Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: ons 22 nov, 2017 09:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SISU CUP 2016
InläggPostat: tor 03 dec, 2015 21:48 

Nu har jag lagt in detaljerna. Anmälningen öppnar genast då tävlingskommittén har sanktionerat turneringen.

Inläggsrubrik: Re: SISU CUP 2016
InläggPostat: fre 04 dec, 2015 07:44 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Från Karishållet ordnas biltransport direkt till spelplatsen. Start från Mattsgatan/järnvägsstationen kl 8.

*Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp!*

InläggPostat: fre 04 dec, 2015 13:36 

Välkomna, anmälningen är öppnad.

InläggPostat: sön 06 dec, 2015 10:28 
Revisor

Och redan 12 anmälda, kul! (Häng på, rikssvenskar)
Ett par frågor som jag tar här i st f i mäle eftersom de kanske är relevanta för flera västerifrån:
1) jag kommer till Hfors fr e.m. och övernattar på Holiday Inn nära Järnvägsstationen. Är det praktiskt att åka buss till Timmerbergsvägen och i så fall vilket nummer? Är det annars tåg till Esbo?
2) jag far hem med färja från Åbo lö kväll. Bör jag köpa biljett Esbo-Åbo i förväg i Hfors på fredagen?
Väl mött!

InläggPostat: sön 06 dec, 2015 14:38 

Finska järnvägarna har dragit ner på allt, biljettpriserna (vilket är bra), men även turtätheten och stoppen. På sträckan Helsingfors-Åbo stannar inte tågen i Esbo längre, utan endast i Alberga och Kyrkslätt. Från Alberga går ett tåg 18.15 till Åbo hamn. Hur långt bort är Alberga från Timmerbergsvägen? Hinner man, eller måste spelschemat ändras?

Eller är kanske Kyrkslätt ett bättre alternativ? Tåget går 18.34 därifrån.

Hade själv funderat på att komma till Esbo redan på fredag och nyttja scandicpoäng som snart förfaller genom att bo på Scandic Esbo. Det är väl inte så långt från spellokalen?

InläggPostat: sön 06 dec, 2015 19:31 

Jätteskoj att det redan är 15 anmälda. Ni som debuterade förra helgen i Karis, anmäl er också om turneringen blivit full, för då kommer ni på väntelistan och får plats ifall någon blir sjuk eller av någon annan anledning måste avanmäla sig.

Så till praktiska frågor angående resor och boende:

a) Båtresenärer via Åbo
Det går inte längre något båttåg till Helsingfors på morgonen :evil: . Om man kommer med båt till Åbo på lördag morgon måste man ha bil. Båten måste vara Silja, för den anländer till Åbo 7.00, 35 minuter tidigare än Viking. För hemfärd från Åbo på lördag kväll måste man ta Viking som startar 40 minuter senare än Silja.

b) Båtresenärer och andra som ska till Åbo lördag kväll
Som Anita säger stannar Helsingfors-Åbo-tåget numera endast i Alberga inom Esbo. I det här fallet passar det bra, för Alberga ligger närmare oss än Esbo Centrum. Därifrån far tåget 18.15 till Åbo, ni får bilskjuts till stationen och hinner till det tåget. Det är i Åbo hamn kl. 20.25 och Viking Grace lägger ut 20.55.

c) Hotell
Scandic Esbo: Från Alberga station buss 110 till Scandic i Knektbro, ungefär var femtonde minut.
På lördag morgon buss 15 till oss, elva minuters busstur plus kanske tre minuters promenad i vardera ändan.

Scandic Simonsfältet och Holiday Inn (helt intill stationen): På lördag morgon från Järnvägsstationen i Helsingfors med tåg antagligen kl. 8.04 till Alberga. Där byte till buss eller så hämtar vi er där med bil.

Närmare tider och linjer meddelar jag senare, för tidtabellerna ska ändras innan turneringen. För alla resor inom huvudstadsregionen, se http://www.reittiopas.fi/sv

d) Erik, jag kan också det här året köpa din tågbiljett Alberga-Åbo hamn via min dator. Ju tidigare man bokar, desto billigare är det.

Hör gärna av er allihopa om ni har frågor.

Senast redigerad av PippiM sön 06 dec, 2015 23:20, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: sön 06 dec, 2015 19:42 

För Veturi-medlemmar (tågbolaget VR:s stamkundsprogram) finns det mycket bra kampanjerbjudande. Åbo-Alberga alternativt Helsingfors för bara 9 euro enkel väg och Bennäs - Helsingfors bara 25 euro. Man får i princip köpa de biljetterna ända till 48h före avgång, men finns kanske begränsat antal platser till det priset.

InläggPostat: sön 06 dec, 2015 22:14 
Revisor

Pippi: varmt tack om du skaffar biljett! Pensionär, om det har någon inverkan på priset.

InläggPostat: mån 07 dec, 2015 00:43 

Köpte ett gäng seriebiljetter för sträckan Åbo-H-fors (eller vice versa) i somras på kampanjpris, 7,95 €, de gäller ännu i januari. De är inte personliga, men jag är inte säker på att de gäller ända ner till Åbo hamn. Men åtminstone Pia S. (aka Syrran) borde kunna använda dem.

Kul med så många anmälda!

InläggPostat: mån 07 dec, 2015 07:36 
Revisor

Skillnaden Åbo / Åbo hamn torde kompenseras av min åldringsstatus så jag köper gärna en av dina biljetter, om inte Pippi hunnit kasta sig på datorn och skaffat en individuell.

