Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tis 23 okt, 2018 18:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 06 okt, 2008 22:51 
Användarvisningsbild

Beställning och betalning till Tilefish för 100 nya uppsättningar släta brickor är klara. Tilefish har lovat oss att leveransen kommer i god tid till SM. Vi har därför målsättningen att dela ut beställda brickor där till alla som beställt och är på plats där. För övriga kan överlämning ske vid lämpligt tillfälle i Stockholm eller ombesörjas via posten. I det senare fallet får ni betala för frakten själva.

För att få en så enkel administration av det här som möjligt så har vi bestämt att alla betalningar på 120 kronor per uppsättning brickor skall göras direkt till förbundets bankgiro 5107-4433. Ange Sv Scrabbleförbundet som betalningsmottagare, att det gäller Tilefish-brickor och - viktigt!!! - ditt för- och efternamn. Om du betalar för mer än en uppsättning så ange också för tydlighets skull antal.

OBS! Detta är en regel utan undantag. Johan och jag kommer INTE att ta emot några kontanter vid SM från eventuella slarvpellar och dito major. Inga brickor kommer heller att lämnas ut till spelare som inte har en noterad inbetalning på vårt konto. Så betala i god tid! Tänk också på att förbundet för närvarande ligger ute med pengar för er räkning och att den ekonomiska kalkylen bygger på att alla verkligen fullföljer sina beställningar.

Vid eventuella frågor: Kontakta mig!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 06 okt, 2008 23:50 

Vi har massor av brickpåsar beställda till Finland, (åtminstone i förhållande till antalet spelare) och eftersom bankerna tar en saftig expeditionsavgift för utlandsbetalningar, så föreslår jag att en person (t.ex. undertecknad) betalar hela klabbet, och så reder vi upp senare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07 okt, 2008 09:02 
Ordlistekommittén

Det har väl blivit avgiftsfritt eller åtminstone väldigt billigt nu om man har IBAN- och SWIFT-koderna. Åtminstone betalade jag till Tyskland i våras utan någon större avgift. Så, IBAN- och SWIFT-, tack.

Likväl kunde vi bunta ihop några pengatransaktioner.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07 okt, 2008 10:17 
Användarvisningsbild

Ajdå! Förlåt kära finländare att jag inte tänkte på er situation. Kanske kan vi fixa något billigare alternativ. Förutom de som Anders nämner så kanske PayPal kunde vara något? Nu har jag visserligen svurit ve och förbannelse i kubik över detta företag när jag ägnade närmare en vecka åt att försöka få igenom en betalning till Tilefish. Men efter alla om och men så har jag ändå ett konto där och det borde kunna funka att betala in pengar dit, varefter jag kan föra över dem till förbundskontot. Försök att samordna er och utreda hur ni vill göra så kan vi höras här eller via PM igen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07 okt, 2008 15:55 

Senast jag betalade en svensk räkning, vill jag minnas att det kostade 6 €. Om jag räknat rätt så har vi totalt beställt åtta eller nio påsar, så merkostnaden skulle bli ca. 70 cent per påse. (IBAN- och SWIFT-kod måste jag alltid uppge, kanske det är olika system på olika banker.)

Men, jag har ett paypal-konto också, det blir väl det billigaste alternativet. Betalningen går via mitt Visa-kort, så räkningen kommer först sista november. Meddela gärna här vilka som har bestöllt hur många påsar, så fixar jag det!

Henrik, meddela mig ditt paypal kontonummer!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07 okt, 2008 16:28 

Jag antar att avgifterna varierar mellan olika banker, men jag kollade att jag som Nordea-kund betalar bara 0,60 euro för en betalning inom EU om det är okej att den åker iväg inom tre dagar. Vill jag den ska åka genast kostar det 4 euro. Skönt det sänkts så där, för ett par år sedan var det ännu 7 euro.

IBAN och SWIFT är inte sätt att betala på, utan koder man behöver för att kunna genomföra en vanlig utlandsbetalning åtminstone behändigt och till det där facila priset. IBAN är kontonumret i viss internationell form och SWIFT, som är samma sak som BIC, är en kod som varje bankkontor har och som ska uppges som adress för betalningen.

IBAN och SWIFT-koderna får man genom att kontakta banken, alltså mottagaren ska kontakta sin bank. Det vore bra om du kunde göra det Henrik, oberoende av hur ni löser betalningen av brickor. Det ska ju alltid då och då överföras medlemsavgifter efter turneringar och hittills har jag skött det så att jag gett pengarna åt någon svensk som sedan betalat från sitt konto (undrar hur jag gjorde i Sommarviken 2007 som hade bara finländska deltagare?) och det är ju onödigt krångligt nu när avgiften inte avskräcker.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07 okt, 2008 16:44 

Vid närmare titt ser jag att det inte kostar något alls om jag betalar via nätbanken, men samtidigt ser det ut att vara en rejäl djungel. Jag misstänker att om man anger summan i utländsk valuta kostar det fortfarande mycket, men om man anger den i euro och alltså inte betalar riktigt exakt summa utan uppskattad så är det gratis. Men ingenstans kan jag läsa det så jag förstår och oklart när man försöker betala. Det var kanske inte så lätt ändå :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07 okt, 2008 16:57 
Användarvisningsbild

Jag har redan via mail lovat Anders att forska rätt på koderna för IBAN/SWIFT för förbundskontot.

