Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tis 16 okt, 2018 21:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: VÅRK(ÄN)SLA 2014
InläggPostat: lör 08 mar, 2014 10:40 
Ordlistekommittén

Lycka till allihop!
Tänk på att hålla koll på att Jonathan skulle haft hamstern Gunnar inför rond 1. Den ligger just nu i Pauls väska hemma hos mig tillsammans med flera andra rymningsbenägna djur. :-) /Vikarierande zoolog Greger

Inläggsrubrik: Re: VÅRK(ÄN)SLA 2014
InläggPostat: lör 08 mar, 2014 11:12 

Björn E ligger under mot Paul. Kan komma förbi med kUNSKAP för 101 poäng. Får i stället *PAUl(U)NSK (som hade gett 111 poäng) bortsynat.

De fina orden flyger fritt...

InläggPostat: lör 08 mar, 2014 17:45 
Ordlistekommittén

Alexandra -Björn J 247-270

Ingen klang- och jubelföreställning där inte.

InläggPostat: lör 08 mar, 2014 21:35 
Tävlingskommittén

bloomsbury skrev:
Lycka till allihop!
Tänk på att hålla koll på att Jonathan skulle haft hamstern Gunnar inför rond 1. Den ligger just nu i Pauls väska hemma hos mig tillsammans med flera andra rymningsbenägna djur. :-) /Vikarierande zoolog Greger

Jag hade ritat tvådimensionella ställföreträdare för hamstern Gunnar och isbjörnen Gunnar (som befann sig i Norrköping). Redan i första ronden förlorade Jonathan hamstern till Henke, som hade sjöhästen med sig från PEPp(ARK)AKA.

Valrossen fick Henke av Björn Jansson i rond 2.

Isbjörnen kom till turneringen ihop med Paul, som förlorade den till Roland i rond 2. Den tillföll sedan mig, Alexandra, i rond 3, varpå jag förlorade den till Henke i rond 4. I sista ronden vandrade isbjörnen vidare till Björn E.

Henke är alltså just nu innehavare (åtminstone i tanken) till hamstern, valrossen och sjöhästen. Björn E har hand om isbjörnen.

PS. Gunnar, min och Björn J:s "klang-och jubelföreställning" berodde till viss del på att vi passade ut oss med Z som sista bricka kvar i påsen.

InläggPostat: sön 09 mar, 2014 01:15 
Användarvisningsbild

GR(Ä)SSvÅL! nytt ord för mig. skitsnyggt

InläggPostat: sön 09 mar, 2014 08:47 
Användarvisningsbild

Vet inte om det är ett problem i nya Manfredversionen eller om ni gjorde något annorlunda när ni lottade - men i resultatfilen ser det ut som att en person mötte sig själv i varje rond.

InläggPostat: sön 09 mar, 2014 10:53 
Tävlingskommittén

Gustaf skrev:
Vet inte om det är ett problem i nya Manfredversionen eller om ni gjorde något annorlunda när ni lottade - men i resultatfilen ser det ut som att en person mötte sig själv i varje rond.

Det är den personen som har frirond. Jag antog att det skulle se ut så.

InläggPostat: sön 09 mar, 2014 12:54 

Ytterligare en lustighet som uppstod med M2, var att frironden räknades in i snittpoängen. Men det kanske bara var en felaktig inställning som gjorde detta?

InläggPostat: sön 09 mar, 2014 13:10 
Tävlingskommittén

björn2 skrev:
Ytterligare en lustighet som uppstod med M2, var att frironden räknades in i snittpoängen. Men det kanske bara var en felaktig inställning som gjorde detta?

Hm, M2 hämtar turneringsinformationen från Matilda och jag kan inte se att vi skulle ha ändrat någon inställning varken där eller i själva Manfred som skulle orsaka detta.

InläggPostat: sön 09 mar, 2014 13:52 

björn2 skrev:
Björn E ligger under mot Paul. Kan komma förbi med kUNSKAP för 101 poäng. Får i stället *PAUl(U)NSK (som hade gett 111 poäng) bortsynat.

Visst uppskattade jag komplimangen, men självfallet kan jag mina tre Paul-ord utan och innan.

InläggPostat: sön 09 mar, 2014 14:02 
Tävlingskommittén

Kvaser skrev:
björn2 skrev:

Visst uppskattade jag komplimangen, men självfallet kan jag mina tre Paul-ord utan och innan.

