Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: mån 20 nov, 2017 20:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 633 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: SAOL 13
InläggPostat: ons 18 nov, 2009 00:38 

alterego skrev:
Ett ord som jag har funderat över är DATAMAN. Står i SAOL utan förklaring. Antar att det kanske betyder en man som är duktig på datorer (???), men det känns föråldrat i så fall. Finns inte mycket på svenska webbsidor. Någon som har hört/sett ordet användas?

Dåligt med referenser som sagt, men en Sven I Hansson använde ordet dataman om sig själv i sin självbiografi, men ändrade det senare till IT-man :)
Dvs åtminstone en person har använt de synonymt.

Tack för cachefunktionen, Göôgle 8)

InläggPostat: ons 18 nov, 2009 11:21 

Nåja... lite fler referenser går det allt att finna för att ringa in ordet. Ett axplock från Google:
Kod:
"Med mitt tillgodokvitto gick jag i högsta hugg mot en dataman i dataavdelningen"

"Jag har en egen dataman på Kinnekulle, som ställer upp med goda råd per telefon vid behov."

"Idag var "min" dataman här o tog bort en plåt och blottade datans inre"

"Henry f.d. dataman från Silicon Valley och danska Janne lärare, författare och grönländsk informatör fann varandra direkt när de efter lång korrespondens"

"Angående val av ny TV/dataman beslutade stämman att detta ej behövs då nytt avtal har tecknats med serviceföretag Elpa vad gäller kabel/TV-nätet"

"En artikel från amerikanska National Review, ”Evolution and Me” av George Gilder, som bl.a. är dataman, ger mer om detta, bl.a. genom att ..."

"Jag är inte en dataman så ni kanske får två av mig. hoppas att ni mår bra och är glada jag vill också rida kamel och åka buss när det är för varmt och [---]"

"Dataman som bor i Uppsala. Whiskyälskare, är egentligen bäst av alla i gocart (har bara haft otur, eller hur?) och syns årligen på Gorillafestivalen i Gävle"

"Råd kan du även få av föreningens egen dataman Kristian Stockmann"

"Rolf Storgård är kommunens dataman"

"[---] liv som bank- och dataman i många år med resor över hela världen!"

InläggPostat: ons 18 nov, 2009 21:33 

gubbi skrev:
Nåja... lite fler referenser går det allt att finna för att ringa in ordet. [[...]]

Då inväntar vi ordet *DATADAM i nästa saol då, i sann genuskorrekthetsanda.

InläggPostat: mån 10 sep, 2012 08:47 
Valberedningen

Jag hörde något om en femte tryckning av SAOL 13? Är det sant? Har det gjorts några ändringar? Nya ord och så? (Står inget på SAOL:s hemsida....)

InläggPostat: mån 10 sep, 2012 17:19 
Ordlistekommittén

Jag kan bekräfta att det kom en femte tryckning 2011, och den har inte med *DOSSERING som red utlovat. Den falskingen är redan borttagen i vår tävlingsordlista. Det finns ingen officiell difflista från red för den här tryckningen. Hm får nog köpa med mig den... /Greger

InläggPostat: tis 11 sep, 2012 08:04 
Ordlistekommittén

Jag har kollat igenom SAOL 13:5 ytligt och den enda skillnaden verkar vara att *DOSSERING har tagits bort. Alltså har man inte synkat den här tryckningen så att den helt överensstämmer med cd-versionen SAOL Plus 1.0.1 och SAOLs mobilapp. Nedanstående ord finns med i de digitala versionerna och är giltiga i tävlingsspel (eftersom de finns med i förbundets ändringslista) men de står inte som fetstilta ord i den femte tryckningen. Det är synd att de inte har lyckats få full överensstämmelse mellan pappers- och digital-SAOL, men redaktionens fokus är nog SAOL 14 numera. /Greger

ALPCLEMATIS
FÄDREN
GHETTOISERING
MORGONTIMMA
PLENO
SPONSORSAVTAL
SPONSORSFIRMA
SPONSORSFÖRETAG
SPONSORSPENGAR
VÅNNE

PS. Det saknas fler sammansättningar med SPONSORS- men de är för långa för att spela i Scrabble. DS.

InläggPostat: fre 14 sep, 2012 12:39 

Jag har från redaktionen fått information om att ändringarna i SAOL 13:5 är:

bordslöpare > bord(s)löpare

bordlöpare s. [Lägg till] se bord(s)löpare

dossering ... [stryk hela artikeln]

försmädelse [lägg till böjning: -n -r]

kosmos [böjningsangivelserna ändras till: s. oböjl.]

likstor s. > likstor adj.

oljeschejk s. > oljeschejk el. oljeshejk s.

tabula rasa: s. > s. oböjl.
Och lägg på slutet till: ett t.

tesla [stryk den bestämda formen, alltså -n]

2tröst: adj. > adj. oböjl.

6var: adj. > adj. oböjl.

InläggPostat: fre 14 sep, 2012 20:54 
Ordlistekommittén

Jag kan bekräfta de uppgifter som gubbi fått om ändringarna i 13:5!
gubbi skrev:
oljeschejk s. > oljeschejk el. oljeshejk s.
Hm, intressant! Red. har lagt till variantstavningen oljeshejk med fetstil (dock med lite mindre stil än OLJESCHEJK). Frågan är om red. tänkt uppdatera SAOL Plus och SAOL-appen så att oljeshejk ordet blir sökbart där? Jag skulle säga att enligt våra tävlingsregler så kan inte *OLJESHEJK vara godkänt i tävlingsspel, eftersom ordet inte finns i de digitala versionerna av SAOL. I så fall borde ändringslistan uppdateras tills vi får besked om att ordet kommer att läggas till digitalt. /Greger

PS. Några av ändringarna i 13:5 kan även påverka den böjningsordlista som använts i tävlingar. DS.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 633 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]