InläggPostat: mån 07 dec, 2015 11:20 

HPIK skrev:
, om inte Pippi hunnit kasta sig på datorn och skaffat en individuell.

Nej, det har jag inte gjort.

InläggPostat: ons 30 dec, 2015 00:02 

Turneringen närmar sig och nu kan jag ge förslag till lämpliga bussar och tåg.

- Från Scandic Esbo buss 15 från Knektbro (hållplats E1319) kl. 8.39 till Nobacken/Nuumäki (hållplats E1401) dit bussen kommer 8.50. Från hållplatsen går man tillbaka, först kommer då till vänster Timmervägen och sedan Timmerbergsvägen. Det tar kanske tre minuter att gå från hållplatsen till oss.

- Från Helsingfors järnvägsstation L-tåget kl. 8.04 till Alberga, dit tåget anländer kl. 8.20. L-tåget startar från den del av stationen där Holiday Inn ligger. Från Alberga station buss 29 kl. 8.27 till hållplats Nobacken/Nuumäki (hållplats E1401) dit bussen kommer kl. 8.36. Resten, se ovan.

För hållplatser och kartor, se http://www.reittiopas.fi/sv.

Senast redigerad av PippiM tis 05 jan, 2016 10:46, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: ons 30 dec, 2015 06:26 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Tror du, Pippi, att det går att tränga in två pers till?

InläggPostat: ons 30 dec, 2015 10:33 

Helt omöjligt är det förstås inte. Anmäl er ni som är intresserade så kommer ni på väntelistan. Efter det ska jag ta fram måttbandet och fundera. :D

InläggPostat: lör 09 jan, 2016 12:34 

Jag har just utökat deltagarantalet till 20 och det finns nu en plats ledig. Stefan? Hilda? Någon annan?

InläggPostat: fre 15 jan, 2016 12:18 

Just checking: det är väl SAOL 13 som tillsvidare gäller på turneringar?
Tycker mig inte ha sett eller hört att den nya ordlistan skulle ha tagits i bruk men bekräfta gärna.. 8)

InläggPostat: fre 15 jan, 2016 12:29 

Det är SAOL 13 som gäller. Välkommen i morgon!

InläggPostat: fre 15 jan, 2016 23:19 
Ordförande

Fröken M skrev:
Just checking: det är väl SAOL 13 som tillsvidare gäller på turneringar?
Tycker mig inte ha sett eller hört att den nya ordlistan skulle ha tagits i bruk men bekräfta gärna.. 8)

Som Pippi säger så är det SAOL 13 som gäller ett tag till på våra turneringar. Enligt vår kontakt på Svenska Akademien så dröjer det troligen till april/maj innan vi kan få en fil med uppslagsorden i SAOL 14.

InläggPostat: sön 17 jan, 2016 14:35 
Revisor

Gratulationer till vinnarna, och ett varmt tack till Pippi som, med stöd av Pia, Roland och Kaj, organiserat denna stora tävling (18 deltagare! - kul med många nya ansikten) inkl lunch och som med fast hand såg till att tiderna hölls. Anita, Maria och jag hann tryggt till Åbo-tåget.

InläggPostat: sön 17 jan, 2016 23:19 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Fint att alla hann till tåget! Vi tackar Pippi för välorganiserad turnering, god mat och fartfyllt schema, trots sviktande röst.

Vi är glada över att en turnering i Finland drar så många deltagare - och 1/3 av dem från Sverige! Med lite framförhållning ska vi minsann kunna locka 3-4 gånger så många till Hanaholmen 2017!

Då blir det SM i Finland!

InläggPostat: lör 23 jan, 2016 20:15 

Trevligt att ni alla kom så att Sisu Cup med 18 deltagare var större än någonsin tidigare. Grattis till Maria, Roland och Gerd på prispallen!

Tidtabellen har på Sisu Cup alltid varit en utmaning, då de som övernattat på hotell borde hinna med sin hotellfrukost som inte serveras hur tidigt som helst en lördagsmorgon och då de som efter turneringen ska till Åbo och till Stockholm borde hinna till Åbotåget. Från det en rond börjat till nästa ronds början har det varit endast 65 eller 70 minuter, vilket varit alltför knappt tilltaget. Dels får man en känsla av att det hela tiden är bråttom och dels får det inte hända något oförutsett om den tidtabellen ska hålla. Till exempel i år i sista ronden då förstaplaceringen ännu var helt öppen fick Maria och Pia problem med spelklockan, vilket tog lite extra tid, och Maria blev säkert stressad av att veta att tåget inte väntar, men utgick i alla fall som segrare i matchen och i hela turneringen.

Nästa år måste jag lägga till 30 minuter i tidsschemat och ha samling redan 8.15. Då gäller det att välja ett hotell som serverar frukost extra tidigt och/eller ligger nära spellokalen. Men det blir nästa års bekymmer - så mycket som det nu dras in på tågturerna här i landet vet man inte ens om det går några tåg till Åbo på lördagarna nästa år...

InläggPostat: mån 25 jan, 2016 21:29 
Revisor

Inga tåg mellan Helsingfors och Åbo ... - jag baxnar! Om inte ett brott mot mänskligheten så åtminstone ett nytt led i den internationella sammansvärjningen mot det arbetande (och scrabblesspelande) folket.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]