Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tor 23 nov, 2017 10:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: SM 2017 i Finland
InläggPostat: fre 08 maj, 2015 18:32 

Tjohoo,

Angående resekostnader/resetid, ett exempel från SM i Uppsala.

-Åkte hemifrån (Helsingfors) mot Helsingfors-Vanda flygfält på Fredag morgon 07.30.
-Hade bokat flygbiljett från Norwegian som kostade 112 euro tur-retur Stockholm-Helsingfors.
-Efter 45 min. flygtid landade vi på Arlanda.
-Var på hotellrummet i Uppsala kl. 10.00 svensk tid
-Hemresan lika smärtfri och snabb.

Coolt va?

Jag skulle här kunna påstå att det är mer en fråga om vilja än en fråga om tid och ekonomi.

-Sjöba-

InläggPostat: sön 10 maj, 2015 15:49 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

I min källare har jag en hög med tvätt som behöver strykas. Där hittar jag en blå T-shirt och läser ”Finland – Blott en båtresa bort" på plaggets framsida. Jag börjar stryka och inser plötsligt hur den här texten nu får en ny innebörd.

Den här T-shirten tillverkade vi som en slags landslagsskjorta inför SM 2010. Med texten ville vi markera hur nära Sverige vi ligger, inte bara geografiskt utan även kulturellt och mentalt. Ja, framför allt språkligt, vilket vi under SM-festen den 6 november samma år markerade med att gå upp på scenen och sjunga ”Modersmålets sång”, en hyllning till det svenska språket i Finland – sången som sjungs varje år just den dagen – Svenska dagen, den 6 november.

Adjektivet ”svensk” med kongruensböjningen ”svensk, svenskt, svenska” syftar ju – precis som Johannes påpekat här i forumet – inte enbart på nationen. En Sverigesvensk blandar så lätt ihop språk och nationalstat, medan vi som hamnat på den här sidan av den politiska gränsen ideligen får försvara vår existens. Ett krig 1808–1809 placerade den här landsändan på andra sidan gränsen, och nu får vi – i likhet med Herman Lindqvist med en liten suck förklara och förklara om igen: Vi talar svenska, vi använder svensk grammatik, ett svenskt ordförråd, svenska dialekter, och vi spelar svenskt Scrabble.

Nu har vi dessutom kommit på den vansinniga idén att ordna SM – ett mästerskap i svenskt Scrabble på den här sidan gränsen.

För Finland ÄR faktiskt blott en båtresa bort, men som Stefan uttrycker det i inlägget ovanför - vi får tampas med det mentala motståndet, med en bristande vilja hos en del. Det märkliga är att bland de tveksamma/negativa som sagt sin åsikt hittar vi två finländare, vilket faktiskt utgör så pass mycket som 40%!

Det ska naturligtvis tilläggas att det för många utöver båtresan kan tillkomma tåg-/bussresor, och det kan bli en del tilläggskostnader. Men: Vem har nånsin engagerat sig i och bekymrat sig för hur dyrt det blir att ta sig från Söråker till Norrköping, från Umeå till Göteborg, för att nu inte tala om från Karis till Örebro? Varför nu plötsligt denna upprördhet över hur dyrt det skulle bli i Helsingfors och hur länge man måste stanna där om man skulle delta i SM? Märk väl – om 2,5 år.

Lyfter på hatten för Johannes suveräna inlägg. Med den logiken skulle vi faktiskt, liksom Sorsele - behöva ha ett SM i Finland vart tionde år. I nuläget utgör vi ju faktiskt 10 % av de aktiva spelarna, d.v.s. 17 spelare av 169, och flera har vi dessutom varit.

Eller vad sägs om det här: Jag har gått igenom förbundets alla turneringar sedan Aura Cup 2007 (den första där vi var riktigt många som deltog), och kommit fram till att vid 70,03 % av alla turneringar har det deltagit minst en (1<) finländare. Givetvis har jag räknat bort alla lokalmästerskap, men både ABC och Masters är med. Med den logiken borde ju SM arras ca vart fjärde år här. Så blir det förstås inte, men vi tycker att en enda gång av 19 SM kunde Svenska Scrabbleförbundet visa oss en vänlig gest. Att uppmärksamma det 100-åriga Finland år 2017. Att visa en slags uppskattning över det aktiva finländska deltagandet.

