Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tis 17 jul, 2018 09:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 268 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Turneringar efterlyses!!
InläggPostat: sön 13 jan, 2008 19:48 

Jag är supersugen på att turnera men det är väldigt klent med tävlingar på gång.... Inger och jag ska så småningom i vår anordna en icke ratinggrundande parturnering och det kommer bli skitkul. Mer om det senare när vi besämt datum och så, då gör vi en egen tråd till den.

Men finns det inga i trakten som är manade att ordna nån turnering snart, jag får abstinens!!!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 13 jan, 2008 20:05 
Användarvisningsbild

Det verkar ju osäkert om det blir något Örebro Open i år, men en del andra återkommande tävlingar förväntar man sig under våren: Göteborg Open, Stockholm Open, ABC Cup och DBS (om Nils kör den i år också, eller någon annan tar över) och något i Finland (var det inte tal om Åland?). Umeå kanske också är redo att köra något redan till våren?

Om någon i Stockholm (eller omnejd) sedan skulle få för sig att ordna ytterligare turneringar vore det nog väldigt bra, eftersom suget är stort efter fler turneringar där. Kanske dags att väcka Gillet Cup till liv igen till exempel?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 13 jan, 2008 21:23 

Jag har preliminärbokat lokal i Mariehamn på Åland lördagen den 12.4.2008. Siktar på 8-matchersturnering, och max 20 - 30 deltagare.

Måste dock checka upp några detaljer med min medarrangör och på lokalen före jag kan öppna för inbjudan.

Potentiella deltagare kan dock redan nu börja fundera på resealternativ, från Sverige finns det nästan hur många som helst.

Man måste helt kallt räkna med två övernattningar, om vi väntar tills första dagsfärjan kommer på lördag (12.30) och slutar före den sista går (19.00) så blir det inte många matcher.

Har surfat lite på nätet, och kommit till att det är förmånligast att ta kvälls- eller nattbåt, och övernatta samtidigt som man reser. (Övernattning i Mariehamn är dyrt). Billigaste alternativet jag hittat är med Viking Cinderella, avgång Stockholm fredag kväll 18.00, ankomst Mariehamn lördag morgon 07.45 retur natten mot söndag, buss Mariehamn Långnäs 00.10, 01.10 Viking Isabella från Långnäs, ankomst 6.30 till Stockholm.(Samtliga tider lokala.) Ca. 270 SEK per person i delad 4-personers C-hytt med VikingClub-kort (inklusive transfer Mariehamn-Långnäs, exklusive frukost).

De billigaste hytterna brukar dock gå åt först, så den som vill komma billigt undan bör redan nu samla ihop hyttkompisar och boka, det går bra att avboka någon vecka före avresa, om man mot förmodan skulle ångra sig!

Så pricka in lördagen den 12.4. i kalendern redan nu, och fundera på resealternativ, återkommer med mer information!

Senast redigerad av auranita sön 13 jan, 2008 22:45, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 13 jan, 2008 22:17 

Göteborg Open, som är tvådagars, kommer i mars. Vi skall utlysa den snart.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 13 jan, 2008 22:37 
Användarvisningsbild

Stockholm kan inte få nog av tävlingar som sagt. Det märks på det närmast ohemula intresse som uppkommer varje gång en turnering utlyses. Jag tycker att Stockholm skulle kunna ha tävlingar varannan vecka.

Det finns säkert massa stockholmare som funtar på att arra en tävling och kanske tror att det är jobbigt och/eller omständligt. Fel! Datorn sköter i princip allt av det administrativa. Man behöver bara mata in matchresultaten.

Jag vill här passa på att lämna ett stort fång virtuella rosor till Johan och Gustaf och ev andra som hjälpt till med Manfred och sajten. Manfred är ett mycket stabilt program i sin enkelhet, det fattar man när man använt Manfred ett par gånger. Sajten med resultatdatabasen i grunden är ett storverk i sig. Kopplingen mellan Manfred och nätet är klockren, liksom livesändningen. Jag vet inte om alla fattar vilken tur vi har med dessa ideella resurser, som vikt massor av obetald tid åt att skaffa förbundet finfina verktyg. Hyllningar och ovationer!

Utlysa tävlingen, köpa priser och fika, fixa speluppsättningar till speldagen. Mer än så är det inte. Och det är skoj att arra! Man får välja turneringsnamn och vinkel på turneringen. Man får träffa en massa tacksamma scrabblare.

Scrabblare, arra loss! :-)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 13 jan, 2008 22:46 
Valberedningen

hakan skrev:
Stockholm kan inte få nog av tävlingar som sagt. Det märks på det närmast ohemula intresse som uppkommer varje gång en turnering utlyses. Jag tycker att Stockholm skulle kunna ha tävlingar varannan vecka.

Det finns säkert massa stockholmare som funtar på att arra en tävling och kanske tror att det är jobbigt och/eller omständligt. Fel! Datorn sköter i princip allt av det administrativa. Man behöver bara mata in matchresultaten.

