Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tor 23 nov, 2017 11:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Tror du att RYPSSORT står med i SAOL 14?
JA 29%  29%  [ 2 ]
NEJ 71%  71%  [ 5 ]
Antal röster : 7
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 06 apr, 2011 15:29 
Styrelseledamot

RYPSSORT som jag förlängde över röd mot Henke för 54p, endast 9 googleträffar och "menade du rapssort?" som hade 867 träffar. Även variantformen RYBSSORT bör vara i riskzonen med ynka 48 träffar.

InläggPostat: ons 06 apr, 2011 20:44 
Användarvisningsbild

LAURA och EXA tror jag att vi blir av med.

InläggPostat: tor 07 apr, 2011 09:03 
Valberedningen

TOMTSKOJ!

InläggPostat: fre 08 apr, 2011 00:28 

Jag tror du får rätt, Johan. *TOMTSKOJ försvann redan i den senaste övergången.
Den här tråden kommer att äta upp mycket av min tid. Jag börjar lite smått med:

GLOHET
GRISÖGD
GUMRÖST
KODDOFT
KOFTÄRM
SLEMHET
SLOGÄNG
STYBBIG
TALGÖGD
VAXBLEK
VÄVKURS
MOATJÉBYTE
BUCKELPOKAL
MODERNITETSJÄKT

Min lista kommer säkerligen att uppdateras/ändras.

InläggPostat: fre 08 apr, 2011 08:55 
Valberedningen

Å tusan, var det så det var....jaja, det är lätt att blanda ihop upplagorna.

KODDOFT? Borde det inte heta KÅDDOFT?

Och hur motiverar du att vanliga ord som GRISÖGD och STYBBIG skulle försvinna? Precis som RYPSSORT är det ju varken ålderdomliga eller speciellt ovanliga.

InläggPostat: fre 08 apr, 2011 10:46 

Ord likt SKAVFRÄKEN/SKÄFTE , har svårt att se varför båda formerna om ens någon behöver vara med.

TRÅKMÅNSIG känns inte som ett ord som används så mycket nuförtiden.

InläggPostat: fre 08 apr, 2011 12:42 
Användarvisningsbild

Jag är beredd att sätta valfri pokal på spel om att varken KOFTÄRM eller VAXBLEK är i farozonen heller.

InläggPostat: fre 08 apr, 2011 15:21 

Banjo-Herren skrev:
Å tusan, var det så det var....jaja, det är lätt att blanda ihop upplagorna.

KODDOFT? Borde det inte heta KÅDDOFT?

Och hur motiverar du att vanliga ord som GRISÖGD och STYBBIG skulle försvinna? Precis som RYPSSORT är det ju varken ålderdomliga eller speciellt ovanliga.

Jo, jag kom inte ihåg alldeles säkert om det var borta heller, så jag kollade. :P

Eftersom det riskerar bli en trend i tråden att mina ord ifrågasätts, t.o.m. så tvärsäkert att det sker med erkänt värdefulla föremål som insats, måste jag nu genast skriva något här.

Givetvis KÅDDOFT. Jag hade skrivit något annat där först och snurrat till det. :oops: Korrigerar detta, självfallet.

Man ska inte se det som att jag särskilt propagerar för att de tas bort. Jag har väl samma förhållande till dessa ord som flera av er andra.
Jag tillät mig postulera att några ord kommer falla bort till nästa ordlista, och listade några som jag initialt känner riskerar få stryka på foten.

Det finns ju olika former av vanlig.

Jag vill inte just bestrida vanligheten i ordens form och uppbyggnad, så mycket som åtminstone i någon mån ifrågasätta dagens frekvens och syfte, som jag finner vara i avtagande och mycket låga även om jag själv är för obildad därom för att ha någon slags GRISÖGD-historik att luta mig mot. Sedan kan det ju finnas anledning att behålla ord av diverse historiska anledningar, även om jag kan inte riktigt se att det är sådana meriter som kvarhåller exempel GRISÖGD i ordlistan.

STYBBIG och flera andra kan man säkert försvara i sammanhanget och jag tror väl kanske inte att de försvinner. De var de första av främst sjubokstavsorden jag kom att tänka på.
Ta ordet KOFTÄRM, till exempel. Det är ju ett ord som känns som att det inte kommer att försvinna för att det är en såpass logisk sammansättning av två vanliga ord, och det är väl klart det finns koftärmar, liksom. Men det jag funderade mest på var om det skulle ha ett eget uppslag för den skull. Det är lite så jag resonerar kring VÄVKURS också. (Jag misstänker också att det var lite så gubbi resonerade kring ordet ORRKULL i en tidigare tråd, som måhända kan sammanfogas med denna.) Ta ett ord (eller två) som *GLASSORTIMENT. Inget märkligt över det ordet på något sätt. Men det står inte i ordlistan. Men det är mycket troligt att ord i samtliga fall frias och förblir kvar i ordlistan när de redan finns etablerade, även om man kanske inte fullt lika säkert skulle införa dem som ord idag.

VAXBLEK är ett ord jag själv vill ha kvar i ordlistan, men kände att det längre fram kanske skulle komma att falla bort till förmån för andra ord. *STRÅDÖD (som jag tyvärr aldrig lyckades lägga) är väl något av ett (om än långt tydligare) exempel på ett sådant ord. Jag tror dock att VAXBLEK kommer att framhärda i alla sin prakt, förmodligen längre än jag själv.

I övrigt vill jag säga att det känns intressant på det där lite lustiga viset att TJINUSKI/KINUSKI kom in i ordlistan komfortabelt före KOLASÅS. Till Er medlemmar som är mer bekanta med dylikt inkomna ord skulle jag personligen finna det intressant att höra från t.ex. de finskspråkiga hur ni ser på urvalet av ord, bortfallet av sådana ord, etc., även om det är en fråga för en annan tråd. :) Kanske t.o.m. en dedikerad sådan. :D Eller ett PM.. :|

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]