Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tis 12 dec, 2017 19:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ORDKNÅP med nya SAOL14-ord
InläggPostat: mån 28 aug, 2017 13:42 

ORDKNÅP kring SAOL14

Nu går Scrabbleförbundet över till SAOL14 och det finns listor på alla nytillkomna ord (se länken nedan). Min tanke är att det ska bli fyra helt olika sorters ordknåp innan SM i början av november. Alla knåpen är rena ordknåp och kan alltså lösas av alla intresserade, inte bara scrabblare.

Det första knåpet handlar om de nya sjuorna. De är många, men man behöver absolut inte kunna dem för att kunna lösa knåpet. Det går till och med att delta utan att alls ha läst igenom sjuorna, men blir då svårare. Efter att ha sett knåpet eller läst om hurdant knåp det gäller är det inte längre tillåtet att titta på listorna.

Torsdag 31/8 släpps knåpet och senast lördag 9/9 vill jag ha svaren. Vinnaren av varje delknåp får ett litet pris liksom de tre bästa då alla knåpen räknas ihop. Dessutom lottas ett litet pris ut bland dem som deltagit i alla knåpen.

http://scrabbleforbundet.se/index.php?o ... Itemid=306

InläggPostat: mån 28 aug, 2017 17:47 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Kul! Det ser vi fram emot. :lol:

Under lördagens turnering i Karis var temaordet "Farväl till SAOL 13" och den kategorin vanns av Pia Sjöblom med ord som SORTI, ALL, TRASSEL och ... TÅR. Anki fick hedersomnämnande för 3 x AZER. (Den bedriften lär hon inte upprepa vid nästa turnering.)

Nån tår fäller vi kanske inte; tvärtom känns det som om SAOL 14 är roligare med sina tvåor och treor - längre har åtminstone inte jag hunnit än ...

Välkomna att anmäla er till SM! Det är fortfarande bara 29 anmälda; förhandsbetalningarna har dock redan börjat komma in.

*Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp!*

InläggPostat: mån 28 aug, 2017 21:44 

FrökenSvåår skrev:
Anki fick hedersomnämnande för 3 x AZER. (Den bedriften lär hon inte upprepa vid nästa turnering.)

Och jag tvingades på gårdagens träningsturnering i två matcher byta då jag kunnat få ut AZER om det fortfarande funnits kvar... Var tom oerhört nära att bli en tredje gång (på bara fem matcher) men då lade motståndaren så jag kunde lägga ut FEZ istället för att byta.

InläggPostat: tor 31 aug, 2017 20:56 

ORDKNÅP

Här kommer det första knåpet av fyra planerade. De övriga tre är av helt annan sort.

KAMOUFLERADE ORD
I texten finns ord som är sju bokstäver långa och som är nya i SAOL14. De flesta orden är på något sätt kamouflerade så att de t.ex. är uppdelade i flera ord eller har något skiljetecken mitt i. Det enda som är givet är att det inte kan komma någon annan bokstav mitt i.
Exempel med en gammal sjua: Kan du rätta redan ikväll så vi får tillbaka proven imorgon? ger RÄTTARE.
Hittar man gömda ord lär de vara nya i SAOL14, så man behöver inte ha läst listan för att delta.

REGLER:
- Alla intresserade är välkomna att delta. Man behöver tex absolut inte vara scrabblare.
- Man får inte tävla tillsammans med någon annan eller be någon om hjälp.
- Det är självklart inte tillåtet att titta i SAOL eller i ordlistor av något slag. Listan med nya sjuorna får man inte alls titta på från att man läst detta tills man gjort knåpet färdigt.
- Knåpet består av sju uppgifter. Skriv ner uppgiftens nummer och alla ord du hittat under varandra.
- Inga minuspoäng om man skriver ord som inte är nya i SAOL14.
- Sista inlämningsdag 11/9. Skicka privatmeddelande på facebook eller mejla på pia.maria.mattsson (at) gmail.com
- Vinnaren får ett litet pris. När alla knåpen körts, räknas resultaten ihop och de tre första får ett litet pris. Dessutom lottas ett litet pris ut bland alla som deltagit i alla knåpen. De övriga knåpen är helt annorlunda.
- Resultaten delges på förbundssidan och facebook med förnamn och första bokstaven i efternamnet. Vill man av någon anledning inte detta, säger man till om alias.