Jag har också räknat ut hur många turneringar vi arrat där Sverigesvenskar deltagit (också de nu negativt inställda har faktiskt också varit över och spelat i Finland!). Resultat: 30 turneringar har arrats i Finland, och vid 27 av dem har minst en (1<) sverigesvensk deltagit. Två av dem har fått diplom för troget deltagande. Vi tycker det här är fantastiskt och vi välkomnar så många som möjligt, ifall vi får arra på Hanaholmen.

”Finlands sak är vår” var Sveriges manifestation när vinterkriget bröt ut i Finland år 1939. Resultatet av det ställningstagandet blev att 60 000 barn under åren 1939-1944 fick i Sverige ett tillfälligt hem eller en plats på barnhem p.g.a. den osäkra tillvaron under Finlands två krig med den östra grannen. Även i dagens politiska osäkra läge betonas samarbete kring försvarspolitik och den nordiska samhörigheten. Visst vore det fint om även Scrabbleförbundet kunde förena sig med denna anda! Vägen är utstakad, förberedelser har gjorts, 82,76 % av de som gett sin åsikt har varit positiva, och då räknar jag naturligtvis att vi som banat väg och satt ner vår tid och energi på det här arbetet även är positiva. Det vore verkligen synd att behöva meddela att det inte blev något evenemang alls – till Kulturfonden för Sverige och Finland, till Svenska kulturfonden, till Hanaholmen, till alla övriga sponsorer och - framför allt - till alla som sett fram emot ett lite annorlunda svenskt mästerskap i Scrabble.

Jag vill inte kommentera petitesserna i argumentationen emot evenemanget. Spelar det nån roll med någon euro hit eller dit? Lunch på stan, lunch på Hanaholmen, busstider, utgifter ... Det är skamligt att man ens tar upp sådana detaljer till diskussion - när det ändå rör sig om så mycket större saker. Den viktiga frågan som man bör ta ställning till är väl ändå om det blir ett SM på Hanaholmen eller inte.

På årsmötet uppfattade vi att en klar majoritet var för arrangemanget. Likaså visar inläggen här på Scrabbleforumet en klar positiv övervikt. Förbundsordföranden har emellertid öppet deklarerat att han motsätter sig ett SM i Finland 2017. Därför emotser vi nu snarast styrelsens officiella beslut i frågan, så att vi kan meddela berörda parter hur det blir.

*Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp!*

InläggPostat: sön 10 maj, 2015 23:56 
Ordförande

Jag som förbundsordförande har väl också rätt uttrycka min åsikt i frågan, precis som alla andra? Jag har en röst här, precis som övriga 130 medlemmar. Mina åsikter, och andras för den delen, är väl lika mycket värda fastän de inte öser lovord över att arrangera ett SM i Finland? Jag tycker inte att det känns helt schyst att förringa ens åsikter till "petitesser".

/Roland

InläggPostat: mån 11 maj, 2015 00:02 

Oj, vilket patos! Eftersom jag blivit utpekad som något av en landsförrädare p.g.a. mitt inlägg den 10 april vill jag kort kommentera några saker:

"Nu kan diskussionen få pågå i lugn och ro några veckor framöver och sedan borde vi kunna bestämma oss - allra senast i början av 2016", skriver Gerd i första inlägget i den här tråden. Om diskussion önskas ska alla få komma fram med sina åsikter - och det finns inget som är rätt eller fel då det gäller olika personers åsikter. Sedan är det upp till styrelsen att fatta ett beslut i saken. Det är ännu långt till början av 2016.

Jag tycker faktiskt inte det är skamligt att ta upp sådana petitesser som pengar. Det är en av de saker som påverkar folks möjligheter att delta.

Om styrelsen - efter att alla i lugn och ro fått säga sitt - besluter att SM 2017 ska gå av stapeln i Finland, så deltar alla som kan och vill. Konstigare än så är det inte. Själv vill jag i så fall gärna vara med och dra mitt strå till stacken för att det ska bli ett fint SM.

InläggPostat: mån 11 maj, 2015 08:55 

Roland: Jag tror att Gerd menar att det är petitesser när ni tar upp att bussbiljetten från Helsingfors kostar 46 kronor! När vi ordnar SM i Stockholm och Göteborg kostar det också att åka med flygbuss och lokaltrafik. Det blir faktiskt lite löjligt och faktiskt en rätt oförskämd argumentation att gå ner på en sådan detaljnivå i sina motargument. Jag tycker att det är bra att man försöker att hålla ner kostnaderna i samband med SM, eftersom vi har många studenter, pensionärer och andra som av olika skäl inte har så höga inkomster. Men vi har också vuxna, yrkesarbetande människor som uppenbarligen är beredda att betala lite för att utöva sin hobby. Vad betalar inte människor för andra fritidsintressen?!

