Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tor 30 okt, 2014 17:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: SM 2012?
InläggPostat: sön 29 apr, 2012 21:02 
Tävlingskommittén

Jag tycker också att Annas förslag var rätt bra. Anledningen till att få personer vill ta på sig arrangemanget i år, eller tvekar på om de klarar av det, är väl att man anser det vara en alldeles för stor grej. Jag kan tänka mig att ställa upp som medarrangör på en sån där nedbantad version. Det behöver ju inte heller bli en sämre tillställning för att man drar ner på kringaktiviteter, extrapriser och liknande, det kanske snarare blir mindre krångel och mer flyt för alla.

InläggPostat: mån 30 apr, 2012 06:33 
Tävlingskommittén

Jag ser att jag uttryckte mig lite väl klumpigt: jag tycker verkligen inte att det har varit "krångligt" att delta på SM, tvärtom har arrangemangen varit jättetrevligt ordnade de senaste åren. Men nu när ingen verkar orka ta tag i ett sådant projekt kunde det kanske kännas som en lättnad med någonting enklare. Sen kanske någon vill göra något storartat nästa år igen.

InläggPostat: mån 30 apr, 2012 09:50 
Användarvisningsbild

Även om Inger talar för sig själv så tolkar jag ändå det hon skriver som att det inte är så troligt med något intresse från Uppsala att vare sig arra själva eller samarra med Stockholm. Då får vi väl ta en funderare på om vi orkar själva. Jag sällar mig till Anna, Gunnar och Zak (om jag förstod dig rätt) som arrangör, under förutsättning att det blir en mer nedbantad version.

En liten åtgärd har jag redan vidtagit: Jag har mailat Stockholms Schacksalonger och efterfrågat om det fortfarande går att hyra deras lokal vid Zinkensdamm och till vilket pris. Den ser i vart fall ut att vara ledig i deras tävlingskalender i månadsskiftet okt/nov. På den tiden vi hyrde den ibland fanns en företagare som sålde fika och om det fortfarande är så skulle vi ju spara en hel del tid. Lokalen som sådan är dessutom lättare att administrera på olika vis än en hel skola. Problemet är att det kommer att bli trångt med 80 deltagare och så värst mycket högre än så kan vi inte sätta deltagartaket. Tror de har 100 spelplatser för schack, men vi behöver ju egentligen helst lite mer plats för protokoll.

InläggPostat: mån 30 apr, 2012 10:41 

Ett samarbete mellan Linköping och Norrköping kanske skulle funka.

InläggPostat: mån 30 apr, 2012 13:51 

Att det är "någons tur" att ordna SM ska inte finnas, såvida inte man är intresserad av att ordna förstås. Samma sak med samarr, vill man inte längre så är det bara att meddela det så andra kan ta vid. (Inte heller Masters borde behöva ordnas automatiskt av tävlingskommittén. Måsten är dumt.)

Norrköping/Linköping har jag lite hoppats på som eventuell intressent av att ordna SM 2013 eller något. I år är väl lite tidigt då de flesta aldrig ordnat någon turnering alls. Vanlig turnering hoppas många på att ska ordnas där snart.

Schackförbundets lokaler fungerade bra med SM på drygt 40 deltagare. Nuförtiden är den alldeles för liten. Med bara ett stort rum och ett litet blir det stökigt och dålig luft. SM och Stockholm Open ordnades också i finaste vårvädret och folk var mycket ute under pauserna, vilket man ju inte vill göra nu.

Kan inte SM hållas i samma lokal som 2010? Den var ju perfekt! Ganska dyr, men med 3000 kr från föregående SM som grundplåt och god ekonomi i förbundet borde det ju inte vara något problem. Är ju också som Henrik sade lättare att ordna på sånt ställe än i skola. Skola är ju visserligen troligen mycket billigare, men kräver mer arbete inte minst i det här skedet, såvida ingen har kontakter till någon skola. Vi ägnade omkring 15h åt att ringa runt innan vi hittade några möjliga lokaler. Många ger inte ut skolor för sånt ändamål och av dem som ger det faller många på bristen på kök. Fördelen med Hägersten är ju också att ingen behöver åka ut och titta då man vet det är ett jättebra ställe.