1. Nu blir det inga fler bastubad. Bomben slog nämligen ner vid simhallen. Smällen var öronbedövande. När bomben exploderade slog lågorna upp och spred sig som en löpeld. Festen som var på gång i restaurangen bredvid, fick ett abrupt slut. Ja, egentligen var det ingen fest, utan en minnesstund. Änkan hade sorgflor. Ensam stod hon där och grät. Lyckligtvis fanns aldrig någon risk för att elden skulle spridas.

2. - Kolla in bruden där! sade Emil plötsligt.
- Vilket kap! Snygg som fan är hon. Vilka smalben, kolla in dem! utbrast Jonas.
- Ja, en riktig dam. Byxan smiter åt precis på de rätta ställena, sade Emil.
- Måste ni hålla på så där? ifrågasatte Anders.
- Äh, alla är inte som i dina favoritfilmer: Jag skulle vilja be er far om er hand. Er naturliga skönhet bländar mig, kontrade Emil.
- Och du har ju din Mia, snart blir det väl “Jag, Anders Martin Ek, lovar att älska dig i nöd och lust”, flinade Jonas.
3. Junis ballong flyger sin kos. Läppen börjar darra och snart sprutar tårarna. Allt verkar gå överstyr. Ledsen är bara förnamnet. “Det fixar sig, Juni”, som Ali alltid säger och det stämmer även denna gång. Pappa kör glad i hågen hemåt, lättad över att de hittat en ny Elsa-ballong. Junis klänning bär tydliga spår av rolig lek. Sand, gräs och ketchup går ändå lätt bort i tvätten, det vet han efter fem år som pappa.

4. - Din arme bastard! skrek Torsten då han såg att hunden bajsat på golvet och på hans byxor som ramlat av stolen.
- Lugna dig! Så är det att ha valp. Luften är inte särskilt fräsch nu, men när jag städat upp bajset och vädrat blir det ok, konstaterade Tobias kolugnt.
- Nej, den är en riktig best! Man måste akta sig noga! Bits gör den hela tiden.
- Äh, den är precis som valpar brukar vara. Ring Hemveterinärerna om du inte tror mig, dom är bra.
- Ja, vanskapt är den, det hade jag ju sett, men att den var ding i bollen också visste jag inte.

5. - Oskar, elen har gått igen! Vi måste få en elektriker hit till stugan.
- Mm, jag ringer en imorgon. Tur det är sommar och varmt och att vi har gasspis så vi får mat.
- Nja… Hörde du inte att jag för en stund sedan sade att vi har slut på gas?
- Mackor till middag då…
- När du åker in till byn imorgon, kom ihåg att köpa stenfri dansk blomjord, du vet den där billiga och bra. Mats kålland måste få lite påfyllning.
- Ok, det ska jag ta. Nu tar elden fyr. Ljust är det ju halva natten ändå och varmt blir det snart av elden. Vi har det rätt bra här ändå, eller hur älskling?
- Mm. Och du, vi hinner med en snabbis innan Mats och Mia kommer hem. Vi kan svalka oss i havet före det, så märker de ingenting.

6. När jag hörde vad Örjan gjort, reagerade jag med fasa.
- Lär aldrig ut sådana farliga saker igen!
- Du reagerade med panik, erkänn!
- Det är inget att skämta om! Det är allvar! Och sms:et jag fick idag. Det räknas som skolk, Örjan! Du måste skärpa dig!
- Men vem fan orkar med sånt hela dagen. Och nu fick vi tretti tal i en enda läxa!
- Svär inte! Och du är inget småbarn längre. Vi får ta ett snack i skolan med personalen, din far och mig. Och dig förstås. Du har skött fritids och det är bra, men du måste också ta skolan på allvar. Du går faktiskt snart i fyran.