I Gerds första inlägg säger hon att de jobbar vidare med och har goda förhoppningar om att få ytterligare sponsring för kostnaderna runt själva turneringen. Dessutom är det möjligt att söka bidrag. Vi kan själva underlätta för grupper som studenter och pensionärer genom att sätta en mycket låg deltagaravgift för dessa och låta oss andra betala lite mer. Ibland är det väldigt fokus på att till varje pris hålla ner kostnaderna kring våra arrangemang. Det är förstås bra, men det kan också bli hämmande. Jag har inget problem med att betala lite mer för att sponsra de som inte har samma ekonomiska ramar.

InläggPostat: tis 12 maj, 2015 10:08 
Tävlingskommittén

Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Men jag tror att jag först ska salutera Gerds och Mickes driv och vilja. Därefter instämmer jag till fullo i Johannes kloka ord. Vad vill jag säga själv, då? Jo, att det alltid kostar pengar att åka till ett SM. För mig, som inte bor i en av de tre storstäderna, blir det alltid rese- och boendekostnader. Det är inte särskilt dyrt att ta sig till Finland - åtminstone inte som klubbkund på färjorna eller med lågprisflyg.
Och till er som oroar er över att kanske vara tvungna att ta ut en extra ledig dag: Jag vill bara påminna er om att jag på fejjan ser hur många av er reser kors och tvärs över världen. Det finns tid att ta två veckor i Afrika eller Asien - eller en weekendresa till södra Europa. Var kommer de dagarna ifrån? Som vanligt handlar det om prioriteringar i livet. Själv tycker jag att SM är en av årets höjdpunkter och har inget problem med att lägga en ledig dag för att delta.
Med andra ord uppfattar jag invändningarna som ganska gnälliga. Och att de därmed belönar Gerds och Mickes fina initiativ med negativ energi, när vi egentligen borde peppa dem. Hurra för er!

InläggPostat: tis 12 maj, 2015 16:53 
Tävlingskommittén

Hej alla.

Jag är personligen kluven till idén om ett SM i Finland. Jag håller med de som är positiva när de framhåller att vi behöver dela bördan av arrangörsskapet på fler än de vanligtvis återkommande orterna. Jag är dessutom helt övertygad om att våra finländska medlemmar med makarna Forss i spetsen kommer få till ett hejdundrande arrangemang.
Min oro bottnar sig i att ett SM bör vara årets största scrabblefest där alla vi som älskar vårt favoritspel kan komma samman. Tjusningen med SM för mig är att både spets och bredd finns representerad. Farhågorna att vi kommer att sakna vissa toppspelare, samt att det blir svårt att komma upp i ett större deltagarantal är än så länge bara en föraning, som varken jag eller någon annan kan veta om den är ogrundad eller inte. Vi spekulerar alla här.

Som flera andra har sagt så är det en fråga om prioriteringar och därför tycker jag det är bra att frågan har väckts så här långt i förväg. Det innebär att även de som har lite tajtare budget har gott om tid på sig att lägga t.ex. en hundralapp i månaden åt sidan och på så sätt hinna få ihop 3000kr innan det är dags för evenemanget. En hundralapp är två-tre puböl eller tre finkaffe för att ta några exempel. Jag personligen kommer med största sannolikhet delta i ett SM 2017 oavsett som det spelas i Sorsele, Finland, eller min egen hemkommun.

Jag tycker det är beklagansvärt att klimatet har blivit såpass hårt i tråden. Vad finska krigsbarn och folks eventuella semesterbilder på sociala medier har i diskussionen att göra förstår jag inte. De flesta i tråden svarar antingen enbart för sig själva (att de gillar förslaget eller inte) eller försöker spekulera vad det skulle göra för scrabblare som grupp och jag tror att även de flesta av de som är tveksamma/negativa till förslaget som helhet ändå skulle prioritera att komma personligen om det nu blir ett SM i Finland.

