Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tis 26 sep, 2017 18:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Aura Cup i Åbo 24.3
InläggPostat: lör 27 jan, 2007 12:25 

Lite mer info om Aura Cup och då främst resor från Sverige (resor inom Finland är självklart hur man gör) och ev övernattning. Det är otroligt nog billigare att ta sig till Åbo med båt från Stockholm än med tåg från Helsingfors!

Billigast är det att åka med SeaWind. Priset är konstant för upp till fyra personer och är man just fyra blir priset för tur-retur inklusive frukost på båda resorna facila 382kr. SeaWind är ett bra alternativ för den som uppskattar ett billigt pris och sätter samvaron främst. SeaWind är snarare transport- än nöjesbåt och bil är obligatoriskt. Inget festande eller shopping, men självklart kan man köpa sig ett glas vin i början av kvällen då det ännu är öppet och en taxfreebutik finns.

För den som vill äta gott, shoppa och/eller festa är VikingLine det rätta alternativet (onlinebokningen på SiljaLine hittade ingen resa för den här helgen). Är inte hemma på några dagar och har anteckningarna där, så exakta priset minns jag inte, men dyrare än SeaWind är det, men okej pris ändå. Billigast blir det om man bokar en kryssning med utgångsort Stockholm och en med start från Åbo.

Både SeaWind och Viking går så att man hinner lämpligt till spelstart på lördag morgon och hinner med båten tillbaka på lördag kväll om man så önskar. För den som vill umgås i Åbo på lördag kväll (gemensam middag på kvällen för dem som vill) och turista i Åbo på söndag, finns det förmånlig inkvartering på Omenahotelli www.omenahotelli.fi . Ett rum för upp till fyra personer kostar 55 euro (en bred dubbelsäng och en bäddsoffa). Frukost ingår inte, men går att beställa till rummet till ganska högt pris. Det behövs dock inte, för alla rum har kylskåp, mikro och vattenkokare. WC och dusch finns också på rummet.

Vad man kan göra i Åbo kan åbobon Anita berätta mer om, själv har jag aldrig besökt anrika Åbo slott och det vill jag gärna göra.

Billigast blir båtresan och ev övernattning om man klumpar ihop sig fyra stycken. Är man intresserad men inte har tillräckligt många att locka med sig, så går det ju bra att söka ressällskap här.

På måndag besöker Anita spellokalen och försäkrar sig om att den är lämplig för oss, så efter det bekräftas datumet till 100% och maxantalet deltagare klarnar.

Välkomna!

PS Aura är ån som flyter genom Åbo och nära spelplatsen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 03 feb, 2007 13:52 
Användarvisningsbild

Nu är Aura Cup sanktionerad och öppnad för anmälningar! Ta chansen att besöka vårt broderland i Öst (eller om du är finländare: att spela på hemmaplan). Åbo är enligt min lilla erfarenhet en synnerligen trevlig stad av lagom storlek. Jag ska själv undersöka möjligheterna att åka över denna gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 03 feb, 2007 16:56 

Bra den blev sanktionerad nu och kul att du funderar på att komma, hoppas det lyckas!

Jag stängde den för anmälning igen, för jag ska uppdatera infon lite och med sånt som är viktigt att alla ser. Sitter nu på jobbet, men gör det idag eller senast imorgon kväll. Sedan är det bara att anmäla sig!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 feb, 2007 15:51 

see u in finland..

Har du nån hemsida till seawind och deras taxfree? :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 feb, 2007 17:52 
Användarvisningsbild

Det är saol12 som gäller va?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 feb, 2007 18:14 
Valberedningen

Ja, Åbo är grant.

Jag tror jag kommer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 feb, 2007 18:14 

BetaGAIS skrev:
Det är saol12 som gäller va?

Det hoppas vi :)

Pia, Kan du kolla upp om det finns något billigt boende Lör-Sön där i åbo, Sv¨rt och hitta på nätet o de mesta e på finska, Billiga hotell/vandrarhem.
Tack på förhand./Red

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 feb, 2007 20:46 

Vad kul det var att komma in här och se att det kommit så många anmälningar redan! Och bara en av dem som jag visste skulle komma.

