Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: lör 18 nov, 2017 04:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 07 jan, 2013 12:38 

Hej, det här måste vara en av världens mest FAQ här, men var kan jag hitta den riktiga strikta ordlistan som ni använder i riktiga tävlingar för att avgöra om orden stämmer eller inte i ett läsbart format?
Är så bortskämd med /usr/share/dict/swedish och liknande som bara är att plocka in i programmen och börja söka och knåda och ändra och hitta, skulle vilja ha något likadant.

Ni har ju gjort den här sidan
http://www.scrabbleforbundet.se/index.php?Itemid=41&id=18&option=content&task=view
jag har lite egna idéer om listor och flashcards och sånt som jag skulle vilja sätta ihop och ha själv.
Lite grep har väl ingen dött av!

För att inte nämna… att öht kunna spela spelet!
Igår köpte jag ett svenskt Scrabble efter att äntligen ha hittat ett (mina föräldrar har lagt beslag på mitt pre-94 Alfapet).
Men jag är lite… jag tycker om att veta, eller åtminstone kontrollera, exakt vad man får och inte får lägga. Jag är inte den bästa på svenska eller ordförråd heller.

Förlåt om det här inlägget blir virrigt (såsom jag är virrig). Om ordlistan är i något skumt format kan jag troligen konvertera den själv. Vill bara ha en enda ordlista som är kanonisk, inte behöva både ta bort en massa ord enligt för mig vaga riktlinjer (så som orden “i” och “kreti” inte är giltiga trots dom finns i saol) och dessutom lägga till ord från CD eller andra konstiga ställen (jag har ingen otrasig CD-läsare). Det ska vara en enda lista.

/ Sandra

Senast redigerad av 2097 mån 07 jan, 2013 15:29, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: mån 07 jan, 2013 15:03 
Användarvisningsbild

Jag tror att en konsekvens av Scrabbleförbundets avtal med Svenska Akademien om ordlistan, är att Scrabbleförbundet inte får distribuera ordlistan till tredje part (rätta mig om jag har fel någon). Vilket såklart är jättetråkigt eftersom jag också är intresserad av att göra liknande saker, och det upphovsrättsliga läget gör att jag drar mig för att dela med mig av vad jag gjort.

Önskar att Akademien skulle kunna släppa ordlistan under en fri licens. Som det är nu finns ju ordlistan redan tillgänglig gratis i form av allehanda binärblobbar (saol plus, mobilappar) så det vore inget jättestort steg att ta...

InläggPostat: mån 07 jan, 2013 15:29 

vad besviken jag blir
blir sugen på att slänga spelet

InläggPostat: mån 07 jan, 2013 19:15 
Ordlistekommittén

Antispridningsavtalet...

Hurdana sökningar vill du göra? Ett tips kan vara att lägga in några (eller flera...) frågetecken på
http://www.wordfreakz.se/wordfreakz/ -> Underord

Edit: UPPELDA har jag missat (finns i 13.2 men inte i Saol+)

InläggPostat: tis 08 jan, 2013 00:37 
Användarvisningsbild

2097 skrev:
(så som orden “i” och “kreti” inte är giltiga trots dom finns i saol)
de orden blir tyvärr inte godkända hur "strikt" man än spelar.
"i" för att det har färre än två bokstäver, "kreti" för att det bara står i ett uttryck. "pleti" däremot går fint.

...i övrigt kan jag inte hjälpa till.

InläggPostat: tis 08 jan, 2013 01:50 
Regelkommittén

Akademin har nyligen gjort ordlistan fritt nedladdningsbar här:
http://www.svenskaakademien.se/svenska_ ... edladdning

Tyvärr är detta i form av ett Windows-program. Nu är det ju dock möjligt att med hjälp av lite trixande få ut såväl ord som förklaringar ur detta program i en maskinläsbar form. Detta är fullt lagligt, men att sprida det vidare är det däremot inte. Kanske borde vi ta en förnyad diskussion med Akademien, med tanke på att den rent kommersiella potentialen rimligtvis ligger i Windows-appen så känns det som om de mycket väl skulle kunna tänka sig att sprida det hela i en maskinläsbar form också.

InläggPostat: tis 08 jan, 2013 10:16 

Merko skrev:
Tyvärr är detta i form av ett Windows-program. Nu är det ju dock möjligt att med hjälp av lite trixande få ut såväl ord som förklaringar ur detta program i en maskinläsbar form.

