Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: ons 22 nov, 2017 12:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 142 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SAOL 14
InläggPostat: mån 10 sep, 2012 10:37 

Det ryktas om att SAOL 14 kommer ut 2015, och det är ju ett tag kvar till dess, men artikeln nedan är så intressant för vår del att jag inte kunde låta bli att starta en SAOL 14-tråd. Det är biträdande redaktör Sture Berg som tillsammans med professor Sven-Göran Malmgren presenterar en hel del intressant material gällande tankegångarna kring SAOL 14.

Värt att notera (om jag tolkar det hela rätt vid en första hastig genomläsning):

* Landsnamn är aktuella att införas som uppslagsord
* Det kommer att gallras bland -ing/-ning/-het till förmån för mer moderna former och -ande.
* Fast sammansatta verb såsom "avtorka" kommer det att gallras ordentligt i (äntligen!). I stället kommer "torka av" att anges under "torka". Något kryptiskt kommer dessa att anges med "något mindre fetstil".
* Sammansättningar kommer att ses över
* Nya/borttagna ord. Jag citerar: "Även om vi idag, 2010, inte kan veta vilka nya ord som kommer att visa sig ha varit dagsländor, är det ett gott tips att bl.a. följande nyord kommer med i SAOL 14: alliansregering, barista, bloggosfär, burkini, ensamkommande, etanolbil, jobbskatteavdrag, klimatsmart, kreddig, livspussel, prio, regnbågsbarn, rotavdrag, skimning, twittra och wiki."

Läs och känn en längtan efter SAOL 14: http://www.sprakbruk.fi/index.php?mid=2&pid=13&aid=3144

Inläggsrubrik: Re: SAOL 14
InläggPostat: mån 10 sep, 2012 12:27 
Ordlistekommittén

Usch för "kreddig", låter som ett givet rubrikord i notiserna när upplagan släpps. I övrigt sakliga principer.

Kommer "Ord vi saknar"-tråden att nå redaktionens ögon eller måste man posta sina seriösa förslag på Akademiens hemsida för att de ska beaktas?

InläggPostat: mån 10 sep, 2012 14:55 
Valberedningen

"Något mindre fetstil"!

Ser fram emot nya diskussioner om tre år: grundformism, fetstilism och halvfetstilism!

Men när jag tänker närmare efter så går väl alla orden i "något mindre fetstil" bort eftersom de alla är löst sammansatta verb....jo...kanske dags att damma av frågan om den blanka kan användas till mellanslag? ;) (Och liggande I som bindestreck....)

InläggPostat: mån 10 sep, 2012 16:58 
Användarvisningsbild

Jag känner mig rätt säker på att APP kommer med.

InläggPostat: mån 10 sep, 2012 20:27 
Användarvisningsbild

Gustaf skrev:
Jag känner mig rätt säker på att APP kommer med.

ja - med förklaringen "i uttrycket 'app lapp sa att du slapp'"

InläggPostat: mån 10 sep, 2012 23:49 

ANDERStG skrev:
Kommer "Ord vi saknar"-tråden att nå redaktionens ögon eller måste man posta sina seriösa förslag på Akademiens hemsida för att de ska beaktas?

Det här är väl farligt att säga om man vill ha kvar några vänner i förbundet, men jag är väl inte så där HEEEEEEELT säker på att alla förslag i den där tråden verkligen är att betrakta som "seriösa" i en värld utanför Scrabble ... Många är mer av "bad beat stories" känns det som ibland. Förvisso finns där många kloka idéer, men frågan är om jag skulle bli överentusiastisk av den tråden i sin helhet om jag vore ordboksredaktör.

Fast det är jag ju inte, så vad klagar jag för. :-)

InläggPostat: tis 11 sep, 2012 00:50 
Användarvisningsbild

gubbi skrev:
* Det kommer att gallras bland -ing/-ning/-het till förmån för mer moderna former och -ande.

A blir med andra ord en ännu bättre bricka, och I blir ännu sämre? Tråkigt -_-

InläggPostat: tis 11 sep, 2012 08:59 
Ordlistekommittén

S Diös skrev:
ANDERStG skrev:

Det här är väl farligt att säga om man vill ha kvar några vänner i förbundet, men jag är väl inte så där HEEEEEEELT säker på att alla förslag i den där tråden verkligen är att betrakta som "seriösa" i en värld utanför Scrabble ... Många är mer av "bad beat stories" känns det som ibland. Förvisso finns där många kloka idéer, men frågan är om jag skulle bli överentusiastisk av den tråden i sin helhet om jag vore ordboksredaktör.