Jag har alldeles nyss spelat ett parti med en radioreporter som samtidigt intervjuade mig. Kommer i radio på lördag, Radio Vega och programmet Lördax. Går inte att lyssna på över nätet. Spänd var jag före, men kul var det. Återstår bara att se hur det blir... :)

http://www2.seawind.fi/sv/default.htm finns information om seawind. Mer än några rader om deras butik står det inte. Men är ni mycket intresserade av taxfree-butiken och framför allt om man vill festa ska man inte välja SeaWind. Tanken med att man måste ha med bil när man åker med dem är att det ska vara en lugn och tyst båt utan festande och oljud och sånt är inte tillåtet.

När jag studerat Viking Lines system har jag kommit fram till följande (alla priser räknade för fyra personer, men vissa turer är det två tvåpersonershytter så det blir inte lika högt pris totalt om man är två): Billigast är att ta två kryssningar och utnyttja bara första delen. Den som utgår från Stockholm fredag kväll kostar 500kr för upp till fyra personer. Att åka tillbaka kostar för upp till 4 pers 96 euro på lördag och 76 euro på söndag. Så gott som samma pris som SeaWind alltså, förutom att frukost inte ingår. Väljer man två halva kryssningar måste man dock beakta åldersgränserna.

För reguljärresa finns inga åldersgränser. 2388 kronor blir det totalt för fyra personer. Jag råkade knappa in att man skulle åka på fredag morgon och har man möjlighet att göra det blir totalpriset för fyra personer bara 1226 kr för avresa fre morgon och avgång tillbaka sö kväll. Avresa fre morgon och sön morgon utan hytt blir bara 680kr. Alla möjligheter finns alltså, bara att experimentera, men många hyttkategorier var redan slutsålda, så lönar sig inte att vänta.

Billigt hotell finns i första inlägget i den här tråden. Kan senare kolla vandrarhem och sånt också om man inte vill sova så nära varandra som på Omenahotelli om man är fyra i samma rum.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 feb, 2007 22:24 

Här är tips på boende. Jag känner inte till Åbo just alls, så det är bara baserat på vad jag sett på nätet. Anita kan säkert svara på eventuella frågor kring läge och annat om Åbo (men hon har varierande tillgång till internet).

Omenahotellet www.omenahotelli.fi är förmånlig hotellinkvartering. Rummen som är för 1-4 personer kostar alltid 55 euro (en bred dubbelsäng och en bäddsoffa). Frukost ingår inte, men går att beställa till rummet till ganska högt pris. Det behövs dock inte, för alla rum har kylskåp, mikro och vattenkokare. WC och dusch finns också på rummet. Omenahotellet är ett annorlunda hotell, för det är obemannat. In kommer man via kod man får i förväg.

Bed and breakfast Tuure http://www.netti.fi/~tuure2/index.html är ett alternativ om man vill bo 1-2 personer i ett rum. Priserna som inkluderar frukost är 37e för enkelrum och 50e för dubbelrum.

Hostel Turku http://www.turku.fi/Public/?contentid=41500&nodeid=8794 är det enda hostel som kommer på fråga, men inte ens sovsal är billigare än Omenahotelli om man är fyra personer som delar hotellrummet.

Tapulitalo http://www.tapulitalo.fi/hinnasto.htm är ett enkelt hotell med toalett och dusch i korridoren och ingen frukostservering, däremot tillgång till gemensamt kök. Att varje rum har TV får man bara veta i den finska versionen. Enkelrum 35e, dubbelrum 45e.

Förutom de här enkla och förmånliga alternativen finns det naturligtvis många vanliga hotell också. De hittas alla på http://www.turku.fi/Public/default.aspx ... ntentlan=3 .