[...]

Utlysa tävlingen, köpa priser och fika, fixa speluppsättningar till speldagen. Mer än så är det inte. Och det är skoj att arra! Man får välja turneringsnamn och vinkel på turneringen. Man får träffa en massa tacksamma scrabblare.

Scrabblare, arra loss! :-)

Tävling varannan vecka.... jag gillar den här killens sätt att täka! :)
Och så rätt han har! Det är jättelätt att arra med lite datorstöd, tack vare Manfred och Ordkoll. Leve deras skapare! Livesändningen gör att alla får vara med. Leve dess skapare!
Och arrangerar ni tävlingar så vet ni att i alla fall jag kommer!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 13 jan, 2008 22:49 
Ordlistekommittén

Fast den största svårigheten med turneringsarrangemang är väl ändå att hitta en bra lokal?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 13 jan, 2008 23:08 
Användarvisningsbild

Lokal, bah! Det var någon här i Göteborg som föreslog en utomhustävling i januari, på en pir i hamnen. Men så är ju också Göteborgare av ett speciellt virke (vilket jag efter en halv vinter i Göteborg inser att man måste vara, för att överleva här).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 13 jan, 2008 23:56 

Radagast har helt rätt; att hitta lämplig lokal; tillräckligt stor för det potentiella antalet deltagare, ändamålsenlig med tanke på bord och deras storlek, möjligheter till förtäring, något så när centralt läge i förhållande till allmänna kommunikationsmedel, handikapptillgänglighet, och sist men inte minst; till ett överkomligt pris, är inte det lättaste.

Men ingenting är omöjligt, finns det en vilja så finns det en väg. Det gäller att ha alla antenner ute!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 13 jan, 2008 23:58 
Användarvisningsbild

Mer tävlingar åt folket!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 14 jan, 2008 00:57 

Kul med så mycket respons. Jag tyckte också det var jättekul att arrangera, som sagt, vi planerar en ny turnering för våren.

Vad gäller att hitta lokal så finns det ju många hyreshus som har kvarterslokaler. Brukar väl inte vara så dyra tror jag? Om de ens kostar.

Kul att det planeras endel till våren, som ny vet man inte vad man har för "klassiker" att vänta!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 14 jan, 2008 01:51 
Användarvisningsbild

Jag ska kolla upp lediga helger på schacksalongerna för Stockholm Open nu i veckan. Vet inte riktigt vilka som är intresserade av att vara med och arrangera iofs - men ju fler desto bättre egentligen? Vi var några som pratade om det på Snöängel och vi var allmänt överens om att det är bättre att försöka köra innan våren är här på allvar och sommar/skolavslutning närmar sig. Alltså så kommer vi nog att satsa på april om det går - dock inte så att det krockar med Mariehamn.

Sto Open blir naturligtvis en tvådagarstävling som alltid - därtill med gemensam middag på kvällen.

Den tävling jag i övrigt önskar nästan mest att få se på programmet är ABC Cup - gärna redan i slutet av februari. Kanske skulle rentav förra årets arrangörer kunna åta sig att köra den en gång till?

I mars vore det skojigt med en DBS också. Det kan hända att Nils inte känner sig riktigt redo att göra tävlingscomeback än efter tillökningen i familjen, men kanske kan nån annan ta över detta härliga koncept? Annars är jag lite inne på Håkans linje också: Flera, mindre tävlingar borde det finnas intresse för åtminstone i Stockholmstrakten. Men det kräver förstås att arrangörskretsen breddas lite. Det ser ut som vi kan hoppas på en tävling från Bettan och Karin i mars i det lite mindre formatet - alldeles utmärkt tycker jag! Men fram för fler initiativ av samma typ!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 15 jan, 2008 08:24 
Användarvisningsbild

Ett sätt att lösa lokalfrågan är att ha turneringen hemma. Då blir det förstås lite mindre turneringar, men 10 personer får man nog in i nästan vilken lägenhet som helst, i alla fall om man lånar ett par bord av grannarna. Och större än så behöver ju inte en turnering vara.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 16 jan, 2008 04:23 

Det ryktas om turnering i Södertälje i mars..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 16 jan, 2008 09:22 
Användarvisningsbild

Jag skulle vilja efterlysa fler tävlingar på söndagar! Ni som har tänkt er endagarsturneringar behöver väl inte alltid förlägga dem till lördagar (Jättedum dag ju)?
Jag ska försöka se på möjligheterna att arrangera när jag får ordning på mitt liv.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 16 jan, 2008 09:42 
Användarvisningsbild

Legobiten skrev:
Jag ska försöka se på möjligheterna att arrangera när jag får ordning på mitt liv.