Fast det är jag ju inte, så vad klagar jag för. :-)

Ja, därav "seriösa". :) Någon ordvirtuos skummar snabbt fram de välmenta förslagen för vidare övervägning. Men kommer det att göras på redaktionens initiativ eller borde vi samla en lista?

InläggPostat: tis 11 sep, 2012 09:19 
Användarvisningsbild

En sak jag funderar över är hur länge SAOL ska fortsätta att styras av de fysiska begränsningar som en pappersupplaga oundvikligen innebär. Det är naturligtvis inte tal om annat än att även SAOL14 kommer att ges ut i bokform. Men hur blir det med säg 16:e upplagan om ett par decennier? Är det helt orimligt att anta att den då bara kommer att existera som elektroniskt medium? Jag tror personligen att vi är på väg mot ett om inte papperslöst så i varje fall mycket mer digitaliserat samhälle fortare än vi tror. Även om det bara är grova gissningar som kan slå fel en hel del så tror jag t ex utifrån de trender jag ser i mitt eget arbete att:

- Inom 5-10 år så kommer företag och organisationer i stort sett enbart att kunna kommunicera elektroniskt med myndigheter.
- Inom någonstans 20-25 år kommer vanliga medborgare inte heller att kunna använda papper.

Lägg till det hur e-böcker och andra e-medium vunnit och fortsätter vinna terräng på pappersböckernas bekostnad och det verkar inte orimligt att anta att vi inom ett par upplagor enbart har SAOL i vår mobil, dator eller vad det nu kan vara för maskin vi använder för att hantera elektronisk information och kommunikation. När vi landat där, blir det då lika intressant eller ens rimligt att fortsätta att rensa ut en mängd ord i varje ny upplaga? Det kommer ju inte längre att finnas brist på utrymme att ta hänsyn till. Vore det inte mer rimligt att merparten av orden behålls, men att man börjar jobba ännu mer med markeringar som anger att ord är ålderdomliga eller i princip obsoleta. Kan man inte rentav tänka sig att tidigare utgallrade ord i åtminstone viss utsträckning återinförs så att SAOL kan fungera som en referens för både nutida och historiskt språkbruk? Vore det inte bra att skolelever som sitter och läser någon äldre text som de ska göra ett arbete ikring lätt kan kolla med SAOL vad *EHO betyder?

Personligen skulle jag välkomna en sån utveckling även ur det lilla, futtiga Scrabbleperspektivet. Kunskap i svenska för mig är både det nu talade språket och det historiska (även om man förvisso kan fråga sig var gränsen skulle dras någonstans när det gäller ord som inte använts på flera hundra år). Det kanske rentav kommer att finnas anledning redan vid SAOL14-övergången att åtminstone ta upp till diskussion om de ord som gallras ut (men lär bli kvar i en särskild lista precis som i nuvarande, elektroniska SAOL13) inte ska förbli spelbara på tävling.

InläggPostat: tis 11 sep, 2012 10:48 

Henrik.J skrev:
Kan man inte rentav tänka sig att tidigare utgallrade ord i åtminstone viss utsträckning återinförs så att SAOL kan fungera som en referens för både nutida och historiskt språkbruk? Vore det inte bra att skolelever som sitter och läser någon äldre text som de ska göra ett arbete ikring lätt kan kolla med SAOL vad *EHO betyder?

Varför ska SAOL göra SAOB:s jobb?

