Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tis 21 nov, 2017 13:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SM 2017 i Finland
InläggPostat: fre 03 apr, 2015 13:44 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Finland (Hanaholmen i Helsingfors) som eventuell värd för 19:e Svenska mästerskapen i Scrabble i samband med Finlands 100-årsjubileum 2017

Svenska mästerskapen i Scrabble har hittills ordnats i Sverige, men inget hindrar i princip att de ordnas i ett annat land. Det är ju språket som är avgörande, inte nationen. Därför har vi börjat sondera terrängen för ett SM i Finland hösten 2017 i samband med att Finland firar 100 år som självständigt land den 6 december 2017. Vi vill nu höra vad förbundets medlemmar tycker om det här förslaget och öppnar därför en diskussion i forumet. Passa på att säga din åsikt innan vi bestämmer något definitivt!

1. Transporter

De turneringar vi ordnat i Finland har hittills fått en hel del deltagare från Sverige, liksom vi finländare - som alla vet - också gärna tar oss till Sverige. En flygresa tar i stort sett inte mer än en timme till Helsingfors. Förbindelserna är goda, direktflyg med både SAS, Finnair och Norwegian går rätt så förmånligt varje dag från flera orter, däribland Norrköping, Göteborg, Stockholm och Köpenhamn för skåningarna. Viking och Tallink/Silja går både på Åbo och Helsingfors. Sträckorna till ett SM inom Sveriges gränser kan för många spelare faktiskt vara längre än en tur till Finland!

Spelschemat bör förstås anpassas till båt- respektive flygtidtabeller men det kan ändå hända att man bör räkna med en extra dag i någondera ändan. Så varför inte kombinera SM med att turista i Helsingfors! Det kan för många vara ett exotiskt inslag i vardagen, kanske rentav en helt ny upplevelse ... Finland och Helsingfors kanske bjuder på något utöver det vanliga i 2017-födelsedagsyran!

2. Lokalerna

Hanaholmen är en liten udde strax utanför Helsingfors och den ägs gemensamt av Finland och Sverige, vilket ni får förklarat på http://www.hanaholmen.fi/se/hanaholmen/om-hanaholmen.

Så här presenterar de sig på sin hemsida: ”Vi på Hanaholmen - kulturcentrum för Sverige och Finland arbetar för att utveckla kontakter och samarbete mellan Sverige och Finland på alla samhällets områden. I samverkan med andra skapar vi olika typer av evenemang, kurser, seminarier och projekt, tar initiativ och utreder utvecklingsbehov.”

Spelsal står till vårt förfogande med 40 bord. Restaurangen serverar lunch och SM-festen ordnas givetvis också här.

Själva hotellet vid Hanaholmen har 103 bäddplatser fördelade på 30 enkelrum och 20 dubbelrum. Ett dubbelrum kostar 85 euro per natt, vilket i dag motsvaras av 790 SEK, priset på enkelrum motsvaras av 600 SEK. Frukost och morgonbastu ingår. Givetvis kan man själv ta sig den korta bussträckan in till Helsingfors centrum både för eventuellt billigare lunch och övernattning.

3. Bidrag och sponsring

I övrigt gäller att var och en i Sverige gör upp en egen budget (resor, övernattningar, dagtraktamenten), bildar en arbetsgrupp och söker bidrag från den svenska sidan av Kulturfonden för Sverige och Finland http://www.kulturfonden.net/se. Man kan ansöka under hösten 2016 eller under våren 2017. Kontrollera dead-line för ansökningarna! De ska vara inne rätt så lång tid på förhand.

(vår egen finländska arbetsgrupp består av 8 personer och vi har tilldelats betydande bidrag för vårt deltagande i SM-evenemang i Sverige)

• Adress: Hantverkargatan 29, 112 21 Stockholm, Sverige
  • Telefon: +46 8 506 113 00

Svenskfinland är litet och har man de rätta kontakterna är det tacksamt att lobba. Fonderna sitter på rätt så stora summor och det gäller att dra i de rätta trådarna. Därför är det inte omöjligt att vi kan få ytterligare sponsring av kostnaderna.

