Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: ons 22 aug, 2018 07:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tioårsjubileum!
InläggPostat: sön 26 aug, 2007 23:41 
Ordlistekommittén

Hej! Jag kom nu på att jag i en tidig tråd om SM skrev att förbundet fyller tio år i höst. Citat från 13 oktober i fjol:
Citera:
Jag kom häromdan på att Scrabbleförbundet borde fylla tio år snart. Och mycket riktigt inträffar detta hösten 2007 om mina uppgifter stämmer. Exakt när vi grundades vet jag inte, eftersom jag inte hittat min kopia av grundandeprotokollet (som ska finnas nånstans). Kopplingen till denna tråd är att det kanske vore lämpligt rent organisatoriskt att fira jubileet i samband med SM? Men diskussionen om firandet ska vi nog ta upp i en annan tråd så småningom. /Greger

Jag kan fortfarande inte hitta protokollet från grundandet. Lite oroväckande att ett så viktigt dokument saknas (om jag nu nånsin haft det, troligen var det en kopia) men det dyker nog upp. Dock har jag alldeles för mig att grundandemötet ägde rum under Vokalpokalen 1997, antingen lördagen den 18 oktober, eller söndagen den 19 oktober. Nån som minns bättre?

På nåt sätt borde vi väl uppmärksamma jubileet under SM? En gemensam festmiddag? Jubileumspriser? Tyck till...

Mvh Greger

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 aug, 2007 09:04 
Användarvisningsbild

Gemensam festmiddag låter som en utmärkt idé, tycker jag, med lite "jubileumsinslag".

- Jag skulle exempelvis på stående fot kunna utlova att Nässén & Diös (och ytterligare någon anfader/-moder?) kan kåsera lite runt 10 års scrabble.. ;)
- Jag har även haft lite kontakt tidigare med Lena (Flaxie) som är sugen att hitta på något i spexväg.
- Själv kanske jag också kan bidra med något litet. Om inte annat försöka samla in idéer och försöka hålla ihop det hela.

Kort sagt kan man nog sammanfatta hela SM-upplägget:- Spel enligt tidigare förslag (3, 7, 5 omg. fre-sö)
- Gemensam jubileumsbankett.
- Vi ser till att det finns någon lämplig scen samt nödvändig teknik för olika typer av framträdanden. (ljudanläggning, några mickar samt lite grundläggande ljus)
- Själva underhållningen bör nog (tror jag) vara av lite "lösryckt" karaktär för att det ska bli bra. Dvs. man ska inte behöva vara proffsentertainer för att bidra med något inslag (korta tal, anekdoter kan varvas med sånger och sketcher eller vad som helst egentligen.
- Roliga priser är ju alltid roligt så där kan det vara kul med påhittigheter.
- Statistiknördar finns det ju gott om. Såväl såna som jag som uppskattar men inte kan bidra med något själv - som snillen. Underlag för något kul?

Det jag funderar på, och som ju är en fråga för styrelsen, är om man skulle uppmuntra just till en jubileumsträff genom att subventionera kostnaden lite..?
Nu behöver det förvisso inte bli någon sannslöst dyr historia, folk är nog beredda att lägga nån liten slant extra men som gest vore det ju kanske snyggt..?
Detta måste förstås budgeteras först innan man kan säga något men tänkte bara lyfta tanken nu när jag ändå ventilerar hjärnan.. =)

Återkommer strax. Det börjar närma sig att komplettera med mer SM-detaljer också (och öppna för anmälningar).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 29 aug, 2007 13:14 
Användarvisningsbild

Citera:
Återkommer strax. Det börjar närma sig att komplettera med mer SM-detaljer också (och öppna för anmälningar).

när kan det tänkas bli?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 29 aug, 2007 14:09 
Användarvisningsbild

Ja, augusti är det sagt så vi får väl försöka hålla det.. :)
De detaljer som kan gå att få fram de närmaste dagarna lär dock fortfarande bli rätt preliminära.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 29 aug, 2007 15:55 

Jag har också väntat, augusti är snart slut så ser fram emot info :)

Du skriver att det fortfarande kommer vara mycket som är preliminärt. Gäller det tiderna? Jag hoppas det inte gör det, för det är bara två månader kvar nu och ju längre tid det går, desto dyrare blir biljetter och desto mindre blir utbudet. De som först behöver ta sig till stockholm för att sedan ta sig vidare kan inte heller vara säkra på att hinna ta sig ända hem på söndag. Allt sånt här börjar vara viktigt att få veta. Övrigt är det ju inte bråttom med, men just start- och sluttider.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 29 aug, 2007 19:25 
Användarvisningsbild