Heja! Du kan ju planera in ett datum redan nu (en söndag?), det andra med liv och sånt löser sig alltid på sikt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 16 jan, 2008 11:38 

Tror du på allvar, legobiten, att vi andra, som ströarrangerar lite sådär emellanåt och på fel veckodag har ordning på våra liv?! Scrabble är ett sätt att fly från det som vi i brist på annat adekvat ord kallar för liv och arrangerandet kommer liksom av sig själv efter ett tag. Det har inget att göra med hur det där, som vi i brist på annat adekvat ord kallar liv, för övrigt gestaltar sig, eftersom det, som vi i brist på annat adekvat ord kallar liv, ändå ju är en bisak!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 16 jan, 2008 20:40 
Användarvisningsbild

Haha, jaja. Med liv menar jag efter premiär och med en bostad. Inte hemlös och livegen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 16 jan, 2008 20:57 

adekvat ord för Liv?
hh´mm
får mig osökt att tänka på en text jag läste igår om en person som varit uppväxt under adekvata förhållanden.

Vad menar man med det?
det var som en förklaring till att han numer sitter på rättspsyk.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 19 jan, 2008 00:51 
Användarvisningsbild

Jag kan fixa en turnering i Sandviken.
Men tyvärr finns det inte några aktiva sandviksbor här än. Eller jo. Jag är den som är aktiv och kanske en till.

Men det kan va ett bra sätt att få Sandviken och Gävlespelare mer aktiva.

Om ni är intresserad, så kan jag fixa. Jag kan nog ordna kvarterslokalen här i Vallhov.

Jag startar en tråd som ni kan skriva om intresse finns.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 20 jan, 2008 18:48 

ååhh det vore jättenice med flera turneringar!!!

å gärna med flera antal deltagare!
jag hinner ju aldrig anmäla mig före det är fullt :cry:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 21 jan, 2008 19:19 
Användarvisningsbild

Då kan jag glädja Emma med att ännu en turnering nu tagit plats i kalendern. Visserligen är det nästan fyra månader kvar - men tänk då vad man har att se fram emot. Stockholm Open - denna scrabbletävlingarnas kronjuvel (omdömet KAN ha att göra med den fina tajming som undertecknad haft med spel och brickor i den :)) går i år den 17-18 maj. Och Matilda kan jag glädja med att vi lovar plats åt alla som rimligen kan tänkas anmäla sig (om inte alla tänkbara deltagarrekord för icke-SM-tävlingar överträffas). Se nu för bövelen bara till att hålla helgen fri för Scrabble i era almanackor - med denna framförhållning finns knappast några ursäkter att inte göra det, vi har lagt oss på ett lite större respektavstånd från skolavslutningarna i år.

Ytterligare en tävling, en hemmatävling med kakor och annat mys hos Bettan i Huddinge, kommer snart upp i kalendern.
Tävlingar jag nu gärna skulle vilja se dundra in i kalendern på vårsidan:

- ABC Cup (fjolårets arrangörer har tillfrågats)

- Kringelcupen eller vad ni nu kan tänkas vilja kalla er tävling i Södertälje! :)

- DBS - det är ju så kul och så sjukt att spela i 14 timmar, även om det aldrig verkar gå nåt vidare för mig på dem.

- Engelsk tävling, kanske rentav ett SM. Här vet jag att Greger har planer som han säkert annonserar snart. Vi hoppas också på att uppsalagänget ordnar något.

- Anitas ålandstävling

- ... och massa fler. Låt oss följa Håkans vision och fylla kalendern. Var inte rädd för att lägga er nära andra tävlingar. Det jag tycker är viktigt är att det finns ett litet respektavstånd mellan de båda "stortävlingarna" Gbg och Sthlm Open i tid och det har vi ju skapat nu. Alla tävlingar behöver inte vara så pretentiösa heller. Om jag orkar tänkte jag ha nån liten söndagstävling utan något annat än lite kaffe&te och nåt enstaka litet fånpris. Kanske 6 ronder så att man inte behöver starta i ottan och kan komma hem till söndagmiddagen. Andra kan naturligtvis göra sammanlunda!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 21 jan, 2008 19:59 

Min och Johans Ålandsturnering, ÅÄÖ (Ålands Ärtiga Öppna) dundrar härmed in i kalendern den 12.4.2008.

Det är fortfarande lite oklart exakt hur många personer som ryms att spela i lokalen (väntar på att min lokala assistent skall kontrollmäta borden), därför har ingen officiell inbjudan gått ut ännu.

Men pricka in helgen i kalendern redan nu, och boka resa snarast möjligt (det går ju alltid att avboka!)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 21 jan, 2008 20:26 

Yessss!! Fasen vad bra, har plottrat kalendern full med scrabbledatum nu! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 21 jan, 2008 21:58 

Fast jag tycker ju att 14 timmars DBS är lite fjöntigt! 8)
Kan vi inte löpa linan ut den här gången och köra åtminstone 20 timmar?
Tävlingen ska väl för fan i alla fall närma sig att leva upp till sitt namn.
jag tyckte att jag började komma igång först efter 7 ronder och hade gärna fortsatt ytterligare timmar när tävlingen var slut.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 268 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]