Förutom Kulturfonden för Sverige och Finland har vi Svenska kulturfonden, Svenska folkskolans vänner och Svenska litteratursällskapet - fonder vi skulle vända oss till för sponsring av evenemanget. Säkerligen kunde också diverse affärsföretag, medieförlagen och t.ex. företag i resebranschen ställa upp med sponsring. Hanaholmen bidrar med att erbjuda sina lokaliteter gratis för vårt evenemang, men vi jobbar vidare med att få ner hotellpriserna, lunch och middag.

4. Medieuppmärksamhet

Vi har blivit lovade synlighet för evenemanget på Hanaholmens hemsida. Det bör inte heller vara svårt att uppbåda ett genuint medieintresse för ett SM i Finland. Så gott som alla finlandssvenska medier borde vara intresserade liksom också de finska. Det kommer ju tack vare födelsedagsfesten dessutom en exotisk extrabonus till rapporteringen som ur olika vinklar gäller såväl finländska som svenska medier.

5. Sammanfattning

Vi här i Finland är ytterst villiga att jobba vidare med projektet och vi tror stenhårt på att vi kommer att få ihop ett tillräckligt attraktivt SM här till Finland och nu har vi ju en bra början i och med samarbetet med Hanaholmen - och i och med detta med Kulturfonden för Sverige och Finland som driver projektverksamhet i samarbete med Hanaholmen. Vi vill nu få saken ordentligt förankrad i Scrabbleförbundet, för vi måste ju också kunna lita på att de flesta som vanligtvis deltar också är villiga att komma över till oss i Finland.

Nu kan diskussionen få pågå i lugn och ro några veckor framöver och sedan borde vi kunna bestämma oss - allra senast i början av 2016.

*Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp!*

Inläggsrubrik: Re: SM 2017 i Finland
InläggPostat: fre 03 apr, 2015 20:40 

Jag tycker att det låter väldigt bra. Jag kan inte svara redan nu på om jag kommer att vara med eller inte men platsen är i alla fall inget som jag upplever som negativt.

InläggPostat: mån 06 apr, 2015 19:35 
Revisor

Och jag är odelat positiv, det är alltid trevligt att komma till vännerna i Finland och den här idén låter ypperlig. Hä bar å åk!

InläggPostat: ons 08 apr, 2015 16:47 
Användarvisningsbild

Det här låter skitbra!

InläggPostat: tor 09 apr, 2015 17:46 

Härligt initiativ!

InläggPostat: fre 10 apr, 2015 13:01 

För mig personligen kan ett SM inte bli bekvämare, en mil hemifrån till spellokalen är man inte bortskämd med! En stor festlig turnering 2017 låter bra, men jag tycker det finns anledning att fundera på om det ska vara ett SM eller en Finland 100-turnering.

Några reflektioner:

Ett SM
- är årets största turnering
- är ett jippo som brukar locka många debutanter
- ska vara möjligt att komma till för alla, inte inkräkta alltför mycket på vare sig arbete eller ekonomi

Ett SM i Helsingfors
- blir säkerligen årets största turnering
- blir festligt på det högklassiga Hanaholmen med allt på samma plats
- får knappast någon debutant
- fordrar för att inte tära på ekonomin att man är organiserad och ett halvt till ett år i förväg ansöker om understöd gruppvis
- kommer man bäst till med flyg med start på fredag morgon/förmiddag och med hemfärd på söndag efter turneringen – enkelt för dem som bor nära de stora flygplatserna, lite mindre enkelt för övriga (med båt måste man ta betydligt mera tid på sig)
- kommer man billigt till med Norwegian, ifall man inte fått (eller har missat att ansöka om) understöd och måste betala resorna själv
- kan eventuellt behöva ha någon match mindre än vanligt på grund av folks resor

Som Gerd skriver har vi finländare fått understöd av Kulturfonden för Sverige och Finland i Helsingfors. Månne du Gerd vet eller kan ta reda på om det går att i förväg få något slags besked om hur fonden i Sverige ställer sig till att understöda ett så stort antal spelare som det blir fråga om i ett SM, och hur frikostiga bidragen kan tänkas bli? Det tycker jag är viktigt att veta innan något beslut fattas.

