Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tis 12 dec, 2017 12:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 03 okt, 2012 10:10 
Ordlistekommittén

Ni som reser med tåg i Finland har väl noterat Veturi-kampanjen? Om man registrerar sig kan man få lördagsbiljetter vart som helst för 10 €. De måste köpas före 19.10. men resedagarna är fram till 15.12. Redan på sträckan Åbo-Karis är det bättre än fullpris så jag har köpt dit- och hemresa.

Man måste registrera sig för Veturi och det tar 1-2 dagar innan man får tillgång till erbjudandet.

InläggPostat: fre 16 nov, 2012 21:02 

Så ja, om ett dygn vet vi vem som är regerande finlandssvensk mästare ett år framöver. Urtråkigt att jag inte kan vara med och fajtas om titeln, men jag måste dessvärre jobba emellanåt (annars blir det inga pengar att fara land och rike runt för.)

Om det inte blir några sistaminuten-ändringar, så kommer ni att spela alla mot alla. För spänningens skull skulle jag rekommendera att ni lottar manuellt så att högst och lägst rankad möts i första matchen, och de två högst och de två lägst rankade möts i sista matchen o s.v., alltså samma system som i Masters. Men ni gör förstås som ni tycker.

Så skall det bli intressant att se var Gräsanden Niklas kommer att häcka den närmaste tiden. Blir han kvar i Karis, eller drar han österut mot Kyrkslätt eller Esbo? Flyger han norrut till Österbotten, eller söker han sig västerut till Kulturvaggan?

Hur som helst, det skall bli spännande att följa med imorgon, hoppas livesändningen funkar.

Lycka till allihop!

InläggPostat: lör 17 nov, 2012 11:50 

Micke - Anki 500 - 249 !

Heja allihopa och mamma lite extra förstås och så Maria som så sällan har möjlighet att tävla! Kan se er alla sitta där bland alla snirklar och vrår. :)

InläggPostat: lör 17 nov, 2012 12:11 
Revisor

Hoppsan, vad gjorde Mikael? Flera rullar, en ny FÅ(G)ELLIK över trippeltrippel eller...?

InläggPostat: lör 17 nov, 2012 14:19 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

sTUVARE och FAsNING var rullningarna. Dessutom lär turgubben ha suttit på alla honnörer. Nu äter vi soppa så vi kan tänka bättre! Kul att du följer med, Erik!

*Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp!*

Senast redigerad av FrökenSvåår sön 18 nov, 2012 22:13, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör 17 nov, 2012 19:15 

Grattis Gerd!

InläggPostat: lör 17 nov, 2012 20:28 
Revisor

Gratulationer till palltrion, jag har följt tävlingen under dagen. Många fina vinster men också flera hedersamma förluster, alltså rätt jämnt mot högre rankade.

InläggPostat: lör 17 nov, 2012 20:36 

Grattis, Gerd, som fortsätter regera, samt till Maria och Micke!

Jag har jobbat i ett kör från 11.30 tills nu, så jag har inte hunnit titta på livesändningen mer än som hastigast vid kaffe- och middagspausen, men spännande var det ändå.

Strongt av Pia att vinna över Anders, andra gången på raken nu!

Jag antar att ni som vanligt haft det trevligt och fått god mat, hoppas att jag kan vara med nästa år.

InläggPostat: lör 17 nov, 2012 21:29 

Grattis Gerd!

InläggPostat: lör 17 nov, 2012 21:58 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Tack för gratulationerna! Jag har nu lagt in information om turneringen, och så snart alllt blivit godkänt av någon ansvarsperson ska det väl också synas för allmänheten. Tack till alla som deltog och gjorde turneringen med stor mysfaktor i höstmörkret åter en gång möjlig!

InläggPostat: lör 17 nov, 2012 22:28 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Och till djurskötaren vill jag meddela att gräsanden Niklas stannar hos mig efter sin vandring från Anki - Micke - Maria och sen till mig.