Nej, start och sluttid har ju varit bestämda sedan länge - just för att kunna planera resor och annat. Det är just allt däremellan som tar lite tid att spika.. :)

Om någon tycker det verkar märkligt att det inte går att spika alltihop på en gång så har h*n naturligtvis rätt. Det går utmärkt att bestämma allting jättelångt innan.
Däremot är det inte säkert att man får det bästa upplägget då.
En liten lägesrapport och trolig planering dock:

- Av allt att döma kommer spelplats bli Virginska Skolan. Vi hade några "finare" alternativ (en konferensanläggning, Conventum, eller Slottet) men faktum är att dessa alternativ skulle blivit mer opraktiska och (framför allt) mycket dyrare då vi förutom en hyfsad hyra (även om den är subventionerad) inte hade kunna fixa egen fika och beställa dit mat utifrån mm.
Vilka lokaler på virginska håller jag fortfarande på och kollar men det lutar åt två av restaurangerna (som ligger bredvid varandra) där vi även kan duka upp och arrangera en jubileumsfest på kvällen. Håller på och förhandla ner hyran (räknar med att det blir gratis) och fixa sponsorer till scenutrustning (ljud, ljus mm). Kanske även en del datorer och sånt som behövs.

Givetvis är det massor av detaljer runt festen som måste fixas men det behöver ju egentligen inte stå i informationen (nu) utan räcker om det kompletteras under resans gång.

Det är också en del funderingar runt upplägg med mat etc. (jag tycker det är en stor fördel och mycket trevligt att kunna erbjuda ett cateringalternativ för lunchen, kanske en trevlig buffé. Annars kan vi förboka på ett par av restaurangerna i närheten (ligger nån handfull inom 5 min.)

I stort är det dock inga större förändringar i grundplaneringen:

Fredag: 3 omgångar med start ca. 17.00
Lördag: 7 omgångar med start ca. 8.30
Söndag: 5 omgångar med start 9.30.
Slut ca. 17.00.

För den som redan bestämt sig för att komma är det alltså inga större konstigheter (tror jag). Planera in resan men ha lite is i magen vad gäller boendebokning är mitt tips.
Du kommer att upptäcka att årets SM blir rätt prisvärt men späckat med möjligheter. :)

Det som kommer hända i dagarna under turneringsinformationen är troligen bara en uppdatering av lokal (och vägbeskrivning), ett utskrivet spelschema, lite boendeinformation samt att den öppnar för anmälningar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 29 aug, 2007 19:36 

Stefanf skrev:
Nej, start och sluttid har ju varit bestämda sedan länge - just för att kunna planera resor och annat.

Aha, i turneringsinfon står "Turneringen startar fredag kväll (preliminärt ca. 17-tiden) och avslutas söndag kväll (preliminärt ca. 17-tiden)."
Men tydligen är det alltså fastslaget nu då? Vad bra!

Förstår att övrigt tar länge att fundera på, är så mycket planer och saker kring själva spelandet i år :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 29 aug, 2007 21:20 
Användarvisningsbild

Oj oj vad kul det här ska bli! :) När september är här tänkte jag påbörja mitt träningsprogram - listor&anagramträning. Jag hoppas och tror på stort deltagande både från när och fjärran och litar på att örebroarna kommer att göra detta till det hittills bästa SM:et i vår ärorika SM-historia! 8)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 29 aug, 2007 22:23 

Det tror jag också :)

Jag ska också börja plugga!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 29 aug, 2007 22:52 
Användarvisningsbild

Tänkte dra igång några SM-trådar strax och undrar hur ni gjorde ifjol för att få till ett eget SM-forum..? Gustaf?

Tror det går åt ett sånt iår också...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 30 aug, 2007 11:22 

Är det alltså spelstart 17? Eller är det då man senast ska vara på plats (vilken tid gäller annars?)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 30 aug, 2007 14:43 
Användarvisningsbild

Jag var rädd för att den frågan skulle komma.. :)
Har medvetet varit en smula svävande eftersom det finns två (minst) motstridiga intressen här;

1) Folk ska hinna resa och komma fram i tid.
2) Vi vill inte att det ska bli för sent - trots att vi ska hinna med 3 omgångar.

med tanke på att det är rätt mycket som måste göras när man registrerar och lottar ett 80-tal spelare (jo, jag räknar med att vi blir 80 pers.) så blir det lite bökigt att få ihop tidsplanen..

