Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: fre 21 jul, 2017 12:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 104 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: SAOL 14
InläggPostat: tor 30 apr, 2015 09:59 

Min första titt på SAOL14. Scrabblemässigt blir det en hel del förändringar - trevligt!

Scrabblevänliga SAOL14-länder, 165 st. Reservation för att ngt land råkat falla bort eller något icke-land kommit med.
Kod:
AFGHANISTAN ALBANIEN ALGERIET ANDORRA ANGOLA ARGENTINA ARMENIEN ATEN BAHAMAS BAHRAIN BANGLADESH BARBADOS BELGIEN BELIZE BENIN BHUTAN BOLIVIA BRASILIEN BRUNEI BULGARIEN BURMA BURUNDI CHILE COLOMBIA DANMARK DJIBOUTI DOMINICA DUBAI ECUADOR EGYPTEN ENGLAND ERITREA ESTLAND ETIOPIEN FIJI FILIPPINERNA FINLAND FRANKRIKE GABON GAMBIA GEORGIEN GHANA GREKLAND GRENADA GUATEMALA GUINEA GUYANA HAITI HONDURAS INDIEN INDONESIEN IRAK IRAN IRLAND ISLAND ISRAEL ITALIEN JAMAICA JAPAN JEMEN JORDANIEN KAMBODJA KAMERUN KANADA KAZAKSTAN KENYA KINA KIRGIZISTAN KIRIBATI KOMORERNA KONGO KOREA KOSOVO KROATIEN KUBA KUWAIT LAOS LESOTHO LETTLAND LIBANON LIBERIA LIBYEN LITAUEN LUXEMBURG MADAGASKAR MAKEDONIEN MALAWI MALAYSIA MALDIVERNA MALI MALTA MAROCKO MARSHALLÖARNA MAURETANIEN MAURITIUS MELANESIEN MEXIKO MIKRONESIEN MOLDAVIEN MONACO MONGOLIET MONTENEGRO NAMIBIA NAURU NEPAL NICARAGUA NIGER NIGERIA NIUE NORGE OMAN PAKISTAN PALAU PALESTINA PANAMA PARAGUAY PERU POLEN PORTUGAL QATAR RUMÄNIEN RWANDA RYSSLAND SAMOA SCHWEIZ SENEGAL SERBIEN SINGAPORE SLOVAKIEN SLOVENIEN SOMALIA SPANIEN SPARTA SUDAN SURINAM SVERIGE SWAZILAND SYDSUDAN SYRIEN TADZJIKISTAN TAIWAN TANZANIA TCHAD THAILAND TJECKIEN TJECKOSLOVAKIEN TJETJENIEN TOGO TONGA TUNISIEN TURKIET TURKMENISTAN TUVALU TYSKLAND UGANDA UKRAINA UNGERN URUGUAY UZBEKISTAN VANUATU VENEZUELA VIETNAM ZAMBIA ZIMBABWE

Andra typer av namn, samt exempel:
Kod:
autonomt område: Abchazien
städer: Göteborg
stadsstat: Sparta
landskap: Hälsingland**
delstater: Bayern
regioner: Ingermanland
ögrupp/region: Åland
ö/delat land: Cypern
öar: Själland
del av land: Svealand**
områden: Tornedalen
floder: Rhen
forna riken: Mykene
astronomiska: Karlavagnen**
övriga: Orienten**
...med flera

**fanns före SAOL14

MÜSLI har fått en kompis: LÜBECK!

Jag hälsar även USB och SHIT välkomna till nya listan :D

InläggPostat: tor 30 apr, 2015 16:59 
Ordförande

DPlz skrev:
MÜSLI har fått en kompis: LÜBECK!

... och ännu en: GLÜHWEIN !

