Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: fre 15 dec, 2017 17:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 22 aug, 2011 16:37 
Användarvisningsbild

Jag har funderat lite på att ordna seriespel i höst, men jag hittar inte riktigt motivationen till det. Det står naturligtvis någon annan fritt att göra det istället, men i avvaktan på ett ev. sånt initiativ tänkte jag att vi skulle försöka få igång intresset och engagemanget för våra huvudstadsträningar med lite kvällstävlingar. Jag börjar redan imorgon (Under förutsättning att Torgny eller vad vår väska heter nuförtiden kommer dit förstås).

Eftersom tiden är mer begränsad så får också betänketiden lov att bli det. Vi kör "snabbscrabble" med 20 minuter betänketid per spelare. I övrigt samma regler som det brukas.

Ingen föranmälan krävs, men det är tillåtet att hojta till här i tråden. De som vill vara med och spela försöker vara på plats vid 18-tiden, så drar vi igång spelet senast kl 18.15. Därefter 5 ronder enligt följande preliminära schema:

18.15 rond 1
19.00 rond 2
19.50 rond 3
20.35 rond 4
21.25 rond 5

... vi borde alltså vara klara runt kvart över tio. Hoppas ingen tycker att det är för sent.

Jag har ingen laptop, så om ingen annan har det heller så får det bli något så omodernt som en manuell poängräkning och manuell hopparning av spelare enligt någon slags Monradprincip. Jag tror inte att vi blir jättemånga, men för att inte ta mig vatten över huvudet så säger jag ändå max 10 spelare.

Jag ska försöka skriva ut lite mer protokoll om vi inte har över i väskan sen Johans tävling?

Inga anmälningsavgifter, inga priser, inget bjäfs. Bara rent scrabblespel i lite snabbare takt än vanligt.
Välkomna imorgon de som vill! Blir vi bara typ 4 stycken så kör vi väl en alla-möter-alla över 3 ronder istället.

InläggPostat: mån 22 aug, 2011 17:32 
Sekreterare

Jag tänkte komma imorgon. Kommer som vanligt någon kvart innan.

InläggPostat: mån 22 aug, 2011 20:44 

vilken BRA grej och vilket KUL initiativ! Kan tyvärr inte komma imorgon men är jättesugen att vara med på en sån här grej om tillfälle bjuds någon annan vecka!

InläggPostat: tis 23 aug, 2011 09:38 
Valberedningen

Jag är så fett på. :)

InläggPostat: tis 23 aug, 2011 09:40 
Valberedningen

Henrik.J skrev:
Jag ska försöka skriva ut lite mer protokoll om vi inte har över i väskan sen Johans tävling?

Det behövs säkert nya protokoll i väskan.

InläggPostat: tis 23 aug, 2011 14:01 
Regelkommittén

Gunde finns hos mig sedan (GU)NRUNNER. Och jag är sjuk. Eller har varit i alla fall, jag känner mig tillräckligt bra för att ta mig ner till Soft med väskan, sen vet jag inte om jag stannar så länge men jag ser till att vara där kl 18.

InläggPostat: tis 23 aug, 2011 15:47 
Användarvisningsbild

Merko skrev:
Gunde finns hos mig sedan (GU)NRUNNER. Och jag är sjuk. Eller har varit i alla fall, jag känner mig tillräckligt bra för att ta mig ner till Soft med väskan, sen vet jag inte om jag stannar så länge men jag ser till att vara där kl 18.

vad bra. tack Johan!

InläggPostat: tis 23 aug, 2011 17:15 

Jag håller med Andreas, jättegärna en annan vecka!

