Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tis 25 sep, 2018 01:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 30 nov, 2010 09:46 

Förmodligen :D

InläggPostat: ons 01 dec, 2010 12:16 
Användarvisningsbild

Min dröm är snarare att akademien ger ut en "brutto-SAOL" elektroniskt som innehåller samtliga ord som förekommit i samtliga upplagor. Jag tycker inte att ord kan bli obsoleta i den meningen att varje skäl att känna till deras existens och betydelse försvinner. Att hävda något sådant vore samma sak som att hävda att historia saknar intresse. Jag ser inget fel eller konstigt i att de rensas ut i en upplaga som en del av en redaktionell urvalsprocess för att förhindra att ett lexikon svämmar över alla bräddar. Men jag ser heller inget konstigt i att vi vid vårt spelande skulle utgå från och tillåta användning av även numer utgallrade ord. I grunden tycker jag fortfarande att språklig allmänbildning ska löna sig i vårt spel och kunskaper om hur det klykades förr på äran och hjältarnas tycker jag definitivt är en del av en sådan allmänbildning. Även om det praktiska värdet av att känna till den tidigare existensen av *GUTTAFSAR och *CERATASKAR tål att diskuteras :-)

InläggPostat: ons 01 dec, 2010 12:53 
Ordlistekommittén

Då väcks frågan om man ska ha med alla stavningar som det finns belägg för från någon plats och tid. Då kan det vara till nackdel att vara bra på "vedertagen stavning".
Saxat från SAOB: ( hund(h) 1521 osv. hun(n) 1638 (: Hunsdill), 1662–1919 (: hunnbär). huundh 1676. hundher 1594 (i bet. 2 b))
Jag gillar stavningen "huundh". :)
Nu är de där beläggen förstås mycket äldre än första upplagan av SAOL, men det verkar lite godtyckligt att sätta 1874 som bakre gräns för "ärans och hjältarnas".

InläggPostat: ons 01 dec, 2010 13:40 
Användarvisningsbild

ANDERStG skrev:
Då väcks frågan om man ska ha med alla stavningar som det finns belägg för från någon plats och tid. Då kan det vara till nackdel att vara bra på "vedertagen stavning".
Saxat från SAOB: ( hund(h) 1521 osv. hun(n) 1638 (: Hunsdill), 1662–1919 (: hunnbär). huundh 1676. hundher 1594 (i bet. 2 b))
Jag gillar stavningen "huundh". :)
Nu är de där beläggen förstås mycket äldre än första upplagan av SAOL, men det verkar lite godtyckligt att sätta 1874 som bakre gräns för "ärans och hjältarnas".

Bra invändning! Om jag förstått SOWPODS rätt (spelar ju som bekant inte själv på engelska) så är en del av förklaringen till ordrikedomen att många ord förekommer i x antal alternativa stavningar. Har för mig att Word Freak tar upp nåt extremt exempel med nån valuta eller liknande som hade ett dussin eller flera godkända varianter.

Naturligtvis är även ett urval som bygger på "Alla ord som nån gång stått i SAOL som egna uppslagsord" i sig godtyckligt. Jag tänker nog mest praktiskt här när jag föreslog (eller drömde om) det som grund för en ny ordlista. Jag vet inte vad vi annars kunde använda? SAOB skulle ju bli absurt eftersom de första banden nu har 100 år på nacken och därmed saknar massor av ord. Att göra en egen ordlista som vi debatterade för några år sen tror jag lika lite på då som nu.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]