Det går bra att banta ner SM lite utan att pruta på att det är årets största och viktigaste tävling och evenemang. Fika behövs, men behöver inte vara något utöver basic. Det går att klämma in vanlig lunchpaus på söndag så man slipper ordna med hotdogs eller annat.

Den sociala biten är viktig, men SM-festen kan bra förläggas till en restaurang. I anmälningen kan man fråga hur många som tror de är intresserade av gemensam middag och boka ställe enligt det. På fredag kan man lägga fram bindande anmälningslista samt val av mat, vilket restauranger brukar kräva man gör i förväg med så många samtida besökare. Kräver mycket lite förarbete av arrangörerna och under kvällen behöver de inte ordna något alls och är inte heller tvingade att stanna kvar som allra sista man. På många restauranger kan man ha lite program som avslöjande av vandringsdjuret. Med lite mer arbete kan man kanske hitta en restaurang som kan bokas helt och hållet för oss.

SM-tröjan är en grej som kan vara helt lösgjord från resten av arrangemanget.

Priser behöver inte finnas i mängd och de roliga rondpriserna Stockholm hittade på förra gången är ju absolut ingen nödvändighet och en sak mindre att hålla reda på.

Det folk vill ha och förväntar sig är ett stort, välfungerande, rättvist och trevligt SM med basic fika. Allt utöver det är bonus.
Ett gäng som vill ordna, en spellokal och ett datum snart skulle göra många lyckliga. :)

InläggPostat: mån 30 apr, 2012 16:27 

Även jag kan medverka som arrangör av om det inte är en väldigt vidlyftig tillställning. Dock inte med de tekniska delarna, "jag är inte tekniker, jag är filosof" som jag brukar säga till mina släktingar som gått på KTH.

InläggPostat: mån 30 apr, 2012 18:17 
Tävlingskommittén

Stockholmsarrangörer som vill banta bort det mesta eller Norrköpingsarrangörer som vill köra hela kitet? Jag vet vad jag röstar på.

InläggPostat: mån 30 apr, 2012 19:12 
Tävlingskommittén

Ja, det måste ju inte bli Stockholm förstås, det kom väl mest som förslag när det började se mörkt ut. Det är jätteroligt om Norrköping/Linköping eller Sandviken vill arrangera, jag tycker att alla som är intresserade kan prata ihop sig och se om det skulle funka. Det börjar väl vara hög tid för någon att komma med ett konkret förslag?

Själv menade jag inte att tävlingen skulle bli mindre. Jag tycker absolut att ett SM ska kunna inrymma 100 personer om så många skulle komma. Angående Hägerstensåsen så var väl lokalen jättebra, men lite dyr som sagt, och strulade inte uppkopplingen hela tiden?

InläggPostat: mån 30 apr, 2012 23:29 

Heja Norrköping! där har jag aldrig varit. Har man bara lite organisatorisk förmåga är det skitsamma om man arrat många scrabbleturneringar eller inte. Dessutom finns det ju ett helt förbund fullt med erfarenhet som är villigt att hjälpa till vid frågor och funderingar.

InläggPostat: mån 30 apr, 2012 23:57 
Användarvisningsbild

Zak skrev:
Ja, det måste ju inte bli Stockholm förstås, det kom väl mest som förslag när det började se mörkt ut. Det är jätteroligt om Norrköping/Linköping eller Sandviken vill arrangera, jag tycker att alla som är intresserade kan prata ihop sig och se om det skulle funka. Det börjar väl vara hög tid för någon att komma med ett konkret förslag?

Själv menade jag inte att tävlingen skulle bli mindre. Jag tycker absolut att ett SM ska kunna inrymma 100 personer om så många skulle komma. Angående Hägerstensåsen så var väl lokalen jättebra, men lite dyr som sagt, och strulade inte uppkopplingen hela tiden?

Instämmer helt.

Hägerstensåsen var/är helt klart en bättre lokal än schacksalongerna. Däremot är det ju lite så att logistiken blir större ju större lokalen är + att ett SM utan galor o.dyl har lite mindre behov av utrymme. Inget oövervinneligt hinder dock.