InläggPostat: fre 10 apr, 2015 19:37 
Revisor

Nog kan det komma finlandssvenska debutanter, och förhoppningsvis även rikssvenskar, Pippi?

InläggPostat: fre 10 apr, 2015 22:51 
Användarvisningsbild

Låter finfint!

InläggPostat: sön 12 apr, 2015 00:31 
Användarvisningsbild

Lysande!

InläggPostat: sön 12 apr, 2015 16:02 

Jag är också positiv till ett finlands-sm. Är man såhär aktiv i planerandet 2,5 år i förväg förtjänar man att få arra var som helst nästan :)

Vi tappar väl några spelare, men med SM varje år finns det ju nya chanser för dessa. Och chansen att locka helt nya spelare från Finland finns ju också.

InläggPostat: tis 28 apr, 2015 14:17 
Användarvisningsbild

Jag har ingenting emot att åka till Finland för att spela SM om två år. Ni verkar ju ha tänkt på det mesta, så det blir säkert bra. :)

InläggPostat: sön 03 maj, 2015 17:03 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Hej alla scrabblare!

Jag har roat mig med att göra en sammanställning av kommentarerna till ett eventuellt SM i Finland år 2017 när Finland fyller 100 år som självständigt rike. Det anmärkningsvärda är att de flesta kommenterat med lovord, (för att bara nämna några: väldigt bra, skitbra, härligt, finfint, lysande, häftigt, toppenbra, bedårande, väl underbyggt, fantastisk idé, toppenbra, ...) men vi ser oss tvungna att vänta ännu ett par veckor innan vi tar det avgörande steget. Jag sammanställde en tabell med graderingen "odelat positiv, positiv, tveksam och negativ" och fick fram följande resultat, där jag lagt in folk som spridit lovord över idén med "odelat positiv":

Tord E odelat positiv
Erik E odelat positiv
Johannes Å odelat positiv
Alexander F odelat positiv
Inger W odelat positiv
Björn E odelat positiv
Åsa F positiv
Pippi M tveksam
Ylva W odelat positiv
Karin A odelat positiv
Lisa B odelat positiv
Maria Å odelat positiv
Tommy V positiv
Lena V odelat positiv
Tove L positiv

Om vi räknar med oss själva är det alltså enbart 10 procent som hittills svarat, så nu inväntar vi fler kommentarer och sedan hoppas vi att förbundet kan fatta ett beslut. Lokalerna är populära under jubileumsåret 2017. Först till kvarn ...

Gerd och Micke Forss

*Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp!*

InläggPostat: sön 03 maj, 2015 20:34 

Som jag sade på årsmötet så tycker jag att det låter som ett väldigt trevligt och roligt förslag, odelat positiv här också!

InläggPostat: sön 03 maj, 2015 21:57 
Styrelseledamot

Skriv in mig bland de odelat positiva också. Kul med ett sånt engagemang för att arrangera SM!

InläggPostat: mån 04 maj, 2015 11:13 
Kassör

Jag är också för SM i Finland.
/Monica

InläggPostat: mån 04 maj, 2015 18:20 

Hej Gerd! Här kommer det första inlägget i kategorin ”negativ”. Jag kommer här inte att diskutera mitt eget eventuella deltagande utan inriktar mig på att försöka bedöma hur arrangemanget kan bli totalt sett (vilket jag tycker är mer intressant).

