Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tor 09 sep, 2010 22:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hjalmarcup
InläggPostat: tor 08 jul, 2010 15:59 
Användarvisningsbild

Jag har också en utrustning i bagaget.

*Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp!*

InläggPostat: tor 08 jul, 2010 18:26 

Info inför mötet. Huset jag bor i ligger bredvid en elaffär (Armborgs), man går in på gården, men det är gatuhuset. Portkoden är 5162, en halv trappa upp ser ni 4 dörrar, dessa är våra. Ring på klockan så öppnar jag.

hälsningar
Anders

InläggPostat: tor 08 jul, 2010 18:27 

Roland och Pia,
har jag förstått det rätt att ni vill komma på fredagen? Det är OK isåfall.

hälsningar
Anders

InläggPostat: tor 08 jul, 2010 21:57 

Jo, det både vill vi och har planerat utifrån att det skulle gå... :o Bra då att det verkligen funkar :) Vi dyker upp runt kl 18 om det passar.

InläggPostat: fre 09 jul, 2010 17:07 

Funkar bra Roland

Anders

InläggPostat: fre 09 jul, 2010 17:08 

Mitt telefonnummer om det skulle vara något är 0706096118

Anders

InläggPostat: lör 10 jul, 2010 12:39 
Användarvisningsbild

Hoho, hur går det för er?

InläggPostat: lör 10 jul, 2010 23:41 

Nu är turneringen uppladdad och rullningarna inlagda. Livesändningen fick vi tyvärr inte att fungera under dagen, men senare kunde ni ju se allting.

Såväl jag som många andra kommer att minnas den här turneringen som smått extrem pga värmen. 30,6 grader officiell temperatur i Örebro idag. Lyckligtvis var det inte Elmis lägenhet, utan en normal, och temperaturen kändes inte som högre än ute. Men det var alltså nog så mycket det. Att vi varken hade termometer inne eller ute var antagligen bra.

Alla tolv tog sig genom sina sju matcher, en del piggare än andra. Själv märkte jag att jag hade ont om tid i alla matcher utom den mot Gunnar, där jag hade 19 minuter kvar och han 11 eller något sånt. Brukar inte ha konstant ont om tid nuförtiden, men hjärnan fungerade helt enkelt långsammare än vanligt.

För alltid kommer jag i varje fall att minnas den långa paus som uppstod då eftermiddagspausen följde på Gunnars och min korta match. Hela den tillbringade jag nämligen på närbelägna ICA vid kyldiskarna! :) Det fick mig att börja må bättre och med en halv liter dricka per match sen, orkade jag två matcher till. Och ingen vakt kom ens för att kolla vad jag var för en suspekt typ. ;)

Rullningar och sånt får ni se när någon godkänt. Två nior rullades till exempel.

InläggPostat: sön 11 jul, 2010 14:44 

Tack Anders för turneringen, med tanke på hur varmt det var ute var det inte så illa inne i lägenheten. Det var en rätt sliten scrabblare samling mot slutet, jag blixtspelade själv igenom de två sista matcherna för att jag inte orkade tänka och var totalt utslagen på kvällen efter turneringen.

Spelmässigt hade jag tur med bra brickor överlag och fick nöjet att spela min första trippel-trippel på tävling - billiga AK(T)ERSTA mot Zak. Några snyggare rullningar var Annas TU(NI)SisKA, Pers OINTReS(SE) och Rolles K(R)AFTPAR.

InläggPostat: sön 11 jul, 2010 14:47 

Det är roligt att vara hemma i Örebro. Roligt att vinna bästa Örebroord. (Nu var det ju bara jag och Gunnar som skrev upp sig på listan.) Mitt ord var tro. För de som undrar så är Närke inte bara ett gnällbälte utan också ett trobälte...Om någon lagt torp borde det varit avgörande...http://www.torpkonferensen.nu/
Grattis Gunnar, Zach och Per. Och tack till Anders för turneringen. Är mest nöjd med min 9, TU(NI)SisKA i en för övrigt usel match mot Zach.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön 11 jul, 2010 19:54 

Puh, det var en svettig tillställning där det var omöjligt att hålla huvet kallt -- åtminstone bokstavligt, eller hur man nu skall uttrycka det utan att det blir nån slags halvtöntig (göteborgsk) ordvits av det hela. :)

Hyfsat nöjd över resultatet 4-3 i matcher. Hade egentligen inte så mycket att sätta emot i de matcher som gick åt pipsvängen, möjligen kunde nåt extra byte gjort susen i matchen mot Gunnar. Mot Per så började det i dur men slutade ordentligt i moll och mot Pia så fick jag på tok för många fantasi- och poängfattiga ställ samt att det var ett rejält tillknäppt bräde. Vad gäller vinsterna så flöt det på fint egentligen i samtliga matcher men särskilt i två av dem där jag nådde 505 resp 554 poäng. I den sista matchen mot Andreas B, där tröttheten var som allra värst och värmen som mest påtaglig, flöt det på alldeles oväntat bra. Efter åtta drag hade jag lyckats rulla fyra gånger och skrapa ihop dryga 400 poäng. En rolig och mycket märklig upplevelse, lär dröja innan nåt sådant händer igen.