InläggPostat: ons 02 maj, 2012 02:07 
Valberedningen

Norrköping vore väldigt bra. Inte minst funkar det bra resemässigt för de allra flesta (umeborna undantaget). En del saker kan säkert outsourcas om det inte är så många lokala arrangörer, exempelvis ansvar för att samla ihop spel och brickor, teknik etc. Det som måste göras på orten är väl främst att hitta en bra lokal samt den övergripande planeringen av arrangemanget. Så visst behövs det en kritisk massa men inte nödvändigtvis så många som vi varit i Stockholm, Göteborg och Uppsala.

InläggPostat: ons 02 maj, 2012 09:28 
Användarvisningsbild

Om jag spinner vidare på Johans förslag litegrann så kan väl ni östgötar snacka ihop er lite mer och sen om ni känner för det lägga ut en lista med saker ni gärna skulle vilja ha hjälp med och se om ni får positiva förhandsbesked på det. Det gör det kanske lättare att avgöra om man tror sig orka med en ansökan.

Norrköping ligger bra till kommunikationsmässigt ja. Några exempel på restider med tåg:

Göteborg - ca 2:40
Malmö - ca 3:15
Uppsala - ca 2:10 och uppåt (beror på timing på Stockholm C)

För Luleå hittade jag ett exempel på hur man kunde ta sig ner på mindre än 5 h med flyg till Arlanda och sen vidare med tåg från Stockholm.

Norrköping har också en flygförbindelse till Helsingfors.

InläggPostat: ons 02 maj, 2012 15:18 

Lägger mig i, eftersom jag har svårt att hålla tyst. :) Varning för lite kaka på kaka.

Jag hejar hårt på Norrköping/Linköping. De är ganska många och entusiastiska och fixar det där fint skulle jag tro. Och experthjälp finns ju i förbundet.

Lite synd om Sandviken som halvt ignoreras kan jag tycka men det är nog en lite för liten ort även om den ligger hyfsat bra geografiskt faktiskt. Sen kan jag tycka att arrangemangen däruppe visserligen varit charmiga men sällan utan strul vilket inte inger bästa förtroende för något så stort som SM. Endagarstävlingar är nog bästa melodin där.

Uppsalafolket är lite splittrade. Jag är så gott som inaktiv på scrabblefronten. Några har småbarn vilket gör det krångligt. Och sen har vi ett annat arr för fyra av oss som tagit mycket ork under våren och gör att ett nytt stort projekt i höst inte känns lockande, särskilt när flera av oss var lite lite inaktiva. That's the harsh truth.

Sen blir jag lite trött på vissa saker i tråden, t.ex ett inlägg om att man hoppas på en arrangörsort nästa år men samtidigt säger att man hoppas hitta ett gäng som vill ordna SM och det snabbt, längre ner i samma inlägg. Såå svårt är det inte att arra SM när man har så stor kompetens runtom sig. Henker sätter hammaren på spiken där. Ett jäkla jadda jadda annars om vad man kan skära ner på oxå och vad som är oviktigt och viktigt. Vem bestämmer vad som är viktigt och vad som är bonus? De mest intresserade av vissa sidoprojekt på SM kan väl gladeligen erbjuda sina tjänster varje år då, oavsett vilken spelort som står för huvudarrangemanget? En checklista för varje SM kanske kan tas fram. Det som huvudarrangören inte vill eller orkar styra över kan man ju konsulta ut till resten av förbundet, precis som Merko nämner. Av allt som skett under SM-arrangemangen genom åren så finns det gissningsvis inget som samtliga tycker är onödigt. Det finns anhängare till allt.

Om nu SM ska bli det årets största och svulstigaste happening, så är nedskärning en synnerligen kass idé.

Sen kanske styrelsen ska jobba lite mer aktivt för att hitta nästa SM-ort redan i slutet av varje år? Eller så kör vi SM vartannat år...?

InläggPostat: ons 02 maj, 2012 18:16 

Hallå alla!

Kul att så många är positiva till att vi ordnar SM här i Norrköping. Vi har börjat titta på några alternativ till lokal, och postar mer när vi vet mer.

Med andra ord tar vi gärna SM i år, om det inte finns några starka invändningar. Postar mer om upplägg, vad vi eventuellt behöver hjälp med och så vidare när vi pratat ihop oss lite.

Ha det gott!

InläggPostat: ons 02 maj, 2012 18:21 

Heja Norrköping
(skriver under på vartnda ord av Elmis inlägg)

InläggPostat: ons 02 maj, 2012 21:20 
Valberedningen

Elmis skrev:
Sen kanske styrelsen ska jobba lite mer aktivt för att hitta nästa SM-ort redan i slutet av varje år? Eller så kör vi SM vartannat år...?

