Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: fre 25 apr, 2014 02:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SM 2012?
InläggPostat: ons 07 mar, 2012 17:43 
Valberedningen

Hej förbundet,

Det är hög tid att börja fundera över SM. Har vi några hugade arrangörer? "Egentligen" är det Uppsalas tur, hur är intresset hos er för att hålla i SM?

Mattel, som just nu inte är vårt favoritföretag, sägs gå ganska tungt in med sponsring av kommande danska mästerskapen, och kanske är de intresserade av att bidra även till oss.
Det skulle kunna underlätta en del.

Jag har lagt fram förslaget till dem, men de stora kvarnarna mal långsamt....jag har också påpekat mycket tydligt att de gör sig själva en gigantisk otjänst om de förbjuder nätspel av svenskt Scrabble. Än är sista ordet förhoppningsvis inte sagt.

Inläggsrubrik: Re: SM 2012?
InläggPostat: ons 07 mar, 2012 17:56 
Valberedningen

Något som har nämnts lite löst är ett samarr Uppsala + Stockholm, förslagsvis med spel i Uppsala men med stockholmare med i arrangörsteamet.

Jag har ett förslag om att vi ska spela 2 ronder herre på täppan på slutet av SM. Jag tycker att det vore mer rättvist och skulle skapa mer spänning mot slutet. I de två senaste SM har det varit så att ettan och tvåan bägge vunnit sina 6 avslutande matcher. Argumentet för att spela monrad hela vägen har varit att det finns så många bra spelare. Men i mitt tycke är det inte så intressant inför sista ronden, där ettan och tvåan med nödvändighet får möta spelare som i bästa fall kämpar för att bli sjua i stället för elva. Det är säkert bra spelare, men de är inte med i tätstriden i det stadiet. Det vore tror jag mer spännande och mer rättvist om de som kämpar om medaljerna i stället fick möta varandra.

InläggPostat: ons 07 mar, 2012 18:17 

Bra förslag Johan. Försök gärna att klämma in några ronder till också, förslagsvis så att det blir totalt 18 stycken.

InläggPostat: ons 07 mar, 2012 18:30 
Användarvisningsbild

Håller med om att något annat än ren monrad behövs i SM.

Under senaste SM stod jag med en massa mediafolk (Aftonbladet, Metro, Sveriges Radio) inför sista ronden och alla ville veta: Vilka två möts i den avgörande finalen. Och direkt efter att sista ronden var slut: Vem vann?

Då var det inte så kul att behöva säga: "Vi måste först vänta på att alla 45 matcherna är slut, mata in alla resultat, och sen talar datorn om vem som har vunnit. Och det kanske inte ens är någon av spelarna på bord 1".

Det blev ett antiklimax. Så jag rekommenderar starkt ett spelsystem som innebär att sista ronden innehåller en final, där vinnaren av finalen också vinner SM. Jag rekommenderar också att man redan i förväg talar om exakt vilket klockslag finalen ska börja, och sedan håller detta. Det var många som ville veta detta.

InläggPostat: ons 07 mar, 2012 19:22 

är en idé att de i de två sista ronderna möts de fyra översta spelarna i semifinal final ?

InläggPostat: ons 07 mar, 2012 19:30 

En egentlig final känns fel. En spelare kan ha presterat ett fantastiskt SM, tagit en ledning i vinster och PJ-poäng. Även om den spelaren då får startfavören så får slumpen en oproportionerligt avgörande roll för att vaska fram vinnaren. Semifinal-final ökar problemet. Herre-på-täppan, en eller två ronder, bör mätta allas sug efter dramatik. Då möts ju ändå de största konkurrenterna och matchen på bord 1 blir ofta avgörande.

InläggPostat: ons 07 mar, 2012 23:33 

Två herre på täppan i slutet låter bra. Kunde man dessutom göra något åt orättvisan att folk får möta så väldigt olikt motstånd i början, vore det ännu bättre. Antal ronder tycker jag inte man ska öka på. Det går att få det rättvist med 16 ronder, speciellt om man ändrar systemet lite. SM är redan mastigt, men det är självklart väldigt olika hur man upplever det. Det finns maratontävlingar som en del gillar och tycker går bra, men SM ska inte vara en uthållighetstävling utan ge hårda matcher med god koncentration och locka många. Det sociala är också viktigt.