7. - Vad blir det för mat idag?
- Krämig broccolisoppa. Nyttig, lätt och passar bra också för Sture som har celiaki.
- Varför aldrig kött, bara äcklig färsk gröda? Ta salt i åtminstone den här gången. Jag orkar bara inte med din hälsomat och veganskit!
- Drick saft till då så får du tomma kolhydrater…
- Idiot… Jag vill använda min nya grill. Oskar kommer över imorgon för att testa den. Måste jag säga till honom att det inte går, för jag lever med en jävla gräsätare?
- Lugn, älskling. Du har redan tagit många steg. En tid framöver får du kämpa mycket, men sedan kommer det att gå lättare.

InläggPostat: tor 31 aug, 2017 23:59 

Texten blir inte särskilt lättläst här. På facebook i gruppen Scrabble finns den som bifogat dokument. Jag kan också mejla filen om man vill ha en tydligare version än den här.

InläggPostat: lör 09 sep, 2017 10:44 

Sista chansen att delta i ordknåpet! Vid midnatt är deadlinen. Hittills har det kommit in mycket få svar. Också svar där man bara snabbt läst igenom hela knåpet eller svarat på bara någon del är förstås välkomna. Få poäng är mer än inga poäng. :)

InläggPostat: sön 10 sep, 2017 22:35 

Här kommer facit plus resultat. Tyvärr inkom det bara fyra svar totalt. Eftersom knåp två redan är halvtillverkat och det är ett knåp som går mycket snabbt att lösa, blir det ett knåp till. Därefter får jag loda lite och se om det ändå skulle finnas intresse för fler knåp trots att deltagandet nu var så litet, annars blir det bara två stycken.

NÄSTA KNÅP handlar om de nya treorna och fyrorna. Knåpet läggs ut på torsdag 14/9 och deadline är måndag 18/9.

RESULTAT:
1. Alexandra A och Roland O 30p
3. Erik E 22p
4. Pippi M 14p

GRATTIS!

KOMMENTARER: Det fanns ett ord som ingen av de tävlande hittade, nämligen SPRIDAS som stod ensamt, alltså okamouflerat.
Flera ord hittades av alla fyra deltagarna och ett av dem förvånar mig. Själv har jag nämligen aldrig hört talas om någon STYRLED, men tydligen känner andra till ordet eller anade att det var ett ord.

FACIT:
1. Nu blir det inga fler bastuBAD. BOMBen slog nämligen ner vid simhallen. SMÄLLEN var öronbedövande. När bomben exploderade slog lågorna upp och spred sig som en löpELD. FESTen som var på gång i restaurangen bredvid, fick ett abrupt slut. Ja, egentligen var det ingen fest, utan en minnesstund. Änkan hade sorgFLOR. ENSam stod hon där och grät. Lyckligtvis fanns aldrig någon risk för att elden skulle SPRIDAS.

2. - Kolla in bruden där! sade Emil plötsligt.
- Vilket kAP! SNYGG som fan är hon. Vilka smalBEN, KOLLa in dem! utbrast Jonas.
- Ja, en riktig DAM. BYXAn smiter åt precis på de rätta ställena, sade Emil.
- Måste ni hålla på så där? ifrågasatte Anders.
- Äh, alla är inte som i dina favoritfilmer: Jag skulle vilja be er far om er hAND. ER NAturliga skönhet bländar mig, kontrade Emil.
- Och du har ju din Mia, snart blir det väl “JAG, ANDErs Martin Ek, lovar att älska dig i nöd och lust”, flinade Jonas.

3. Junis ballong flyger sin KOS. LÄPPen börjar darra och snart sprutar tårarna. Allt verkar gå överSTYR. LEDsen är bara förnamnet. “Det fixar sig, Juni”, SOM ALI Alltid säger och det stämmer även denna gång. Pappa KÖR GLAD i hågen hemåt, lättad över att de hittat en ny Elsa-ballong. Junis klänning bär tydliga spår av rolig LEK. SAND, gräs och ketchup går ändå lätt bort i tvätten, det vet han efter fem år som pappa.