Men sen ska det till en ganska rejäl patch för att få det att stämma med spelets regler, inte sant?
T.ex. ta bort enbokstavsord, ta bort uppslag som innehåller mellanslag osv och dessutom—lägga till vissa ord, om jag har förstått saken rätt.
Citera:
Detta är fullt lagligt, men att sprida det vidare är det däremot inte. Kanske borde vi ta en förnyad diskussion med Akademien, med tanke på att den rent kommersiella potentialen rimligtvis ligger i Windows-appen så känns det som om de mycket väl skulle kunna tänka sig att sprida det hela i en maskinläsbar form också.

Ja! Hoppas på att det finns ljus i tunneln på så sätt.
Tack.

InläggPostat: tis 08 jan, 2013 10:26 

Jag öppnade exen med wine och hittade en Data-katalog, där låg det lite binära filer som fått den provocerande filändelsen txt. Jaja…
»data« säger file att det är.
Kikar på 12-megs–filen med hexl-mode men kan inte riktigt gissa vad det är.

InläggPostat: tis 08 jan, 2013 11:03 
Ordförande

Det finns ett Boggle-program (mycket bra, för övrigt) att ladda ner här: http://www.agodata.se/boggle/ . Det använder sig orden i SAOL+ och det går att spela såväl med som utan böjningsformer.

Längst ner på sidan finns en länk till en källkods-zip. Häri finns inte bara koden för själva spelet utan också till de program som rippar orden från SAOL+ och sedan fixar till så en korrekt ordlista skapas, enligt vad som är uppradat i våra tilläggs- och ändringslistor.

Kanske detta kan hjälpa dig på traven?

InläggPostat: tis 08 jan, 2013 11:26 

Tack blackrat, det var ett roligt och intressant program. (Ovant att läsa program med variabelnamn på svenska.)
Programmet SAOL_Rippa använder ChildWindowFromPoint (från gamla goda MFC) för att plocka orden från ett öppet SAOL+–fönster(!).
Det vill säga den har hårdkodade konstanter för var listkontrollen »brukar« finnas vid »normal« storlek på fönstret.

Tja, det löste ju problemet vilket är mer än man kan säga om mig, som bara suckade vid åsynen av binärblobbarna.
Men det är inte direkt något jag kan använda för att göra en »blobb-omvandlare & patchare«, dvs nått litet skript som kan omvandla blobbarna till användbar ordlista rakt av.

Men nu har jag iaf ordlistorna så jag själv kan använda dom. Trist bara att dom inte bara rakt av kan lämnas ut till alla. Jag kommer inte på något annat spel som har den här situationen.

InläggPostat: tis 08 jan, 2013 11:28 

2097 skrev:
Jag kommer inte på något annat spel som har den här situationen.

Det förstås, inom schack så finns det en massa databaser och böcker som bara finns i det hopplösa Fritz-formatet, och där har jag också kört fast. Men det här var en mycket intressant rippningsteknik.
Den analoga luckan lever vidare! :)

/ Sandra

InläggPostat: ons 09 jan, 2013 01:35 
Regelkommittén

Jag har funderat på om man inte kunde göra en fil som om den xor:as med den nedladdningsbara filen resulterar i en läsbar fil. Själva xor-filen kan ju inte sägas innehålla informationen som finns i datafilen. Det är ju fullt lagligt att distribuera mjukvara som dekrypterar upphovsrättsskyddat material som en användare kommit över på legal väg, och den här xor-filen borde kunna ses som ett sådant verktyg. Man får ju se till att xor-filen inte innehåller exempelvis idel samma bittar som datafilen för att få nollor på slutet eller liknande, dock.

InläggPostat: ons 09 jan, 2013 02:01 
Användarvisningsbild

Merko skrev:
Jag har funderat på om man inte kunde göra en fil som om den xor:as med den nedladdningsbara filen resulterar i en läsbar fil. Själva xor-filen kan ju inte sägas innehålla informationen som finns i datafilen. Det är ju fullt lagligt att distribuera mjukvara som dekrypterar upphovsrättsskyddat material som en användare kommit över på legal väg, och den här xor-filen borde kunna ses som ett sådant verktyg. Man får ju se till att xor-filen inte innehåller exempelvis idel samma bittar som datafilen för att få nollor på slutet eller liknande, dock.

En rätt utförlig diskussion om ett liknande grepp applicerat på musik hittar du här.

InläggPostat: lör 12 jan, 2013 03:50 

Den där katten går att flå på många sätt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]