Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: lör 18 nov, 2017 21:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: S(OM)MARDAG
InläggPostat: tis 21 jun, 2011 12:14 
Tävlingskommittén

Alla turneringar har ju en tråd, så jag startade en tråd för min. Det är min första turnering så kom gärna med tips och råd för att undvika vanliga misstag. Dessutom hoppas jag förstås att ni anmäler er till tävlingen när den öppnar.
Välkomna.

Inläggsrubrik: Re: S(OM)MARDAG
InläggPostat: tor 23 jun, 2011 08:46 
Tävlingskommittén

Nu går det bra att anmäla sig.

Hoppas ni får en trevlig midsommar!

InläggPostat: mån 25 jul, 2011 22:11 
Tävlingskommittén

Hej.

Jag har nu skickat ett mejl till alla som anmält sig till turneringen. Jag hoppas att ni har sett det.

Det råder tyvärr brist på spel och klockor i Göteborg, sedan utrustning blev stulen tidigare under året. För helgens tävling ser det ut som att vi kommer ha tillräckligt med spel, men det saknas åtminstone två (helst tre) blåklockor. Har kanske Malin och/eller Inger möjlighet att ta med sig klockor?

Hälsningar, Alexandra.

InläggPostat: ons 27 jul, 2011 20:24 

Jag vet faktiskt inte var Uppsalaspelen är. Trodde de var hos Emma och James, som trodde de var hos Johannes, vilket Johannes nekar till men inte kan kolla eftersom han är i Österrike. Tror det är rätt tveksamt om vi kommer lyckas spåra påsen innan vi åker, tyvärr.

InläggPostat: tor 28 jul, 2011 00:00 
Tävlingskommittén

Det var hemskt illa, för som det ser ut nu så har jag bara lyckats spåra en enda digital klocka (och eventuellt 1-2 analoga). Vet inte riktigt vem jag ska fråga om fler klockor... Några tips?

InläggPostat: tor 28 jul, 2011 00:09 

Jag kan ta med mig en fullständig uppsättning, har dock ingen digital klocka utan en blå analog.

InläggPostat: tor 28 jul, 2011 01:01 
Tävlingskommittén

Alla klockor är välkomna vid det här laget :) Ta gärna med din.

InläggPostat: tor 28 jul, 2011 09:20 

Gubbi verkar ha en, den får vi förhoppningsvis med oss.

InläggPostat: tor 28 jul, 2011 10:46 
Tävlingskommittén

Det vore skönt. I så fall vet jag att vi klarar oss. Jag har sammanlagt (digitalt, analogt och jonissens smartphone) fått ihop sex stycken och vi är tio anmälda spelare, men två har hintat att de kanske dyker upp på tävlingsdagen. Med gubbis klocka så slipper vi använda mobilen, eller ha den i reserv om någon skulle krångla.

Tack.

InläggPostat: lör 30 jul, 2011 12:39 
Valberedningen

Hur går det här då?

hejaheja...

InläggPostat: lör 30 jul, 2011 16:49 

Efter 5 ronder har Elmis, Inger och Malin 4 segrar
Jonathan, Björn och Alexander har 3
Roland, Alexandra, Pia och Turid har 2
Helena står på 1 seger och Marianne 0.
I sjätte ronden möts Inger och Malin medan Elmis spelar mot Pia.
Spänningen är olidlig.

InläggPostat: lör 30 jul, 2011 20:24 

Nu är turneringen avslutad och Alexandra har laddat upp den, så resultaten kommer in så fort någon godkänt den.

Elmis, som endast fem minuter före spelstart bestämde sig för att spela då han såg det var udda antal, gick och vann alltihop med sex segrar. Grattis!
Även silvret gick till Uppsala, till Inger, med fem segrar. Grattis!
Bronset stannade i Göteborg - Jonathan också med fem segrar. Grattis!
Fjärdeplatsen gick till Malin, som gjorde comeback efter två års paus. Strongt!

Elmis och Roland hade lika många rullar, alla giltiga, lika långa och med lika många blanka. Roland fick rullningspriset.
Alexandra rullade SOLSTING som trippeltrippel och fick med den hem priset för bästa sommarord.

För mig var det en mycket blandad dag. I första matchen virvlade det flyttlådor och flyttning i min skalle, då vi flyttat den här veckan, men efter halva matchen blev det scrabble istället. Jag hade klart bättre brickor och vann klart över Malin. Sedan följde en lång rad av matcher där brickorna inte alls var på min sida. Motståndaren fick de blanka, de flesta honnörerna, jag hade vokalbrist konstant förutom när jag inga konsonanter alls hade och det var inte alls kul. Mot Roland var det ändå osäkert in till slutet hur det skulle gå.
Mot mamma hade jag dåliga brickor, men spelade inte heller bra och vann till slut med bara 8p.