Eventuellt samarr mellan Uppsala och Stockholm, får mig att fundera på vad som då händer med SM 2013. Då står ju Stockholm i princip i tur (om inte nya städer tillkommit) och det blir väl inte aktuellt efter ett samarr, antar jag.

Jag har funderat på att det finns många spelare från orter där det aldrig blir aktuellt att ordna SM och att det är många uppgifter som inte behöver göras av dem som bor på spelorten. Anmälningar och frågor, priser, cateringkontkt, program för festen, vandringsdjur och protokoll är exempel på sånt som inte behöver skötas av folk från orten. Att fixa i köket och städa under dagarna kan också göras av vem som helst helt oberoende av boendeort.

InläggPostat: tor 08 mar, 2012 00:50 

Uthållighetstävling och uthållighetstävling, jag tycker inte att 18 ronder på 2,5 dagar är särskilt maffigt. Det viktigaste är att den bästa spelaren så ofta som möjligt ska stå som segrare i slutet, två ronder till gör definitivt att man kommer närmare det målet. Kolla på hur VM i Scrabble avgörs, utvecklingen av SM i Scrabble bör i min mening gå ditåt. Håller med dig Pia om att någonting bör göras med de inledande ronderna. Den/de första ronden/ronderna borde seedas för att på så sätt ge en rättvisare start för alla som är med och slåss om segern.

InläggPostat: tor 08 mar, 2012 01:44 
Valberedningen

SM är rättvist. De två senaste SM har ju följts av mastodontturneringar på 21 respektive 24 ronder där SM-vinnaren kommit etta, SM-tvåan kommit tvåa, och Johannes kommit trea.

Jag vet inte om jag tror på seedning. Den som vinner SM ska ju i princip möta de flesta av de bästa, och jag tror inte det har någon större betydelse om man får möta någon stark spelare i första ronderna eller om det bara blir nybörjare då. 2010 fick jag stryk av blivande bronsmedaljören Per Christensson redan i andra ronden. Vi hade ju naturligtvis fått mötas hur som helst.

Vill man klämma in fler ronder krävs nog att vi börjar tidigare första dagen. Tanken med att börja sent är väl att långväga resenärer ska hinna dit på ett rimligt sätt, men det kan ju förstås vara läge att kolla hur det faktiskt ser ut med den saken. För min del känns det nog som om vi kunnat börja tidigare men å andra sidan är det ju väldigt bra kommunikationer om man bor i Stockholm.

InläggPostat: tor 08 mar, 2012 03:05 
Tävlingskommittén

ANDERStG skrev:
En egentlig final känns fel. En spelare kan ha presterat ett fantastiskt SM, tagit en ledning i vinster och PJ-poäng. Även om den spelaren då får startfavören så får slumpen en oproportionerligt avgörande roll för att vaska fram vinnaren.

Bra poäng, och bra förslag med herre på täppan. Nu har inte det spelsystemet använts så länge jag har varit med och tävlat, tror jag. Innebär det att, säg ettan och tvåan, fixeras vid dessa platser och gör upp om dessa sinsemellan, eller möter de endast varandra, och i övrigt fungerar resultatlistan som i "vanlig" monrad? Det är väl hur som helst viktigare att vi får en så rättvis tävling som möjligt än att journalisterna blir glada.

Pia skrev:
Anmälningar och frågor, priser, cateringkontkt, program för festen, vandringsdjur och protokoll är exempel på sånt som inte behöver skötas av folk från orten. Att fixa i köket och städa under dagarna kan också göras av vem som helst helt oberoende av boendeort.

Jag vet inte vad jag tycker om att resande spelare ska behöva bära på ett riktigt arrangörsskap, men visst borde alla kunna hjälpa till där man kan med städning och liknande ändå, det håller jag med om!

År 2013 kanske Stockholm står för adressen, och Uppsala omvänt medarrangerar i så fall? Annars håller jag med om att det är problematiskt för framtiden.

