Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: ons 23 apr, 2014 21:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 05 apr, 2012 15:23 

Vi är tyvärr tvungna att byta spellokal och kommer att spela hemma hos Pia och Roland i Sävedalen istället. Mer info kommer ikväll.

InläggPostat: tor 05 apr, 2012 22:45 

Nu är turneringsinfon uppdaterad.

Vi beklagar den här ändringen. Orsaken är att det låga deltagarantalet inte går ihop med den höga hyran i Masthugget. Det såg ut att gå ihop trots lägre deltagarantal än de senaste tre åren, men nu har det kommit flera oväntade avhopp, också av sådana som inte officiellt anmält sig, men sagt att de kommer.

Masthuggets lilla sal var upptagen, liksom Alexandras kvarterslokal. Någon fara på taket är det ändå inte, utan vi flyttar turneringen hem till oss, Roland och mig. I och med det blir maxantalet 16. Anmälningsavgiften är sänkt från 150 kronor till 80 kronor.

Hoppas att det här inte ställer till med för mycket problem för er som kommer från andra orter. För den som eventuellt bokat boende nära Masthugget, kan nämnas att närmaste hotellet nu är Apple Hotell, som har enkelrum för 650kr och dubbelrum för 695. Man ska dock vara beredd på att hotellet inte motsvarar bilderna, utan snarare är ett motell. Man tar samma buss som från centrum.

Om någon får problem med att hinna till flyg eller tåg, så fixar vi det med skjuts. Bara att säga till!

Varmt välkomna hem till oss istället på 12 ronders underbart, stundvis eländigt, kreativt, skojigt och trevligt scrabblande!

InläggPostat: tor 05 apr, 2012 22:56 
Tävlingskommittén

Upp till tre personer kan även sova hemma hos mig på sovplatser av skiftande kvalitet. Det är ca 10-15 min. gångavstånd hem till Pia och Roland härifrån (dock mestadels uppförsbacke).

InläggPostat: fre 06 apr, 2012 01:56 

Hoppsan! Det verkar som om Anna och jag kan boka av vårt hotell i Majorna, även om vi betalt i förskott. Så det fixar sig. Jag tackar genast ja till Åsa erbjudande. Men en sak är liiite oroande. Vårt tåg går från Göteborg 1 timme och 10 minuter efter uppskattad sluttid. Det kan vara lite nätt om det är taskiga förbindelser på en söndag. Vi får kolla det närmare, annars låter skjuts som en bra nödlösning.

InläggPostat: fre 06 apr, 2012 09:38 

Ja, det är ju inget man väntar sig att det blir så här... Vad bra om ni kan avboka trots att ni redan betalt. "Åsa erbjudande"? Antar det betyder att ni tackar ja till att bo hos Alexandra. Bussarna går på söndag en gång i halvtimmen och det tar 25 minuter till centralen. Borde inte vara något problem, men om det inte skulle passa ihop, skjutsar vi er utan problem. Med bil tar det mindre än en kvart.

InläggPostat: fre 06 apr, 2012 09:42 

Åsa. . .? Var fick jag det ifrån. Måste ha varit riktigt, riktigt trött när jag skrev det där. Alexandra förstås! :)

InläggPostat: fre 06 apr, 2012 10:28 
Tävlingskommittén

Haha, Måns har också kallat mig Åsa (på betapets forum). Det måste vara något som går..
Men ni är förstås välkomna ändå. :)

InläggPostat: fre 06 apr, 2012 11:22 

Som jag har förstått det så sover jag och Maria hos dig (Åsa):) Alexandra. Vi är framme i Göteborg
runt halv niosnåret på fredagen. Vi dyker väl upp hos dig efter det.

InläggPostat: fre 13 apr, 2012 21:57 

Pia, vi pratade igår om att jag vid mulet väder kunde ta med en liten värmefläkt till ert uterum.
Det slår mig nu att kontakten till denna lilla billiga fläkt från Clas Ohlson är ojordad. Är detta något problem när den ska användas så där halvt-om-halvt utomhus?

InläggPostat: lör 14 apr, 2012 11:41 

Är det en vanlig "tunn" stickpropp? I så fall går den bra att använda för det är ju inglasat och kan inte bli vått. Om det däremot är en "bred" stickpropp som inte går in i ett jordat uttag är det problem, för vi har heller ingen sådan förlängningssladd.
Förhoppningen är ändå att vi inte kommer att behöva den. Antingen tillräckligt varmt så inget behövs på dagen och infravärmen räcker på morgonen. Vi har alltså aldrig provat den, men relativt bra effekt borde den väl ha. Med tanke på att vi för tillfället är 14 spelare behöver altanen inte heller användas så mycket om man inte vill.