InläggPostat: sön 18 nov, 2012 09:29 

Tack och grattis till Gerd och Micke, grattis också till silvermedaljören Maria (jo, medaljer med band i de finlandssvenska färgerna utdelades).

För min del blev det sju ordentliga förluster med förlustpoäng mellan 31 (Micke) och 156 (Anki). Trevligast var sista matchen mot Micke, otrevligast matchen mot Stefan där brädet redan halvvägs i matchen var väldigt stängt och vi till slut måste passa oss ut. Inga egna rullningar och endast tre rullningar emot mig på de sju matcherna. Motståndarna testade allt möjligt, bl.a. bortsynade *PRESSAD, *DUNA, *TRANSLIK och *DUNKLA. Tristast var att jag återtog min jumboplats på rankinglistan.

InläggPostat: sön 18 nov, 2012 15:21 
Ordlistekommittén

Tack och Grattis till Gerd och Mikael, ni höll placeringarna från ifjol. Imponerande spel av Maria som inte hinner delta lika ofta som oss övriga. Ett intressant slutspel, lite otur i någon match och motsvarande tur i andra. Det var kul att spela, nu blir det ett litet vinteruppehåll. (Träningar i Åbo förstås.)

InläggPostat: sön 18 nov, 2012 21:41 

Tack för en mysig turnering och grattis, speciellt till medaljörerna.

För min del började inte turneringen bra, blev helt mosad av duktiga Micke som spöade mig med 251 poäng :D. Sen gick det något bättre. Kanske inte så nöjd med min placering men desto nöjdare med priserna. Fatet och skålen passar perfekt på vårt vardagsrumsbord så tusen tack för dem! Dessutom fick man "pris" redan när man steg in genom dörren. En fin tygkasse innehållande kökshandduk, anteckningsblock och penna, tack för dem också och den goda sopplunchen!

Nu ska det nog tränas till nästa turnering.

InläggPostat: mån 19 nov, 2012 00:00 

Grattis Gerd till titelförsvarandet! Grattis till medaljerna Maria och Micke!

InläggPostat: mån 19 nov, 2012 20:30 

Tack till Forssarna för ett som vanligt gemytligt mästerskap! Och gratulerar desamma till att ha fått dela pallen med mig! ;) :D

I förhållande till träningsmängd det senaste året får jag vara synnerligen nöjd med slutresultatet. Jag borde ha lagt ett par, tre rullningar till för att vara riktigt nöjd med den biten men jag skulle säga att denna turnering var, om inte den allra mest vokaltunga så i alla fall en av dem jag varit med om att spela. Visserligen satt jag med fler rullningar än de jag kunde lägga men intrycket (utan att ha fört bok) var att jokrarna var väldigt få och vokalerna väldigt många.

Några spridda kommentarer om hur jag på ett ungefär minns förloppet:

Första matchen mot Pia blev en riktig nagelbitare. Båda lade sig på defensiven och matchen formligen gnetade sig fram. Jag kände iofs att jag hade ett hyfsat övertag ca två tredjedelar in i matchen men sen började jag få ont om tid och bytte bort Z ett par gånger. Pia lyckades rulla i slutskedet och var mer eller mindre ifatt. Jag misslyckades(!) med att hitta SMAK-/SKAMFULL med en blank över ett liggande A och drog dessutom upp Z som straff för det. Tack vare att vi måste passa oss ut kunde jag trots tids- och Z-avdrag protokollföra en knapp vinst.

Match två mot Mikael blev turneringens behagliga transportsträcka till vinst. Jag drog rubbet utom Z och kunde använda allt med mer eller mindre utdelning. Det var otacksamt för Micke att uppbåda någon kamplust i ett skede när matchen ännu pågick fast allt av värde redan låg på brädet och poängskillnaden var över det maximala.

