Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tor 17 aug, 2017 19:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Serendipity Cup
InläggPostat: tor 02 jun, 2016 11:36 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Hej alla! Nu går det att anmäla sig till två turneringar i Finland - Jakob Cup och Serendipity Cup. I den här tråden kan man diskutera och ställa frågor om Karisturneringen Serendipity Cup.

Vi har nu också infört regelbundna träningar på Art Café Serendipity. Nästa gång vi ses är

torsdag den 2 juni 16.30
onsdag den 8 juni 16.30

Kom med du som har möjlighet!

*Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp!*

Inläggsrubrik: Re: Serendipity Cup
InläggPostat: lör 04 jun, 2016 18:08 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Vi spelar på Serendipity tisdagen den 7/6 från klockan fyra. Inget spel på onsdag.

InläggPostat: lör 06 aug, 2016 22:23 

Mindre än en vecka kvar till Serenidipity Cup, och inga anmälningar från Sverige.

Jag har bokat in mig på 21.32-tåget hem till Åbo, så behöver vi inte ha så väldigt stressigt spelschema - om inte någon annan har någon tid att passa!

InläggPostat: tis 09 aug, 2016 11:28 

Oj, vad kul med ett gäng spelare från Sverige!

Åker ni hem med Åbo-båten på kvällen? I så fall bokar jag om min tågbiljett.

InläggPostat: tis 09 aug, 2016 12:45 
Revisor

Jag far hem med kvällsbåten. Väl mött på lördag!

InläggPostat: ons 10 aug, 2016 22:21 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Fjorton anmälda hittills och av dem är tre personer långväga gäster. Det går, som sagt, utmärkt att ta kvällsbåten till Åbo fredag kväll, anlända till Karis samma morgon och åka tillbaka samma eftermiddag och ta kvällsbåten till Stockholm.

Finland är blott en båtresa bort!

InläggPostat: lör 13 aug, 2016 20:06 
Ordlistekommittén

Stort grattis Anders till vinsten, obesegrad också! Gratulationer också till Gerd och Erik till pallplatserna.
Anders, hamstern Gunnar är väl välförtjänt i din ägo nu! /Greger

InläggPostat: tor 18 aug, 2016 11:45 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Resultaten från Serendipity Cup är inlagda, och så länge vi väntar på att de ska godkännas av ansvarspersonerna passar jag på att citera Wikipedia angående det något ovanliga namnet på vår spellokal, Serendipity Art Café.

Förutom alla andra pris som delades ut, fick Jussi Pohjola pris för sin förklaring av uttrycket "Serendipity" eller på svenska "Serendipitet". Vi tog sedan alla del av följande text:

Serendipitet är en oavsiktlig upptäckt, en positiv överraskning vid sökandet efter eller utförande av något annat.

Ordet serendipitet myntades av den brittiske författaren Horace Walpole i ett brev år 1754: "Denna upptäckt är förvisso av den typen jag kallar serendipitet, ett väldigt uttrycksfullt ord." Ordet har sitt ursprung i en saga med namnet "Tre prinsar från Serendip", vilka ständigt, genom tillfälligheter och skarpsinne, gjorde upptäckter av sådant de inte var ute efter.

Ordet används mestadels för att beteckna förmågan att ta tillvara upptäckter som man kommit över av en tillfällighet vid sökandet efter något annat.

Exempel
• Alexander Fleming fann 1928 efter återkomst till laboratoriet efter semester en odiskad bakteriekultur som det börjat växa mögel på. Han lade märke till att bakterier inte växte runt mögelkolonierna. Han drog slutsatsen att möglet avsöndrade ett bakteriedödande ämne och upptäckte därmed penicillinet.

• Andra läkemedel har upptäckts genom serendipitet, genom iakttagelse av positiva biverkningar. Karel Wenckebach iakttog att en patient från Java, som tog kinin mot sin malaria, fick mindre besvär av sin hjärtklappning.

• En glassförsäljare fick i början av 1900-talet slut på tallrikar att servera glassen på och sökte ett alternativ. I ståndet intill såldes den syriska delikatessen zalabia, en slags hård våffla. Denna rullades ihop, och glasstruten var därmed uppfunnen.

• Vid studier av elektriska urladdningar i ett glasrör täckt av svart papper upptäckte Wilhelm Conrad Röntgen 1895 ett märkligt ljussken från några papper en bit från röret. Han kom på att laddningen avgav en form av strålar (senare kallade röntgenstrålar), vilka kunde passera genom olika former av materia och även påverka fotografiska plåtar.