Nu vill jag faktiskt påpeka att vi inte har haft en sån här situation på flera år, det har inte varit några problem att hitta en SM-ort sedan 2007, så tävlingskommittén är lite otränade på scenariot.

Jag är naturligtvis ytterst ansvarig för förbundet, även om jag bett i flera år om att bli ersatt, men jag har ju förflyttat fokus lite. Dock vill jag poängtera vem det var som startade den här tråden... ;)

Heja Norrköping! Det kommer bli asbra.

InläggPostat: ons 02 maj, 2012 22:23 

Vad mycket här hänt sen igår!

När jag läser Elmis inlägg och mitt på nytt, förstår jag att man kan tolka det som dissande av Norrköping/Linköping. Det var inte min mening. Ursäkta! "Ett samarbete mellan Linköping och Norrköping kanske skulle funka." lät väldigt vagt, inte som något som planerats eller funderats på desto mer. När jag läste Ingers kommentar om att hon framför ett nedbantat Stockholm alla gånger föredrar ett Norrköping som "kör hela kitet", förstod jag att det låg mycket mer bakom kommentaren än det lät. Som Henke skrev är allmän organisationsförmåga och -vana det viktigaste. Jag tycker också att spelare på andra orter kan hjälpa till med en del saker i alla SM om arrangörerna vill, men där har jag fått mothugg av flera när det i olika sammanhang pratats om årets SM och att ingen verkat intresserad av att ordna det.

Vad folk önskar av ett SM är självklart väldigt varierande. Många tycker det är roligt som SM varit de senaste åren, medan andra tycker att det gott räcker med mindre. Tänker man tillbaka på de SM som hölls före Örebro, som var det första stora med mycket "kringarrangemang", var det många ronder, bra arrangemang, gemensam middag på restaurang och inte så mycket mer speciellt utöver det. Det var ändå årets största och viktigaste turnering som alla såg fram emot. Hellre ibland SM som är mindre till omfånget än SM bara varannat år eller så. Hur stort ett SM är beror ju främst på intresserade arrangörer.
Mina rader om vad man kan minska på är inte en önskan om att man ska göra det, utan spånande kring vad stockholmarna kunde göra för att känna att de orkade åta sig det (iom att jag läste Norrköpings kommentar strax innan jag skulle skriva ner mina tankar och inte visste att det låg så mycket mer bakom den och att Sandviken visat intresse, men samtidigt att de är få och osäkra). Nu är ju situationen annorlunda iom att det dykt upp nya intresserade arrangörer.

Håller med Elmis om att det vore bra om styrelse/tävlingskommitté inför kommande år skulle ta upp SM-frågan i god tid, vilket alla vinner på. Det har ju inte varit svårt med arrangörer på många år, men för i år började funderingar och oroliga frågor höras redan före årsskiftet.

Nu är ju i varje fall det hela igång med lokalletning och allt och det låter härligt. Sedan är det ju styrelsens och tävlingskommitténs sak att bevilja någon SM-arrangörskapet. Jag sällar mig till dem som redan innan dagens alla inlägg kollat upp resor mm angående Norrköping. Till sist vill jag ännu förtydliga att jag alltså inte har något alls emot ett SM i Norrköping, utan absolut tror att det blir bra då de är intresserade.

InläggPostat: ons 02 maj, 2012 23:37 
Tävlingskommittén

Ett SM i Norrköping/Linköping blir finemang!

Det vore självklart bra med en kortare beskrivning av evenemanget, lite budget och lokal, antal dagar och ronder samt datum. Så ser jag inga problem att från tävlingskommitten bevilja det hela :)

Kör hårt! Var inte rädda över att fråga om ni undrar över något.

InläggPostat: ons 02 maj, 2012 23:55 
Tävlingskommittén

Situationen var ju sån att det såg ut att bli svårt att få några arrangörer i år. Förslaget kom väl ur en vilja att få till någonting över huvud taget; hellre ett smalare SM än inget alls. Det handlade aldrig, som jag ser det, om att starta en trend av mindre tävlingar. Sedan kom ett möjligt förslag av andra arrangörer, och jag vet inte om det känns nödvändigt att "skälla ut" eller skriva ironiska kommentarer kring det första, då jag inte tror att det finns någon i Stockholm som skulle tävla om att få igenom sitt förslag. Om Norrköping/Linköping har ett seriöst anspråk på att få arrangera (vilket de glädjande nog verkar ha nu) så kommer de väl med största sannolikhet att få det också. Jag tycker att attityden börjar kännas onödigt pressande om det ska finnas checklista och krav på arrangörerna.