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 06 feb, 2007 18:48 

Tack pia, det blev silja line dit och tillbaka, som överaskande nog var billigare än Seawind, Vi åker dock från kapellskär tidigt på fredagen.

HAr lagt en bokning på Omenahotelli, elelr hur det nu stavas, men har problem med betalningen, de tar ju alla banker utom SWEDBANK, kreditkort verkar inte gå att betala med trots att dem finns på listan och ingen faktura går att skicka heller.

Tänkte höra med dig pia, om du nångång bott där eller liknande, om man kan betala när man komemr dit eller på något sätt, för tyckte de stog nått om någonslags automat i deras foalje.

Nåja får väll försöka ringa dem men det är dock väldigt skrämmande att samtalet kostar 60KR, 6€.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 06 feb, 2007 20:36 

Aha, tänk att det blir så billigt med Silja och med bil! Men tänkte inte alls på Kapellskär, kollade bara att det konstigt nog inte hittades någon resa med Silja för det aktuella datumet, men då kollade jag ju bara med Stockholm som avreseort.
280kr per person skrev du visst på Beta att det blev tur och retur? Bra tips för andra!

Jag har aldrig bott på något Omenahotell. Förmånligt är det ju och verkar bra. Ska bli intressant att höra vad ni tycker. Intressant att det fre och lör måste vara en som är minst 22 år i varje rum, aldrig hört om åldersgränser på hotell förut. Dessutom finns det ju ingen personal där utan man lämnar bara personuppgifterna undertecknade på rummet efter att man redan bott där. Å andra sidan har man ju vid bokningen förbundit sig att följa de regler som finns nämnda.

Jag försökte göra en låtsasbokning och det funkade inte för mig heller att välja kreditkort. Men, det fungerar om man bokar på finska eller engelska! Någon liten bugg på svenskspråkiga bokningssidorna. Skönt, för 6e är hutlöst mycket för att boka ett rum. Å andra sidan är det ju just det att ingen personal behövs för bokning och annat som gör att de kan ha så låga priser. Hoppas det funkar för er också med engelska eller finska, kollade med Visa och inte Mastercard länken. Funkar det inte så skriv här så kan jag kanske fixa det på något sätt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 06 feb, 2007 20:52 

Tittade på Kapellskärsbåtens tidtabell och såg först att den åker tillbaka så tidigt att det krävs övernattning i Åbo till söndag. Sedan såg jag att man visst måste åka redan på fredag morgon och övernatta i Åbo redan fredag till lördag också, så prisvinsten äts ju egentligen upp där. Å andra sidan har man tid att tex shoppa i Åbo om man gillar shopping, för alla varuhus och större butiker är öppna till kl. 21. På söndagar får butikerna inte ha öppet annat än inför jul och på sommaren (undantaget små matbutiker) så på söndag kan ingen shoppa.
Helt klart är i varje fall att det finns många bra alternativ för att ta sig över från Stockholm till Åbo.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 06 feb, 2007 23:21 

Testade den egelska varianten, kom in rätt fyllde i kreditkorts uppgifter, stog att banken inte godkände betalningen men hotellet har tagit pengar från kortet :D

Blir dom där förbaskade 6 euro imrogoon ändå.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 feb, 2007 11:03 

Ajdå, det var ju mindre bra. Men det går ju att skicka e-post också, så slipper man avgiften. 6 euro är ju om man ringer härifrån, kan bli ännu mer från Sverige... Alla servicenummer går väl inte heller att ringa utomlandsifrån, vet åtm att jag inte kan ringa till alla sådana nummer i Sverige. Å andra sidan kan ett hotell inte vara så korkat att de har ett nummer man inte kan ringa till från utlandet. Hoppas det fixar sig utan dyra telefonsamtal och krångel.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 feb, 2007 13:25 

Första försöket blev till det enda "svenska" nummret ,ett 020 nummer, vet inte hur man ringer med + tecken osv.

