Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: fre 24 nov, 2017 18:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 30 dec, 2009 01:07 

Upptäckte just att Frank och SAOL13 (bokformat, fjärde tryckningen) inte drar jämnt med SAOL+. I SAOL+ står bägge varianterna av FÄRJLED / FÄRJELED, FÄRJHAMN / FÄRJEHAMN med, medan Frank och boken bara godkänner den med ett E inklämt efter FÄRJ.

Någon som upptäckt liknande meningsskiljaktigheter? Någon som vet varför det är så och viktigast, vilka varianter är egentligen godkända? Den dag man sitter med FÄRJLED kan det vara bra att veta :)

InläggPostat: ons 30 dec, 2009 02:34 
Regelkommittén

De ord du nämner är godkända. Alla ord i SAOL+ och endast de är godkända, bortsett från de (4?) ord som vi lade till för ett tag sedan (MYSFARBRODER osv). Jag har själv gjort en oberoende kontroll av att SAOL+ stämmer med tävlingsordlistan.

Är du säker på att du använder senaste versionen av Frank? Har den inte tillgänglig just nu så jag kan inte kolla. Om det verkligen är fel i senaste hoppas jag att det går att fixa i en ny version.

InläggPostat: ons 30 dec, 2009 02:39 

Jag har version 2.1 av Frank. Varken FÄRJLED eller FÄRJHAMN är godkända i den.

InläggPostat: ons 30 dec, 2009 12:25 
Ordlistekommittén

Jag har version 2.1.1 och det är samma differens där. Efter stickprov tycker jag det verkar som att ordlistan i Frank inte har med de sista justeringarna som ordlistekommittén gjorde i september för två år sen. Efter en slutavstämning med SAOL-redaktionen la vi då till 115 ord (nästan bara nya alternativstavningar) och tog bort *PISTAGETRÄD, *DOSSERING och *TJUGONDEDAGEN (som alltså Frank godkänner). Notera att DOSSERING av misstag finns med i SAOL 13:4, men redaktionen har tagit bort den inför en eventuell femte tryckning.
Inte heller de fyra senaste tilläggen OKEY, NEPOTISM, BANDSPAGETTI och MYSFARBRODER har kommit med i Frank ännu.

InläggPostat: ons 30 dec, 2009 13:08 

Ah, bra jobbat Greger! :) Naturligtvis ett problem som knappast lär ha någon inverkan på spelandet, men ändå en grej som borde fixas till. Problem solved! Tack för hjälpen, båda två!

InläggPostat: ons 30 dec, 2009 13:40 
Regelkommittén

Det här är ju ett ganska allvarligt problem som exempelvis kan leda till IMPOTENS, så jag hoppas att det kan lösas snart!

InläggPostat: tor 15 apr, 2010 00:19 

Är det, i samband med ovanstående eller av någon annan anledning, något fel på ordet CHANSERA? Jag ser det tryckt i min SAOL-bok, men anagram-maskinen i min Frank vill för tillfället inte kännas vid det. Bara den fiiinare stavningen CHANGERA tillfredsställer honom. Lite snobbigt, kan jag tycka.

InläggPostat: tor 15 apr, 2010 03:05 
Ordlistekommittén

*CHANSERA finns bara med i SAOL 13:1. I andratryckningen är det SJANGSERA som gäller som folkligare variant till CHANGERA. Se även förbundets ändringslista. /Mvh Greger

InläggPostat: tor 15 apr, 2010 07:55 
Ordlistekommittén

Merko skrev:
Alla ord i SAOL+ och endast de är godkända
Det finns även andra undantag, BLANCO och BLANKO är godkända men har inte egna uppslag i SAOL+.

bloomsbury skrev:
Efter stickprov tycker jag det verkar som att ordlistan i Frank inte har med de sista justeringarna som ordlistekommittén gjorde i september för två år sen. Efter en slutavstämning med SAOL-redaktionen la vi då till 115 ord (nästan bara nya alternativstavningar) och tog bort *PISTAGETRÄD, *DOSSERING och *TJUGONDEDAGEN (som alltså Frank godkänner). Notera att DOSSERING av misstag finns med i SAOL 13:4, men redaktionen har tagit bort den inför en eventuell femte tryckning.
Vilka 115 ord är det? Ingår de i tilläggslistan?

*PISTAGETRÄD syns inte i ändringslistan. Ett (teoretiskt) problem om ordet verkligen finns i någon tidig tryckning och någon arrangör tvingas ta till bok+listor.