InläggPostat: tis 05 maj, 2015 09:02 

Några nya treor som kan hjälpa till bli av med konsonanter:

KBT
PDF
USB
VAB
WOW - kommande minst använda trean? :)

InläggPostat: fre 08 maj, 2015 03:09 

Puerto Rico har blivit upphöjt till en delstat i USA i nya SAOL. Har de siare som faktagranskat? :)

Övriga, Scrabble-möjliga namn nedan:

Nya i SAOL14:
Kod:
ABCHAZIEN ABESSINIEN AFGHANISTAN AFRIKA ALBANIEN ALEXANDRIA ALGERIET AMERIKA ANDALUSIEN ANDERNA ANDORRA ANGOLA APOLLON ARAGONIEN ARGENTINA ARISTOTELES ARKADIEN ARMENIEN ASIEN ATEN AUGSBURG AUSTRALIEN BABYLON BADEN BAHAMAS BAHRAIN BALI BALKAN BANGLADESH BARBADOS BASKIEN BAYERN BELGIEN BELIZE BENGALEN BENIN BERGEN BERLIN BHUTAN BODEN BOLIVIA BORNHOLM BORÅS BOSNIEN BOTSWANA BRASILIEN BRETAGNE BRUNEI BUDDA BUDDHA BULGARIEN BURUNDI BYSANS CALVIN CENTRALAMERIKA CENTRALEUROPA CHILE COLOMBIA COLUMBUS CYPERN DALMATIEN DANMARK DELFI DJIBOUTI DOMINICA DUBAI ECUADOR EGYPTEN EINSTEIN ELDSLANDET ELFENBENSKUSTEN ENGLAND ERITREA ESTLAND ETIOPIEN EURASIEN EUROPA FALUN FIJI FILIPPINERNA FINLAND FLANDERN FLORENS FRANKRIKE FÄRÖARNA GABON GALICIEN GALLIEN GAMBIA GASCOGNE GEORGIEN GHANA GOOGLE GREKLAND GRENADA GRÖNKÖPING GRÖNLAND GUATEMALA GUYANA GÖTEBORG HAITI HAWAII HEGEL HELSINGBORG HOLLAND HONDURAS INDIEN INDONESIEN INGERMANLAND IRAK IRAN IRLAND ISLAND ITALIEN JAMAICA JEMEN JORDANIEN JYLLAND KALIFORNIEN KALMAR KALVIN KAMBODJA KAMERUN KANADA KANARIEÖARNA KARELEN KARLSBAD KARLSKRONA KARTAGO KASTILIEN KATALONIEN KAUKASIEN KAZAKSTAN KENYA KIRGIZISTAN KIRIBATI KNESSET KOMORERNA KONFUCIUS KONGO KOPERNIKUS KOREA KORSIKA KOSOVO KRISTUS KROATIEN KUBA KURDISTAN KUWAIT KÖPENHAMN LANDSKRONA LAOS LATINAMERIKA LEKSAND LENIN LESOTHO LETTLAND LEVANTEN LIBANON LIBERIA LIBYEN LIECHTENSTEIN LITAUEN LIVLAND LOMBARDIET LULEÅ LUTHER LUXEMBURG LÜBECK MADAGASKAR MAKEDONIEN MALAWI MALAYSIA MALDIVERNA MALI MALMÖ MALTA MANCHURIET MAROCKO MARSHALLÖARNA MAURETANIEN MAURITIUS MELANESIEN MELLANAMERIKA MELLANEUROPA MESSIAS MEXIKO MIKRONESIEN MOCAMBIQUE MOLDAVIEN MONACO MONGOLIET MONTENEGRO MYKENE NAMIBIA NASARET NAURU NEAPEL NEDERLÄNDERNA NEPAL NEWFOUNDLAND NICARAGUA NIETZSCHE NIGER NIGERIA NIUE NORDAFRIKA NORDAMERIKA NORDEUROPA NORDIRLAND NORDKOREA NORGE NORMANDIE NYLAND OLYMPEN OMAN PAKISTAN PALAU PALESTINA PARAGUAY PARIS PAULUS PERSIEN PERU PITEÅ PLATON PLEIADERNA POLEN POLYNESIEN POMMERN POMPEJI PORTUGAL PREUSSEN PROVENCE PYTHAGORAS QATAR RHEN ROSLAGEN ROUSSEAU RUMÄNIEN RWANDA RYSSLAND SACHSEN SAHARA SAMARIEN SAMOA SAPFO SARDINIEN SAUDIARABIEN SAVOJEN SCHARTAU SCHWEIZ SENEGAL SERBIEN SEYCHELLERNA SHETLANDSÖARNA SIBIRIEN SICILIEN SINGAPORE SJÄLLAND SKANDINAVIEN SKELLEFTEÅ SKOTTLAND SLOVAKIEN SLOVENIEN SOKRATES SOLLEFTEÅ SOMALIA SPANIEN SPARTA STALIN STOCKHOLM STORBRITANNIEN SUDAN SURINAM SWAZILAND SWEDENBORG SYDAFRIKA SYDAMERIKA SYDEUROPA SYDKOREA SYDSUDAN SYRIEN SÖDERHAVET SÖDERN TADZJIKISTAN TAHITI TAIWAN TANZANIA TAVASTLAND TCHAD THAILAND TIBET TJECKIEN TJECKOSLOVAKIEN TJETJENIEN TOGO TONGA TORNELDALEN TROJA TROLLHÄTTAN TROTSKIJ TUNISIEN TURKIET TURKMENISTAN TUVALU TYROLEN TYSKLAND UGANDA UKRAINA UMEÅ UNGERN UPPSALA URUGUAY UZBEKISTAN WALES VANUATU VASA VEDA VENEDIG VENEZUELA VENUS VESTA WIEN VIETNAM VISINGSÖ VITRYSSLAND VÄSTERÅS VÄSTEUROPA VÄSTINDIEN VÄSTTYSKLAND VÄTTERN ZAMBIA ZIMBABWE ZWINGLI ÅLAND ÅMÅL ÄLVDALEN ÖREBRO ÖSTERN ÖSTERRIKE ÖSTEUROPA ÖSTTIMOR ÖSTTYSKLAND