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Spoiler:
EHO ehω⁴, oböjl. pron. (eho(o) G. I:s reg. 1: 7 (1521) osv. e(e) (ä) ho(o) (hwo) G. I:s reg. 1: 5 (1521), 1 Mos. 9: 5 (Bib. 1541); se för övrigt E, adv.)
[fsv. ä (e) hwa (hwo), nom. m. o. f., motsv. ä. d. ihvo; se E-, pref.¹, o. HO, pron.; jfr EVEM o.VEM]
1o. Numera användes ordet bl. arkaiserande, i sht i poesi o. Högtidligt, särsk. religiöst spr. Enligt G. J. ADLERBETH (1788) i Försl. t. SAOB brukades ordet redan på hans tid 'ej utan i alfvarsam skrifart, särdeles i andelig och Domstil'. 2:o Ordet användes, liksom de enkla orden HO o. VEM, så gott som alltid om person o. oftast i sg. När det användes i pl., står det, efter vad det vill synas, alltid ss. predikatsfyllnad. EX.: G. I:s reg. 1: 2 (1521), SCHÖNBERG Bref 3: 165 (1778). Ngn enstaka gg användes ordet om sak, t. ex.: Alla lärare böker ää hoo the hälst wore. O. PETRI P. Elin b 3 b (1527). Hvarje vara, eho hon vara må. NYBLÆUS Pharm. 17 (1846). 3:o Beträffande ordets funktion i satsen må nämnas att det nästan uteslutande förekommer ss. subjekt l. ss. predikatsfyllnad, alltså i nom. De fall där det har annan ställning i satsen äro sällsynta. I egenskap av allmänt relativt pron. påträffas det ss. indirekt obj. i språkprovet från EMPORAGRIUS under 1 samt ss. Direkt obj. Hos t. ex. CELSIUS G. I 2: 86 (1753) o. ADLERBETM Ant. 1: 270 (c. 1792). Styrt av en föregående prep. står det i språkprovet från LYTTKENS o. WULFF under 1. När eho tjänstgör ss. obest. pron. o. sålunda hör endast till huvudsatsen o. ej till ngn bisats, är det likaledes vanl. antingen subj. I. predikatsfyllnad. Ss. direkt obj. Har det här påträffats t. ex. i följ. språkprov: Eho, som ej lyda hastar. / Jag ned genom fönstret kastar. WIRSÉN Ton. o. sägn. 20 (1893). Styrt av en föregående prep. anträffas det t. ex. i följ. språkprov: 34-års lag bjöd lifvets förlust .. för eho som ingått tvegifte. ALMQVIST Am. H. 2: 34 (1840) samt i språkprovet från C. A. EMRENSVÄRD under 2 b. I egenskap av frågande pron. står det ss. direkt obj. i språkprovet från Växiö rådstur. prot. under 3 b.
[EHO 1]
1) till E-, pref.¹ 4 a, ss. allmänt relativt pron., inledande en allmän relativsats, i vilken stundom förekommer ett eg. pleonastiskt än, förr äv. ock l. helst (jfr anm. till E-, pref.¹ ⁸): vem än (som), vem som helst som, vemhelst som; stundom liktydigt med: var och en som, envar som. Alle e hoo the hælst ære. G. I:s reg. 1: 5 (1521). Föör then skul äst tu vtan vrsaak o menniskia ee hoo tu äst som dömer. Rom. 2: 1 (NT 1526). Ää hoo the äre som honom haffua förtörnat, såå skal han doch giffwa them til. O. PETRI Mandb. H 1 a (1529). Ehoo dermed beslås (näml. med tillvärkning av oduglig koppar) skall tappa (dvs. mista) kopparen. RP 7: 532 (1639). Ehoo aff them (dvs. David eller Assaf) thesze .. ord (ur Psalt. 73) tilägnas, så är thet jw sant, at the hafwa sitt vrsprång aff then Helige Anda. EMPORAGRIUS Likpr. ö. L. Torstenson 26 (1651). Emot eho det vara må, förklara vi (osv.). LYTTKENS o. WULFF Ordl. Inl. 35 (1911). – (†) omedelbart föregånget av helst. Hälst ehoo thet är, / Som lijder aff Synden beswär; / Hoos Gudh han Hugswalelse finner. BRASCK Förl. son, M 2 b (1645).
[EHO 2]
2)
[jfr anm. nedan]
ss. (mer l. mindre klart utpräglat) obest. pron.
[EHO 2.a]
a) med syftning på en efterföljande, av som inledd relativ bisats: var och en, envar. Ehoosom will sine Barn.. wäl, han beflijte sig altijd om at giöra det Herranom wäl behagar. RUDBECKIUS Kon. reg. 300 (1616). Angående then Polske Nationen, så är.. til märckiande, at ehoo som vthi Polen ingen Adelsman är, för en Bonde passerar. BRASK Pufendorf Inl. t. Hist. 363 (1680). Eho, han vare hvem han vil, som i slikt mål öfver mitt samvete härska vil, är i Tyranners antal. TESSIN Bref 2: 271 (1755). Eho som förtörnar sin moder, / snart svider på världsdomens dag. OSSIAN-NILSSON Orkester 137 (1907). – särsk.
[EHO 2.a.α]
α) (†) med som i den följande relativsatsen omedelbart följt av ett eg. pleonastiskt helst l. ock (jfr anm. till E-, pref.¹ ⁸). Saa wæll .. bönder, som andra ee hoo som helst ther medh beslaghen vardher. G. I:s reg. 1: 243 (1524). Eho, som hälst Crona bär, bör ock bära dess tyngd. TESSIN Bref 2: 355 (1755). Afvikandet ifrån den då gällande Regerings Lagen, blef altid det samma, eho som ock utnämnde Ledamöter til sådana Commissioner. SCHÖNBERG Bref 2: 342 (1778).
[EHO 2.a.β]
β) (†) i så beskaffad konstruktion att den med eho som inledda satsen närmar sig l. övergår i bet. av villkorssats. Eho, som ei giör sitt Contract fyllest, skall hela hans goda (dvs. gods) och egendom .. stå hans Creditorer til underpant. NORDBERG C. XII 1: 645 (1740).
[EHO 2.b]
b) (†) icke följt av relativ bisats: vem som helst, vem det än må vara; stundom följt av som helst. A. A. ANGERMANNUS Förspr. t. Kyrkost. B 7 b (1587). Uti Petronii kyrka såg han gamla taflor, alltid en vällust att se, ehvar och af eho. C. A. EHRENSVÄRD 11 (1782). Ingen, eho som helst. BERGMAN V. sm. skr. 336 (1846). till 2. Anv. är utvecklad ur 1. Såsom allmänt relativt pron. innefattar eho (liksom lat. quicunque, fr. quiconque) vanl. i sig både korrelat o. relativ. Genom tillägg av som förtydligades den relativa karaktären av eho. Ofta kan eho som uppfattas ss. ett enhetligt allmänt relativt pron., o. eko har i dylika fall ej ännu blivit ett klart obest. pron.; så torde särsk. vara fallet i förb. eho som ock, eho som helst. Fullt typiskt obest. pron. föreligger, utom i b, bl. i sådana fall där som ej följer omedelbart efter eho, ss. i språkprovet från TESSIN ovan under a.
[EHO 3]
3) (†) ss. interrogativt pron., inledande en indirekt frågesats.
[EHO 3.a]
a) ss. allmänt interrogativt pron.: vem (som) än. (Hopen) blundar sjelfmant, och ej bryr sig om / eho på thronen sitter. LING Riksd. 143 (1817).
[EHO 3.b]
b) till E-, pref.¹ ⁶, ss. egentligt interrogativt pron.: vem. (Herren) lät nu see ehoo han war, som nu .. (israeliterna) så lenge j öknene fölgdt hadhe. P. P. GOTHUS Underv. M 7 a (1590). (Jag) anhåller .. om .. uppskof i saken, in tills iag får vetta, ehoo iag tilltala bör, och hvem som bör tilltala mig. Växiö rådstur. prot. 5 juni 1732.