InläggPostat: tor 03 maj, 2012 00:31 

Jag tycker Stockholm ska ha heder över att de var villiga att ta sig an SM trots att de hade det för två år sedan och inte var så sugna nu. Som sagt, ett smalare SM är tusen gånger bättre än inget alls! Zak påpekade att det inte var meningen att starta en trend med mindre SM. Man kan också vända på det hela: Det var väl aldrig meningen att alla SM i fortsättningen skulle bli stora bara för att Örebros var det. I förbundets info har det också stått att det inte är något krav på att arrangera såna evenemang bara för det varit så de senaste åren.

Angående checklista är det, åtminstone det jag avsåg, inget som ställer krav eller kontrollerar utan tvärtom en hjälp för arrangörer. På samma sätt som hemsidans "ABC för arrangörer" med vad man behöver tänka på före, under och efter en turnering. Den var jag mycket glad över de första gångerna jag var arrangör. Det hade varit skönt med lite saker nedskrivna från tidigare SM så man inte behövt fundera på allt från grunden. Också siffror från föregående år om hur mycket som gått åt av kaffe, bröd etc hade underlättat och det frågade vi också efter, men det fanns inte kvar. Det var alltså sånt här jag hade i åtanke med checklista; om Elmis tänkte på liknande saker vet jag förstås inte. Om Norrköping vill (verkar som det blir dom) kan jag sammanställa det som finns på datorn från förra året.

InläggPostat: tor 03 maj, 2012 07:11 

Det var precis så jag tänkte ja, Pia. Checklista är i min värld alltid ett hjälpmedel.

InläggPostat: tor 03 maj, 2012 10:07 

Kan ingen byta namn på Facebook-gruppen till Scrabble SM 2012, och slänga ut en yay-or-nay-grej om Norrköping/Linköping-arr. Så även de som inte läser i forumet dagligen får vara med och tycka!

InläggPostat: fre 04 maj, 2012 13:26 
Användarvisningsbild

Eftersom nya människor kommer till längs vägen och inte känner till SM-historien eller vad som är sagt runt SM som arrangemang, så tycker jag personligen ändå att det är ett värde att påpeka för potentiella arrangörer att det inte finns några uttalade krav på att den som arrar SM också MÅSTE fixa med galamiddagar, enorma prisbord, korvluncher mm. Det enda jag kan dra mig till minnes att det är sagt i "officiella sammanhang" är att SM ska vara tre dagar och gå av stapeln på hösten. Allt annat är bonus. Ju mer man vill och orkar, desto bättre är det naturligtvis. Men ingen arrangör ska känna att man måste överträffa eller ens kopiera föregående års tävling varje nytt SM. Det var mitt goda (tycker jag i alla fall själv haha) syfte med att babbla om det i tråden.

Som gammal öschöte i förskingringen räknar jag med att bli åtminstone lite farlig om jag får kvasi-hemmaplan och utlovar även vid behov tolkhjälp åt spelare med problem att kommunicera med lokalbefolkningen.

InläggPostat: mån 07 maj, 2012 09:24 
Ordförande

Det finns inte så mycket att säga som inte redan sagts, men jag är odelat positiv till att låta Norrköping/Linköping arrangera SM. Utmärkt geografiskt läge och har vi ett piggt, suget gäng där som vill arrangera så är det inte så mycket att fundera på tycker jag. Go Östergötland! :)

Och jag instämmer med flera föregående talare att med en bra grundorganisation kommer man långt - finliret är vi många som kan bidra med vid behov.

InläggPostat: tor 17 maj, 2012 14:36 

Vi är i full gång med planerandet och har hittat en gymnasieskola med inriktning på media och företagande som kan tänka sig att göra ett samarbete med oss. Vi ska bolla och stöta och blöta och brainstorma och klura och diskutera ett tag till men detta kan bli riktigt bra!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]