Vilket är det tredje? Jag får bara upp PAULUN och PAULINSK när jag söker i Saol plus.

InläggPostat: sön 09 mar, 2014 14:44 

asvanteson skrev:
Kvaser skrev:
björn2 skrev:

Vilket är det tredje? Jag får bara upp PAULUN och PAULINSK när jag söker i Saol plus.

SAINT(PAUL)IA?

InläggPostat: sön 09 mar, 2014 14:54 

Om man söker på *PAUL* får man upp alla ord som innehåller PAUL.

InläggPostat: sön 09 mar, 2014 15:05 
Användarvisningsbild

Jag har tagit bort de felaktiga matcherna och publicerat resultat och ny ratinglista.

InläggPostat: sön 09 mar, 2014 16:10 
Tävlingskommittén

Gustaf skrev:
Jag har tagit bort de felaktiga matcherna och publicerat resultat och ny ratinglista.

Tack. Undrar vad jag borde gjort annorlunda för att det inte skulle bli krångel med frironderna?

InläggPostat: sön 09 mar, 2014 21:36 
Användarvisningsbild

Jag gissar att Manfred 2 redovisar frironderna på detta nya sätt i resultatfilen. Och det är i så fall bra, för i förra versionen redovisades inte frironderna alls, och då gick det inte att se i livesändningen om någon hade frirond eller helt enkelt hade avbrutit tävlingen.

Men det kräver ju i så fall att vi anpassar även sidan som visar livesändningen, och importfunktionen i Matilda.

InläggPostat: tis 11 mar, 2014 00:33 
Regelkommittén

Gustaf skrev:
Jag gissar att Manfred 2 redovisar frironderna på detta nya sätt i resultatfilen. Och det är i så fall bra, för i förra versionen redovisades inte frironderna alls, och då gick det inte att se i livesändningen om någon hade frirond eller helt enkelt hade avbrutit tävlingen.

Men det kräver ju i så fall att vi anpassar även sidan som visar livesändningen, och importfunktionen i Matilda.

Ok, vore tacksam om du kunde tala om lite närmare vad som blir fel i så fall, i den mån du vet eller misstänker att du vet. Jag testade exportera lite olika varianter och det här var det som jag tyckte såg mest rätt ut. Minns inte vad som blev fel när jag inte skickade något om frironderna. På SM hade vi ju inte så många frironder, men vi hade några, så jag lägger det på min komihåglista att kolla om det finns felaktiga matcher där också. På Masters var det inga och på ROLIG så vill jag minnas att det var en hel del strul som behövde fixas till manuellt så det är nog rätt.

InläggPostat: tis 11 mar, 2014 21:06 
Användarvisningsbild

OK, då kan jag fixa så att det nya formatet på frironder fungerar vid livesändning och vid import av resultat i Matilda.

Under Masters märkte jag en annan sak, och det var att livesändningen visade resultaten från rond 15 under hela turneringen, i stället för att visa den pågående ronden. Man fick klicka in på fliken "Matcher" om man ville se den pågående ronden. Det beror på att alla matcher var lottade från start, och att alla matcher fanns med i resultatfilen hela tiden (men från början med poängen 0-0). Om det är så det är tänkt att fungera (och det är nog en bra idé), så behöver livesändningen anpassas även för detta.

InläggPostat: ons 12 mar, 2014 01:12 
Regelkommittén

Gustaf skrev:
Under Masters märkte jag en annan sak, och det var att livesändningen visade resultaten från rond 15 under hela turneringen, i stället för att visa den pågående ronden. Man fick klicka in på fliken "Matcher" om man ville se den pågående ronden. Det beror på att alla matcher var lottade från start, och att alla matcher fanns med i resultatfilen hela tiden (men från början med poängen 0-0). Om det är så det är tänkt att fungera (och det är nog en bra idé), så behöver livesändningen anpassas även för detta.

Jo vi märkte samma sak. Det är trivialt att sluta skicka ospelade ronder. Visst, det kan väl teoretiskt finnas ett intresse för att se när vem möter vem om det är känt, så det är väl mer idealt att fixa i livesändningen. Men om det skulle vara några problem med det så kan vi väl strunta i det.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]