4. - Din ARME BAStard! skrek Torsten då han såg att hunden bajsat på golvet och på hans byxor som ramlat av stolen.
- Lugna dig! Så är det att ha vALP. LUFTen är inte särskilt fräsch nu, men när jag städat upp bajset och vädrat blir det ok, konstaterade Tobias kolugnt.
- Nej, den är en riktig BEST! MAN måste akta sig noga! Bits gör den hela tiden.
- Äh, den är precis som valpar brukar vara. Ring HEMVETErinärerna om du inte tror mig, dom är bra.
- JA, VANSKapt är den, det hade jag ju sett, men att den var ding i bollen också visste jag inte.

5. - OsKAR, ELEN har gått igen! Vi måste få en elektriker hit till stugan.
- Mm, jag ringer en imorgon. Tur det är sommar och varmt och att vi har gasspis så vi får mat.
- Nja… Hörde du inte att jag för en stund sedan sade att vi har slut på GAS?
- MACKor till middag då…
- När du åker in till byn imorgon, kom ihåg att köpa stenFRI DANSk blomjord, du vet den där billiga och bra. MATS KÅLland måste få lite påfyllning.
- Ok, det ska jag ta. Nu tar elden FYR. LJUSt är det ju halva natten ändå och varmt blir det snart av elden. Vi har det rätt bra här ändå, eller hur älskling?
- Mm. Och du, vi hinner med en snabbis innan Mats och Mia kommer hem. Vi kan sVALKA OSs i havet före det, så märker de ingenting.

6. När jag hörde vad Örjan gjort, reagerade jag med fASA.
- LÄR ALdrig ut sådana farliga saker igen!
- Du reagerade med PANIK, ERkänn!
- Det är inget att skämta om! Det är allvar! Och sms:et jag fick idag. Det räknas som SKOLK, ÖRjan! Du måste skärpa dig!
- Men vem fan orkar med sånt hela dagen. Och nu fick vi trettI TAL I EN enda läxa!
- Svär inte! Och du är inget småbarn längre. Vi får ta ett SNACK I Skolan med PERSONAlen, din far och mig. Och dig förstås. Du har sKÖTT FRItids och det är bra, men du måste också ta skolan på allvar. Du går faktiskt snart i fyran.

7. - Vad blir det för mat iDAG?
- KRÄMig broccolisoppa. Nyttig, lätt och passar bra också för Sture som har CELIAKI.
- Varför aldrig kött, bara äcklig färsk gröDA? TA SALt i åtminstone den här gången. Jag orkar bara inte med din hälsomat och VEGANSKit!
- DRICK SAft till då så får du tomma kolhydrater…
- Idiot… Jag vill använda min nya GRILL. OSkar kommer över imorgon för att testa den. Måste jag säga till honom att det inte går, för jag lever med en jävla gräsätare?
- Lugn, älskling. Du har redan tagit många stEG. EN TID framöver får du kämpa mycket, men sedan kommer det att gå lättare.

InläggPostat: tor 14 sep, 2017 21:52 

ORDKNÅP 2 med nya SAOL14-orden: VAD BETYDER ORDEN?

Använd dina ordkunskaper, din intuition och magkänslan eller tippa hej vilt.

REGLER: Samarbete är inte tillåtet.
Det är den betydelse som anges i SAOL14 som gäller. Ordalydelsen behöver däremot inte vara den som står i ordlistan, utan kan vara helt omskriven.

PRISER: Ett litet ätbart pris till vinnaren. De tre bästa i totalresultat med alla knåpen hopräknade vinner en lott. Bland dem som deltagit i alla knåpen dras också en vinnare liksom bland dem som deltagit i minst tre och även dessa priser är en lott.

SKICKA SVAREN som privatmeddelande på facebook eller mejl till pia.maria.mattsson (at) gmail.com
Svara med både siffra och bokstav och inte alltså med en enda bokstavsrad.

DEADLINE måndag 25/9

LYCKA TILL!

Hm, layouten funkade inte så bra här i forum... I gruppen Scrabble på svenska på facebook finns knåpet i dokumentform och det kan också fås per mejl.

