Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tor 24 maj, 2018 10:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 633 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 26  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SAOL 13
InläggPostat: tor 15 sep, 2005 20:13 
Användarvisningsbild

Säkert fler än jag som såg inslaget i Rapport nyss om SAOL 13 som tydligen ska komma "någon gång under nästa år", och som ska utökas med 10 000 ord och minskas med 5 000 jämfört med tolvan. en nettoökning på 5 000 ord alltså! I inslaget verkade det som om man lagt ner stor möda på att få in invandrarsvenskan i listan, bl.a. GUZZ och KEFF verkar komma med. :-) SHOO verkar också vara en trevlig fyra på väg in om man ska fästa nån vikt vid testet på SVT:s webb ...

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22699&a=450464

Kollade på Akademiens hemsida men där fanns inget pressmeddelande. Någon som har mer köttig info om uppdateringen?

Spännande!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 15 sep, 2005 22:16 
ja spännande! men verkar ändå trist att dom tar bort 5k ord:(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 sep, 2005 07:07 
Vi får väl hoppas att orden som tas bort är sådana som Tekokris och Oomkullrunkelig m.m.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 sep, 2005 08:01 
Användarvisningsbild

oj :shock: Lucky 13 :!:

*hoppas scrabbleforbundet inte tar det förutsägbara beslutet att
fortsätta med tolvan* :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 sep, 2005 08:06 

Vilket VERKLIGEN aktualiserar behovet av fler medlemmar till ordlistekommittén. Vore mycket bra om fler än Greger såg sig hågade att ta tag i hur vi ska se på ordlistandet när Saol 13 komer. Anmäl ert intresse omgående till mig!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 sep, 2005 10:52 
Forum-admin
Användarvisningsbild

Min enda synpunkt i frågan är att scrabbleförbundets styrelse, eller annat organ med inflytande beslutar om att man inte under pågående år byter ordlista att gå efter. (Ett år i dessa sammanhang bör väl gälla som tiden mellan 2 top12-turneringar)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 sep, 2005 11:56 
Användarvisningsbild

Jag tycker inte att det spelar någon roll vilket datum man byter ordlista. Det viktiga är att man talar om i mycket god tid när den nya ordlistan ska börja gälla.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 sep, 2005 12:25 

Jag håller med om både att man inte borde byta tävlingsordlista genast när den nya SAOL kommer ut och om att det hela ska planeras och tillkännages i god tid.

Vi har haft samma situation en gång tidigare inom förbundet, när den nuvarande upplagan kom ut 1998. Då fortsatte vi att tävla med den gamla ordlistan tills våra experter hade haft tid att gå igenom den nya och anpassa den till våra behov. Det tog... ja, vad tog det? Något år tror jag, eller åtminstone något halvår.

Den gången beslöt vi att fortsätta följa SAOL "slaviskt", dvs vi uteslöt alla ord som hade tagits bort ur den nya boken. Det blev en hel del att lära om för spelarna, fastän ordlistepluggandet på den tiden inte alls var lika utbrett och intensivt som hos många av dagens elitspelare. Den här gången har man talat om att kanske lägga till de nya orden utan att ta bort de gamla, dvs ord som står i "någon av de senaste upplagorna", eller hur det nu formuleras, skulle vara giltiga i så fall.

En del andra tänkbara beslut får anstå tills vi ser hur den nya SAOL ser ut. Om boken t.ex. inför en beteckning för att vissa ord är förkortningar, får vi kanske anledning att ta bort alla sådana ord ur vår tävlingslista. Eller vad som nu kan dyka upp.

Det har ju också talats om att införa en helt egen ordlista med en ordstock från andra böcker än bara SAOL, och/eller att införa böjningar. Såna frågor aktualiseras ju nu när en ny upplaga är på gång. Det vore bra att, i väntan på den nya SAOL, höra allmänna åsikter från många spelare om hur ni tycker att vår tävlingsordlista bör se ut i framtiden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 sep, 2005 12:35 
Användarvisningsbild

Jag tycker att det vore mycket olyckligt om man till varenda scrabbleträning måste ha med sig flera ordlistor. Och ännu värre: att man varje gång man vill ta reda på om ett ord är godkänt måste slå i flera olika böcker.

En SAOL kostar ju ett par hundra kronor. Vi kan väl inte gärna begära att alla som vill spela Scrabble på en seriös nivå ska behöva köpa flerar olika sådana böcker?

Dessutom kommer ju SAOL 12 inte att säljas längre när väl SAOL 13 har kommit ut. Det tycker jag är ett starkt skäl till att sluta använda den, och så snart det är möjligt gå över till SAOL 13.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 sep, 2005 12:35 
Ordlistekommittén

Att tillåta ord från gamla SAOL:ar känns som en riktigt dålig idé. Att vi kan hänvisa till en enda välkänd officiell ordlista som riktmärke är en styrka - hur kul är det att förklara för nybörjare att ord från flera SAOL-upplagor, kanske till och med ett antal olika tryckningar från olika upplagor, är tillåtna? Jag vill inte behöva förklara för mina motståndare att MÅKNING är tillåtet eftersom det fanns med i SAOL 12:3 (eller hur det nu var).