InläggPostat: lör 14 apr, 2012 12:57 

Det är en "bred" (rund) stickpropp, men av den typen som går in i ett jordat uttag (vilket är vad jag har i min lägenhet). Så om det är "tveksamt" väder tar jag med fläkten för säkerhets skull.

InläggPostat: lör 21 apr, 2012 13:21 

Heja Mattias!

InläggPostat: lör 21 apr, 2012 20:56 
Användarvisningsbild

jonissen skrev:
Heja Mattias!
instämmer.

InläggPostat: sön 22 apr, 2012 09:54 

Ja, Mattias är jätteskicklig. Jag förlorade med cirka 80p och visserligen hade Mattias bra brickor, men han spelade också verkligt bra. Nyss gick svenske mästaren förbi Mattias först i sista draget och vann därmed matchen med 335-310. Inte illa för en 11-åring!

InläggPostat: sön 22 apr, 2012 11:59 
Tävlingskommittén

Heja Anna!

InläggPostat: sön 22 apr, 2012 15:44 

Strul med lottningen inför sista ronden. Tror att sista ronden innebär åtminstone något dubbelmöte.

InläggPostat: sön 22 apr, 2012 15:57 

I sista ronden tvingas Pia möta Maria för andra gången och likaså möts Åke och Marianne för andra gången.

InläggPostat: sön 22 apr, 2012 16:01 

I rullningstävlingen står Alexandra och Paul på 10 rullningar var och Alex har 9.

InläggPostat: sön 22 apr, 2012 17:14 
Tävlingskommittén

Grattis Alexander! Snyggt att gå obesegrad.
Grattis även till Anna & Tord, naturligtvis.

Och grattis till både Mattias och Turid som båda tar flera rutinerande skalper! Och grattis även till Marianne, snyggt att slå svärsonen :)

InläggPostat: sön 22 apr, 2012 19:08 
Användarvisningsbild

Resultaten är publicerade. Grattis Alexander, som precis tar sig upp till andraplatsen på ratinglistan.

InläggPostat: sön 22 apr, 2012 22:03 

Pia och Roland!

Än en gång tack för att ni upplät ert hem till detta trevliga arrangemang!

För info vill jag meddela att jag fick med mig en uppsättning spelutensilier att ha på Cello men två klockor (hur nu det gick till).

InläggPostat: sön 22 apr, 2012 22:18 

Grattis till topptrion! Imponerande av Alex att gå obesegrad genom en hel tävling i ett turspel som scrabble. Plus i kanten för Alexandras (AR)TfRÄNDE (1) och Pauls bROTTSJ(Ö) (1), riktigt snygga!

InläggPostat: sön 22 apr, 2012 22:36 

Ja, obesegrad i en tvådagars är inte fy skam precis. Mycket imponerande spel av Anna också, som förresten var enda som inte fick frirond. Tord låg stabilt trea en stor del av turneringen.

Mittfältet var ovanligt jämt. Efter sex spelade matcher var det hela åtta spelare av tretton som hade tre segrar. Övriga var dessutom alla ensamma på sitt antal segrar.

Rullningstävlingen vanns av Alexandra med 11 rullar på 11 matcher. Samma sak presterade både Paul och Alexander. Paul hade en ogiltig. Alexandra vann över Alexander i och med att hon hade en nia. (AR)TfRÄNDE - mycket snyggt hittad! Alexandra har överhuvudtaget gått framåt massor det senaste året. När hon började för två år sedan blev det mest förluster på träningarna iom att det var så högratade spelare, men hon gav sig inte och göteborgsskolan ger resultat. (Men om eventuella nya hågade läser här - vi vill jättegärna ha nya spelare och av precis alla nivåer!)

Inför sista matchen insåg några att sista lottningen var omöjlig och tyvärr hade de rätt. Manfred meddelade helt kallt att det inte går att lotta ronden med valda inställningar. Skit också! Vad i all världen gör man då? Manfred själv föreslog att minska antalet ronder (omöjligt, var ju bara en kvar), att tillåta dubbelmöten eller att lotta manuellt. Problemet med att tillåta dubbelmöten var att två personer inte haft frirond och vi ville inte riskera att någon fick en frirond till. I skrivande stund inser jag att det väl knappast blivit så, för Manfred hade väl fortsatt att ge frirond till dem som inte haft. Inte för att jag vet hur högt den prioriterar just det, men tycker nu att vi absolut borde ha bestämt att låta den lotta med dubbelmöten tillåtna. Hade den gett frirond åt en som inte haft det hade vi följt det, annars lottat manuellt.