InläggPostat: mån 17 sep, 2012 10:19 

Är efter lite korrespondens med redaktionen beredd att sätta en krona på att orden på denna lista kommer att göra debut i SAOL 14:

http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/axplock

Klicka på Nyord.pdf till höger på sidan.

InläggPostat: mån 17 sep, 2012 11:14 
Ordlistekommittén

*DHOL var tung.

InläggPostat: mån 17 sep, 2012 12:07 
Styrelseledamot

Kul att CURLA i betydelsen att skämma bort sina barn kommer in efter CURLINGFÖRÄLDER. Det är ju förövrigt inte heller ett nyord, utan bara ny betydelse.

Om inte vår kära Akademi avslöjar alltför mycket av den kommande ordlistan vore det på sin plats att anordna en tippningstävling. Jag tänker mig ett upplägg där man får gissa ett ord som tillkommer och ett som tas bort på för varje ordlängd mellan 2-10 bokstäver. Sen kan man köra in några specialare också, tex att gissa ett SAOL 12-ord som återkommer och ett nyord i 13 som redan tas bort, kanske också ny alternativstavning, alternativstavning som tas bort, ny betydelse av befintligt ord mm. Det är bara att spåna egentligen. Varje rätt svar ger en poäng och två spelare får inte gissa på samma ord.

InläggPostat: mån 17 sep, 2012 12:14 
Ordlistekommittén

homestajla, mindfulness *kaskadspyr*

Är uttalet verkligen stal`ka?