Nu är jag en sån där vekling som egentligen inte tycker om långa och stora turneringar, och är lite tveksam även till att förlänga den. Jag tycker också som Pia att det är viktigt att bejaka den sociala delen, och att alla ska kunna vara med.

Nu kanske jag bara har skrivit en massa nonsens, men jag hade egentligen en fundering kring nödvändigheten i att spela i oktober/november. Själv skulle jag mycket hellre spela någon gång under sommarhalvåret, men där kanske jag är ensam? Som det är nu spelas både SM, Masters och Stockholmsmästerskapet mitt i värsta "vinterhelvetet" när man egentligen inte orkar ha så här mycket skoj.

InläggPostat: tor 08 mar, 2012 08:39 

Zak skrev:
ANDERStG skrev:
En egentlig final känns fel. En spelare kan ha presterat ett fantastiskt SM, tagit en ledning i vinster och PJ-poäng. Även om den spelaren då får startfavören så får slumpen en oproportionerligt avgörande roll för att vaska fram vinnaren.

Bra poäng, och bra förslag med herre på täppan. Nu har inte det spelsystemet använts så länge jag har varit med och tävlat, tror jag. Innebär det att, säg ettan och tvåan, fixeras vid dessa platser och gör upp om dessa sinsemellan, eller möter de endast varandra, och i övrigt fungerar resultatlistan som i "vanlig" monrad? Det är väl hur som helst viktigare att vi får en så rättvis tävling som möjligt än att journalisterna blir glada.

Ingen fixering. Ettan möter tvåan, trean möter fyran, osv. (Jag har inte heller varit med på turneringar med det här systemet, jag utgår från att särskiljningspoängen har betydelse för indelningen i matchpar.) Resultaten läggs till de tidigare och man kan klättra "ovanför parets positioner" om matcherna faller sig så.

InläggPostat: tor 08 mar, 2012 16:06 

Jag å min sida tycker det är utmärkt att SM hålls just i månadsskiftet oktober/november då allt är så grått att man verkligen behöver något riktigt roligt. Förut hölls SM i maj, men flyttades då SAOL 13 infördes. I maj finns det så mycket annat som lockar folk, tex stuga, bröllop, olika evenemang och inte minst att vara ute i det fina vädret. Som SM ordnas nu är det ju verkligen ingen som pga vädret har något emot att sitta inne en hel helg...

InläggPostat: ons 25 apr, 2012 20:15 

Nu har det varit tyst i den här tråden 1½ månad och det är ungefär ett halvår till SM om det hålls kring i slutet av okt som i fjol. Hellre i höstmörkret än på sommaren för min del, en del har väl hunnit boka in semestrar på sommaren och greppet att använda övergången till vintertid med en extra sovtimme tyckte jag var utmärkt.
Inga uttalade synpunkter på ren Monrad eller någon form av finalspel.
Men jag har börjat känna mig litet oroad av den kompakta tystnaden kring SM, och hade missat att den här tråden fanns. Har det tagits några kontakter för att höra vilka orter som är hugade att ordna?

InläggPostat: ons 25 apr, 2012 20:57 
Användarvisningsbild

Jag hade tidigare pratat med oss från Sandvikarna, om vi skulle försöka föreslå ett SM i Sandviken, men vi är ju bara 3 aktiva, sen vet jag en till som skulle kunna hjälpa till litegranna.

Jag vet en tänkbar spellokal, som man kunde spela på, det är Valhalla i Sandviken, närheten av Järnvägstationen/resecentrum.
Det är ca 12 minuter gångsträcka till centrum, ca 9 minuter till närmsta affär och 4 minuter till närmsta hamburgerbar, som finns vid resecentrum.

Det som är stora frågetecknet då, är övernattning, jag kan inhysa 1 till 2, varav en får sova på madrass.
Sen om man kan kolla om man kan låta folk sova på Valhalla, då vi hyr den över hel helg.
Sen finns det Vandrarhem och hotell lite varstans i Sandviken.
Storfesten kan man även då ha på Valhalla.

För att kunna genomföra det, så behövs support av andra spelorter.
Sen vet jag inte hur man planerar eller förbereder inför ett SM.

Då vi kändes oss för få och osäkra, så har vi inte brytt oss om att ge som oss förslag iår.
Men vi har haft tanke!