Med bara två segrar på fem matcher tänkte jag att jag skulle få lite lättare motstånd (hade mött Inger, Roland, Björn E och Malin) men fick till min förskräckelse Elmis, som hade fyra segrar. Såg ut att bli precis som de övriga matcherna och han ledde med 80p, men då drog jag en blank och kunde rulla. Det blev kamp igen, men förutom att jag inte fick ut min JUNIDAG, blockade Elmis min PANAMAN. Det var ok, men att jag drog Z när det var för sent att byta, var inget skoj. En bra match i varje fall och så skönt efter alla usla brickor. Sista matchen hade jag också bra brickor och fick min tredje seger för dagen.

Tack till Alexandra för en väl genomförd turnering! Nämnas kan att Alexandra inte ville arrangera själv och blev så gott som lovad att någon blir medarrangör bara hon tog hand om lokal och sånt, men fick ändå dra hela lasset själv. När brickorna var emot, var mockarutorna och bullarna god tröst!

InläggPostat: lör 30 jul, 2011 20:52 
Tävlingskommittén

Hej och tack till alla som var med och gjorde denna min första turnering till en lyckad sådan. Den enda incidenten var att ett smärre räknefel från min sida gjorde att vi bara hade protokoll nog för den första ronden... En sådan tur att Roland och Pia har flyttat så nära och kunde rädda upp det hela. Att ha sådan koll över sina flyttkartonger är imponerande.

Spelandet gick väl så där, men jag hade inte räknat med att det skulle gå bra, då jag har jobbat mycket de senaste veckorna och vi dessutom fick så välmeriterat motstånd utifrån. Mest nöjd är jag dock med min trippel-trippel SOLS(T)ING som inbringade hela 140p och pris som bästa sommarord. Konkurrens där hade den främst från Rolands bORTRES(T).

Tack till er som kom tidigare och ställde i ordning lokalen och till Roland för hjälp med Matilda.

Och så förstås ett stort grattis till palltrion: Niklas, Inger och Jonathan.

InläggPostat: lör 30 jul, 2011 20:59 
Ordlistekommittén

Pia skrev:
Alexandra rullade SOLSTING som trippeltrippel och fick med den hem priset för bästa sommarord.

Snyggt!

Och grattis till scrabblepensionären Elmis, Inger och Jonissen!

InläggPostat: lör 30 jul, 2011 21:29 

asvanteson skrev:
Att ha sådan koll över sina flyttkartonger är imponerande.

Roland visste lyckligtvis att de fanns i en skild väska och var den fanns. Däremot var det lite panik i morse när jag behövde hitta något att sätta på mig och allt jag packat att ha i början var använt och jag inte hade någon aning om var jag skulle leta fram mer. Nu får vi kanske upp lampor i två av rummen. :) Det var skönt att ha en dag ledigt från flyttande.

InläggPostat: sön 31 jul, 2011 13:23 
Valberedningen

Djurskötaren undrar vilken av hans då fyra djur Elmis lämnade över till Malin när han förlorade?

InläggPostat: sön 31 jul, 2011 15:10 
Styrelseledamot

Banjo-Herren skrev:
Djurskötaren undrar vilken av hans då fyra djur Elmis lämnade över till Malin när han förlorade?

Eftersom jag glömt Johan hemma så kom vi överens om att han förlorade den mot Malin som i sin tur förlorade den mot Inger som jag slog i sista omgången. Summa summarum fyllhunden Johan ligger fortfarande vid mitt skrivbord och tar igen sig efter förra veckans intensiva supande och har inte för intention att flytta på sig.

InläggPostat: sön 31 jul, 2011 19:53 
Valberedningen

När implementeras en 'gilla' knapp på detta forum?

InläggPostat: ons 03 aug, 2011 16:18 

Ja så det kan gå, jag som trodde jag inte skulle spela nåt alls i år, men när man väl sitter där med brickorna på stället så är det ju rätt skoj. Det är ju så trist med frironder så jag hoppade på, helt utan betänketid, vilket säkert var mer än bra. Trevligt sällskap, bra lokal och snälla brickor.

Att slå Björn-Jonathan-Alex i de tre första matcherna var långt mer än jag trodde jag skulle fixa. Jag har ju inte rört ett bräde på ett år. Snällast var matchen mot Björn där jag i princip fick allt. Det kunde blivit ännu mer om inte den räven först stoppat min fina MÅL(S)NÖrE och därefter episka KON(TRO)VERs. Det sved lite men slår man Björta med mer än 100 bagis så ska man inte gnälla. Jonathan fick för dålig start mot mig för att ha nån chans. Alex slutbrickor var för dåliga för att slå mig. Där hade jag en hel del tur.