InläggPostat: tor 15 apr, 2010 12:44 

Tack, Greger. Inte anade jag att jag sitter med en föråldrad SAOL.

Det gjorde inte så mycket. Jag fick ändå inte ut *CHANSERA utan mjölkade bort C-et och rullade trippel-trippel med BARNHAGE nästa drag. Fick ändå storstryk mot Frank naturligtvis.

InläggPostat: tor 15 apr, 2010 19:30 
Ordlistekommittén

ANDERStG skrev:
Merko skrev:
Alla ord i SAOL+ och endast de är godkända
Det finns även andra undantag, BLANCO och BLANKO är godkända men har inte egna uppslag i SAOL+.
Ajdå, tack för påpekandet. BLANCO och BLANCO fanns med som egna uppslagsord i rådatafilen från SAOL-red och de är fetstilta i SAOL, men ändå inte sökbara som sådana i SAOLPlus. Det får vi påtala för redaktionen, och tills felet rättas till får vi lägga in de två orden i förbundets ändringslista.

ANDERStg skrev:
Vilka 115 ord är det? Ingår de i tilläggslistan?
*PISTAGETRÄD syns inte i ändringslistan. Ett (teoretiskt) problem om ordet verkligen finns i någon tidig tryckning och någon arrangör tvingas ta till bok+listor.
Sorry, mitt fel - *PISTAGETRÄD har aldrig varit en godkänd alternativstavning. Normalstavningen *PISTASCHTRÄD fanns med t.o.m. SAOL12, men då fanns inte alternativformen PISTAGE. *PISTAGETRÄD fanns med av misstag i SAOL-redaktionens rådatafil för SAOL13, men rensades bort efter påpekande från ordlistekommittén (eftersom *PISTASCHTRÄD togs bort i SAOL13).

De 115 sent tillkomna orden finns både i ändringslistan och tilläggslistan, men flera av dem är för långa för att vara spelbara så de finns inte med i de listorna förstås. (Tävlingsordlistan innehåller alla fetstilta ord i SAOL oavsett ordlängd.) Efter det stora tillägget har fyra ord tillkommit i tävlingslistan: OKEY, BANDSPAGETTI, NEPOTISM och MYSFARBRODER. Här är de 115 orden:

Kod:
alpclematis bukspottskörtelinflammation cigarrettändare femtiförste fyrtiförste fäder fädren färjbiljett färjförbindelse färjhamn färjled färjlinje färjläge färjrederi färjställe färjterminal färjtrafik färjtur förmynderskapsbok ghettoisering internetcafe kaschmirschal kaschmirsjal koshermat kosherslakt morrontimma morrontimme mödrar nittiförste pleno rigelvägg schabbelmål sextiförste sjuttiförste sponsorsavtal sponsorsfinansiering sponsorsfirma sponsorsföretag sponsorsintäkter sponsorskontrakt sponsorspengar teveanpassa teveapparat teveavgift tevebevakning tevebild tevebolag tevechef tevedebatt tevedeckare tevedokumentär tevefilm tevefotograf teveframträdande teveföretag tevehallåa teveindustri teveinnehav teveinslag teveinspelning teveintervju tevejour tevejournalist tevekamera tevekanal tevekanna tevekomedi tevekommentator tevekändis tevelicens tevemast tevemediet tevemottagare tevemässig tevepejling tevepersonlighet tevepjäs teveproducent teveproduktion tevepublik tevereklam tevereportage tevereporter teverum teveruta teverättighet tevesatellit teveserie teveservice teveshow teveskärm tevesoffa tevespel tevestation tevestudio tevesändare tevesändning tevetal teveteam teveteater tevetekniker tevetelefon tevetittande tevetittare teveunderhållning teveutbud teveutsändning tevevåld teveövervakad teveövervakning trettiförste veterinärmedicine vuxit vånne åttiförste

Mvh Greger

InläggPostat: fre 29 jun, 2012 14:37 

Hur är det med celli som anges som alternativstaving till cello i SAOL

InläggPostat: fre 29 jun, 2012 15:15 
Styrelseledamot

Anders skrev:
Hur är det med celli som anges som alternativstaving till cello i SAOL

"Celli" är en alternativ pluralform till "cellor". Det borde ju faktiskt gå att lägga (jmfr putto, putti), men eftersom akademien inte tillägnat denna vackra pluralform ett eget uppslag är den ogiltig.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]