För mig är SM årets scrabblehöjdpunkt av framför allt ett skäl – deltagarantalet (sisådär tre gånger fler deltagare än vid den största av årets övriga turneringar). Min bestämda tro är att det skulle bli väsentligt färre deltagare än vanligt vid ett SM i Finland och därmed skulle det i mina ögon vara ett sämre SM (hur välarrangerat och trevligt det än är). Jag tror på ett mindre deltagarantal av ett antal skäl:

Den långa framförhållning som krävs av deltagarna. Att upp till ett år i förväg ta ställning till om man ska delta tror jag är svårt för många. För de mest engagerade fungerar det säkert, men jag är övertygad om att många inte kommer till skott i tid när det gäller att ansöka. Erfarenheten visar att en stor del av SM-anmälningarna brukar komma in väldigt sent.

Organiserandet av arbetsgrupper för bidragsansökan. Återigen, de mest engagerade (och särskilt de som bor på orter med många andra scrabblare) fixar det säkert. Men för de ”halvintresserade” och de som kanske inte spelar så ofta och känner så många andra scrabblare är det nog inte lika självklart att långt i förväg ansluta sig till en sån här grupp.

Det blir med stor säkerhet färre debutanter än vanligt. De båda föregående punkterna har utan tvekan extra stor påverkan på debutanter.

Om det krävs att man satsar en extra dag på ett SM i Finland minskar det naturligtvis också deltagarantalet (det blir ”dyrare” genom att man måste ta ytterligare en semesterdag, det blir krångligare att få ihop ”pusslet” för barnfamiljer etc).

Risk att det blir klart dyrare, vilket inte är särskilt trevligt för de som inte har så stora ekonomiska resurser. Detta minskar säkert också deltagandet bland de ”halvintresserade”. Under den här punkten finns många frågetecken. Är det verkligen praktiskt möjligt att minska sina kostnader genom att bo och/eller äta på annat ställe? Finns t.ex. bussförbindelser tidigt en helgdagsmorgon? Och inte hinner man väl ta bussen in till stan för att äta lunch (så långa lunchraster brukar vi inte ha)? En stor osäkerhet är naturligtvis om kulturfonden i Sverige verkligen vill sponsra så många personer som det blir fråga om och i så fall med ”tillräckligt” mycket pengar per person. Om det vet vi, vad jag förstår, ingenting.
- - - -
Jag är alltså inte för ett SM i Finland. Kanske vore det bättre att, som Pippi nämner, satsa på en lite ”extra påkostad” vanlig turnering i stället

/Åke Qvarfordt

InläggPostat: mån 04 maj, 2015 23:37 

Jag är naturligtvis odelat positiv, fattas bara annat!

InläggPostat: ons 06 maj, 2015 14:08 
Ordlistekommittén

Det låter lovande med fina spellokaler gratis. Helsingfors har goda förbindelser med flyg, båt och båt via Åbo. Odelat positiv.

InläggPostat: ons 06 maj, 2015 15:11 
Sekreterare

Jag är bara positiv till ett SM i Finland.
Anledningarna till detta är att det är
- vi är få orter som arrangerar turneringar och det strömmar inte in arrangörer till Scrabble SM och bättre ett SM i Finland än inget alls,
- reklam, jag tror att ett SM i Finland kommer öka intresset för Scrabble i Finland och i Media. Vi får satsa på att få i debutanter från Finland istället.
- Att spela Scrabble under tre dagar oavsett ort är ändå jobbigt. Skulle turneringen vara i Umeå eller Lund så skulle jag behöva ta extra ledigt. Folk har tackat nej till anledningar att spela redan nu som har med barn och sådant pussel att göra.
- Det är stort tryck på att SM ska vara lokalt men det tär på arrangörerna i de större orterna att arrangera som det nu är.
- Scrabble är ett spel som spelas överallt, Scrabble VM arrangeras i Perth pch tyvärr för långt bort för mig och Gunnar men då är det andra som kan ta sig dit som bor där borta.