Fortfarande kvar sen SAOL13:
Kod:
ATLANTEN AZERBAJDZJAN BLEKINGE BOHUSLÄN BURMA DALARNA DALSLAND FRÄLSNINGSARMEN GENUA GOLFSTRÖMMEN GOTLAND GUINEA GÄSTRIKLAND GÖTALAND HALLAND HAVANNA HUNDSTJÄRNAN HÄLSINGLAND HÄRJEDALEN ISRAEL JAPAN JAVA JÄMTLAND KARLAVAGNEN KASHMIR KINA KONKORDIEBOKEN KRETA LAPPLAND LINNE LUND MANCHESTER MEDELPAD MELLANÖSTERN MOSEBOKEN MOSEBÖCKERNA NOBEL NORDEN NORRBOTTEN NORRLAND NÄRKE OCCIDENTEN ORDSPRÅKSBOKEN ORIENTEN PANAMA PREDIKAREN PSALTAREN ROM ROMARRIKET SJUSTJÄRNORNA SKÅNE SMÅLAND SVEALAND SVERIGE SÄPO SÖDERMANLAND SÖRMLAND TALMUD UPPLAND VATIKANEN VÄRMLAND VÄSTERBOTTEN VÄSTERGÖTLAND VÄSTERN VÄSTMANLAND ÅNGERMANLAND ÖLAND ÖRESTAD ÖRESUND ÖSTERBOTTEN ÖSTERGÖTLAND ÖSTERSJÖN

Felaktigheter kan förekomma.

Vi har kört några SAOL14-matcher hemma, men jag har inte fått tillfälle att lägga nykomlingarna JESUS, NIETZSCHE eller ZAMBIA än 8)

Rättelse #1 - pga hjärnprutt så exkluderade jag orden/namnen med bara versaler :oops:
Kod:
EU FN LO TT UD USA

Inläggsrubrik: SAOL 14 nya fyror
InläggPostat: tis 12 maj, 2015 14:58 

Kod:
AMKO APNE APPA ATEN AXON BALI BEBE BIAS BLÅS BRAJ BRAT CAVA CBRN DARI DIFF DIKO DOER DOWN DUMA EKIG FEJK FIJI GERA GROT GURA HBTQ HOMO HOOK HUNK IRAK IRAN KELT KEPA KOKT KUBA KVÄN LAJV LAOS LASA LEGO LIMO LYXA LÅST LÖKA MALI MEZE MILE MINI MRSA MYON NIUE NIXA NÄHÄ NÖFF OFAS OMAN OUTA PEAK PERU PODD POJK PRIO QUIZ REMA RHEN ROSE SHIT SHOT SILT SPAN STOA SWAP TILT TIPI TOGO TORA TRAP TURA TÄND UMEÅ USKA VASA VABB VEDA VIDI VOFF WEBB WIEN WIKI ZEBU ÅMÅL

