Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tor 23 nov, 2017 11:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 19 sep, 2011 14:18 

Vi talar ofta om olika ordspel på nätet, i föreningar, på mobilen m.m. och ett populärt spel som växer sig allt starkare
är Wordfeud. Tyvärr så har den svenska varianten av Wordfeud en mycket begränsad ordlista som är tagen från
DSSO (Den Stora Svenska Ordlistan). Nu är det inget större fel på DSSO utan på hur den används av Wordfeud.
Den är förmodligen inte rätt sammanställd för att kunna användas som scrabble-ordlista. DSSO är optimerad för att
användas för stavningskontroll och för att kunna användas som scrable-ordlista så måste den först definieras med vissa
egenskaper som...

- Ska bara grundformer ingå, eller även böjningar?
- Sammansättningar? Vilka begränsningar?
- Egennamn?
- Vardagliga ord, talspråk, slang etc.
- Ålderdomliga ord?
- Facktermer, lånord etc.
- Ovanliga ord?

Nu har jag fått erbjudande om att vara med och skapa en bra scrabble-ordlista men för att det ska kunna ros i hamn
så måste man ställa upp regler för hur en sådan lista ska vara definierad. Skaparen av DSSO är beredd att med utgångspunkt
från dessa regler skapa en ny ordlista som kan användas för T.ex Wordfeud så att spelet blir mycket roligare att spela.

Vad du kan hjälpa till med så att vi får en mer omfattande ordlista är att:
1. Ge en kortfattad beskrivning av, och några exempel på, bristerna i den svenska Wordfeud-ordlistan.
2. Beskriv utförligt och noggrant vilka kriterier du vill ha för din Wordfeud-ordlista.

Mvh Zoologen

InläggPostat: mån 19 sep, 2011 16:17 
Ordlistekommittén

Helst av allt skulle jag se att SAOL användes som ordlista för att göra tröskeln låg mellan de olika spelformerna. Det borde gå att förhandla fram då redaktionen varit välvilligt inställd till både betapet och förbundet. Men för att bidra med något till de egentliga frågorna:

grundformer
sammansättningar som används
inga egennamn
vardagliga ord och slang som slagit igenom stort, inte talspråk
ålderdomliga ord som fortfarande används

1. Brister jag uppmärksammats på är främst misslyckade böjningar (vds,vden,vdens,vdar,vdars,vdarna,vdarnas). Jag har också hört ryktas om felstavade ord och avsaknad av vissa självklara ord. Med en snabb sökning hittar jag inga exempel, så den biten är kanske i ordning.

InläggPostat: mån 19 sep, 2011 19:36 
Användarvisningsbild

Det enda jag egentligen bryr mig om är att ordlistan som helhet finns fritt tillgänglig i både människo- och maskinläsbar form för den som vill plugga in vilka ord som står, hacka ihop olika program som jobbar med ordlistan, generera statistik osv. Så verkar redan vara fallet med DSSO men fortsätt så :)

Edit: och böjningar är cancer för oss som gillar att stänga bräden :p

Edit2: (lite off topic, sorry) om den här ordlistan kommer till en punkt då den håller jämförbar kvalitet med SAOL, skulle jag vara positivt inställd till att helt gå över från SAOL till DSSO för tävlingsscrabble, eftersom DSSO är släppt under en fri licens. Ordlistan är ju en del av spelreglerna, och det känns väldigt konstigt att tävla i ett spel där spelreglerna inte är fria för vem som helst att läsa, sprida och använda. Akademien är visserligen oftast snälla, men licenserna är ändå något som sätter käppar i hjulen, som nu med wordfeud.

InläggPostat: mån 19 sep, 2011 20:48 
Användarvisningsbild

Glöm inte basfakta.

SAOL är uppbyggd på i första hand frekvens, dvs man räknar belägg av ord i en textdatabas som består av massor av texter från dagstidningar, tidskrifter och böcker. Hittas ordet tillräckligt många gånger kommer det med i SAOL.

Därefter har en kvalificerad redaktion, som ett filter på själva frekvensen, funderat över saker som konsekvens i stavning och andra urvalsregler. Man får då en ordlista som skapats på ett kontrollerat sätt. Och om man känner till detta kontrollerade sätt kan man i många fall förstå varför ett ord finns med i listan. Det är ett stort plus vid en utmaningssituation, både som utspelare och utmanare, att ha annat än "rent ordplugg" i bagaget.

Jag är ett stort fan av wikipedia, men ibland är det bättre att låta proffsen sköta jobbet. Det har dessutom visat sig att proffsen gärna tar emot synpunkter från high-end users som vi ordnördar. Gå den vägen istället. Mycket enklare, mycket stabilare.

InläggPostat: mån 19 sep, 2011 20:49 
Ordlistekommittén

Fri licens är en fin princip men DSSO har långt att gå än. För våra ändamål känns det inte helt bra att vem som helst kan lägga till vad som helst. Språkvårdsmässigt är det väl lite olika klass också även om DSSO är bra för flera ändamål.

Det är ännu lite oklart var käppen och hjulet ligger mellan wordfeud o saol.