Några tankar från mig

InläggPostat: tor 07 maj, 2015 10:58 

Anna:

Du har naturligtvis rätt i att det är bra med en ny arrangör som förklarar sig beredd att ordna ett SM eftersom det är så svårt att få tag på arrangörer. Detta är helt klart ett argument för SM i Finland.

Beträffande att det kan krävas en extra ledighetsdag för deltagarna så utgick jag från vad Gerd själv skrev i sitt ursprungliga inlägg (hon kan mer om restider till/från Finland än vad jag kan). Och om det nu skulle behövas ytterligare en ledig dag för åtminstone en del spelare så måste det ju rimligen innebära att fler scrabblare än vanligt blir tvungna att avstå SM pga jobb/familj.

InläggPostat: tor 07 maj, 2015 15:49 

Jag tror att Scrabble-SM behöver vara lättillgängligt för så många som möjligt. Det innebär att jag tycker att ett SM bör arrangeras någorlunda nära någon av Sveriges tre största städer.

Det är kul att så många är entusiastiska inför ett SM i Finland, och jag är helt säker på att de finländska arrangörerna kommer att ordna ett välarrangerat SM på alla sätt och vis. Men för egen del så tror jag att det är ytterst tveksamt om jag själv kommer att deltaga.

Det blir för meckigt, för dyrt och för många semesterdagar och då kommer jag förmodligen att stanna hemma. Jag är tyvärr rädd att fler tänker ungefär som jag.

InläggPostat: tor 07 maj, 2015 23:39 
Ordförande

Det är häftigt att Micke och Gerd redan planerat så mycket för något 2,5 år bort. Förutom att de är driftiga har de också de rätta kontakterna. En massa scrabblare till Finland (Pias hemtrakter dessutom) vore kul, men till en stor, vanlig turnering och inte SM, tycker vi.

Kort sammanfattning: Den främsta orsaken till att vi är emot SM i Finland är att SM ska vara såväl årets tuffaste och mest prestigefyllda kamp som en rolig happening och för det krävs att så många intresserade som möjligt kan delta. Det tror vi tyvärr inte är fallet med ett SM i Helsingfors, eftersom ett deltagande för svenskar kräver mycket av både tid och pengar. Dels kan en del helt enkelt inte komma trots att de vill, dels ökar sannolikheten för att de halvintresserade avstår. Självklart finns det alltid de som inte kan komma, men skillnaden är stor mot ett vanligt SM. Reseunderstöd kan sökas, men det finns ingen garanti att det beviljas och är oberoende inte en möjlighet för alla.

Tidsåtgång: För den som har råd att flyga, tar resorna troligen inte längre tid än vanligt. Bor man nära Stockholm kan man åka båt via Åbo torsdag kväll och återvända tidigt måndag morgon. Då borde man hinna jobba som vanligt torsdag och måndag, men är ändå borta hemifrån fyra nätter.
Bor man längre från Stockholm eller i andra delar av landet, behöver man ha ledig dag också torsdag och måndag (eller eventuellt halvdag om man har ett jobb där man kan ta det). Fyra nätter och fem dagar borta blir både mycket dyrt och inte heller så lätt om man har familj.

Resekostnad: Hur utbud och priser ser ut år 2017 är förstås svårt att säga, men tittar man på priserna ser ut nu för allhelgona 2015 får man ett litet hum. Den som har mycket tid och tre andra att dela hytt med kan komma mycket billigt undan: t.o.m. 130 kr från Stockholm och 520 kr från Göteborg och Skåne. Det här då om man köper biljetter långt i förväg och under vissa villkor. Den som är borta fem dagar för att få billiga resor, får å andra sidan större matkostnader under resan. För flyg från Göteborg blir kostnaden drygt 2000 kr. Fler exempel längre ner.

För alla tillkommer kostnaden mellan Helsingfors centrum och Hanaholmen som ligger precis på Esbos sida om kommungränsen: 46 kr enkel resa eller 224 kr för tredygnsbiljett.