Felaktigheter förekommer sannolikt.
Lade till: BEBE REMA TRAP TURA VABB
Lade till: SWAP STOA TÄND GERA

Senast redigerad av DPlz mån 18 maj, 2015 21:32, redigerad totalt 11 gånger.

InläggPostat: tis 12 maj, 2015 23:39 
Ordförande

Här kommer ytterligare några:
Kod:
BEBE IRAK MUPP REMA TRAP TURA VABB

IAKT står som "i akt" och kan inte se att det borde vara med.

InläggPostat: ons 13 maj, 2015 00:03 

blackrat skrev:
Kod:
BEBE IRAK MUPP REMA TRAP TURA VABB

IAKT står som "i akt" och kan inte se att det borde vara med.

Helt rätt. *IAKT.
IRAK trillade bort från 4-listan trots att jag hade med den på namnlistan jag postade tidigare :wink:
Lägger till: BEBE MUPP REMA TRAP TURA VABB

Inläggsrubrik: SAOL 14 nya treor
InläggPostat: ons 13 maj, 2015 00:11 

Kod:
ALS APP AVA BLÄ BSE BVC BÖS DAT DEO ECT EID EMO EPO FYS GPS HPV IKT KBT LAS LCA LEX MVC OLA OUD PDF PMS PSA PÅA QUO RAT RNA SAN SIC SOC USA USB VAB VIP VOD VVS WOW ZEN

Lade till: AVA OLA SIC

Senast redigerad av DPlz tor 14 maj, 2015 00:52, redigerad totalt 2 gånger.

InläggPostat: ons 13 maj, 2015 00:19 
Styrelseledamot

DPlz skrev:
blackrat skrev:

MUPP var ny i 13 :).

InläggPostat: ons 13 maj, 2015 02:05 

jonissen skrev:
DPlz skrev:
blackrat skrev:

MUPP var ny i 13 :).

Jepp :) Tar bort från listan ovan.

Inläggsrubrik: SAOL 14 nya tvåor
InläggPostat: ons 13 maj, 2015 02:40 

Kod:
BB DO DS EH EQ EU FA FN IQ KK MI OH RE TI TT UD

Lade till: IQ OH

Senast redigerad av DPlz tor 14 maj, 2015 00:54, redigerad totalt 2 gånger.

InläggPostat: ons 13 maj, 2015 10:31 
Valberedningen

Insåg just att det numera är *HÄDD! Och inte fick vi in *ADHD som plåster på såren heller!
Hur ska man nu göra sig av med skitbokstäver?

Dessutom, som nämnts i annat forum: *AZER!

Inläggsrubrik: SAOL 14 borttagna 4:or
InläggPostat: ons 13 maj, 2015 15:45 

De här saknas numera:
Kod:
ALLO ARVE AZER BEBI DANN DATE DÄRÅ FIRN FNYK FRUA FÄRM GACK GANA GERS GODE HAVA HENA HUDA HURI HÄDD HÖTA INSÅ JÅKK KNIA KRAL MARG MEDE NÅNÅ OKEY ORIG SAGG SKOP SMÅÖ SNÅS TAPE UTTA UVBO VAND VARÅ VELE WIRE

Inläggsrubrik: Re: SAOL 14 nya tvåor
InläggPostat: tor 14 maj, 2015 00:16 
Ordförande

DPlz skrev:
Kod:
BB DO DS EH EQ EU FA FN KK MI RE TI TT UD

Två till:
Kod:
IQ OH

Inläggsrubrik: Re: SAOL 14 nya treor
InläggPostat: tor 14 maj, 2015 00:21 
Ordförande