Hade jag varit en av arrangörsgruppen bakom förslaget så hade jag velat ha en så bred och rättvisande bild som möjligt av läget, för att kunna fatta beslut med bästa möjliga information på hand. Därför tycker jag att förslaget att mejla ut en enkät till medlemmarna att svara på är bra. Då kan alla svara endast utifrån sina egna förutsättningar och vi slipper osäkerheten i att spekulera för andas räkning.

Tack för mig!
Alexandra

InläggPostat: tis 12 maj, 2015 23:46 

Det känns aldrig lätt att komma med negativa åsikter kring något som någon brinner för och flera uttryckt sig positivt om. Att låta bli att säga vad man tycker när det inbjudits till diskussion och därmed låta folk tro att alla är positiva plus bidra till att andra mer tveksamma har svårare att säga vad de tycker, kändes ändå inte som något alternativ. Vilka reaktioner det skulle bli hade vi ändå aldrig kunnat drömma om.
Det är troligt att det finns fler där ute som är tveksamma/negativa men som inte vill säga det och handlar det om att man inte har råd är det dessutom något alla inte vill skylta med. När man nu sett att man kan bli i det närmaste utskälld, krävs det mod för att skriva sina åsikter. Tråden öppnades för att folk skulle få säga sina åsikter, men om bara positiva är välkomna eller ens ”tillåtna”, är det ingen mening med det.

En enkät som mejlas ut till alla medlemmar, tycker jag vore än viktigare nu. Då kan alla som vill säga sin åsikt snabbt, enkelt och anonymt (gentemot alla utom de få som sammanställer svaren). Förslagsvis kunde tävlingskommittén hålla i enkäten.

Vår avsikt var inte att klanka ner på någon och vi tycker inte att det på något sätt vore hemskt om det blev ett SM i Finland om det är det majoriteten av medlemmarna vill. För oss personligen är det dessutom mycket lätt i och med att mina föräldrar bor ett stenkast ifrån. Med andra ord kommer vi i så fall utan tvekan (förutsatt att vi fortfarande spelar Scrabble om 2,5 år förstås).

Jag hann aldrig kommentera Johannes och Ingers inlägg innan det kom fler och luften gick ur mig. Johannes tal om att SM var tionde gång borde ordnas i Finland om 10% av deltagarna är finländare är en princip som säkert flera skriver under, för det ligger en hel del i även det. Just för att man kan se saker på så olika sätt och man inte kan säga att ett sätt är fel och ett annat rätt, vore det viktigt att höra så många åsikter som möjligt.
Gerds uträkningar om att man kan tänka att vart fjärde SM skulle spelas i Finland eftersom 70 % av alla turneringarna haft minst en finsk deltagare, får jag ändå inte ihop matematiskt. Det är möjligt för många orter att ha minst en deltagare i den andelen turneringar och om det då är tio orter, kan inte alla ordna vart fjärde år.

Avsikten med att presentera kostnaderna med prisexempel, var att de som inte är vana att resa mellan Finland och Sverige har mycket svårare att bilda sig en rättvis uppfattning om kostnaderna eller åtminstone kräver det mycket tid. Om det att vi nämnde lokalbussbiljettens pris hade varit ett argument mot ett SM, hade det varit oklokt att ha med båtpriser, då vissa av dem är mycket förmånliga, förmodligen billigare än många tror och kanske skulle se själva (sällan är det t.ex. annars så att klubbmedlemskap sänker priset till 1/3). Flygbussens pris tog vi med för att man på en del orter kan åka lokalbuss, medan man på andra inte har några andra alternativ än flygbuss.

Att ha med lokalbussens pris var onödigt och kanske missvisande, men när man skriver inlägg på ett forum, är inte alltid varje mening 100 % genomtänkt och ska väl inte behöva vara det heller? Det finns så många andra som kan kommentera, peka på eventuella tokigheter och spinna vidare. Men för att folk ska vilja och våga skriva och kommentera, krävs det att man inte blir anklagad för petitesser, skamlighet, oförskämdhet och annat när man skriver. Alla här vill vi att Scrabble i allmänhet och SM i synnerhet ska fungera så bra som möjligt och då är diskussion värdefull så länge den sker i vad de flesta tycker är ett gott debattklimat även när man tycker olika.

Jag vill också kommentera några fler av de sakfrågor som tagits upp på sistone, men det måste bli en annan dag.

/Pia

InläggPostat: lör 16 maj, 2015 17:10 

Jag är helt för ett SM i Finland 2017, det har jag varit sen första gången jag hörde talas om förslaget. Dock har jag varit tveksam, på samma grunder som många berättat om här, men Johannes argument har spolat bort all den tveksamheten.

