Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: fre 20 jul, 2018 10:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 633 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 13 dec, 2008 11:32 

Ett rykte?
Ännu obekräftat...?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 15 dec, 2008 20:52 
Ordlistekommittén

Får de med *NÄTTER, månntro?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 15 dec, 2008 21:33 

HO har ryktesvägen hört att *NEPOTISM är på väg tillbaka.

Hurra! Mycket mer lättrullat än SVÅGERPOLITIK!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 15 dec, 2008 21:48 
Ordlistekommittén

(HO = Herr Ordförande?) Ja, han antydde sådant på föregående sida. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 16 dec, 2008 17:20 
Ordlistekommittén

Det var jag som spred informationen, inte ryktet, till vår käre ordförande. Uppgifterna kommer direkt från SAOL-redaktionen. I nästa tryckning av SAOL 13 kommer alltså NEPOTISM tillbaka, plus några nya alternativstavningar av sammansatta ord. I sinom tid kommer vi att behöva revidera tävlingsordlistan, men det får vänta tills den nya SAOL13 dyker upp, vilket blir i vår nån gång. /Greger

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 17 dec, 2008 12:32 

Jag utgår från att NÄTTER kommer att inkluderas i den nya upplagan och hoppas jag får rätt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 17 dec, 2008 15:39 
Valberedningen

bloomsbury skrev:
Det var jag som spred informationen, inte ryktet, till vår käre ordförande.

Då får jag be om ursäkt för att jag spridit ett rykte om att du spridit ett rykte. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 18 dec, 2008 17:27 
Ordlistekommittén

Saol+ böjer substantivet SLARVER till slarvar i plural. Ska det vara så? Mitt öra viskar "slarvrar".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 18 dec, 2008 18:57 
Användarvisningsbild

*BITIG

Grr!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 18 dec, 2008 21:40 

ANDERStG skrev:
Saol+ böjer substantivet SLARVER till slarvar i plural. Ska det vara så? Mitt öra viskar "slarvrar".

SAOL i bokform och NEO håller med. Håller med SAOL+ alltså, inte dig. Visst är det vanligt att få med R-et i många böjningar på -ER, men här tycker man kanske att det blir för många R, och så tar man bort det. Och i äldre SAOL-upplagor, och även i SAOB, finns/fanns en kortare form av ordet: "en slarv", och då blir ju "slarvar" den naturliga böjningen. Den kan ha smittat av sig på den längre formen.

Substantiv på -ER är ju klassiskt svåra att pluralböja på svenska. Här ser man att det inte bara gäller de engelska lånorden som det ofta tjatas om (PARTNER, CONTAINER, TERRIER osv), utan även gamla hederliga äktsvenska slarvrar. Oj, förlåt, slarvar var det, ja.

Senast redigerad av S Diös fre 19 dec, 2008 12:16, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 19 dec, 2008 09:32 

Men i mitt igenvaxade språköra förefaller "slarv - slarvar" ha en helt annan betydelse än "slarver - slarvrar". Betyder inte "slarv" nåt som har blivit över, kvar, som t e x skalken på en brödlimpa?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 19 dec, 2008 12:15 

Kroknosa skrev:
Men i mitt igenvaxade språköra förefaller "slarv - slarvar" ha en helt annan betydelse än "slarver - slarvrar". Betyder inte "slarv" nåt som har blivit över, kvar, som t e x skalken på en brödlimpa?

Det kan det säkert göra, men det hittar jag inte i mina ordböcker. I SAOL 10 och 11 (äldre har jag inte) står det som synonym till "slarver". Betydelse ges inte, men man kan se hur det håller på att utrangeras. I SAOL 10 är orden likvärdiga, i SAOL 11 är "slarv" en sidoform och i SAOL 12 är det alltså helt borttaget.

I SAOB står "slarv" som sidoform till "slarver" i alla betydelser. Betydelserna som ges, inklusive de föråldrade, är i min förkortade sammanfattning:

* manlig person vars kläder hänger i slarvor
* manlig (någon gång även kvinnlig) person som slarvar
* man som pladdrar mycket eller slarvigt
* smeksamt tilltalsord till eller om liten pojke
* manlig individ över huvud taget; även med bibetydelsen "stackare"
* en i Skåne under 1800-talet dansad variant av polska.

Alla källor är överens om att pluralformen är "slarvar", även om man utgår från "slarver". "Slarvrar" finns alltså inte.

Men SAOB antyder, vilket är lite intressant, att formen "slarver" tycks ha uppstått vid sidan av ett ursprungligare "slarv" på samma sätt som "luver" till "luv" och "toker" till "tok".

Märk också att ordet "ett slarv, slarvet, på slarv" inte har mycket med den här diskussionen att göra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 19 dec, 2008 12:22 
Revisor

Lattjo om -er i slarver är ett sentida tillägg. Jag skulle spontant använda slarvrar, i analogi med spjuvrar och pojkvaskrar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 19 dec, 2008 12:33 

Hm, nu blev jag nyfiken. Ordet "luv/luver" är väl inte så aktuellt i språket (båda formerna försvann i senaste SAOL), men "tok/toker" har vi ju kvar. I både SAOL och NEO står "tok, även toker" och att det böjs "tokar". I så fall skulle det inte finnas något "tokrar" heller. Och det är nog OK för mig; jag tror aldrig att jag har hört eller tänkt den formen.