DPlz skrev:
Kod:
ALS APP BLÄ BSE BVC BÖS DAT DEO ECT EID EMO EPO FYS GPS HPV IKT KBT LAS LCA LEX MVC OUD PDF PMS PSA PÅA QUO RAT RNA SAN SOC USA USB VAB VIP VOD VVS WOW ZEN

Några till:
Kod:
AVA BLÄ OLA SIC

InläggPostat: fre 15 maj, 2015 15:08 

Vad betyder TI :?: har ingen 14 ännu :evil:

Inläggsrubrik: SAOL 14 nya -andeord
InläggPostat: fre 15 maj, 2015 15:33 

sexor
Kod:
DUANDE HOANDE KÖANDE NIANDE OJANDE ÄTANDE

sjuor
Kod:
ADLANDE AVLANDE BILANDE BÖKANDE DÖMANDE FIRANDE FIXANDE FRIANDE FÖDANDE FÖRANDE GAPANDE HELANDE HOTANDE HUKANDE HYSANDE HÄVANDE JAGANDE JAMANDE KORANDE KÖPANDE KÖRANDE LEDANDE LETANDE LÅNANDE LÄRANDE LÄSANDE LÖSANDE MALANDE MEKANDE NOSANDE PIPANDE ROTANDE RÅMANDE RÖJANDE RÖKANDE RÖVANDE SNÖANDE SOVANDE SUPANDE TIGANDE TJOANDE TUTANDE VAKANDE VARANDE VELANDE VÄXANDE ÄLTANDE

åttor
Kod:
BANKANDE BEDJANDE BLÅSANDE BOLLANDE BRÅKANDE BULTANDE DALTANDE DANSANDE DEPPANDE DIGGANDE DRAGANDE DROGANDE DRÖNANDE DUNKANDE DYRKANDE FASTANDE FESTANDE FISKANDE FRASANDE FREDANDE FRÅGANDE FUMLANDE FUSKANDE GASTANDE GNETANDE GRUSANDE GRÅTANDE GULLANDE GYNNANDE HACKANDE HAMRANDE HARVANDE HATTANDE HOJTANDE HÅLLANDE HÄVDANDE JÄMRANDE KISSANDE KRAMANDE KRIGANDE KRUSANDE KRYPANDE KYSSANDE KÅNKANDE KÄNNANDE LIVSANDE LJUGANDE MECKANDE MEJLANDE MORRANDE MUMLANDE MÄSSANDE OFFRANDE ORDNANDE PORLANDE PRATANDE PRISANDE REGNANDE RIMMANDE RÄNNANDE SERVANDE SITTANDE SKÅLANDE SLOPANDE SLUTANDE SMYGANDE SNOKANDE SNUSANDE SPARANDE SPEJANDE SPELANDE SPEXANDE STYRANDE SUCKANDE SURRANDE SVÄRANDE SÖRJANDE TAFSANDE TASSANDE TITTANDE TJURANDE TRAVANDE TRIXANDE TULLANDE TÄNKANDE TÄVLANDE UNDRANDE UTÖVANDE VALSANDE VITSANDE VRÅLANDE VÅRDANDE VÄRNANDE ÅHÖRANDE

nior
Kod:
ANAMMANDE ANLITANDE ARBETANDE AVGUDANDE AVVISANDE BEFRIANDE BEJAKANDE BILÄGANDE BLOGGANDE BLOTTANDE BLÄNGANDE BRUMMANDE CHATTANDE DROPPANDE DRÖMMANDE FIFFLANDE FJANTANDE FLACKANDE FLIRTANDE FLÄNGANDE FLÖRTANDE FROSSANDE FRÄMJANDE GLIMRANDE GNÄLLANDE GRUNDANDE INFRIANDE INFÖRANDE KALASANDE KLADDANDE KLIRRANDE KLUCKANDE KNARKANDE KNARRANDE KRETSANDE KROSSANDE LOSSNANDE LYSSNANDE MINGLANDE MULLRANDE MUTTRANDE MÄSTRANDE NYTTJANDE PLASKANDE PLINGANDE PLUGGANDE PUSSLANDE PYSSLANDE SJUNGANDE SJUNKANDE SKILJANDE SKJUTANDE SKRIKANDE SKRIVANDE SKYGGANDE SKÄMTANDE SKÖNJANDE SLAFSANDE SMÄLLANDE SNATTANDE SNIFFANDE SPINNANDE SPOTTANDE SPRAKANDE STARTANDE STIFTANDE STIRRANDE STOPPANDE STRILANDE STYRKANDE STÅNKANDE STÄRKANDE STÖRTANDE SVÄRJANDE SYSSLANDE TECKNANDE TRAMSANDE TROLLANDE TRUMMANDE UTPEKANDE UTROPANDE VACKLANDE