Kul att få spela i Örebro igen, det var ett bra tag sedan sist. Hoppas verkligen det inte dröjer så länge till nästa örebroturnering. Tack så mycket Anders för arrangemanget, login och sällskapet i helgen!

InläggPostat: sön 11 jul, 2010 20:39 

Ja, det var en varm sak. Rond 5 var nog värst när solen låg på ryggen. Jag kan nog ändå bara skylla på mig själv för att jag då släppte *OMKRETSA som lät bra. Gunnar fullkomligt krossade mig i en annan match med tre rullningar, varav en gav 140 poäng. Inför sista ronden hade jag lägst PJ-poäng av alla på 4 segrar. Jag mötte spännande nog Gerd som tillsammans med mig och Per slogs om silver och brons. Det började väldigt bra med TUKTARE för 80 poäng på given, HÅLFOT i andra draget för 30 poäng, och VASSLE + (UNDRA)S för runt 30 i tredje, plus syning. Sen fick jag fyra I:n och när jag bytte fick jag Z. Gerd öste på och gick förbi mig efter mitt andra byte. Det började bli kämpigt, men jag hade fått ihop båda blanka och kunde rulla (D)IrEkTIV över röd. Gerd fick Z:at som inte gick ut i slutet. Jag visste att jag behövde mycket pj för att slå Per och körde på med en bricka i taget i slutet för att vinna så stort som möjligt. Det visade sig att det räckte till att sno åt mig silvret med 3.8 PJ-poängs marginal. Jag är nöjd och glad över att rycka upp mig i slutet efter 3-2! Jag tänkte också att nu tar jag mig över 1100, men jag landade på 1099.99 i rating. :D

InläggPostat: sön 11 jul, 2010 21:06 

Äntligen hemma, efter en svettig tåg- och dito flyg- och bussresa.

Är besviken på Pellejöns, hade räknat med att två vinster skulle räcka till en liten ratinghöjning, men icke sa Nicke.

Spelade över mitt snitt (fem spelare över mig hade sämre snitt),blev rejält mosad i bara en match, den sista mot Per C. Men jag gråter inte, bryter bara ihop och kommer igen!

Några glimtar;
-fick ut en falsking; *PRISRAM, som borde ha varit RAMPRIS

-Pia synade glatt STÅLRAND, som var godkänd (tack Frank!)

-släppte igenom *LÄKE, bara för att öppna upp, skulle ha fått ut min PERSiSK ändå. Vågade inte lägga TÅA -måste banka in treorna....
I den matchen fick jag Z i sista plocket ur påsen, i kombination med OOUT borde det ha funnits en chans, men Andreas S. hade prickat av korrekt och blockade naturligtvis.

-tyckte nästan synd om David (men bara nästan) som försökte sig på *(F)RAMÄNDe, jag frågade t.o.m. vad den blanka var. Skulle han ha valt a istället för e hade den varit godkänd. Det blev en synnerligen defensiv match från min sida, visste ju att han hade en blank, och kom senare underfund med att han hade den andra också. Jobbade febrilt på att blocka utlägg för Z, men misslyckades. Blev vinst ändå.

-Mot arrangören vågade jag inte lägga BOP (måste som sagt låsa in mig en weekend med treornas ordlista), försökte mjölka mig till en VARGHONA, med dåligt resultat. Tight match, som jag kanske kunde ha vunnit....

Diverse reseäventyr som vanligt, under träningsmatchen på hotellet hamnade brickpåsen bakom batteriet/elementet/radiatorn (välj ord själv!) men det fixade vi med en klädhängare.

Tågresorna nu var betydligt lugnare än under SM för snart tre år sedan, hotellet helt ljuvligt (fast jag inte fick någon bacon till frukost)

Avslutar med att tacka Anders, som förhoppningsvis inspirerar Örebroarna att komma på banan igen!

(Tionde platsen räckte till den sista boken på prisbordet, utan den spännande deckaren vet jag inte hur jag skulle ha stått ut under hemresan!)

InläggPostat: mån 12 jul, 2010 11:57 

Gunnar! Du är. . .
Grattis till dig och Zak och Per förstås. :)

InläggPostat: mån 12 jul, 2010 14:56 

Nu kollade jag också Silja Line. Kväll och kväll var dyrare än Viking. Morgon resp kväll blev däremot 143 euro totalt för fyra personer och bil. Om resenärerna är två, blir priset 127e. Om man skaffar Club One-kortet, verkar man dessutom få 30% rabatt på bilplatsen, åtminstone om man bokar minst 28 dagar före avgång. På Silja måste man alltid betala i samband med bokningen.

InläggPostat: mån 12 jul, 2010 17:23 

auranita skrev:
Är besviken på Pellejöns, hade räknat med att två vinster skulle räcka till en liten ratinghöjning, men icke sa Nicke.

Pellejöns är ibland en knepig herre att förstå sig på, men inte när man räknar ut rating: Pellejönspoäng spelar ingen som helst roll för ratingen, den används bara för att särskilja spelare på samma antal vinster i resultatlistan.