Men det intressanta är att jag inte kan hitta "toker" alls när jag söker i SAOB på nätet, eller ens den formen av "tok"! TOK står som kortspel, som växt, som adjektiv eller som neutralt substantiv: "toket, på tok, bort i tok". TOKER ger ingen träff alls. Men det måste vara fel på sökfunktionen, för de tre substantiven är numrerade 2, 3 och 4, och under 2 ("ett tok") står det att det är avlett av TOK nr 1. Som alltså måste vara "en tok", varunder även "toker" borde finnas. Jag hade velat kolla vad de säger om pluralformen där, men det kan jag alltså inte hitta på sökningen i dag. Det är tydligen det allra första ordet i det senaste tillägget till SAOB, om nu det kan spela in.

LUVER hänvisas f.ö. till LUV i SAOB, där det står att det böjs "luvar, någon gång luvrar". I mina äldre SAOL står bara "luvar", och NEO har inte med ordet.

Inläggsrubrik: Re: SAOL 13
InläggPostat: ons 15 apr, 2009 16:24 

Idag hittade jag en skillnad mellan bok och CD. Såg att någon rullat SKIPPER och jag skulle kolla vad det var för något. CD-SAOL kände inte till det ordet alls, men bok-SAOL, Frank och ordkollsprogrammet gör det.

InläggPostat: ons 15 apr, 2009 16:58 

SKIPPER finns med i min SAOL Plus iaf (skipper [skip´-] substantiv -n skipprar • lagkapten i t.ex. segling och curling)

InläggPostat: ons 15 apr, 2009 19:48 

Intressant. Tydligen finns det olika versioner då. Jag kollade på nätet, men hittade bara en lista med rättning av böjningsformer. Jag har åtminstone allra äldsta versionen av Saol Plus, för jag köpte den på Göteborgs bokmässa samma dag som den kom ut. Trist att den inte innehåller alla ord, för det är så gott som alltid i den jag kollar när jag vill veta om ett ord existerar eller inte.

InläggPostat: ons 15 apr, 2009 19:56 
Användarvisningsbild

SKIPPER står i min Saol Plus. "Version 1.0.0" har jag (klicka på Hjälp och Om för att se version)

InläggPostat: ons 15 apr, 2009 20:15 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Också min SAOL Plus har SKIPPER. Version 1.0.0.

*Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp!*

InläggPostat: ons 15 apr, 2009 21:03 

Glöm allt jag sade... Jag skulle kolla vilken version jag hade och det var ju också 1.0.0. Då såg jag att jag hade två saol öppna och av dem var den ena Saol12 som jag inte visste jag hade kvar på datorn. Igår öppnades saol i misstag av någon knapptryckning och tydligen var det det som hänt nu också plus att jag öppnat vanliga saol på riktigt. Jag var jättetrött efter jobbet och lade inte märke till att det ju såg helt fel ut. Sorry. :oops:

InläggPostat: tis 23 jun, 2009 09:24 
Tävlingskommittén

När jag sökte något i SAOL råkade blicken fastna på en sida. Där stod JOURNALISTKORT och jag undrar alldeles förskräckligt mycket vad det kan vara för något. Själv har jag varit yrkesverksam journalist i mer än 30 år och aldrig hört ordet. En googling ger inga relevanta träffar. Kan det vara presskort som avses? Någon i denna mångkunniga skara som vet?

InläggPostat: sön 05 jul, 2009 16:24 
Användarvisningsbild

jag funderar över ordet KATTMUSIK, det står ingen förklaring, googles få sökträffar gav inga svar och inte heller nationalencyklopedin visste vad denna genre (?) var för något.

någon som vet något?

InläggPostat: sön 05 jul, 2009 16:27 
Användarvisningsbild

är det förresten inte konstigt att det inte finns böjningar som toor och disträt?

InläggPostat: sön 05 jul, 2009 17:36 
Ordlistekommittén

Alexon skrev:
jag funderar över ordet KATTMUSIK, det står ingen förklaring, googles få sökträffar gav inga svar och inte heller nationalencyklopedin visste vad denna genre (?) var för något.
någon som vet något?
Enligt Svenska Akademiens ordbok på nätet betyder KATTMUSIK:
"oljud som mer l. mindre påminner om det som kattorna i sht under parningstiden åstadkomma; särsk. (i sht förr) om oljud (bestående av skrål o. tjut, viss­lingar, hamrande på metallbläck o. d.) utanför ngn misshaglig persons bostad;" Ordet har funnits i SAOL åtminstone sen sjätte upplagan från 1889. Ett annat ord för kattmusik är "charivari", en företeelse som är känd sen medeltiden. (Se inscannad Nordisk Familjebok hos Runebergprojektet.) /Greger

InläggPostat: tis 17 nov, 2009 23:31 

Ett ord som jag har funderat över är DATAMAN. Står i SAOL utan förklaring. Antar att det kanske betyder en man som är duktig på datorer (???), men det känns föråldrat i så fall. Finns inte mycket på svenska webbsidor. Någon som har hört/sett ordet användas?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 633 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]