i simultanscrabble eller så. Självklart inträffar det inget
magiskt ur försäkrings- (vad?) eller Sverok-perspektiv för att någon
spelar vad SSF unilateralt förklarat vara en "ratinggrundande
tävlingsmatch". Några omröstningar i samband med turneringar har jag
heller aldrig hört talas om.

Rent tekniskt skulle jag väl vilja lösa det som att en ny spelare får
ett gratis medlemskap som dock bara varar under tidsrymden av en
turnering. Det gäller alltså inte till årsmötet och det ger oss inga
nya medlemmar att redovisa till Sverok, om inte personen därefter
väljer att betala medlemsavgift.

Vidare begriper jag inte hur det skulle kunna vara
administrativt enklare att ta ut 30:- från en ny medlem än att ta ut
0:-. Som jag förstår det skulle det i så fall ändå bli ett riktigt
medlemskap, dvs gälla för deltagande i alla årets turneringar?

Nåja, det är inte jag som är tilltänkt kassör, och min enda åsikt
är att det bör bli ett system som är så lite krångligt som möjligt,
men jag begriper det inte!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 19 maj, 2005 17:16 
Användarvisningsbild

Jag är ju, som sagt, inte säker på vilka problem som kan tänkas uppstå. Det är mer en känsla och exemplen skall ses som frågor.

Att det skulle vara enklare med 30:- än 0:- syftar på principen "betald avgift = medlem"
Summan är enkel eftersom den ju redan gäller för ungdomar.

Värdering
Min personliga erfarenhet att det är lättare att värdera något man faktiskt betalar för - även om det är en liten summa. Jag föredrar nog principen att man aktivt väljer att bli medlem i en förening - inte en slags automatisk anslutning som en slags slaggprodukt av att man var med och spelade i en turnering..

Princip
En annan viktig principfråga är om medlemsavgiften skall ses som en slags "tävlingsavgift" eller (vilket jag anser) en tydlig medlemsavgift.
Redan idag ligger lite för mycket fokus på att det är ett slags nödvändigt "ont" att betala 50-lappen först när man bestämt sig för att delta i en turnering. Spelar man inte ett år finns det ingen direkt känsla av att man ändå skulle betala medlemsavgiften.
Så upplever jag det - och jag tycker det är synd.

Det vore bättre om man i första hand var medlem i Scrabbleförbundet för att man gillar verksamheten, gemenskapen, informationen och servicen. Man betalar sin avgift som andra årsavgifter, fullt naturligt i början på verksamhetsåret - oavsett om man ännu har planerat att delta i någon aktivitet..
Att man sedan dessutom är berättigad att delta i turneringar borde vara en bisak. Tycker jag.

Förslaget att avgiftsbefria första turneringen förstärker intrycket av att det är en slags tävlingsavgift..

Jag är medveten om att jag inte lyckas få ihop formuleringarna riktigt, och möjligen blandar ihop päron och papiljotter men jag försöker ge uttryck för en känsla.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 19 maj, 2005 19:40 
Regelkommittén

Mhm. Nu skulle man väl iofs bara bli "automatiskt ansluten" under den
tid som turneringen pågår. Det är ju inte fråga om något SSU-liknande
mygel för att få extra Sverok-bidrag eller så.

Men jag förstår att jag inte förstår dig, för själv ser jag ju
medlemsavgiften som ett (lyckligtvis litet) nödvändigt ont, samt som
ett slags tävlingsavgift. Jag har mycket svårt att se det som något
slags allmänt stöd till Scrabble eftersom jag av erfarenhet vet att
folk som vill spela Scrabble kan göra detta utan att behöva förlita
sig på donationer eller statligt stöd.

Nåja, mer ska jag nog inte skriva i detta ämne. 30kr/år för
förstagångsmedlemmar är helt ok för min del, och torde knappast äta
upp någon större del av höjningen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 19 maj, 2005 19:49 
Användarvisningsbild

Jag kan, för den delen, också konstatera att det naturligtvis inte är något direkt problem - rent administrativt - att genomföra förslaget fullt ut heller.. :)

För mig personligen funkar det så med olika medlemsskap att jag betalar in i början på året så länge jag är intresserad och tycker att föreningen/organisationen bedriver en verksamhet som jag vill uppmuntra till och vara mer eller mindre aktiv i..

Kanske är jag obotlig romantiker när jag tror att Scrabbleförbundets medlemmar skulle tänka så..

Ska inte påstå att detaljen är oerhört viktig för mig om några verkligen vill göra på gratisförslaget. Det är ju, på sitt sätt, en trevlig tanke.

Vi bjuder på första blosset.. ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 23 maj, 2005 09:20 
Jag håller med StefanF! En förening är man med i från årets början till dess slut. När det gamla året är slut och det nya börjar, så betalar man en ny medlemsavgift, oberoende av om man tänker spela någon tävling den 2 januari eller ej.

Ett annat problem som jag ser med att tillåta icke-medlemmar att spela sin första tävling är att då måste man hålla ordning på vilka som någonsin spelat någon tävling. Alla tävlingsarrangörer måste alltså ha en lista på samtliga deltagare i samtliga tidigare tävlingar för att kunna avgöra om någon skall vara medlemskravsbefrigad eller ej. Det känns mycket besvärligt att administrera, tycker jag.