Efter lunch får jag möta Inger. Jag har matkoma efter lunchportion enorm men får det mesta och kan rulla två ggr, men bra spelar jag fasen inte. Det borde blivit större seger. Och i den här matchen märkte jag tydligt hur uselt fyrorna sitter. Det var mental tillbakagång till SAOL 12. Men Inger fortsätter dra dåligt mot mig. Jag kan bara tacka och ta emot.

Malinmatchen började ju bra med fin rull, (D)ELMÄNgD, men sen kom ett drag som kan vara det värsta jag upplevt. Jag blev alldeles svettig när hon dunkar in CD/CYKLA för 95p!! Jag hämtade mig aldrig från det trots blank på stället. Malin stängde duktigt.

Pia och Turid fick bli mina slutmotståndare tävlingen och det var ganska tunga matcher med motiga brickor och inga blanka, men min defftaktik fungerar iaf fortfarande och med lite tur slapp jag Z vilket ställde till det för motståndarna.

Det var iaf rättvist att jag inte hamnade överst på ratinglistan. Det hade känts galet fel. Nu hamnade jag på exakt samma rating som Inger, på decimalen, men hon står före mig i listan. Är det tredjedecimalen som avgör det? :?:

Tack Alexandra för en trevlig turnering och tack till scrabblegudarna för en tidig födelsedagspresent. 8)

Av fyra djur var inget på plats. Det var synd, men de får väl hitta sina ägare senare.

Ses på SM...kanske. :lol:

InläggPostat: ons 03 aug, 2011 19:49 

Det var ju roligt att det råkade vara en turnering på vägen under vår lilla roadtrip, vi åkte alltså inte för att spela utan det passade bara så bra in. Tack för arrangemanget Alexandra!

Jag gjorde mitt sämsta slutspel mot Jonathan sedan jag mötte Veronica Sjöberg 2006. Extremt uselt :) Annars var det roligt att spela, trots att jag gnällde lite på Elmis som borde fått minst 500 poäng mot mig ifall han fokuserat lite mer (missar man ZO(N) över röd för att man kastar ut ZO(N) över orange är man nog inte toppkoncentrerad). Men grattis ändå då :) Roligast var att DRÄPaRE inte står men att Björn släppte den ändå, bortsyning där och det hade blivit en helt annan mycket tyngre match.

InläggPostat: ons 03 aug, 2011 20:00 
Revisor

En i och för sig helt ovidkommande kommentar: när Christer Pettersson av hovrätten friats från Palmemordet åkte han hem och firade med en flaska vodka + en flaska Baileys, den blandningen såldes sedan på en del Stockholmskrogar under namnet Dräparen ;-). Men det räckte inte för att komma in in SAOL tydligen.

InläggPostat: ons 03 aug, 2011 20:20 

Apropå lika decimaler och ratinglista, jag står före Elmis på ratinglistan som han påpekat, däremot står han före mig på Masterskvalificeringslistan. Så ska det inte vara ifall vi har exakt samma rating enligt övriga kvalificeringsordningar (antal spelade matcher). Sedan har det noll betydelse, då Elmis inte lär spela ändå och även om han mot förmodan vill det lär vi utan vidare vara direktkvalificerade båda två. Men jag tolkar det som att ratinglistan inte går på tredjedecimal utan slump. Eller?

InläggPostat: tor 04 aug, 2011 09:12 
Användarvisningsbild

Det finns ingen tredje decimal, så det är slumpen som avgör vem som hamnar överst. Men det har blivit ett fel, för det borde ha stått samma placeringssiffra på er båda, alltså en 2:a. Så har det alltid funkat förut, så jag får kolla upp varför det inte blev så nu.

Masters-listan slarvar med sorteringen. Där skulle Elmis ha sorterats över Inger. Jag ska fixa det vid tillfälle.

InläggPostat: tor 04 aug, 2011 10:27 
Regelkommittén

Gustaf skrev:
Masters-listan slarvar med sorteringen. Där skulle Elmis ha sorterats över Inger. Jag ska fixa det vid tillfälle.

Nähä? "Om två eller fler spelare har uppnått samma poäng som toppnotering, rankas den främst som har spelat flest sanktionerade tävlingsmatcher under året. Om detta är lika, gäller flest sanktionerade tävlingsmatcher någonsin. Om även detta är lika, sker lottning."

Men Inger har ju spelat mer både i år och någonsin, så visst borde hon vara överst.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]