(Jag håller helt med Håkan.)

InläggPostat: mån 19 sep, 2011 22:06 
Användarvisningsbild

Håller också helt med Håkan. De som gör SAOL (bland annat Göteborgs Universitet) har resurser som ingen annan kommer att ha.

Man kan också utgå från att SAOL gör strikt språkliga överväganden för sitt urval, medan en öppen ordlista kan få in ord av andra skäl. Som att ordet är bra att ha i Wordfeud.

InläggPostat: mån 19 sep, 2011 22:48 
Användarvisningsbild

hakan skrev:
Därefter har en kvalificerad redaktion, som ett filter på själva frekvensen, funderat över saker som konsekvens i stavning och andra urvalsregler. Man får då en ordlista som skapats på ett kontrollerat sätt. Och om man känner till detta kontrollerade sätt kan man i många fall förstå varför ett ord finns med i listan. Det är ett stort plus vid en utmaningssituation, både som utspelare och utmanare, att ha annat än "rent ordplugg" i bagaget.

Jag håller med om att det är ett intressant moment i spelet. Men fördelen du får vid en sådan utmaningssituation tror jag inte beror på att SAOL:s redaktionella process fungerar just som den gör, utan snarare på att det är en process som du har viss insikt i, vilket låter dig tänka "tror jag att det här ordet skulle ta sig genom urvalsprocessen?" snarare än "tycker jag att det här är ett ord?".

Men jag ser inte hur det spelar någon roll om redaktionsprocessen är crowdsourcad eller inte - det går fortfarande att få samma fördelar i en utmaningssituation genom att skaffa sig insikt i processen. Man kan läsa saker som originalinlägget här i tråden. Vad är användarvillkoren och reglerna för bidrag, hur modereras bidragen, vilken kultur råder bland användarna? Och så vidare.

I övrigt håller jag med om mycket av det ni säger, och skulle vilja påminna om att jag kvalificerade mitt utspel med

Citera:
...om den här ordlistan kommer till en punkt då den håller jämförbar kvalitet med SAOL...

...vilket är ett väldigt stort "om" :) Men jag ser det inte som någon omöjlighet.

Edit: det här är en kul diskussion men inte vad tråden är skapad för, så jag slutar skriva om saken här :)

InläggPostat: mån 19 sep, 2011 23:39 
Regelkommittén

Jag har också svårt att tro att DSSO skulle få en kvalitet jämförbar med SAOL under överskådlig tid. Man kan jämföra med ett professionellt framtaget uppslagsverk och Wikipedia. Där har Wikipedia en fördel eftersom ingen har resurser nog att skapa ett professionellt redigerat verk med samma omfång. Däremot håller de professionella uppslagsverken i mitt tycke en klart högre kvalitet, då bortsett just från att de inte är lika omfångsrika och detaljrika.

För en ordlista föreligger inte motsvarande situation om inte målet snarare är att konkurrera med SAOB, som (ungefär) är tänkt att innehålla alla ord som någonsin använts i svenska. Nackdelen med ett sådant uppslagsverk som rättesnöre i ordlekar är dock att det blir extremt nördigt, med fackuttryck, alternativstavningar och gammal slang som ingen normal människa någonsin hört talas om. Lite som engelsk scrabble, fast ännu värre. Just det faktum att SAOL har som en uttalad målsättning att vara en förteckning över ord som man kan använda i svensk text och förvänta sig att någorlunda bildade människor ska förstå det tycker jag gör den listan attraktiv.

Om man nu ändå ska göra ett urval från DSSO har jag följande synpunkter:
- böjningar verkar vara impopulära bland alla typer av spelare, vissa gillar dem men det tycks vara en minoritet;
- slanguttryck har jag däremot inte några problem med personligen, tror tvärtom att många kan uppskatta att få lära sig nya, dock gäller det att det verkligen rör sig om uttryck som har en ordentlig spridning, så att det inte bara är ett kompisgäng på 20 personer som använder det;
- förkortningar är ett annat knepigt område där det kan vara svårt att göra gränsdragningar:
- alternativstavningar bör man akta sig för om det inte rör sig om mycket etablerade former.

InläggPostat: tis 20 sep, 2011 18:27 

Här är det entydigt enda rätta svaret på Zoologens alla spörsmål.

InläggPostat: tis 20 sep, 2011 20:55 
Användarvisningsbild

Bra Peter! :-D

InläggPostat: tis 20 sep, 2011 23:03 

Får wordfeud, SAOL innan beta hinner få ut en fungerade Beta-App (till alla telefoner), har vi en ny aktör innom Internetordspel. Nästra steg blir att få en fungerande ratingfunktion för att höja spelkvalitten. Företaget bakom wordfeud har världens chans att växa upp som ett alternativ till Ordspel/Betapet/alfapet (blip?). Från förbunds håll, om wordfeud rättar till sina barnsjukdomar finns det någon plan att ingå något sammarbe? Förbundet sitter på en massa kunskap (turneringar, kunskap om ordlistan) Jag tror at det här kan bli ett uppsving för scrabble i sverige, på samma sätt som Betapet var när jag började spela IRL.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]