Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: fre 24 nov, 2017 17:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Scrabble Masters 2015
InläggPostat: tor 05 mar, 2015 12:01 

Anna - du slipper tvätta. Jag blir mer och mer förkyld för varje dag, och i kombination med att jag känner mig alldeles för oförberedd för en hel helg med den här konkurrensen så kommer jag att kasta in handduken - även om det skulle kunna vara kul att spela helt förutsättningslöst. Dock inte förutsättningslöst och hostande...

InläggPostat: tor 05 mar, 2015 13:46 
Sekreterare

Jag visste att jag kunde lita på dig Gubbi. Tack för att jag slipper tvätta och städa.

InläggPostat: tor 05 mar, 2015 16:20 

Trist Daniel! Hoppades förstås att inte förkylningarna skulle härja så mycket bland deltagarna, tråkigt att behöva hoppa av på grund av det.

InläggPostat: tor 05 mar, 2015 18:48 
Ordförande

Nu är reservlistan tom! :-o

InläggPostat: tor 05 mar, 2015 19:23 

Ja, vi hoppas förstås på inga fler förkylningar och andra hemskheter nu! Nya påhopp är också fortfarande välkomna, det går att anmäla sig här på hemsidan som vanligt.

InläggPostat: tor 05 mar, 2015 23:52 

Ville egentligen inte stryka mig som reserv, men det kändes som lite väl kort varsel för den resan som krävs... Surt nu när det visade sig att jag hade fått en plats.

InläggPostat: lör 07 mar, 2015 15:57 

Wow Paul verkar lira magisk Scrabble. Heja heja!

InläggPostat: lör 07 mar, 2015 17:09 

Är liverapporteringen nere, eller har ni ovanligt lång lunch?

InläggPostat: lör 07 mar, 2015 19:44 

Heja alla utom Johan, Henrik och Gunnar! Och lite extra heja Emma!

InläggPostat: sön 08 mar, 2015 00:20 

Oj, vad spännande det har varit att följa med rapporteringen idag!

Alla har både vunnit och förlorat minst en match.

Anders ligger kvar på sin startposition och Gerd ligger rejält över, efter att den svårare halvan av startfältet är avklarad,
fortsätt i samma stil så blir det rejäla ratinghöjningar!

Pia har öppnat vinstkontot, det finns ännu matcher kvar att vinna!

Heja blåvitt!

InläggPostat: sön 08 mar, 2015 19:08 
Användarvisningsbild

Grattis Johan! Mastersförbannelsen är bruten. Och grattis Zak till ratingtoppen (om jag nu räknar rätt)!

InläggPostat: sön 08 mar, 2015 21:32 

Grattis Johan, den förste dubble Scrabble mästaren! Det blev en rolig tävling tycker jag, kul att ni kom allihop!

Kvarglömt: en mobilladdare, tror att den är till IPhone, men jag har den inte här, så jag kan inte kolla nu.

InläggPostat: sön 08 mar, 2015 23:06 

oeronbarn skrev:
Och grattis Zak till ratingtoppen (om jag nu räknar rätt)!

Ja, titta, det tänkte jag inte på. Tack!

InläggPostat: mån 09 mar, 2015 08:07 
Sekreterare

Zack, återigen, det är min mobilladdare :) Till min padda.

Anna

InläggPostat: mån 09 mar, 2015 15:32 
Styrelseledamot

Jag tog mig friheten att mata in TORNErA som jag rullade i första matchen mot Anna.

Det blev en lite speciell helg för mig kan man säga. Första dagen blev väldigt tuff. Jag blandade en del misstag som jag inte brukar göra med ett stort mått av oflyt. Och det skulle bli ännu värre. Första matchen på söndagen mot Roland var en kavalkad av misstag som jag ändå höll på att vinna, därför blev jag nästintill lättad av att förlora. Därefter spelade jag på den nivå jag brukar, frånsett att jag kunde kunde gjort ett bättre slutspel mot Alex som jag dock inte vunnit på. Men med elaka brickor räckte det bara till en seger i alla fall. Aldrig tidigare har jag förlorat tre matcher i rad och efter att ha förlorat fem i rad öppnar Martin med två rullningar. Då kändes det ganska tungt, men jag bet ihop och vände matchen efter att han gjort ett misstag i slutet. I turneringen hade jag två riktiga flytmatcher mot Johan och Emma med tre rullningar i vardera vilket motsvarade hälften av mina rullningar och 40% av mina blanka, lite av den turen hade jag gärna sparat till andra matcher. Efter en kortare efterforskning tror jag mig att ha slagit i ratingtapp (om man bortser från nybörjare på SM). Det är väl en bedrift i sig.