"nummret du har ringt finns inte"

Försöket lyckades och kom fram, men inga pengar är funna än, dags å dra ner till banken.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 24 mar, 2007 23:59 

14 spelare gjorde upp i Åbos första och Finlands andra scrabbleturnering; nio svenskar, fem finländare och exakt jämn fördelning mellan könen. Ingen vann alla matcher och alla vann minst en.

SLUTRESULTAT

Placering Namn Segerpoäng Pj-poäng

1 Mikael Ström 6.0 * 1612.0
2 Johan Berner 6.0 * 1575.1
3 Robert Wessman 5.0 * 1648.8
4 Jonatan Larsson 4.0 * 1248.2
5 Elisabet Claezon 4.0 * 1153.1
6 Anita Mansnerus 4.0 * 966.57
7 Elisabet Bruzelius 3.0 * 1265.8
8 Ylva Wändahl 3.0 * 935.14
9 Pia Mattsson 3.0 * 932.28
10 Gerd Forss 3.0 * 765.0
11 Emma Hägg 3.0 * 636.42
12 Dan Granqvist 2.0 * 909.57
13 Anders Skjäl 2.0 * 612.0
14 Andreas Sundberg 1.0 * 439.71

Johan vann rullningstävlingen med sju rullningar, samma antal som Mikael, men många fler åttor. Rullningspriset bestod av en Aura öl, en Auraost (mögelost) och Aurasenap. (Aura är ån som flyter genom Åbo, strax intill spellokalen.)

Anita blev bästa debutant på en mycket fin sjätte plats med fyra segrar över sju.

Deltagarna fick skriva upp saker som de var glada och stolta över på en glädjelista. Finlands 90-års chokladstång fick Dan för två rullningar på de fyra första dragen som debutant, Robert för sin ÅBO och Johan för sin snygga trippeltrippel INmUTA(R)E för 149p.

Åbos första, men knappast sista turnering!

(Resultat och rullningar läggs in imorgon kväll.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 25 mar, 2007 00:51 

Vajjert Mikael, grattis! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 25 mar, 2007 01:59 
Ordförande

Stort grattis Mikael!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 25 mar, 2007 02:57 

Grattis till topp fyra!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 25 mar, 2007 02:57 

...och alla andra som är nöjda med sina placeringar=)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 25 mar, 2007 03:59 

Pust!

Nu är äntligen "vansinnesprojektet" rott iland! Debuten gav mersmak; hur vi arrangerar det rent formellt i framtiden får vi diskutera så småningom.

Vi har funderat på en turnering i Helsingfors i sommar, och möjligen "Alandica Cup" på Åland på sensommaren/hösten.

Vi återkommer!

"Ost-svenskarna"

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 25 mar, 2007 08:47 
Användarvisningsbild

Tack för en råkul turnering.
Min placering mitt i ungefär är jag nöjd med. Jättebra arrangerat, trevlig lokal och framför allt en massa nya trevliga bekantskaper. Det blir fler resor över pölen hoppas jag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 25 mar, 2007 11:30 
Valberedningen

Om det ska vara lika skoj att åka på turnering i fortsättningen som det var i helgen så vill jag ha styrelsebeslut på att det ska erbjudas Scrabble-turneringar alla veckoslut!

Alla stockholmare rekommenderas att prova på spel i Åbo nästa gång det vankas, fantastiskt smidigt att ta sig dit och mysigt folk.

Lite extrajobb blev det ju av att åka Finland-Sverige natten då vi gick över till sommartid, eftersom man då först fick ställa tillbaka klockan en timme och sedan GENAST ställa fram klockan en timme.... :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 25 mar, 2007 13:14 

Ja, det var en trevlig helg - bra att ni också hade kul!

Resultaten är nu uppladdade (vad behändigt att inte behöva mata in förhand!) och väntar bara på godkännande. Rullningarna matar jag in när jag kommit hem ikväll.
Johan, du som har möjlighet att skriva en nyhet, har du lust att göra det?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 25 mar, 2007 21:32 
Användarvisningsbild

Ny ratinglista ute nu.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]