Men skulle ni vilja ha det intresset att vi hade ett SM här i Sandviken, så klart att vi ställer upp och jobbar det som vi kan göra och krävs.
Så får ni andra orterna även hjälpa till.

Jag kan även avslöja att det är nog ett guldläge att ha det i Sandviken iår, både Sandviken och Sandvik har jubiluemsår, sedan att SAIK och Brynäs har tagit SM-guld.

Sen när nånting heter SM i Sandviken, så blir det otroligt stort, och kanske kan även vara bra för SSF, dels för att Sandviken nog kommer
att växa inom Scrabble och även få med Gävle och de andra orterna.
Likaså är det nog bra för Dalarna, som är grannlänet.

Det som jag skulle kunna kolla på, vad det kostar att hyra Valhalla och om det inte går där, så kanske det finns andra spelplatser.

Sen är det ni som beslutar! ;)

Mvh

Christian

InläggPostat: tor 26 apr, 2012 06:56 

Det är bra att sprida ut spelorterna. Jag tror det var 4 som arrade i Örebro med Stefan som drivande kraft.

InläggPostat: fre 27 apr, 2012 00:11 

Ja, händer det något med SM? Tycker också det börjar vara oroväckande med tystnaden. Har hört vaga planer om samarbete mellan Stockholm och Uppsala, men inte något mer än att det diskuterats. Datum, ort, spellokal och arrangörer borde börja klarna mycket snart.

Angående att ordna SM är det ett jättearrangemang. Roland och jag som var huvudarrangörer hade 15-20 arrangerade turneringar bakom oss, även tvådagarsturneringar med drygt 25 deltagare och arrangerandet går på rutin. Att ordna SM är däremot något helt annat. Det är ett stort projekt med många personer och många bitar och sträcker sig över en lång period. Man kan göra det mindre och tex lämna bort festen och boka bord på restaurang istället som förr i tiden under SM. Rejält är det ändå. Men kul också.
Jag har förresten tänkt sammanställa grejer från vårt arrangemang som hjälp för kommande arrangörer. Vi hade tex gärna haft något att utgå från vad gäller fikaåtgången.

För övrigt har SM 2012 en grundplåt på ca 3000 kr. Förra årets SM gick så mycket på plus eftersom deltagarantalet blev oväntat stort mot vad det länge såg ut att bli och att vi fick en del oväntade rabatter.

InläggPostat: fre 27 apr, 2012 09:38 
Användarvisningsbild

Det är trevligt att det åtminstone finns en intresserad arrangör. Sandviken har säkert sina fördelar som spelort med möjlighet till relativt billiga lokaler och övernattning. Däremot tycker jag att det är på gränsen till att ligga lite för "off'" geografiskt för att vara riktigt bra som spelort. Personligen ser jag inget problem, jag har kört den där dryga 1,5 timmen upp från Stockholm många gånger. Men jag är rädd att andra kommer att bli avskräckta.

Som Pia skriver så är SM ett stort projekt. Det handlar inte om att det är 2 eller 3 gånger så mycket jobb som en vanlig turnering. Säg snarare 10 gånger och man är närmare sanningen. Jag arrade ju SM2006 ihop med Greger och förutom fikadetaljen som vi lyckades outsourca så gjorde vi allt. Detta SM hade ingen middag och ingen fest. Ändå var det jävulskt mycket arbete och väldigt stressigt sista veckorna att få ihop allt rent logistiskt. Ett SM av de dimensioner som de flesta numer förväntar sig är inget jag rekommenderar att bara 3 personer försöker sig på. SM2010 var vi väl runt ett dussin personer åtminstone som var aktivt inblandade i och det var mycket jobb för alla, även för mig som den gången hade en mycket mer perifer roll och definitivt inte var en av dem som jobbade mest.