Grattis till segraren Johan och till Zak som ny sittare på scrabbletronen. Tack till alla deltagare för en trevlig helg. Jag kommer att studsa tillbaka upp mot oanade höjder så småningom, var så säkra :).

InläggPostat: mån 09 mar, 2015 20:34 
Användarvisningsbild

Så är då Masterssegrarförbannelsen äntligen bruten och en spelare har fått lyfta pokalen för andra gången! Ändå såg det inte ut att hända med bara ett par, tre ronder kvar, men som flera gånger tidigare föll toppen tungt i slutet och en spelare smög upp bakifrån och lyckades ta hem spelet. Grattis Johan! Skulle inte förvåna mig om nån annan upprepar samma sak nästa år, även om det finns många tunga spelare som fortfarande väntar på sin första titel.

Jag var titelförsvarare, men kom utan minsta tanke på att jag skulle kunna upprepa fjolårets lyckträff. Är fullt nöjd med min sjundeplats och en trevlig andradag. Den inleddes visserligen med relativt knapp förlust mot Martin och jag stod då på 4-6. Men sen kom hela 4 raka segrar med brickor som verkligen inte skämdes för sig. Varken Paul, Jonathan, Roland eller Johannes hade något att sätta emot när tajmingen bara satt så där perfekt som den kan göra ibland. Dessutom hade jag dagen innan slagit Alexander för första gången på tävling. Men charmen med Scrabble är ju till viss del de små marginalerna och brickornas ombytlighet, så dessa skänker från Scrabblegudarna blandades med sämre flyt när jag skulle upp mot spelare jag rent sannolikhetsmässigt har betydligt större chans att slå än t ex Jonathan och Alexander. Överlag var det dock trevliga brickor och riktigt uselt hade jag det inte i nån match. Ett gäng knappa förluster blev det (Gunnar 1 p, Martin och Johan 4 p). Storstryk bara mot Zak i sista ronden, men det berodde delvis på en utrullning jag hade kunnat safespela och stoppa om jag sett nån mening i det och efter flytsekvensen innan gick det liksom inte att klaga.

Kul att spela Masters var det som vanligt. Tufft också. Roligt att det gick så bra för Greger som jag tror noterade sin högsta ratingpoäng på ett antal år. Att slumpen fäller en hel del av avgörandet är solklart. Vi är ett antal spelare som besökt både den absoluta toppen och botten i slutresultatet genom åren. Årets vinnare var på 15:e plats i fjol och själv var jag 14:e året innan jag vann.

På rullfronten måste man ju först och främst nämna Pauls fantastiska 22 rull på 15 matcher med två nior, varav en genom två separerade bokstäver: TEnNI(S)S(K)O. Wow! Själv är jag mest nöjd med att ur den disharmoniska kombon KVUNF?? ha lyckats plocka ut ett F(R)UKtViN som dessutom synades till ingen nytta. Hade en bra tävling på den fronten: Sex utmaningar vill jag minnas och i samtliga fall stod ordet jag spelat! Däremot noterar jag till min förvåning att *FÅGELMAT (spelad av Roland) tydligen inte går för sig enligt SAOL-redax.

Slutligen vill jag än en gång säga förlåt till Anna för min chansning *VIGD i slutspelet som gav mig en knapp seger när hon annars med all rätt trodde att nu var det äntligen dags att vinna en tävlingsmatch mot mig igen. Nästa gång Anna! :-)

InläggPostat: mån 09 mar, 2015 21:24 

Henrik.J skrev:
Sex utmaningar vill jag minnas och i samtliga fall stod ordet jag spelat! Däremot noterar jag till min förvåning att *FÅGELMAT (spelad av Roland) tydligen inte går för sig enligt SAOL-redax.

Förutom den där sista då. :wink: *FÅGELMAT var det visst jag som råkade släppa igenom. Jag tyckte ändå att den lät alldeles för bra för att säkerhetssyna.

InläggPostat: mån 09 mar, 2015 22:13 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Se nedan ...

*Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp!*

Senast redigerad av FrökenSvåår mån 09 mar, 2015 22:18, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: mån 09 mar, 2015 22:15 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Zak skrev:
Henrik.J skrev:
Sex utmaningar vill jag minnas och i samtliga fall stod ordet jag spelat! Däremot noterar jag till min förvåning att *FÅGELMAT (spelad av Roland) tydligen inte går för sig enligt SAOL-redax.

Förutom den där sista då. :wink: *FÅGELMAT var det visst jag som råkade släppa igenom. Jag tyckte ändå att den lät alldeles för bra för att säkerhetssyna.

