Tack för turneringen, definitivt den lyxigaste som ordnats. Vi får skaka fram några foton så att folk kan fatta "hur vi rullar" i Finland. Grattis Johannes och Jesper till välförtjänta medaljer.
En liten situation utan prejudikat uppstod i min match mot Johannes. Johannes gick ut och jag antecknade poängen. Efter det avstämde vi slutpoängen efter brickavdrag (i mitt fall muntligt). Sedan diskuterade vi och gjorde slutspelsanalys tillsammans med Jesper och Jussi. Efter två minuter inser jag att jag inte pausat klockan som smugit till 10-12 sekunder övertid. Tidsavdrag hade utgjort skillnaden mellan min vinst och oavgjort. Situationen för tankarna till Gerds förlust på tidsavdrag, de väsentliga skillnaderna är att vi hade avstämt slutresultatet (hade jag bara skrivit ner det hade det nog varit solklart) och övergått till något som tydligt var en efteranalys med inblandad publik.
Om situationen hade prövats hade det stått mellan regeln om sista draget och den nytillkomna "sportslighetsregeln":
Citera:
- Den som går ut slår på klockan som vanligt, eftersom motståndaren kan vilja utmana något ord. En motståndare som accepterar draget ska stanna klockan efter att ha antecknat draget i sitt protokoll. Båda spelarna kontrollerar att de har kommit fram till samma slutpoäng och signerar sina protokoll.
- Det åligger var och en att uppvisa ärlighet, sportslighet och respekt för motspelare och funktionärer under tävlingarna.
Från min sida gör jag följande reflektioner:
- Tack till Johannes som var mycket sportslig i den uppkomna situationen! Utan välvilliga turneringsdeltagare räcker ingen regelsamling i världen.
- Pausa klockan när ni är färdiga så uppstår inga oklarheter. Att skriva ner det avstämda slutresultatet bör också räcka, jag har sett många klockor ticka på 15 minuter övertid efter turneringsmatcher.
- Sportslighetsregeln är onekligen vag, men antyder ett allmänt förhållningssätt till situationer där de korta odetaljerade regelformuleringarna känns otillräckliga eller tillåter många tolkningar. Det möjliga alternativet skulle vara en sakta ökande samling av prejudikat som eventuellt eftergranskas av tävlingskommittén.