Jag försöker hålla listan på tvåor, treor och fyror uppdaterad.

Senast redigerad av DPlz fre 15 maj, 2015 15:56, redigerad totalt 3 gånger.

InläggPostat: fre 15 maj, 2015 15:39 

Deamon skrev:
Vad betyder TI :?: har ingen 14 ännu :evil:

DO RE MI FA SOL LA TI

InläggPostat: fre 03 jul, 2015 23:07 
Ordförande

Smålustiga ordbildningar hos några av de nya geografiska egennamnen:

#AMERIKA:
+S: ARAMEISK
#BASKIEN:
+N: BENINSKA
#BELGIEN:
+K: BLEKINGE
#KORSIKA:
+T: KROATISK
#UKRAINA:
+S: NAURISKA
#VANUATU:
+L: TUVALUAN

InläggPostat: ons 06 apr, 2016 12:23 

Inte för att det berör oss på något vis, men medan jag bläddrade efter något annat råkade mitt öga falla på PUERTO RICO och framför allt dess angivna betydelse: "en delstat i USA".

Där borde de väl få lite grann på örat och har säkert fått det redan också. Eller så har det hänt mer på sista tiden än vad jag är medveten om (och det är ju inget ovanligt).

InläggPostat: ons 06 apr, 2016 12:46 

S Diös skrev:
Inte för att det berör oss på något vis, men medan jag bläddrade efter något annat råkade mitt öga falla på PUERTO RICO och framför allt dess angivna betydelse: "en delstat i USA".

Där borde de väl få lite grann på örat och har säkert fått det redan också. Eller så har det hänt mer på sista tiden än vad jag är medveten om (och det är ju inget ovanligt).

Jag mejlade dem i maj och gnällde om detta. De bad om ursäkt - med andra ord - och skulle rätta till det.

Hoppsan. Jag nämnde det i den här tråden också, ser jag nu :D

InläggPostat: ons 06 apr, 2016 13:20 

Vafalls! :o Jag som särskilt läste igenom hela tråden innan jag öppnade näbben ... fast tydligen inte hela, då. Jag ber om ursäkt (med de exakta orden).

Är dock inte förvånad att någon annan upptäckte det före mig. Tvärtom.

Är det många riktiga delstater som har kommit in annars? Jag stickprovskollade TEXAS, som man ju kunde ha lite glädje av i vår verksamhet, men den fann jag inte. Nåja, det står säkert också i tråden tidigare. Får läsa den en gång till eller sju! :-)

InläggPostat: fre 01 jul, 2016 10:31 

Ser att man ska köra SM 2016 med SAOL 13 :o

Varför har man valt detta? Man sa ifjor när SM gick att nästa SM skulle SAOL 14 gälla.

Jag som har slängt min och börjat plugga SAOL 14.

Det verkar som Betapet och wordfeud fortfarande kör med 13 eftersom när jag la ordet löka så godkändes inte detta.

InläggPostat: fre 01 jul, 2016 11:59 
Valberedningen

Hej Rita,

Inga appar eller ordleksprogram kan ha gått över till SAOL14 ännu eftersom den elektroniska versionen inte blivit tillgänglig ännu. SAOL-redaktionen drar på det p g a ett avtal med Norstedts, vad jag förstår.

Och om du hann läsa min nu raderade kommentar om ordet LÖKA och dess existens i ordlistan, så ska du veta att jag missförstod vad du skrev, jag missade ett litet "inte".... :oops:

InläggPostat: fre 01 jul, 2016 12:11 

14:
Bild

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 104 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]