För nybörjare (spelare som inte spelat någon turnering och behöver en rejäl instruktion) tänkte jag faktiskt försöka föreslå/kräva en tidigare starttid och genomgång.
Exempelvis 16.30.

Vi får se hur god jorden är som detta faller i..

När allt kommer omkring inser jag dock att vi nog (ändå) bör betrakta 17.00 som en tid då folk absolut måste vara på plats - men inte som tid för spelstart. Då blir det svårt med reseplanering etc. (om man utgått ifrån det som står på turneringsinfo.).

Synpunkter? (tas emot tacksamt - gärna från er långväga resenärer)

Inläggsrubrik: HURRA!!!!!!!!!!
InläggPostat: tor 18 okt, 2007 23:28 
Ordlistekommittén

HURRA! HURRA! HURRA! HURRA! HURRA!
HURRA! HURRA! HURRA! HURRA! HURRA!

Eftersom det fortfarande inte är utrett vilken dag vi grundade Scrabbleförbundet så hurrar jag tiofalt för vårt fina förbund lite nära midnatt! Idag (eller imorgon) för 10 år sen satt vi i Malmö och höll förbundets första möte.

Nån som minns detaljer bättre än jag från denna viktiga händelse i spelhistorien?

Mvh Greger

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 18 okt, 2007 23:57 
Användarvisningsbild

Öh, öh, öh... ha den äran. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 19 okt, 2007 10:27 

Jag minns ingenting, men jag är säker på att jag var närvarande. :-)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 18 aug, 2008 18:02 

Jag var också med när Svenska Scrabbleförbundet grundades, och jag minns inte heller så mycket från det. Men jag minns att vi mindes det tidigare havererade projektet Svenska Flockförbundet och vågade inte hoppas för mycket på det här nya. :) Men jag fick i uppdrag att skapa den allra första styrelsen, vilket jag också gjorde.

Saknas det förövrigt gamla papper från Scrabbleförbundets tidiga historia? Jag har en hel del sånt, vilka riskerar att såsmåningom bli slängda. Finns det något arkiv som tar emot och arkiverar sånt?

Inläggsrubrik: arkiv
InläggPostat: mån 18 aug, 2008 19:57 
Sekreterare

Jag som arkivarie tycker att det låter som en bra idé att samla all er historik och organisation till föreningsarkiven i Stockholm. Som ni ser finns adresser nedan till denna organisation som vill bevara även scrabbleälskares drömmar och historia.
PS: Alla ni som har kvar material, släng det inte!!!
Postadress:
Föreningsarkiven i Stockholms län
c/o Stockholms stadsarkiv
Box 22063
104 22 STOCKHOLM

Besöksadress (öppet 9-13):
Kungsklippan 6, Stockholm
Tel: 08-508 283 42
Fax: 08-508 283 01
info@foreningsarkiven.a.se
:wink: :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 18 aug, 2008 20:50 
Ordlistekommittén

Bra uppmaning!

Vi inom Scrabbleförbundet har nog ingen klar medvetenhet om arkiveringens stora betydelse för föreningsminnet. Jag har länge tänkt föreslå till styrelsen att vi borde fastställa arkiveringsprinciper och utse en arkiveringsansvarig. Jag var med från början och har sparat nästan alla utskick, eftersom jag som släktforskare bara slänger papper med stor vånda. Tyvärr är nog handlingsoriginalen i förbundet utspridda på olika personer (inklusive mig). Kanske kan jag ta på mig arkiveringsansvaret, men jag har lite mycket annat att ansvara för också i den här och min andra förening NAFS(k)...

Föreningsarkivet vill väl inte ha helt aktuella handlingar, utan någorlunda sorterade äldre handlingar i arkivkartonger med volymförteckning?

Mvh Greger Nässén

Inläggsrubrik: arkivering
InläggPostat: tis 19 aug, 2008 08:33 
Sekreterare

Ja, det är troligt att de vill ha det i en viss form av ordning eftersom det endast är Scrabbleförbundets medlemmar som vet vilket material som är viktigt och vilket som är helt ointressant för bedrivandet av förbundets verksamhet. Mitt råd är att kontakta dem och se vad de har att erbjuda er.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]