Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: fre 24 nov, 2017 17:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Massiv simulering
InläggPostat: fre 15 aug, 2008 15:12 
Offline

Blev medlem: tis 08 jan, 2008 17:21
Inlägg: 17
Scrabolatoriet har i dagarna simulerat en miljon scrabblepartier med saol13 och har nu en gigantisk hög av material att analysera.

Arbetet med att ta fram frekvensen av spelade ord över hela ordlistan, mest spelbara rullningar, jämförelse av olika bokstavskombinationers spelbarhet med mera har redan börjat, men vi vill ändå här ta tillfället i akt att ge alla möjlighet att komma med förslag på vad som ska grävas fram ur detta material.

Projektet har förärats en egen reklamfilm som återfinns här:
http://www.scrabolatorium.com/moaged.php


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 aug, 2008 20:42 
Offline
Regelkommittén

Blev medlem: mån 17 jan, 2005 16:37
Inlägg: 1051
Jag tycker det vore intressant att veta i hur många procent av dragen som det valda draget var det med högst poäng, i hur många procent det gav 1 poäng mindre, 2 poäng.. osv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 17 aug, 2008 18:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 jul, 2004 21:14
Inlägg: 2836
Hur går simuleringen till? Är det ren poängmaximering, eller spelar datorn även strategiskt mot sig själv?

Vad är poängsnittet och rullsnittet?

Sen kan ni väl en gång för alla räkna ut vilken som är den värsta skitbokstaven, enligt nån smart beräkningsmodell. Jag skulle bara vilja ha bekräftat att det är bokstaven D.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 20 aug, 2008 01:56 
Offline

Blev medlem: lör 16 aug, 2008 10:52
Inlägg: 246
Simulatorn använder strategi, poängmaximering och tidsåtgång i en fin balans :)

Hur sämsta bokstaven ska räknas ut kan man nog tvista om, men ett sätt att räkna på det är att kolla vad som är kvar i brickstället vid spelets slut.

Se här för att få svar på just detta och de övriga frågorna.

F n är den sista delen under "samband" inkorrekt, så här ska den se ut:

Mest förekommande brickor vid matchslut, som inte lades ut av spelarna. Dvs båda hade brickor kvar:
Totalt antal brickor: 7 058

Kod:
  1022 14,48% R
   901 12,77% S
   694  9,83% N
   653  9,25% T
   573  8,12% Z
   462  6,55% D
   458  6,49% E
   364  5,16% L
   245  3,47% I
   221  3,13% joker
   172  2,44% G
   166  2,35% A
   151  2,14% H
   135  1,91% F
   121  1,71% K
   102  1,45% M
   100  1,42% O
    98  1,39% X
    97  1,37% C
    76  1,08% Ä
    60  0,85% B
    48  0,68% U
    31  0,44% V
    31  0,44% P
    22  0,31% Å
    22  0,31% J
    18  0,26% Ö
    15  0,21% Y


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 20 aug, 2008 08:52 
Offline
Ordlistekommittén

Blev medlem: ons 07 mar, 2007 21:14
Inlägg: 512
Vad är strategin i början och mitten av spelet? Samma fråga kunde förstås ställas om Frank men jag har varit för lat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 21 aug, 2008 18:43 
Offline

Blev medlem: mån 24 apr, 2006 19:01
Inlägg: 563
ett sätt att räkna är väl den boksatv som gett i genomsnitt sämst poäng, på varje lägg, eller som varit kvar på varje ställ, inte bara det sista.
Eller helt enkelt vilken bokstav som är fulast.
Vid sidan av D röstar jag på I


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 21 aug, 2008 21:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 jul, 2004 21:14
Inlägg: 2836
Jo jag hade också tänkt mig något sånt. Vilken bokstav som leder till lägst dragpoäng när man har den på brickstället, typ.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 23 aug, 2008 16:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 okt, 2004 13:24
Inlägg: 2155
Ort: Vällingby, Stockholm
Jag har några grejer jag är nyfiken på som rör balansen på stället:

- Vilken medeldragpoäng noteras vid olika fördelningar kons-vokaler?
* t ex vid 6 kons/1 vok noterades i genomsnitt 18.51 poäng

- Vilken "rack leave" (alltså det man lämnar kvar på stället) är mest optimal när man tittar på genomsnittlig poäng i det påföljande draget? Jag är då både intresserad av hur många brickor som lämnades kvar på stället och fördelningen vokal-konsonant

- Hur stor sannolikheten är för att ett byte gjordes i nästa drag i relation till vald rack leave. (Antal och fördelning vokal/konsonant)

Sen är jag också intresserad av vilken genomsnittlig dragpoäng som gäller för de olika bokstäverna. Får man t ex ut ett Ö för i genomsnitt 19.8 poäng eller nåt sånt?