Jag har inte heller hört mer om idén om ett samarrangemang mellan Stockholm och Uppsala. Jag är dock positiv till den. Likaså är jag positiv till att skruva ner ambitionsnivån för arrangemanget litegrann för att det inte ska bli och kännas så betungande. Som avgående kassör som äntligen blivit klar med 2010 års bokslut kan jag också säga att det finns ekonomiska resurser att lägga på det i förbundet. Detta år gick förbundet in med ungefär 5000 kr till SM. Ändå gjorde vi ett plusresultat på ungefär den summan. Jag tror inte att vi har några överhängande investeringsbehov i år efter fjolårets klockinköp av Gustaf. Det går alltså att stötta SM för att ex.vis hålla nere startavgifterna. Gör man det kan kanske hitta en lokal där servering ingår så slipper vi fikadetaljen som drar mycket tid för arrangörerna. Förmodligen går det att hitta en restaurang där man kan boka 40-50 platser för en gemensam middag om man är ute i god tid. Finns säkert fler uppslag.

Delar vi Sthlm-Uppsala och ex.vis spelar i Uppsala (där det förmodligen är lättare att hitta bra och billigare lokaler; 2010 fick vi lägga 14600 kr på att hyra Medborgarhuset i Hägersten) kan vi säkert hitta ett upplägg där ett Stockholmsteam kan ansvara för alla förberedelser runt spel, övrig utrustning, IT-stöd och priser exempelvis medan Uppsalateamet ordnar med lokal och planering av själva arrangemanget i stort. Då kan vi säkert få ett trevligt SM där ingen behöver jobba ihjäl sig eller känna att ett alltför tungt ansvar vilare på ens axlar.

InläggPostat: fre 27 apr, 2012 10:45 
Valberedningen

Till protokollet skall även föras att Mattel som tidigare påpekats vaknat och förmodligen kommer vara mer intresserade än vanligt av sponsring. Relanseringen av Scrabble sägs sätta igång nu i maj, och då kommer de att höra av sig till mig. Vi får se vad som händer.

InläggPostat: fre 27 apr, 2012 11:10 

Var det inte snack om att bokmässan ville arra sm i år? Hört nåt mer där Johan?

InläggPostat: fre 27 apr, 2012 12:33 
Valberedningen

korken skrev:
Var det inte snack om att bokmässan ville arra sm i år? Hört nåt mer där Johan?

Nja, det visade sig att Bokmässan ville att vi skulle spela SM där, men inte att de skulle bjuda på lokal. När de kom med erbjudandet hade de ingen aning om att arrangemanget var så stort. Det skulle blivit tokdyrt. :(

InläggPostat: fre 27 apr, 2012 19:46 

Men om det blir samarbete mellan Uppsala och Stockholm i år, vad händer då med SM följande år? Å andra sidan är ju den frågan lika aktuell om Stockholm ensamt ordnar SM i år, eftersom Uppsala inte vill arrangera ensamma i år och knappast heller följande år.

10 gånger mängden arbete jämfört med en vanlig (tvådagars)turnering skriver Henrik. Det räcker nog inte. En stor skillnad är också att det är så mycket som ska göras långt i förväg, att man måste vara ett gäng och att det blir en hel del organiserande. Apropå SM 2006, var det "bara" 49 deltagare, vilket är väldigt mycket mindre än de nuvarande 80+. Enbart den teknik som krävs i och med det, kräver minst en person som är sysselsatt med det hela tiden.

Man behöver också vara tillräckligt många arrangörer med tanke på oförutsedda händelser. Någon av arrangörera kan bli sjuk, någon annan fajtas om medaljerna. Förra året var konferenciern Alexander från och med andra dagen uppe och kämpade om medaljer och då ska man inte behöva ha ett så stort arrangörsuppdrag. Det var aldrig meningen att jag skulle vara konferencier, men det är inte ett uppdrag som kan tas över av någon annan än den/de som är allra mest insatta i allt som ska ske och sägas. Alex kunde ju självklart inte som SM-vinnare heller ha hand om prisutdelningen. Även två andra arrangörer tog medalj. Det behövs alltså arrangörer så det räcker också vid oförutsedda händelser. Medaljkamp är trevliga sådana. :)

När jag nu ett halvår efter SM skriver om det, känner jag stressen, men också hur roligt det var. Samtidigt var det också flera saker utanför SM som tog mycket tid och energi, till exempel vår flytt, och utan dem hade det varit lättare. Summa summarum är det utmanande och mycket roligt att ordna SM, men man behöver vara tillräckligt många som vill engagera sig och åtminstone några som är vana arrangörer både vad gäller scrabbleturneringar och organiserande överlag. Samt några datorspecialister.