Tyvärr kom ingen att tänka på det här alternativet då. Det var inget roligt att inför sista ronden ställas inför det här problemet. Alla var inställda på en sista match och sen tvådagarsturneringen över, några tänkte på hemresan, det blev lång paus och framför allt, hur bestämmer man hur man ska göra? Ingen hade något självskrivet förslag, men förslagen och åsikterna var många och även en viss subjektivitet märktes i en del förslag. Typiskt nog spelade Roland och jag mot varandra i nästsista matchen och var sist klara, så det fanns ingen extratid att fundera. Vi beslöt att eftersom det inte går att alla diskuterar och bestämmer, är det logiskt att det är domarna som gör det, vilket betydde Roland, Gerd och Pia. Det var bra att vara just tre, för vi kom inte på någon lösning som alla tyckte var bra. På så sätt var det majoritetsbeslut som gällde i de olika delbesluten.

Vi började med att lotta frironden och jag tycker i efterhand det var rättvist att den föll på Tord, för han hade lägre antal segrar än Anna och så brukar ju frironden avgöras. Vi utgick sedan från spelare ett och vilka han inte mött och gav honom den som var högst upp. På så sätt gjorde vi spelare för spelare och då dubbelmöte var ett måste, valdes också den motståndare som var högst upp i listan. Det här resulterade i två dubbelmöten (Maria-Pia och Åke-Pippi).

Allmänna reflektioner:
- Är det omöjligt att vara 13 spelare och spela 12 ronder eller varför gjorde Manfred så här?
- Manfred borde absolut meddela direkt den vet att det inte går att genomföra lottningen i hela turneringen.
-Hade vi vetat det här, hade vi självklart valt att spela alla mot alla, vilket vi annars också funderat på före turneringen.
-Det hade hjälpt massor att ens veta lite tidigare. Nu blev det stress, irritation, diskussion och lång väntan.
- Om man kunnat kryssa i vem som ska ha frirond, hade det gått mycket lättare. Hade man tillfälligt plockat bort Tord ur turneringen, hade han inte fått seger för frironden.
- Det borde inte få uppstå situationer, speciellt inte inför sista ronden, där spelare är tvungna att bestämma kring frirond, möten och fördelar. Det är dels lätt att man tänker fel kring något, dels är det subjektivitetsproblemet: både så att folk säger eller underförstått säger att "varför just jag" eller "men då får jag" och att någon oförskyllt kan bli misstänkt för att besluta så det blir bra för honom själv.
- Vem ska ges frirond? Den lägst ner, lotta fritt eller den som säkrat sin plats? Flera föreslog Alex eftersom han säkrat sin seger, men då hade han så att säga blivit straffad för att han spelat så bra. Dessutom (vilket ingen tänkte på/sade då) hade Anna säkrat silvret, Tord väl bronset och Pippi sistaplatsen.
- Hur bestämmer man vem som ska möta vem?
- Hur avgöra fördel? Mata in som det råkar, lotta med hjälp av bricka som på träningar och strunta i att det blir fel i statistiken, ge den högre upp fördel som belöning eller den lägre ner som hjälp eller tröst?

Det låter troligen tillkrånglat, men inte en enda av de här sakerna var självklara när vi helt plötsligt stod där inför sista ronden och dessutom med tidspress. Inte heller när vi var bara tre som skulle besluta, var vi alla överens om en endaste en av överstående saker.

Med undantag av ovanstående var det en trevlig turnering - tack alla som var med!

InläggPostat: sön 22 apr, 2012 22:36 

Åke, jag packade medvetet ner två klockor åt dig, eftersom du då tillsammans med ditt privata spel har två kompletta uppsättningar.

InläggPostat: sön 22 apr, 2012 23:07 
Användarvisningsbild

Reflektion på Pias inlägg om problem med lottningen.

Jag tycker att problemet är att vi sitter fast i tänket att Scrabble bara ska spelas med Monradlottning. Det är ofta bra med Monrad, men har man ungefär lika många deltagare som ronder så är det inte så bra.

En variant här hade varit att köra Monrad i de inledande ronderna, för att sedan köra någon form av gruppspel i slutet. Till exempel 9 ronder Monrad, och sedan dela in sig i grupper om 4, där alla möter alla i tre matcher (spelare nr 13 får då stå över de tre sista ronderna).

Det finns förstås många andra tänkbara varianter också.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]