Jag är också intresserad av hur den totala poängen på brickstället korrellerar med genomsnittlig dragpoäng. Min hypotes här är att man bör kunna se en trend med sjunkande dragpoäng när de blir för mycket poäng på stället, eftersom möjliga drag blir färre ju fler högpoängare man har. Kanske vore det ännu intressantare att genomföra denna analys på poängen 3 drag framåt. Kanske kan någon av de mer matematiskt bevandrade föreslå andra typer av analyser också som ger värdefull information kring det här. Vad jag bl.a. är ute efter är om strategin att prioritera utspel av brickor med höga poäng för att minska risken att få svårspelade brickställ är korrekt, eller om det faktiskt trots allt är bättre att vara lite kall och vänta på ett bättre läge för sitt Y. I viss mån kan väl dock den frågan besvaras av analysen på genomsnittlig dragpoäng för viss bokstav.

_________________
"Playing Bop is like playing Scrabble with all the vowels missing" (Duke Ellington)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 24 aug, 2008 10:53 
Offline
Regelkommittén

Blev medlem: mån 17 jan, 2005 16:37
Inlägg: 1051
Jag är intresserad av hur dåligt det är att ha kvar dubbletter av de olika bokstäverna. Dvs genomsnittlig dragpoäng i nästföljande drag när man lämnar kvar (bland andra brickor) AA, BB, DD.. jämfört med normal genomsnittlig dragpoäng.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 24 aug, 2008 12:14 
Offline

Blev medlem: lör 16 aug, 2008 10:52
Inlägg: 246
Det som efterfrågas går givetvis att gräva ut, men tar väldigt olika lång tid när väl vad som hur fastställts.

Det som finns färdigt är samtliga matchers samtliga drag med:
    * dragpoäng
    * lagda brickor
    * kvarvarande brickor
    * nya brickor (om några)
    * en lista på de alternativ som simulatorn hade till förfogande
    * brädets utseende

Hur många poäng varje enskild bricka gav finns alltså inte rapporterat som det är nu, men går självklart att ta fram i efterhand.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 25 aug, 2008 10:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 okt, 2004 13:24
Inlägg: 2155
Ort: Vällingby, Stockholm
Merko skrev:
Jag är intresserad av hur dåligt det är att ha kvar dubbletter av de olika bokstäverna. Dvs genomsnittlig dragpoäng i nästföljande drag när man lämnar kvar (bland andra brickor) AA, BB, DD.. jämfört med normal genomsnittlig dragpoäng.


Skulle inte en annan variant av detta kunna vara att titta på hur dragpoängen påverkas av att sitta med ett singulärt S på stället jämfört med dubblerade (i innevarande drag då, inte nästa) och så vidare för alla brickor som kan vara dubblerade? Jag misstänker att fler än mig spelar ganska hårt på strategin att dubbleringar är ett problem som behöver åtgärdas med ganska hög prioritet, men det är möjligt att jag har överskattat problemet. Jag har iofs inte samma aversion mot alla dubbleringar. Har t ex mycket hellre dubbla T:n eller A:n än dito E och R.

_________________
"Playing Bop is like playing Scrabble with all the vowels missing" (Duke Ellington)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 25 aug, 2008 11:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 okt, 2004 13:24
Inlägg: 2155
Ort: Vällingby, Stockholm
nu börjar segheten i skallen släppa något och nya idéer tränger på... :-)

Jag är lite intresserad av hur dragpoängen varierar med vokaluppsättningen på stället vid de tämligen normala situationerna med 2-3 vokaler. Vad ger t ex A-A för poäng jämfört med U-I. Och hur många procent av ställen blev det en rullning med?

En rullfundering också: Frank väljer ibland att inte rulla - ett typexempel är när han kan scora runt 40 poäng för ett Y och behålla blank tillsammans med några relativt rullvänliga brickor. Gör er simulator sammanledes och vad är i så fall frekvensen för det + genomsnittlig dragpoäng i det alternativdrag som väljs?

När rullmöjlighet inte fanns men simulatorn ändå valde att spela ut den blanka - för vilken genomsnittlig dragpoäng då och vad gav simulatorns bästa dragval utan blank i genomsnitt?

_________________
"Playing Bop is like playing Scrabble with all the vowels missing" (Duke Ellington)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 25 aug, 2008 11:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 okt, 2004 13:24
Inlägg: 2155
Ort: Vällingby, Stockholm
Om Gunnar och Lars läser detta så skulle jag - och säkert fler - förstås vara intresserade av att också få ut liknande uppgifter ur Franks längre körningar om tid och intresse för det fanns från er sida.

_________________
"Playing Bop is like playing Scrabble with all the vowels missing" (Duke Ellington)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010