Vad är det förresten för 30 kronor ni pratar om? 60 kr skulle ju vara den nya medlemsavgiften, eller?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 23 maj, 2005 09:23 

Jag glömde visst att jag inte var inloggad... Det var alltså jag, guggee, som skrev inlägget som Gäst ovan.

(Varför kan man förresten skriva inlägg som inloggad? Är inte det också rätt opraktiskt?)

Och när jag läste StefanFs alla inlägg litet noggrannare hittade jag var 30 kr kom ifrån, så det behöver ingen förklara....

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 23 maj, 2005 09:25 

Åhhhh! Att jag aldrig kan skriva rätt, eller åtminstone kontrolläsa inläggen innan jag postar.....

Varför kan man skriva inlägg om Oinloggad, menade jag så klart!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 23 maj, 2005 14:08 
Användarvisningsbild

guggee skrev:
Varför kan man skriva inlägg om Oinloggad, menade jag så klart!

Jag tycker att det är bra att den som hittar in på sajten och undrar över något kan ställa en fråga i forumet utan att behöva krångla med registrering. Men jag ska ta och lägga in en varningstext om man försöker skriva utan att ha loggat in, så att man uppmärksammas på det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 maj, 2005 21:20 
Användarvisningsbild

Jag ansluter mig till Ausa här. Ibland känns det som vi är nästan hysteriskt rädda för att kräva in några kronor av folk. I de flesta andra sporter eller hobbys som utövas organiserat så har man regelbundna utgifter av en helt annan kaliber än vad scrabblespelare behöver vederfaras. Folk som t ex spelar bridge betalar efter vad jag förstår regelmässigt uppemot 100 kronor per speltillfälle i klubblokalen - detta gäller åtminstone en innerstadsklubb som S:t Eriksbridgen. Medlemsavgifterna ligger säkert också över våra. Att då krångla till administrationen för att vi tror att folk som slipper undan avgiften en gång kan tänkas bli mer benägna att komma och spela mer tävlingar - nä det tror jag inte ger någonting som är värt besväret. Jag kan också hålla med Guggee om att det vore rimligt att begära att alla betalar sina avgifter vid nytt årsskifte - men om vi inte kan eller vill genomföra en sån ordning så tycker jag att nuvarande upplägg med betalning i samband med årets första turneringsstart är bra och bör behållas. Tummen ner alltså från min sida.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 maj, 2005 08:41 
Användarvisningsbild

Jag har ju ungefär samma inställning som Henrik även om mitt sätt att förklara är bra mycket mer invecklat och svårbegripligt..

Grundfrågan är väl egentligen om det verkligen är ett stort problem?
Kanske är det svårt att få veta sanningen men alla här har väl nån gång blivit medlemmar..
Hur stor andel av beslutet hängde ihop med storleken på avgiften?
Jag förstår att det i sammanhanget är mer intressant att fråga dom som valt att inte vara medlemmar men ändå.. är det verkligen ett problem, det vi nu försöker lösa?

Min personliga gissning/uppfattning är så här:
- Scrabbleförbundet är redan idag väldigt bra på att fånga upp nya och behålla gamla medlemmar. Den nya sajten och alla trevliga människor är en stor dragningskraft tillsammans med det spännande spelet.
- Väldigt få av våra potentiella medlemmar har så dålig ekonomi att man inte har råd att bli medlem. Är det tillräckligt intressant, roligt är den redan låga avgiften lätt att prioritera.
- Har man verkligen inte råd med medlemsavgiften så har man inte heller råd med startavgiften på en hundring. (och mat, resor etc.)

Det jag tror är viktigt för att värva nya är snarare av pedagogisk art. Det skall vara helt klart att man är välkommen trots att man inte kan något. Gott om trevliga nybörjarturneringar, jippon. Lätt att få kontakt.
Man ska också kunna idendifiera sig med verksamheten och kunna se sig själv som scrabblare..

Kanske kan dessa punkter finfinfinputsas liite men jag vet faktiskt inte hur det skulle gå till - dessa områden är redan oerhört välutvecklade och det jobb som görs är fantastiskt, tycker jag.

Möjligen finns en liten liten detalj som de flesta av oss tar för givet, vi är nog rätt bortskämda - och det är hur mycket man verkligen får för startavgiften (och medlemsavgiften) när man tävlar..i

Det är ju oerhört mycket ideellt arbete och kärlek nerlagt på varenda tävling. Ett stort antal timmar med administration, iordningsställande av lokaler, information, utrustning, fika, hjälpa till med bostäder, boka restauranger, fixa protokoll, tävlingsförberedelser mm. mm.

Att för allt detta betala någon futtig hundring är ju egentligen närmast löjligt - om man ser till vad man får - och jag tror att de flesta av oss inser detta.
Jag vet inte men kanske går det att sälja mer till nykomlingar med hjälp dessa självklarheter.. Kanske.

Hursomhelst tror jag nog egentligen att själva avgiften som sådan är ytterst marginell för beslutet (om den inte skulle höjas kraftigt till typ 100-150:- ) eller så..

Egentligen är det kanske ett bättre alternativ att köra prova-på-turneringar en eller två ggr/år (förslagsvis i storstäderna) som är helt gratis och inte alls ingår i statistiken..
(Det kanske redan görs idag? Har inte koll på detaljerna riktigt..)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]