Reseunderstöd: Kulturfonden Sverige-Finland har de senaste åren bidragit generöst till finländska scrabblares resa till SM. Hur stor är sannolikheten för att det gäller ett stort antal svenska deltagares resa till SM i Finland? Läser man kriterierna och tidigare beviljade understöd kan man inte se tecken på att sådant brukar beviljas. Kanske Micke och Gerd haft kontakt med fonden kring ett eventuellt SM i Finland och vet mer om deras inställning?

Även om fonden beviljar stort resestöd för alla hugade, är kostnadsbiten tyvärr ändå ett problem. Ansökningstiden brukar gå ut 1 februari och det är bara de allra ivrigaste som är ute i så god tid att de organiserat sig och ansökt redan då. Inte bara debutanter utan också spelare som hittat scrabblandet under de sista nio månaderna före SM (utifall tanken är att hålla det traditionell tid) behöver ha möjlighet att delta utan att det kostar skjortan. Kan enskilda medlemmar ansöka eller måste man känna andra att samarbeta med? Kan man få understödet i förväg eller måste man kunna lägga ut och få pengarna efter SM mot kvitto? Om det senare, lär det vara en stor nackdel eller ett hinder för flera.
Fördelen med att ansökningstiden är så tidig, är att alla hinner få svar innan de behöver boka och betala biljetterna.

Lunch: Är det möjligt att förvara och värma medhavd lunch med tanke på att varken andra restauranger än Hanaholmens eller matbutik eller kiosk finns i närheten? I infot står om buss till billigare lunchställe i Helsingfors centrum, men även om man bara åker till Drumsö som är närmaste stället skulle det kräva mycket längre lunchpaus än vanligt och risk för att folk ändå skulle komma försent. Med busskostnad blir det inte heller billigare.

Enkät för fler och representativa åsikter: Vi tycker det vore mycket viktigt att få fram många fler scrabblares åsikter, t.ex. genom en kort och koncis enkät per mejl till alla medlemmar. En stor andel av dem som hittills kommenterat planerna är sådana som brukar delta i turneringar i Finland alternativt bor där, flera har inte deltagit i SM på många år. Allas åsikter är förstås viktiga, men det är också viktigt att få ett någorlunda representativt urval. Att det är så väldigt lång tid kvar, minskar troligen responsen här. Man vet inte om man ens spelar Scrabble då längre, inte om ens livssituation eller ens ekonomiska situation heller.

En stor turnering det 100-åriga Finland till ära låter jätteskoj och vi tror det skulle kunna locka rätt många, kanske också sådana som inte tävlar (så mycket) längre, men vill kryssa med scrabblevänner och åka utomlands. Utan tvekan skulle det bli en bra och trevlig helg. Dels är det då inte tre dagars spel, dels är det inte SM man missar om man inte kan/vill delta.

Prisexempel: Från Göteborg med flyg totalt 2050 kr: Direktflyg Finnair 1750 kr utan incheckat bagage. 200 kr buss t/r Landvetter.
Från Göteborg eller Skåne med tåg + båt 520-890 kr: tåg t/r vid bokning 90 dagar före avresa 390 kr, båt bokad i mycket god tid och med lite tur 130 kr i hytt under bildäck om man är fyra personer och Viking Club-medlem, för en ensam resenär med samma villkor 500 kr.
Från Skåne med flyg 1130 kr från Köpenhamn med Finnair utan incheckat bagage plus kostnad att ta sig till Kastrup.
Från Stockholm med båt om man kan åka tors 16.30 och anlända mån 10.10 130 kr i hytt under bildäck om man är fyra personer och Viking Club-medlem, för en person med samma villkor 500 kr.
Om man inte kan åka så tidigt/anlända så sent: t/r till Åbo 160 kr vid 4 pers, 510 vid 1 pers, samma villkor som till Helsingfors. Dessutom 330-630 kr tåg t/r Åbo-Hfors beroende på hur långt i förväg man köper.