Jag tycker att Scrabbleförbundets övergång från SAOL 11 till SAOL 12 gick till på precis rätt sätt och att vi ska göra på samma sätt när vi börjar spela med SAOL 13. Det var helt enkelt bra förr!

Jag skulle kunna tänka mig att hjälpa till i ordlistekommittén om behov finns. Jag har inte samma kvalifikationer som t.ex. Greger eller Stefan men kan möjlig i viss mån kompensera med att jag har hyfsad koll på SAOL 12 och att jag är oerhört nördig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 sep, 2005 12:59 

Instämmer helt och hållet med Gunnar. Även jag kan dessutom tänka mig att ta del i eventuellt ordlistearbete om så blir aktuellt!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 sep, 2005 13:32 

Jag tycker att Radagasts (Gunnars) sist angivna merit är extremt kvalificerande! :-)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 sep, 2005 14:11 
Jag tycker att det är bra att ha SAOL som ordlista, och då den senaste med lagom lång övergång, 6-12 månader. Alltså som jag förstått att det gick till vid förra övergången och som flertalet här verkar tycka.
Det finns fördelar med att skapa en egen ordlista, men även nackdelar, som jag jut nu tycker överväger. Tillgängligheten främst.
En SAOL kan man ha lätt i bokhyllan eller på CD, det är allmängods.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 sep, 2005 17:17 
Regelkommittén

Jag instämmer med alla de som tycker att det i princip är bra att
följa SAOL (och alltså även ta bort gamla ord) men att det inte får gå
för fort. Dock ska vi kanske inte låsa oss helt innan vi ser hur boken
faktiskt kommer att se ut.

Att lägga till 10 000 ord och ta bort 5 000 behöver för övrigt inte
vara lika dramatiskt som det kan låta, sannolikt kommer alla nya ord
samt tidigare korrekta men numera felaktiga som läggs under ett år i
alla förbundets tävlingsmatcher att rymmas på en A4.

Jag såg inte inslaget på Rapport men undrar lite om GUZZ verkligen är
något som kommer att användas även om tio år, eller om det inte
snarare är ett inneord som lika snart igen kommer att vara ute. Men
nåja, man ska väl inte klaga på ett nytt kort z-ord. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 sep, 2005 18:39 
Användarvisningsbild

Det blev visst mest "SAOL 13 - köpa eller dissa?" av den här tråden :-) märker jag. Om jag ska säga nåt i den frågan så sällar jag mig till radagasts och gubbis falang utan egentiga reservationer.

Men jag är så förbenat nyfiken på det där "manuskriptet" som Allén jiddrade om i Rapport. Har man släppt smakprov i något PM eller är det bara en olidligt jobbig teaser som levererades i gårdagens nyhetssändning? Varför valde de att uttala sig över huvud taget, så länge som ett halvår/år innan release?

Ingen som vet?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 20 sep, 2005 13:41 

Någon på P1 vill göra ett inslag om att scrabblare bekymrar sig/glädjs över en ny Saol. Eventuellt dyker de upp på Alfredosträningen i Stockholm i kväll, så ordintresserade som vill säga något har en extra anledning att dyka upp...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 20 sep, 2005 13:42 

Fick just veta att reporten dyker upp nästa tisdag i stället.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 20 sep, 2005 14:11 

Varför i hela friden vill man göra ett reportage om det??!! =)
Jaja, alla publicitet är bra publicitet...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 20 sep, 2005 15:11 
Användarvisningsbild

Missa nu inte tillfället att få dela ut några sköna kängor till SAOL-redaktionen. Hälsa att dom kan stoppa upp sin CERATASK nånstans och ta och skriva in FÖN, BLÄ, ETAN och SILT i stället :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 20 sep, 2005 17:44 
Användarvisningsbild

gubbi skrev:

Nyhet = något som förändrar det normala.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 20 sep, 2005 20:31 
Användarvisningsbild

:lol: Birger!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 21 sep, 2005 08:23 

Bamsefar skrev:
gubbi skrev:

Nyhet = något som förändrar det normala.

Jo, men det finns varierande nyhetsvärde i dessa saker som förändrar det normala... ;) Men jag klagar inte, jag är bara förvånad...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 21 sep, 2005 09:00 

Som nyhet, ja. Men som reportage och en bild av en liten subkultur - tja, varför inte. Och vad i hela fridens namn är SILT, Gustaf???? (har jag bara läst för slött bakåt i tråden ber jag om ursäkt)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 21 sep, 2005 09:24 
Användarvisningsbild

Geloger delar in stenar efter hur stora de är enligt skalan: block, sten, grus, sand, silt, ler. Både ler och silt saknas i SAOL. Ler finns dock med i annan betydelse (hänga ihop som ler och långhalm).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 21 sep, 2005 11:57 

Ja det är ett hån mot oss som har högskolepoäng i både geologi samt jord- och bergmekanik. ;)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 633 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 26  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]