• Whiskydestilleriet Ardbeg råkade blanda innehållet i sina egna whiskyfat med single malt whisky med ett annat destilleris single malt whisky. Blandningen befanns vara lyckad och tappades på flaska och såldes under just namnet Serendipity.

Källa: Wikipedia

Senast redigerad av FrökenSvåår fre 19 aug, 2016 15:42, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: fre 19 aug, 2016 09:10 
Ordförande

Nu är resultatet från turneringen och en ny ratinglista publicerad.

/Roland

InläggPostat: fre 19 aug, 2016 11:39 

Spalterna för rating innan och ratingändring är tomma.

InläggPostat: fre 19 aug, 2016 13:38 
Ordförande

Fixat, jag glömde visst att trycka på "spara"-knappen... :D

InläggPostat: lör 20 aug, 2016 17:17 

Det är nåt konstigt med min rating... Efter Jacob cup gick jag upp 33 i rating enligt den lista som kom då strax efter (nu visar det att jag gick upp 19.52). Min rating efter den turneringen var då 1072 och det var också den rating jag hade när jag anmälde mig till Serendi. När man klickar på resultatlistan från Serendi står det nu att jag hade 1059 innan turneringen och att jag gick ner till 1046. Om jag gick 13 minus borde jag nu ha 1072-13, alltså 1059 men ytterligare 13 har dragits bort.

Kan Roland eller någon annan som förstår det här kolla igenom saken och förklara vad som hänt?

Anki

InläggPostat: mån 22 aug, 2016 22:11 
Ordförande

Jag kan se att du hade en rating på 1039 innan Jakob Cup men det syns ingenstans att du skulle gått upp 33 i rating i samband med Jakob Cup. Det låter ändå bekant det du säger även om jag inte lyckas hitta det någonstans i databasen. Jag gjorde ett snabb uträkning av din ratingförändring manuellt och jag fick den till att bli ca +20, ungefär vad som nu står där. Nu är jag inte någon expert på ratinguträkningen så det kan vara fel. Kanske Johan R eller Gustaf vet mer om det här, vad som är rätt och vad som kan ha gjort att den räknat annorlunda tidigare?

InläggPostat: mån 22 aug, 2016 23:09 

Visst stod det ursprungligen c:a + 33. Förutom Anki själv så minns jag samma sak (och förvånades över den jättelika ratingökningen). Dessutom har du tydligen också en liknande minnesbild och så skrev Gerd samma sak i forumtråden om Jakob Cup!

Men titta på den nya spelaren Gunnel Wikström-Gunn. Enligt resultattabellen för Jakob Cup har hon gått -18,71, vilket skulle ge en rating på 981,29. Går man in på hennes sida anges dock att hon nu har 968,59, dvs att ratingförändringen i Jakob Cup skulle varit -31,41. Så nog är det nåt som är galet här.

En observation: 31,41 - 18,71 = 12,7 och Ankis nu angivna ratingökning 19,52 + 12,7 = 32,22, dvs ungefär den ratingökning som först angavs för henne (Gerd skriver faktiskt att hon gått just + 32).

För information: Jag har inte tryckt på den dolda knappen vid Gunnels namn.

InläggPostat: tis 23 aug, 2016 07:11 
Ordlistekommittén

För information: jag har tryckt på den dolda knappen, för jag visste inte att den fanns och ville veta vad det var för något. :D

Men Ordnäras observation stämmer, ratingen var 968,59. Jag lyckades gå tillbaka och ta en skärmdump.

InläggPostat: tis 23 aug, 2016 12:50 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Och en annan rolig grej man kunde läsa efter Jakob cup var att Anders, jag och Anki (precis i den ordningen) låg i en klunga på ratinglistan, dock med olika rating. Men nu ligger Anki alltså långt under oss...

InläggPostat: fre 04 aug, 2017 07:40 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Välkommna till årets upplaga av Serendipity Cup! Här kan man ställa frågor om man undrar över nåt.

Kommunikationerna till och från Karis löper lika smidigt som ifjol, så det går bra att ta sig både från Åbo och Helsingfors. Lasagnen är lika god som i fjol, och Mavve (Andreas Mavrostomos, VD för denna oas) har lovat oss solsken, så att vi kan spela på terrassen (eller i trädgården) i år.

Se FB-sidan "Art Café Serendipity".

InläggPostat: mån 07 aug, 2017 19:38 
Revisor

Kan bara hålla med om att Serendipity är mysigt och hoppas många kan ta sig dit, både finlands- och rikssvenskar. Tyvärr kan inte jag i år, min ena dotter gifter sig dagen före.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]