|
Sent om sider; några matchreferat från senaste Elmiaden!
#1: Elof; Första mötet mellan Elof och mig var en mycket jämnt, där vi större delen av matchen hade samma eller nästan samma poäng. Lyckades dock dra ifrån lite grann på slutet, och vann med ca. 20 poäng.
#2: Malin; blev totalt mosad! Hade väl inte så grymt dåliga brickor, men Malin hade lite bättre, och förvaltade dem väl.
#3: Gubbi; enmatch jag aldrig kommer att glömma! Normalt brukar jag börja när jag har fördel, men av någon underlig anledning bestämde jag mig för att välja sida, vilket var lyckosamt, började med att rulla STANSAR(E). Hade jag börjat, hade jag inte fått någon rull. Hade hyfsat brickflyt, och fick ut en rullning till, banala SERVeRA.
Gjorde dock ett stort "misstag", Gubbi räknade 2 poäng för lite åt sig, vilket jag var vänlig nog att påpeka. Skulle jag ha vetat hur matchen skulle sluta, skulle jag ALDRIG ha gjort det!
Se´n var det slut på det roliga, kämpade tappert för att hålla mitt försprång, men Gubbi knappade in. Fick dock den andra blanka på slutet, men inte i kombination med alltför rullvänliga bokstäver.
När påsen var tom började jag få lite bråttom, medan Gubbi hade gott om tid på sig. Räknade med att på ut TÄTa men skulle det räcka? Funderade på TÄTe över röd, men nej, det lät för osannolikt. Kommer inte ihåg vad Gubbis sista drag var, jag gick ut med TÄTa, och Gubbi visste meddetsamma att han vunnit med en enda poäng! Hade jag vågat lägga TÄTe, hade jag vunnit, skulle ju faktiskt inte ha förlorat något mer än några poäng på att inte chansa. Att jag "bjudit" honom på 2 poäng kom jag ihåg först långt senare, fick visserligen "sportslighetspoäng" av Gubbi, men samtidigt lite bannor från en annan spelare, som menade att det är bara om man leder med över 200 poäng mot en elitspelare som man kan kosta på sig att vara vänlig!
#4: Anders; samma som mot Malin, egentligen inte så dåliga brickor, men fick inte till det, mosad igen.
#5: Tomas; Eftersom varannan match gått bra och varannan dålig, så räknade jag med att vinna den här. Skulle väl ha gjort det om jag hade tänkt igenom slutspelet lite bättre, vilket jag faktiskt skulle ha haft tid att göra (i motsats till min motståndare). 2-poängsförlusten får jag helt enkelt skylla på slarv.
#6: Christian; Christian hade bra brickor, men lite problem med att få ihop hakningarna. Synade bort både *KLOA och *KLORA. Fick dock själv igenom en falsking; *RANDTAL. Hyfsad vinst, trots att jag på slutet synade godkända REK, men släppte igenom *MANS.
#7: Caitlin; jämn match där Caitlin drog ifrån efter ett tag med TURIStA, och det såg dyster ut. Så öppnade hon upp för en dubbelblå, fick hyfsat för BY/SY, och fick nästa drag igenom falskingen *LOTTARE. Liten vinst till slut.
Fast turneringen kändes som en berg- och dalbana, så blev det ändå en hyfsad ratinghöjning, några pinnhål upp på listan, och höjning av snittpoängen. Spelade mitt näst högsta snitt någonsin, och första gången en turnering i Sverige med alla matcher över "skamgränsen" 300. Vackert så med tanke på att jag var ganska trött, och inte så där jättetaggad.
Alltid lika kul med Elmiadpartaj, ett stort tack till värden, alla medspelare och resesällskapet (utan henne misstänker jag att jag hade stannat hemma, så segt var det att ge sig iväg fredag morgon)!
_________________ ..jag blir alltid värre framåt natten..
|