1 AVA a) audiovisuell konst
b) avannonsera
c) vända avig

2 ECT a) elbehandling inom psykiatrin
b) elektromagnetisk strålning
c) magnetröntgen

3 EID a) högtid
b) instrument
c) musikstil

4 EMO a) ekonomisk och monetär sammanslutning
b) kyrkoherde emeritus
c) musikstil

5 KBT a) elementarpartikel
b) informationsenhet
c) terapiform

6 OLA a) använda räkneramsa
b) felaktighet
c) olaglig avlyssning

7 OUD a) högtid
b) luta
c) trosriktning

8 PSA a) protein i prostatakörteln
b) psykofarmaka
c) psykosocial teori

9 SIC a) missbedömning
b) motsatsen till transperson
c) rätt citerat

10 AXON a) armhåla
b) självklar sats
c) utskott från nervcell

11 BEBE a) bebis
b) bakverk
c) sexig person

12 HOOK a) förtjusning
b) golfterm
c) snygg man

13 LÖKA a) lata sig
b) lukta svett
c) sätta lökar

14 MRSA a) magnetröntgen
b) motståndskraftig bakterie
c) svamp i genitalområdet

15 MYON a) celltyp
b) elementarpartikel
c) svulst i livmodern

16 NIUE a) ett land
b) instrument
c) utsmyckning

17 TILT a) hjärnsläpp
b) jordart
c) vetenskaplig skrift

18 TRAP a) forskningsmetod
b) fälla
c) lerduveskytte

19 VEDA a) helig skrift
b) en stams hårdaste skikt
c) värma huset med vedeldning

20 VIDI a) filmsnutt på nätet
b) från uttrycket VENI, VIDI, VICI
c) vidimering

InläggPostat: tis 26 sep, 2017 22:48 

Här kommer facit till och resultat från knåp nummer två.

De lättaste orden var ECT, KBT, SIC, AXON och VEDA som alla hade rätt på.
De svåraste var MYON och VIDI som bara hälften svarat rätt på.

1 AVA b) avannonsera
2 ECT a) elbehandling inom psykiatrin
3 EID a) högtid
4 EMO c) musikstil
5 KBT c) terapiform

6 OLA a) använda räkneramsa
7 OUD b) luta
8 PSA a) protein i prostatakörteln
9 SIC c) rätt citerat
10 AXON c) utskott från nervcell

11 BEBE b) bakverk
12 HOOK b) golfterm
13 LÖKA a) lata sig
14 MRSA b) motståndskraftig bakterie
15 MYON b) elementarpartikel

16 NIUE a) ett land
17 TILT a) hjärnsläpp
18 TRAP c) lerduveskytte
19 VEDA a) helig skrift
20 VIDI c) vidimering

RESULTAT:
1. Roland O 19p
2. Tommy V 18p
3. Erik E, Gerd F och Alexandra S 17p
6. Pippi M 16p
7. Monica R 15p
8. Anders S 14p

Grattis!

Nästa knåp handlar om de nya femmorna och sexorna. När man löser det får man ha framme listan med de nya orden och även använda sig av hjälpmedel.

InläggPostat: sön 08 okt, 2017 17:15 

SAOL14-KNÅP 3: VILKET ORD?

Dags för knåp nummer tre. Du ska klura ut vilket ord förklaringen avser. Alla orden har fem eller sex bokstäver i sig och är nya i SAOL14 och du har nyordslistan framme när du klurar.

OBS! Även om du löser bara en liten del, är det ett gott resultat som lönar sig att skicka in. Det är många ord för att det både ska finnas tillräckligt med ord som ovana knåpare kan klara på kort tid och så att det blir skillnad för de som är vana. Det är också självklart att man klarar olika många beroende på om man tittar på orden en stund en gång eller klurar mera flera gånger.

ALLA HJÄLPMEDEL TILLÅTNA UTOM SAMARBETE! Du får alltså titta på listan medan du knåpar. Listan hittar du på http://www.scrabbleforbundet.se/dokumen ... SAOL14.pdf

PRIS: Vinnaren får ett litet ätbart pris. Om två delar förstaplatsen får båda pris, men skulle fler få samma blir det utslagsfråga. I totalresultatet för alla fyra knåpen får de tre första en lott. Dessutom lottas en lott ut till alla som deltagit i alla knåpen liksom till de som deltagit i minst tre.