Hur som helst, datum, ort, spellokal och arrangörer behöver bestämmas snabbt. Spelar man i medborgarhus eller dylikt börjar det också vara risk för att det ställe man vill ha redan är bokat.

Senast redigerad av Pia fre 27 apr, 2012 20:20, redigerad totalt 2 gånger.

InläggPostat: fre 27 apr, 2012 20:04 
Användarvisningsbild

Tack, det är roligt att se att ni ser, som jag uppfattar att Sandviken har nog en liten chans, att jag är engagerad av att utöka scrabblekartan.
Som Pia skriver om att man bör vara en del arrangörer, det är det som gjort mig osäker att ta det stora steget fullt ut.

Men får man andra orterna, som Falun och Uppsalagänget och närliggande, att stötta oss, så tror jag att vi klarar det. Att vi skulle kunna se det praktiska, som att kolla hotell och lokal och att man kan få hjälp och support.

Sedan om man tänker på läget i landet, att det ligger avsidigt. Det finns alltid lösningar. Som tåg/och kollektiv buss, så ligger inte Sandviken så jätte långt från Göteborg. Ok, Malmö får åka längre. Men med god planering, så tror jag att allt löser sig. För Sandviken ligger trots allt högst 2 timmar från Stockholm och vid planerad färdväg, så kan man räkna 2 timmar längre färdväg.

Men ser man från norrut, som Umeåscrabblare eller ännu längre norrom landet, så blir vi mer en mittpunkt. ;)

Men om vi ska kunna ställa upp och genomföra det, så är kravet att vi får support från närliggande arrangörer, sen kan jag även hitta fler som kan hjälpa till med olika saker här. Det är inga problem för oss. Jag vet folk som kan hjälpa till och stötta oss.

Sen att jag även kommer söka sponsor av Göranssonska fonden, via er, som jag vill då även att Styrelsen kommer att fixa en ansökan, då kan man få bra bidrag.

Dom beviljar och stöttar allt som är fördel för Sandviken. En stor fond inom Sandvik AB och jag tror att det blir beviljad.

Jag kan berätta mer ingående via mail.

Mvh

Christian

InläggPostat: sön 29 apr, 2012 14:16 
Tävlingskommittén

Tror det är dags att se Uppsalas brist på engagemang i den här tråden som brist på intresse att arrangera SM. Argumentet "vår tur" känns sådär, vi har inte varit jätteaktiva på sistone direkt. Av den anledningen har vi inte pratat ihop oss om saken heller, kanske finns det någon som vill, men då borde väl denna ta och ge sig till känna.

Jag är inte ett dugg sugen. Jag tyckte att det var grymt roligt att arrangera SM sist och jag vill gärna göra det igen, men inte i år. Vi har haft ett storarrangemang i år i Knallyt, det får räcka för min del. Stödarrangör känns inte heller så kul, det stora problemet sist var att ansvarsområdena var fördelade på så många att det var svårt att få en överblick. Medarrangörer i en annan stad - nja, helst inte.

InläggPostat: sön 29 apr, 2012 14:58 

Ett annat alternativ är att Stockholm kopierar 2010 års koncept. Men drar rejält ned på priser och kringarrangemang.
De som vill gå ut och käka eller något bestämmer sådant i tråden.
Jag är villig att vara med i år i Stockholm igen. Gunnar kan vara ekonomiansvarig.
Men vi vi behöver fler tappra själar som orkar och har lust.

InläggPostat: sön 29 apr, 2012 15:19 
Användarvisningsbild

Instämmer med mjukkrafta. De senaste årens SM har varit väldigt ambitiösa arrangemang. Det är förstås roligt, men det bör inte uppfattas som ett krav för den som vill hålla i ett SM.

När jag var med och arrangerade SM i Göteborg i höstas tyckte jag att vissa saker fick lite väl stora proportioner. Servering av frukost, lunch och fika, gemensam middag, SM-tröjor, boendeförmedling, priser, jaga sponsring etc är sådant man skulle kunna skära ner på, eller ta bort helt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]