InläggPostat: ons 24 aug, 2011 00:13 
Användarvisningsbild

Den första kvällstävlingen är avgjord! Vi blev 6 st och spelade alla-mot-alla i 5 ronder a' 20 min. Här är resultaten (även inmatade under träningsspel)

1. Johan Rönnblom 4 segrar (+123)
2. Johan Berner 4 segrar (+121)
3. Fredrik Hansson 3 segrar
4. Måns Eriksson 2 segrar
5. Anna Jansson 1 seger
6. Henrik Jonés 1 seger

På rullfronten kan nämnas Fredriks fina AGILITY. Lite roligt var att Anna spelade SIDOBORD mot mig i tron att det var en vardagsrumsmöbel som kanske, kanske kunde stå i SAOL. Samtidigt som jag utmanade ordet insåg jag att det lät som en båtterm, vilket Elisabet B som satt publik en stund kunde bekräfta. Ordet var mycket riktigt godkänt. Vi har väl de flesta av oss fått in såna där genom åren... Min bästa (sämsta?) var när jag chansade med O-STARTAD och fick igenom den eftersom OST-ARTAD står... :lol:

Det var kul och lagom spännande att köra en intensiv tävling så här. Tidsbrist var vi flera som fick i var och varannan match. De flesta verkade överens om att det här formatet engagerar mer än att köra seriespel eller cup. Däremot var vi inne på att köra nån slags poängtabell/maraton som premierar regelbundet deltagande. Måns förslag var att man kan poängsätta placeringar i omvänd ordning, så att med 6 deltagare som idag får segraren 6 poäng etc. Kan det vara något?

Gänget tyckte också allmänt att det kanske blev lite sent att köra till runt 22 och jag böjer mig för majoriteten där. Så nästa gång jag fixar det (preliminärt om 2 veckor, jag har som väl bekant mina barn hos mig varannan vecka och även om de börjar bli halvstora så vill jag normalt inte sticka iväg en hel kväll) så blir det 4 ronder istället. Det går dock finfint att ordna tävlingar andra tisdagar också för den som vill.

Senast redigerad av Henrik.J ons 24 aug, 2011 14:12, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: ons 24 aug, 2011 10:15 
Valberedningen

Det där ser ju väldigt fint och bra ut i resultatlistan. Tråkigt att det var omvänd ordning på Johanarna i verkligheten. Det var Johan R som vann och hade +123 i skillnad.

Noterbart är att jag förlorar turneringen på ren snällhet. :) Stackars Anna var helt sönderstressad i slutet av vår match och jag hjälpte henne räkna sista poängen samt tryckte på klockan. Den stannade på 00:00 och klocksymbol (började alltså inte räkna uppåt som hade varit intressant att se) men jag efterskänkte de 10 straffpoängen eftersom jag tyckte att Anna klart hunnit med ändå.

Protokollet gäller. Grattis Johan R till segern! :D :!:

InläggPostat: ons 24 aug, 2011 14:13 
Användarvisningsbild

Banjo-Herren skrev:
Det där ser ju väldigt fint och bra ut i resultatlistan. Tråkigt att det var omvänd ordning på Johanarna i verkligheten. Det var Johan R som vann och hade +123 i skillnad.

Noterbart är att jag förlorar turneringen på ren snällhet. :) Stackars Anna var helt sönderstressad i slutet av vår match och jag hjälpte henne räkna sista poängen samt tryckte på klockan. Den stannade på 00:00 och klocksymbol (började alltså inte räkna uppåt som hade varit intressant att se) men jag efterskänkte de 10 straffpoängen eftersom jag tyckte att Anna klart hunnit med ändå.

Protokollet gäller. Grattis Johan R till segern! :D :!:

Korrigerat - jag var tydligen trött och lätt förvirrad igår kväll. Ursäkta! :-)

Det var f.ö. en av de mindre segermarginaler som någonsin någon form av scrabbletävling avgjorts på.

InläggPostat: ons 24 aug, 2011 16:59 
Sekreterare

Jag var så trött sista matchen så Johans tilltag var något oväntat men snällt. Har varit med om tuffare tag på spelbordet. Luttrad har man blivit.
Men för protokollet. AGIlITY var min rull.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]