DEADLINE: Tisdag 17/10

TIPS:
- Tänk dig korsord med nycklar som har frågetecken efter för att de är en ordlek.
- Förkortningar av olika slag är ofta med i sådana här knåp.
- Stavning och uttal ska man inte vara så kinkig med. En extrabokstav i ledtråden kan betyda att samma bokstav ska finnas med "som extra" i svaret.
- De olika delarna av ett ord behöver inte vara i samma ordning i ledtråd som svar.
- Småord i ledtråden kan vara betydelsefulla, men kan också bara vara till för att få den att låta bättre.

EXEMPEL:
Fängelse för magen Arrest + buk blir Bukarest
Titta på gammal gud Se + Oden blir Odense
Den första kaskeloten Etta + val blir Valetta

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

FEMMOR som börjar på A-P plus en längre bak i alfabetet
1. Det där gör väl inte ont!
2. Då skapades ljuset
3. Dött bland barr
4. Förtäljde han med bonnagården
5. Lurades av hästskojare
6. Önskar trött på signalfel
7. Stor kraxare
8. Tyst Bäckman!
9. Äger bara lie

SEXOR som börjar på A-M
10. Ankeborg
11. Dags att dra
12. Fria tuttar
13. Knotig på Akka
14. Legg för besökare
15. Colombianskt tegel
16. Terroristbag
17. Undrar om nötkött är ätbart

SEXOR som börjar på O-S plus en längre bak i alfabetet
18. Blanda ton
19. Gör kirurg
20. Konstant irriterar
21. Mejeriprodukt ur funktion
22. Molnfri himmel
23. Mycel
24. Öm i baken
25. President (Ska vara i A-M!)
26. Spritdam
27. Theresas vårdag (Ska vara i A-M!)
28. Tillgrep bil
29. Tryne

Senast redigerad av Pia mån 09 okt, 2017 21:03, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: mån 09 okt, 2017 06:48 

Nummer 25 och 27 har hamnat fel. De ska vara i A-M. Ursäkta!

InläggPostat: lör 14 okt, 2017 13:06 

Glömde skriva hur man skickar in sitt svar. Mejla till pia.maria.mattsson@gmail.com eller skicka privatmeddelande på facebook.

InläggPostat: mån 16 okt, 2017 21:03 

Ett drygt dygn kvar nu för att skicka in SAOL14-knåp nummer 3. Hittills har jag fått in svar av Tommy, Gerd och Erik och tre till har sagt att de kommer att skicka in. 16-28p av 29 möjliga har de tre kammat ihop. Senast under tisdagsdygnet vill jag ha svaren.

InläggPostat: ons 18 okt, 2017 22:14 

Tommy skickade in knåpet förmiddagen efter att knåpet lades ut på kvällen och han har alla rätt! GRATTIS!

Tommy 29p
Alexandra och Roland 24p
Gerd 19p
Erik 16p

Trots det magra deltagarantalet kommer det fjärde knåpet som planerat. Totalställningen har jag inte just nu, för jag inte ännu räknat om poängen så att alla knåpen är värda lika mycket.

Ett fel hade smugit sig in i knåpet: "Colombianskt tegel" ändrade jag till "Utslagen av tegel" som jag hade från början och de som skickat in utan att ta den fick en ny chans per mejl.

FACIT:

FEMMOR som börjar på A-P plus en längre bak i alfabetet

1. Det där gör väl inte ont! ****** Äh, det är väl inget = BAH ont = AJ ***** BAHAI

2. Då skapades ljuset ***** Enligt Bibeln skapades ljuset den första dagen, dvs dygn A ***** DYGNA

3. Dött bland barr ***** ASIEN
4. Förtäljde han med bonnagården ***** PERSA
5. Lurades av hästskojare ***** den trojanska hästen ***** TROJA
6. Önskar trött på signalfel ***** Kan det förbannade tåget inte gå snart?! ***** GÅTÅG

7. Stor kraxare ***** KAJA av storlek large ***** KAJAL
8. Tyst Bäckman! ***** Tyst = SCH + PY Bäckman ******PYSCH
9. Äger bara lie ***** Den som äger bara lite är fattig. Äger man bara lie saknas t:et i fattig, alltså också i svaret. Omvänt mot exempel i tipset. ***** FATIG