HUND-, KATT- SVIN- och GRIS- står men varken FÅGEL-, DJUR- eller FISK-, vilket verkar aningen inkonsekvent. De två senaste har jag förresten själv försökt med nån gång mot Maria och mot Roland.

Tack för turneringen, Zak och Greger! Det var kul att spela i lejongropen och ändå inte komma sist! Att hamna på den bättre halvan känns helt fantastiskt!

Mot Martin missade jag visserligen VINDrUF(S) och FINSmED, mot Johan PÅkLET(A)D och GENT(E)MoT, och med ett tidigarelagt SLUT(S)TEN hade jag besegrat Paul. Men Scrabble är en oändlig räcka av misstag, små marginaler och ibland perfekt tajming. Ändå fås inget gratis i längden, och en hård träning ligger bakom varje framgång. Grattis Johan och Zac!

*Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp!*

InläggPostat: tis 10 mar, 2015 10:53 
Sekreterare

Vågar mig på en liten analys av helgens spelande och är ändå nöjd med sex vinster, två fler vinster än Scrabble Masters 2013, jag snittade då på 343 och är nu på 360.

Att få börja med att vinna mot Jonathan gjorde lördagen till en höjdpunkt, speciellt när jag lägger helt fel på BEFJÄRmA (Jag hittade på en egen betydelse också av ordet, hålla avstånd till någon) Sedan gjorde jag fel som inte kunde tänka en stund till på SEMAN(T)IK för att hitta KINESMA(T).

Mot Martin fick jag min andra vinst på lördagen med 99 poäng för J(O)RDNäRA men sedan var det slut med vinster under lördagen. Under dagen förlorar jag en del med 30 poäng och mot Henrik förlorar jag med 3 poäng. Johannes och Roland dundrade iväg som vanligt och Zach vinner jag som vanligt inte heller mot.

Söndagen började bra, fick förbättra min statistik mot Gunnar och får som vanligt bra brickor mot Johan och en trevlig vinst mot Gerd. Mot Greger var det för stängt för att rulla så jag valde att lägga ÅSKBy för 71 poäng istället.

InläggPostat: tis 10 mar, 2015 10:53 
Sekreterare

Vågar mig på en liten analys av helgens spelande och är ändå nöjd med sex vinster, två fler vinster än Scrabble Masters 2013, jag snittade då på 343 och är nu på 360.

Att få börja med att vinna mot Jonathan gjorde lördagen till en höjdpunkt, speciellt när jag lägger helt fel på BEFJÄRmA (Jag hittade på en egen betydelse också av ordet, hålla avstånd till någon) Sedan gjorde jag fel som inte kunde tänka en stund till på SEMAN(T)IK för att hitta KINESMA(T).

Mot Martin fick jag min andra vinst på lördagen med 99 poäng för J(O)RDNäRA men sedan var det slut med vinster under lördagen. Under dagen förlorar jag en del med 30 poäng och mot Henrik förlorar jag med 3 poäng. Johannes och Roland dundrade iväg som vanligt och Zach vinner jag som vanligt inte heller mot.

Söndagen började bra, fick förbättra min statistik mot Gunnar och får som vanligt bra brickor mot Johan och en trevlig vinst mot Gerd. Mot Greger var det för stängt för att rulla så jag valde att lägga ÅSKBy för 71 poäng istället.

InläggPostat: ons 11 mar, 2015 23:42 
Regelkommittén

Jag hade inga större förväntningar men när jag hade klarat 5-3 mot övre halvan och ingen på denna halva riktigt hade ångvältat nedre halvan så kände jag att jag skulle ha en bra chans om jag gick 5-1 på söndagen. Och det gick ju vägen, trots att de tre första matcherna började med tidig rullning från motståndaren. Turmatcher mot framför allt Zak, Alex och Gunnar och inte helt klockrent spel i de två senare, däremot var jag nöjd med mitt spel i de tajtare matcherna.

Roligast var matchen mot Paul, jag tar tidig ledning med TESTAREx4 men Paul går om med (K)ASTVIND. Det vänder dock igen, jag misstänker att Paul fastnade lite med blanka och jag börjar stänga rullägen. Väljer dock att ta lite mer poäng och balansera i stället för att blocka runt ett Ä och Paul hittar MAt(Ä)PPlE för hundra poäng inklusive min syning. Det känns ganska matchavgörande men jag börjar fundera om inte BLÄSTER ändå kan vara godkänt fast det låter som typiskt desperat hittepåord. Efter mycket övervägande så lägger jag det ändå och till min stora förvåning är det godkänt. Det är dock inte en apparat som man blästrar med (det verkar vara en BLÄSTRARE) utan en slags luftinsprutning i en metallurgisk ugn. Så det vänder för fjärde gången.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]