/Pia och Roland

InläggPostat: fre 08 maj, 2015 11:08 

Jag har jättesvårt att förstå varför det skulle vara bättre att arra en stor turnering i Finland som inte är SM och samtidigt riskera att stå utan arrangörer i Sverige. Jag tror SM lockar deltagare bara i egenskap av att vara SM. En konkurrerande tävling som det känns som att det skulle bli med två storevenemang riskerar bara färre deltagare i båda.

Vi har inte en drös villiga arrangörer i de svenska storstäderna. Vi kan inte belasta de som finns varje år.

Jag tycker det är svårt att spekulera i hur många deltagare det skulle bli. Sannolikt några färre, men det vet vi inte, för kanske lockas helt andra spelare och kanske tycker många att det ändå är värt resan (flera turneringar på finländsk mark har haft högt deltagande från Sverige). För tio år sedan hade SM ett 40-tal deltagare, ytterligare några år tidigare var det ett 20-tal. Var det inte riktiga SM?

InläggPostat: fre 08 maj, 2015 13:19 
Användarvisningsbild

Måns_E skrev:
Jag tror att Scrabble-SM behöver vara lättillgängligt för så många som möjligt. Det innebär att jag tycker att ett SM bör arrangeras någorlunda nära någon av Sveriges tre största städer.

Det är kul att så många är entusiastiska inför ett SM i Finland, och jag är helt säker på att de finländska arrangörerna kommer att ordna ett välarrangerat SM på alla sätt och vis. Men för egen del så tror jag att det är ytterst tveksamt om jag själv kommer att deltaga.

Det blir för meckigt, för dyrt och för många semesterdagar och då kommer jag förmodligen att stanna hemma. Jag är tyvärr rädd att fler tänker ungefär som jag.

Det finns en annan sida av tillgänglighetsmyntet. Precis så meckigt som du tänker dig att ett SM i Finland vore för dig, så meckigt har nämligen varje SM hittills varit för våra finländska spelare. Är det rättvist att de ska behöva genomgå det mecket varje år, medan vi svenskar aldrig behöver göra det?

Snarare än att maximera den totala tillgängligheten för varje enskilt SM som du föreslår, tycker jag att det vore mer sympatiskt att försöka göra genomsnittstillgängligheten per deltagare rättvis sett över många SM. Så om vi för enkelhets skull tänker oss att vi har 90% av våra spelare i Stockholm och 10% i Sorsele, borde vart tionde SM arrangeras i Sorsele. Deltagarantalet i Sorsele-SM blir kanske lägre; å andra sidan får Sorselespelare som inte kan ta sig till Stockholm möjligheter att spela SM överhuvudtaget som de annars inte hade haft. Om vi istället för deltagarantal per SM tittar på antalet personer som har möjlighet att spela något SM alls, har vi alltså ökat deltagandet.

Från det perspektivet blir det inte alls konstigt att ett SM av 16 hittills spelade hålls i Finland. Tvärtom blir det en välbehövlig utjämning av tillgängligheten.

Franska Scrabble-VM gör ett bra jobb med den här sortens utjämning genom att ha en stor spridning på värdorterna över hela la Francophonie. Jag tycker inte att vi ska vara sämre.

(För övrigt tycker jag det är symboliskt vackert med ett SM utanför svensk mark. Svenskt scrabble är en angelägenhet för det svenska språkområdet, inte för nationalstaten Sverige.)

InläggPostat: fre 08 maj, 2015 15:30 

Jag vet inte vem som ligger bakom signaturen, men
Sen045 skrev:
[visa ord]
som speglar mina egna tankar på området.

Det gäller att vilja och våga satsa och våga säga att "jag ska dit", allt i god tid. Scrabbleförbundet har gjort ett fantastiskt arbete med att hålla nere anmälningsavgifterna och kostnaderna i allmänhet, men någon gång kan det få lov att kosta lite mer -- och just ett sådant här jubileum skulle kunna vara ett väl valt tillfälle.

// MVH Tommy

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]