Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: fre 17 nov, 2017 21:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 01 mar, 2008 19:03 
Användarvisningsbild

Så länge ingen börjar käxa om att käx man äter ska uttalas tjäx så är jag lugn och nöjd med allt 8)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 01 mar, 2008 20:18 

Mutter mutter. Måhända har bara MARIEKÄX en ynkans googleträff men det är ur en litterär text av Hasse Z. Ser man på andra utdrag av tilläggsordslistan så finns ju KOSINUSTEOREMET med, som enbart har fem ordlisteträffar. Mutter mutter , MARIE(KÄX) över röd, mutter mutter.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 mar, 2008 23:09 

Nu har KOSINUSTEOREMET 6 träffar (och nu 7), medan nebulosakomplex fram tills nu inte haft någon träff, vilket är historia from NU

Gustaf har ju klart en poäng om det är så att varje ord prövas särskilt. Dessutom är det väl från den här gången SAOL som bestämmer vilka ord som skall ha alternativstavningar och inte längre scrabbleförbundet.
Förut var ju de flesta efterled inte godkända med alternativstavning te, plus att några stycken helt felaktiga alternativstavningar som tex KAVLEDUN godkändes.

Det är alltid så mycket enkalare att kunna skylla på Horace och grabbarna även här.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 mar, 2008 23:58 
Ordlistekommittén

y not skrev:
några stycken helt felaktiga alternativstavningar som tex KAVLEDUN godkändes.

Vi få som sammanställde förra tilläggslistan för SAOL12 (utan hjälp av redaktionen) var inte helt fel ute. Formen KAVLEDUN (till KAVELDUN) har belägg sedan 1760 enligt Svenska Akademiens ordbok. Historiskt sett är faktiskt KAVLE huvudform (så också i SAOB) och KAVEL en dialektal variant...

Idag är ju däremot KAVELDUN nästan allenarådande, 3900 svenska träffar på google, medan KAVLEDUN har 47.

Mvh Greger

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 05 mar, 2008 00:16 
Användarvisningsbild

Det blir nog svårare att hitta historiska belägg för STJÄRNEVITTNE och STJÄRNEKROG. Det kändes inte som "riktiga" ord. Och dom är också borttagna på senaste tilläggslistan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 05 mar, 2008 12:19 

OK greger jag hade alltså fel. Jag visste faktiskt inte att ni gick tillbaka till SAOB och 1700-tal när ni valde vilka ord som skulle vara med i tilläggslistan. Något jag alltså inte gjorde när jag kritiserade det ordet, jag beklagar det misstaget.
Men tillbaka till idag. Visst har jag rätt när jag påstår att scrabbleförbundet inte har något att göra med vilka ord som är med på tilläggslistan utan att det till 100% är cd:n som gäller?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 05 mar, 2008 12:32 
Ordlistekommittén

y not skrev:
Men tillbaka till idag. Visst har jag rätt när jag påstår att scrabbleförbundet inte har något att göra med vilka ord som är med på tilläggslistan utan att det till 100% är cd:n som gäller?

Stämmer bra. Eller mer precist: Det är till 100% den tilläggslista som vi fått från redaktionen som gäller.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08 mar, 2008 09:37 
Ordlistekommittén

y not skrev:
OK greger jag hade alltså fel. Jag visste faktiskt inte att ni gick tillbaka till SAOB och 1700-tal när ni valde vilka ord som skulle vara med i tilläggslistan.

Forskningen var inte så systematisk som jag kanske antydde, och jag minns inte om jag kollade upp KAVELDUN/KAVLEDUN då. (Fast SAOB fanns på nätet för tio år sen tror jag.)

Jag håller med om att vi tog med en del tveksamma former i tilläggslistan för SAOL12, men det fanns ingen tid att undersöka varje enskild forms historia. Antingen godkändes alla sammansättningar med en viss alternativform (även "poetiska") eller inga alls. Jag försökte för SAOL12 driva igenom men fick inte gehör för en del former som nu finns med i tillägglistan för SAOL13.

Förhoppningsvis kan vi fortsätta det mycket goda samarbetet med SAOL-redaktionen i framtiden och löpande få information om förändringar mellan tryckningarna.

Mvh Greger

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08 mar, 2008 13:16 

Den största kritiken jag hade mot tilläggslistan i SAOL 12 var att i förleden var alternativen ganska kompletta men det diffade på efterleden. Sen tycker jag alltid räkneorden är tveksamt system om man som scrabblare skall ordna tilläggslista. Självklart skall i så fall alla tal åtminstone upp till hundra gå att lägga.
Samtidigt så måste jag ju er mer beröm en kritik för det arbete ni gjort. Nu är jag i alla fall glad att det är SAOL själva som ansvarar för tilläggslistan och vi har att rätta oss efter det, men med ett begynnande riktigt lovande samarbete som bara kan komma positivt ur som jag ser det.
Men utan den grund du och andra lagt för det så hade inte det scabblesverige vi har idag varit möjligt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]