Vill också påpeka att om man "öppnar en diskussion" i frågan, så ska man också tillåta en diskussion.

InläggPostat: lör 16 maj, 2015 21:16 
Valberedningen

Hellre ett Pang-SM i Finland en ett slentrian-sm häromkring.

SM är ju självklart höjdpunkten på året och alla som dyker upp där älskar Scrabble. För min del spelar det ingen roll om det är 40 eller 80 personer. vill man inte komma av bekvämlighetsskäl så får man stanna hemma.

Vad gäller för- och motargument så har det mesta redan sagts tror jag.

Vi ses i Finland 2017! (annars är det väl Göteborgs tur igen...)

/Henrik

InläggPostat: fre 03 jul, 2015 10:32 

SM i Finland låter bra för mig! Om jag kan vara med eller inte låter jag vara osagt – vet på tok för lite om hur min livssituation ser ut om 2,5 år.

Julia

InläggPostat: sön 19 jul, 2015 17:27 
Användarvisningsbild

Jag har tidigare känt tveksamhet inför ett SM i Finland, men har numera ändrat mig. De farhågor och invändningar som har framförts har absolut sina poänger. Vad gäller den ekonomiska biten skulle jag vilja spinna vidare på Karins tankar och föreslå att vi kan starta en fond i god tid där man - t ex i samband med tävlingar - kan ge frivilliga bidrag. En fond som sen kan användas för att t ex dela ut resebidrag till studerande och arbetslösa. Det finns andra sätt också. Jag skulle t ex inte ha något emot att tillsammans med någon annan som har heltidsinkomst och stabil ekonomi boka en fyra- eller trebäddshytt med frukost t.o.r. Helsingfors. På så vis kan en eller två som har lite kärvare villkor åtminstone resa gratis.

Sen tycker jag som Inger att detta med att ha motiverade arrangörer med ett bra och genomtänkt upplägg är av väldigt stor betydelse. För få arrangörer som delar på det årliga SM ökar risken för att vår underbara tradition en dag dör ut.

Det viktigaste argumentet för mig är dock principiellt: SM står för mig inte för Sverigemästerskap i Scrabble utan för Svenskt Mästerskap. Eller snarare: Mästerskap i att spela Scrabble på svenska. Det finns två länder i världen där man talar svenska med hemortsrätt och Finland är ett av dem. Det råkar dessutom vara så att vi sen många år tillbaka har en mycket aktiv grupp spelare från Finland som deltar i vår gemenskap vid spelbrädena. När nu några av dem är villiga att ta på sig det ansvar det innebär att ordna ett SM så kan jag bara säga att det är mer än rimligt att vi som bor här på västra sidan om det som en gång var ett svenskt innanhav tar och masar oss dit (Det gäller inte minst mig som aldrig orkat åka och spela en tävling i Finland hittills). Jag ser väldigt mycket fram emot ett SM i Helsingfors 2017 och det gläder mig att åtskilliga fler gör samma sak.

InläggPostat: tis 28 jul, 2015 18:11 
Revisor

Tack Henrik för utmärkt inlägg med konstruktiva förslag. Jag är som jag tidigt skrev odelat positiv till SM i Finland, både med tanke på rättviseaspekten och i tacksamhet över den genomtänkta planen. För mig är också, allmänt, gemenskapen i Norden viktig - den skall vi vara tacksamma för och rädda om. Ett scrabble-SM förstås är en liten tråd i den väven men ett positivt bidrag. Finlands sak är vår!

InläggPostat: sön 02 aug, 2015 20:11 
Ordlistekommittén

HPIK skrev:
Tack Henrik för utmärkt inlägg med konstruktiva förslag. Jag är som jag tidigt skrev odelat positiv till SM i Finland, både med tanke på rättviseaspekten och i tacksamhet över den genomtänkta planen. För mig är också, allmänt, gemenskapen i Norden viktig - den skall vi vara tacksamma för och rädda om. Ett scrabble-SM förstås är en liten tråd i den väven men ett positivt bidrag. Finlands sak är vår!
Jag håller helt med Henrik och Erik med flera om SM 2017 i Finland! De som vill arrangera behöver få besked eftersom lokal m.m. måste bokas långt i förväg. /Mvh Greger

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]