SEXOR som börjar på A-M
10. Ankeborg ***** Kalle Ankas stad ***** KASTAD
11. Dags att dra ***** Dra är ASA som så ofta i korsord ***** ASATID. Jag godkände även KÖRTID

12. Fria tuttar ***** Är du utan bh är tuttarna fria ***** BHUTAN. Jag godkände även FLASHA för då är ju tuttarna verkligen fria

13. Knotig på Akka ***** Det här var en av de svåraste. Akka är förutom Selmas berömda fågel även en av Sveriges berg som är högre än 2000m. På berget en knotig en. ***** BERGEN

14. Legg för besökare ***** GÄST+ID ***** JÄSTID
15. Colombianskt tegel rättat Utslagen av tegel ***** Tegelsorten MEXI plus knockout ***** MEXIKO

16. Terroristbag ***** ISPÅSE
17. Undrar om nötkött är ätbart ***** Är ko mat? ***** EKOMAT

SEXOR som börjar på O-S plus en längre bak i alfabetet
18. Blanda ton ***** RE är en ton, blanda är mixa ***** REMIXA
19. Gör kirurg ***** Syr i en ***** SYRIEN
20. Konstant irriterar ***** Konstanten pi stör ***** PISTÖR
21. Mejeriprodukt ur funktion ***** OSTPAJ

22. Molnfri himmel ***** Bar sky ***** SKYBAR
23. Mycel ***** ROTSAK
24. Öm i baken ***** Har du ridit väl mycket har du ont i baken och vill inte rida mer ***** RIDLED
25. President (Ska vara på A-M!) ***** Frankrikes president Macron ***** MAKRON

26. Spritdam ***** OPTANT
27. Theresas vårdag (Ska vara på A-M!) ***** Syftar på Theresa May men kan också tas på bara vårdag ***** MAYDAY
28. Tillgrep bil ***** Stal en Ford Ka ***** STALKA
29. Tryne ***** Nosen på en so ***** ZOONOS

InläggPostat: ons 18 okt, 2017 22:24 

Det fjärde och sista knåpet är förresten ett sökord där man ska hitta så många fyror till sjuor som möjligt. Utmaningen är att man får minuspoäng om man skriver upp ord som inte är spelbara enligt SAOL14.

InläggPostat: tis 31 okt, 2017 16:22 

TOTALRESULTAT FRÅN ORDKNÅPEN

Det blev tyvärr bara tre knåp istället för planerade fyra, så här är slutresultaten.

Totalt deltog åtta personer i något av knåpen. Slutresultat kan man räkna på många olika sätt. Med tanke på att det var stor skillnad mellan de olika knåpen gällande maxantal poäng liksom på spridningen av poäng mellan deltagarna, valde jag detta sätt:

Seger i ett delknåp är värt 20p. Genom att dividera segrarens resultat med 20 fick jag fram en koefficient som jag sedan delade alla andra deltagarnas poäng med. Resultaten avrundades till hela och halva poäng.

SLUTRESULTAT:

1. Roland 56,5 poäng (20+20+16,5)
2. Alexandra 54,5 poäng (20+18+16,5)
3. Erik 43,5 poäng (14,5+18+11)

4. Tommy 39 poäng (0+19+20)
5. Gerd 31 poäng (0+18+13)
6. Pippi 26,5 poäng (9,5+17+0)
7. Monica 16 poäng (0+16+0)
8. Anders S 14,5 poäng (0+14,5+0)

Grattis Roland, Alexandra och Erik till pallplatserna! Guld ger en Trissammans, silver en vanlig triss plus en minitriss och brons ger ett SkrapKryss.

Tommy har det bästa sammanlagda resultatet från knåp två och tre, men deltog inte i det första.

Dessutom lottas en Sverigelott ut bland dem som deltog i alla knåpen och en Glädjelott bland dem som deltog i minst två. Lottdragningen sker något tag under SM med åtminstone några av knåpdeltagarna på plats.

Tack för deltagandet och hoppas ni har tur med lotterna!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]