I match tre bjöd på Anders på motståndet och det var upplagt för en rysare till när han redan efter något drag fick hyfsad utdelning för sitt C och jag strax försökte rulla *TRIgNLA. Såg inte TRANkiL på samma ställe så när när han hade blockat det fick jag ty mig till det något svagare men fortfarande öppna stället över V med NATuRLI(V). Därefter kunde jag hålla ett betryggande avstånd ända i mål. En skön vinst, Anders kopplar alltid annars greppet direkt han får chansen.

I rond fyra vandrade jag ner till källarbordet, eskorterad dit av värdinnan och arrangörskan Gerd, som såg till att matchen också artade sig till en vandring i poänglösa mörka skrymslen och isande rullningslösa vrår för min del. När jag såg en chans till en ljusning blåstes hoppets ljus ut av Gerds trevliga rullning NäRBILD, som hon hakade på det någotsånär poänggivande JA-draget jag lagt precis innan. Jag försökte med (I)NFRAKTa (sjuorna fanns det inte plats för) något senare över röd men den rök naturligtvis. Klar seger för Gerd.

Då var det inte längre lika mycket vittring på första mästerskapstiteln när jag fick Anki på andra sidan brädet i rond fem. Hon hade fördel och räknade uppenbart nöjd ihop poängen för sitt inledningsdrag *VÄLRD. Jag satt tyvärr själv med ett svagt startställ så eventuellt kunde jag ha bytt men startade ändå med ett 12-poängs drag och kunde tack vare bonusrutor och brickvärden dra ifrån en del men trots min ledning insåg jag småningom matchen verkligen inte var död, att hon hade minst en joker och troligen hyfsade rullningsbrickor. När jag satt med 6 brickor och 12 poäng på stället går hon ut med (L)EGERIng på det ena av de två öppna lägena, kommer ifatt och går förbi vid avstämningen - det avgjort skönaste sättet att vinna en match, tycker jag! En eloge till Anki!

I de sista ronderna mötte jag Pippi och Stefan. Mot Pippi höll jag på att halka efter på några få drag och började lätt frustrerad slamra ut några av alla påsens S, I och D jag tycktes ha i den matchen. Pippi gjorde sig snabbt av med sin joker. Pötsligt såg jag möjligheten att få ut KATATON(I), ifall jag blev av med mitt extra I och fick ett T istället. Mjölkade två drag men gav upp det eftersom det naturligtvis inte kom något T - dock var det nästan värt att försöka... Senare fick jag den andra jokern och rullade SNIDARe, efter det kunde jag säkra vinsten. Mot Stefan blev det en lakonisk historia, vilket delvis tillskrivs dåliga nyheter han tog del av mitt under matchen. Bättre lycka nästa gång!
Det var såå inspirerande att spela igen efter långt uppehåll! Något skall nog småningom hända på Scrabblefronten i den här delen av landet..! :)

InläggPostat: mån 19 nov, 2012 23:10 

Fröken M skrev:
Något skall nog småningom hända på Scrabblefronten i den här delen av landet..! :)

Det där förstår nog inte alla. Du borde kanske uppdatera din hemort...

InläggPostat: tis 20 nov, 2012 11:32 

PippiM skrev:
Fröken M skrev:
Något skall nog småningom hända på Scrabblefronten i den här delen av landet..! :)

Det där förstår nog inte alla. Du borde kanske uppdatera din hemort...

Så sant, Pippi! Det tänkte jag ju inte på desto mer - jag ska se om jag hittar något klickbart uppdateringsställe. Å andra sidan vet ju nog de flesta som aktivast följer de specifikt finlandssvenska forumtrådarna att det inte är Åbo som avses.

InläggPostat: tis 20 nov, 2012 16:32 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Det hade kunnat gå hur som helst i den här turneringen. Matcherna var jämna och många gånger hängde det på ett sketet Z eller en rullning som inte gick in i slutskedet. Nu hade jag turen på min sida – så när som på en match – och kunde behålla titeln. Kort och gott: Jag är nöjd. Här kommer så en liten matchanalys.