InläggPostat: tis 13 jul, 2010 13:37 

Tack Anders för en trevlig turnering! Kul med spel i Örebro igen och hoppas att det inte dröjer allt för länge till nästa gång!

Vad gäller mitt eget spel så får jag vara nöjd. Mot Gunnars två rull gick det inte att sätta emot så mycket. Desto nesligare var förlusten mot Gerd med ynka två poäng, får skylla på värmen att jag inte hittade de vinnande dragen i slutspelet...

Sen så har jag roat mig med att försöka räkna ut hur många dragpoäng som egentligen skilde mellan mig och Zakarias. 3,8 PJ-poäng skiljde till slut. Min sammanlagda poängskillnad blev + 212, Zakarias + 130. Mina motståndares antal segrar var 26, Zakarias 28. Enligt formeln som står under "turneringar" och "spelsystem": Poängskillnad + (Buchholztal x konstant) där konstanten är "runt 30" (vad nu menas med det), blir alltså mitt PJ 212+(26*30)= 992PJ. Zakarias får 130+(28*30)= 970PJ. Mina uträkningar stämmer alltså inte med "verkligheten" och jag blir inte klok på var felet är, men misstänker att konstanten ska vara högre.!? Eller? Nån som vet hur man räknar? Kan man samtidigt säga att det hade räckt med ynka 4 dragpoäng till för att klättra förbi Zakarias?

Sen är jag nyfiken på hur själva lottningsproceduren ser ut. Börjar programmet "uppifrån" i resultatlistan och matchar denne med den som ligger närmast och som den inte har mött? I min sista rond lottades jag mot Anita som hade 2 segrar och inte mot Pia som hade 3 segrar, hur tänkte datorn där?

Hursomhelst, skoj att lira och kul initiativ Anders, får vi göra om snart!

/Per

InläggPostat: tis 13 jul, 2010 14:16 

Märkte nyss till min stora fasa, att Davids (F)RAMÄNDe visst var godkänd!

Jag kommer inte ihåg vem av oss som matade in draget i ordkollen, det vet jag att jag alltid checkar ord med å och ä. Måste ha varit M som matas in som N. Inte så mycket att göra åt numer, vi godkände ju båda inmatningen. Gäller bara att i fortsättningen komma ihåg att M och N ligger bredvid varandra på tangentbordet, och dessutom är snarlika när de skrivs med gemener.

InläggPostat: tis 13 jul, 2010 14:19 

Figo skrev:
Sen så har jag roat mig med att försöka räkna ut hur många dragpoäng som egentligen skilde mellan mig och Zakarias. 3,8 PJ-poäng skiljde till slut. Min sammanlagda poängskillnad blev + 212, Zakarias + 130. Mina motståndares antal segrar var 26, Zakarias 28. Enligt formeln som står under "turneringar" och "spelsystem": Poängskillnad + (Buchholztal x konstant) där konstanten är "runt 30" (vad nu menas med det), blir alltså mitt PJ 212+(26*30)= 992PJ. Zakarias får 130+(28*30)= 970PJ. Mina uträkningar stämmer alltså inte med "verkligheten" och jag blir inte klok på var felet är, men misstänker att konstanten ska vara högre.!? Eller? Nån som vet hur man räknar? Kan man samtidigt säga att det hade räckt med ynka 4 dragpoäng till för att klättra förbi Zakarias?

Ja, eller två poäng mer i matchen mot Zakarias. Det hade du nog kunnat få, men å andra sidan gör alla så många stora misstag att små skillnader i pellejöns i praktiken fungerar som slump.

Citera:
Sen är jag nyfiken på hur själva lottningsproceduren ser ut. Börjar programmet "uppifrån" i resultatlistan och matchar denne med den som ligger närmast och som den inte har mött? I min sista rond lottades jag mot Anita som hade 2 segrar och inte mot Pia som hade 3 segrar, hur tänkte datorn där?

Manfred tar inte hänsyn till Pellejöns-poäng, jag tror att spelarna med samma antal vinster matchas i slumpvis ordning. Det skulle gå att vässa på algoritmen så att det nästan aldrig skulle förekomma situationer som den du beskriver, men koden skulle bli väldigt mycket mer komplex.

InläggPostat: tis 13 jul, 2010 22:52 

Nu finns mina matcher i matcharkivet.

InläggPostat: ons 14 jul, 2010 08:56 

Det var inte FRAMÄNDe som jag försökte med utan *Ö(V)ERÄNDe. Så bortsyningen var korrekt.

Mvh David

auranita skrev:
Märkte nyss till min stora fasa, att Davids (F)RAMÄNDe visst var godkänd!

Jag kommer inte ihåg vem av oss som matade in draget i ordkollen, det vet jag att jag alltid checkar ord med å och ä. Måste ha varit M som matas in som N. Inte så mycket att göra åt numer, vi godkände ju båda inmatningen. Gäller bara att i fortsättningen komma ihåg att M och N ligger bredvid varandra på tangentbordet, och dessutom är snarlika när de skrivs med gemener.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]