Jag är osäker på vad jag tycker om försvenskningarna med ordsammandragning utan bindestreck (chicklit) och vokalbortfall (groma). Vad tycker ni?

InläggPostat: mån 17 sep, 2012 13:43 
Användarvisningsbild

ANDERStG skrev:
Är uttalet verkligen stal`ka?
stå'ka, alla dar i veckan.

InläggPostat: mån 17 sep, 2012 14:20 

jonissen skrev:
Det är ju förövrigt inte heller ett nyord, utan bara ny betydelse.

Jag antar att det beror på vilken definition av ord man har. Om man ser på ett ord som ett stycke betydelse är det ett nytt ord. Fast det är ju å andra sidan inte en så användbar definition för oss som bara bryr oss om hur orden stavas.

InläggPostat: mån 17 sep, 2012 14:58 
Styrelseledamot

Zak skrev:
jonissen skrev:
Det är ju förövrigt inte heller ett nyord, utan bara ny betydelse.

Jag antar att det beror på vilken definition av ord man har. Om man ser på ett ord som ett stycke betydelse är det ett nytt ord. Fast det är ju å andra sidan inte en så användbar definition för oss som bara bryr oss om hur orden stavas.

Nu ligger ju tyvärr inte min kurslitteratur ute på internet, så man kan hålla till godo med detta http://sv.wikipedia.org/wiki/Polysemi :). Den nya betydelsen av "curla" har ju sitt ursprung i den första betydelsen, därför ingår det i det första ordets polysemi.

InläggPostat: mån 17 sep, 2012 22:15 

Aha, det var ett begrepp jag inte hade koll på. :) Jag gillar ändå den snäva synen på ord som något specifikt meningsbärande, och som inte täcker in mer än en betydelse. Det är ju det som är meningen med ett ord, att uttrycka någonting särskilt. :) Man reflekterar ju inte över att flugan, som de tar upp i artikeln, har en viss semantisk koppling till djuret fluga när man talar om den, utan menar nånting helt annat. Men jag lägger säkert in för mycket betydelse i beteckningen ord och menar väl egentligen något som ingår däri, det inneboende metafysiska yttrandet eller nåt.

Ursäkta att jag gick ifrån ämnet i tråden. Jag håller i alla fall med Anders, och tycker att de engelska lånorden är lite väl fåniga den här gången.

InläggPostat: mån 17 sep, 2012 22:47 

Att inte *PORTFOLIO står kom som en verklig överraskning. Det är ju ett ord jag började använda redan på mellanstadiet!

InläggPostat: fre 27 dec, 2013 08:13 
Ordlistekommittén

Jag såg precis en dagsfärsk artikel i DN om SAOL 14, som planeras att ges ut 2015.

En mer utförlig genomgång av nyheterna i SAOL 14 finns i artikeln som gubbi länkade till i startinlägget i den här tråden.

InläggPostat: sön 29 dec, 2013 22:52 
Användarvisningsbild

Länderna kittlar lite. Kollade snabbt igenom Wikipedias landslista och gjorde ett subjektivt urval av potentiellt användbara länder, med gigantisk reservation för hur red. kommer att definiera länder dårå:

BELIZE
GUAM
JULÖN
MACAO
NIUE
TANZANIA
TCHAD
USA
ZAMBIA

:)

InläggPostat: sön 29 dec, 2013 22:55 
Användarvisningsbild

... och det är ju bara att beklaga (alltså bara ur scrabblesynvinkel) att ZAIRE inte längre är med i matchen.

InläggPostat: sön 29 dec, 2013 22:55 
Styrelseledamot

hakan skrev:
Länderna kittlar lite. Kollade snabbt igenom Wikipedias landslista och gjorde ett subjektivt urval av potentiellt användbara länder, med gigantisk reservation för hur red. kommer att definiera länder dårå:

BELIZE
GUAM
JULÖN
MACAO
NIUE
TANZANIA
TCHAD
USA
ZAMBIA

:)

SCHwEIZ blir en ny drömrullning.

InläggPostat: mån 30 dec, 2013 00:33 

ELEGANS
ITERERA
KREATION/REAKTION
MARKNAD
RADONHUS
VITMENA

Sedan att stället KAMERUN åtminstone inte i nuläget ger några åttor, etc.

InläggPostat: mån 30 dec, 2013 22:46 
Styrelseledamot

Och URINÄMNE.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 142 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]