Jag – Pippi, 402-331
Pippi spelade bra, med imponerande hakningar, bl.a. ställde hon till en trippel för sitt HY, vilket gav henne 56 p och en betryggande ledning som jag först mot slutet kunde rätta till med CD/C(P) för 52 p.

Anders – mig, 432-416:
Lite harmset att jag inte hittade rullningarna VI(T)EShOT eller OT(R)IVSEl redan i andra draget (sjuorna VISpOET och OVIShET fanns det ingen plats för) men plåster på såren är att jag kunde lägga LEDmOT(I)V i tredje draget iaf, så matchen jämnade upp sig efter Anders TRoFAST – som han visserligen fått 2 p mer för om han lagt anagrammet – och i den här matchen var det nog de små marginalerna som räknades. Det som också visade sig vara avgörande var vem som drog Z på slutet. Moi. Resultatet 422-426 förändrades till 432-416 efter avstämning.

Anki – mig, 297-343
Fick ut (S)KARpSÅS i andra draget, trodde jag satt med en åtta efter det, och ödslade lite för mycket tid på att hitta nåt som inte fanns. Vi gnetade vidare tills jag kunde lägga en kul hakning K(OLM)/(IT)U/(DÖ)S/K(AS)US för 44 p, men Anki kontrade några drag senare med finfina fJÄRIL/(TV)I för 47 p och resultatet blev något utjämnat.

Jag – Maria, 384-309
Tog ledningen i ett ganska tidigt skede och kunde sedan lägga (JA)N/NäRBILD, vilket gav mig en betryggande ledning mot slutet. Maria satt också med en blank men *(I)NFRAKTa gav inte någon utjämning, så hon använde den blanka till ett högpoängsdrag i slutspelet.

Micke – mig, 368-376
En spännande match där (PR)O/ONATUR i slutspelet visserligen hade gett mig en större seger eftersom jag fått ut mitt sista Ö, men jag valde ändå att maximera poängen och i stället bli kvar med U.

Jag - Stefan, 400-366
En jämn match med rullningarna ReSTERA (som Stefan skickligt förlängde till P(ReSTERA) och TRÄNGRE samt varsitt höjdardrag i 50-poängsklassen

Jag - Pia, 317-309
Pia hade bra poängbrickor i slutet men vågade inte lägga dragen med de högsta poängen av rädsla för att öppna för mycket för mig, vilket var helt rätt spelat. Tack och lov fanns det ingen plats för mitt slutställ *HeRRANS. Den niten hade jag nog gått på, för jag insåg först senare vid noggrannare analys att ordet ju är en genitivform.

Det finns bilder på de som var med och spelade + en blivande spelare. Kolla i albumet.

InläggPostat: lör 25 nov, 2017 18:24 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

FM har spelats för tionde gången och vi gratulerar regerande mästaren Mikael Forss till ytterligare en seger. Han gick även år 2017 obesegrad genom hela turneringen. Tvåa blev Anders Skjäl med 6 segrar och bronset gick till FrökenSvåår.

InläggPostat: mån 27 nov, 2017 13:22 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Nu säger ratinglistan att SM 2017 var den senast spelade ratinggrundande turneringen - den 399:e, vilket betyder att FM var den 400:e turneringen. Något är fel på vår webbplats, för FM finns inte med som spelad turnering.

InläggPostat: tis 28 nov, 2017 12:10 
Ordförande

FrökenSvåår skrev:
Nu säger ratinglistan att SM 2017 var den senast spelade ratinggrundande turneringen - den 399:e, vilket betyder att FM var den 400:e turneringen. Något är fel på vår webbplats, för FM finns inte med som spelad turnering.

Grattis! :D

Jag har uppdaterat listan över spelade turneringar manuellt, den verkar inte längre uppdateras helt automatiskt som den skall. Får försöka kika på det och fixa när jag har tid.

/Roland

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]