Dessvärre måste jag nog be om betalning i svenska kronor. Helt enkelt för att det bokföringsmässigt garanterat blir en massa krångel och extra arbete om inte summorna som kommer in stämmer. Ett alternativ kunde iofs vara att vi bestämmer oss för en summa i euro som finländare ska betala och sen inte bryr oss om ifall det hela räknas om till 117,50 eller 123 svenska kronor.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07 okt, 2008 18:05 
Ordlistekommittén

Om vi gör det via banken så bör det vara ett eurobelopp. Hela sanningen är denna:

Citera:
The EU/EEA directive 2560/2001 on cross border transfers in Euro states: banks in the EU/EEA (even if not in the € zone) may not charge more to send or receive a transfer in Euro within the EU/EEA than they do for a domestic transfers (which are free in many countries). To benefit from EU regulation 2560/2001, the ordering customer must send the payment in Euros: EUR, select Shared charges, and the correct IBAN and BIC details of beneficiary/recipient must be used. Shared charges simply means the sender and beneficiary/recipient each pay their own bank fees (if any).

(BIC är samma som SWIFT.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07 okt, 2008 18:28 
Ordlistekommittén

Instruktion för att räkna ut IBAN-numret finns här.

Swedbank har BIC-namn SWEDSESS

Mer info om hur Swedbank gör med EU-betalningar finns här. Där framgår att man kan skicka EU-betalningar från Swedbank med alla EU-valutor plus schweizerfranc. Dock finns det andra banker i Sverige som strikt kräver betalning i EUR. Det kanske finns banker i Finland som omvänt godkänner betalning i SEK, men det kanske är mindre troligt.

För EU-betalning gäller att sändare och mottagare betalar sin respektive banks kostnad.

För att förenkla för finländarnas betalning för SM, skulle de inte kunna få EU-betala i EUR men med tillräcklig marginal så att det räcker till? Resten kan väl bokföras som en frivillig donation?

Mvh Greger

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07 okt, 2008 19:54 

För min del låter Gregers förslag alldeles utmärkt!

Enligt dagens tidning är SEK-kursen ca. 9.7, vilket betyder att 120 SEK är ca. 12,50 €. Jag donerar hellre någon slant till förbundet än till min bank, och om det skulle vara för lite, så kan vi väl kanske få ge mellanskillnaden cash åt Herr Kassör.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08 okt, 2008 14:15 

Jag tycker det vore enklast om vi finska påsbeställare gör en gemensam transaktion via Anita, som anmält sig som frivillig att sköta den biten. Då behöver man på förhand veta hur mkt till det blir i kostnader för bankens del, lägger på ett välgörenhetsbidrag till förbundet och sen adderar man beloppen till den totala summan av beställda påsar, gör betalningen; dividerar slutsumman i euro med antalet beställda påsar (= nio stycken) och den enskilde beställaren (totalt fem stycken) betalar åt Anita summan som motsvarar antalet påsar denne har beställt.

Visst är det enkelt och klart som korvspad??! 8)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08 okt, 2008 16:51 
Användarvisningsbild

Vi kör på betalning i euro - det låter enklast och bäst ur alla aspekter! Välj ett belopp som kommer så nära 120 kronor som möjligt per brickuppsättning efter avdrag för ev. administrativa avgifter, men helst inte under. Brickpriset är hursomhelst inte nån exakt vetenskap, eftersom förbundet själva behåller och betalar för en stor del av de uppsättningar vi har köpt. Totalbeloppet till Tilefish landade på ca 12500, vilket utslaget på 100 uppsättningar gör 125 styck. Men vi hade tidigare utlovat 120 kr och det står vi naturligtvis fast vid. Ni behöver hur som helst inte känna att ni behöver göra nån "extra donation".

Sammanslagen inbetalning låter utmärkt, det blir mindre bokföringsjobb för herr kassören det! :-)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 16 okt, 2008 16:58 

Jag har försökt räkna ut IBAN-numret via omräknaren som Greger länkade till, men när jag slår in det ovannämnda kontonumret, så meddelas att kontonumret är felaktigt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 16 okt, 2008 21:19 

Finns det inte uppgifter om SWIFT- och IBAN/BIC-koderna på kontoutdraget? Det finns det iaf på mitt. Kanske herr Kassören kan ta och kasta ett öga på förbundets?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 16 okt, 2008 23:22 
Ordlistekommittén

Sorry, jag trodde vi hade all information i tråden... Möjligen förekommer jag som revisor vår ärade kassör but here goes!

Jag tänkte nog i mitt inlägg att det på SM-sajten står ett kontonummer, men det gäller ju för SM-betalningarna (till Rolands eget konto). Scrabbleförbundet har ett bankgiro 5107-4433 som fungerar bara inom Sverige. Det bankgirokontot är kopplat till Swedbanks konto med nummer 848069747909878. För EU-betalning till förbundet ska man då ange följande:

IBO (land): SE
BIC/SWIFT (bank): SWEDSESS
IBAN (konto): SE96 8000 0848 0697 4790 9878

Hoppas detta funkar!

(Jag har lagt in uppgifterna på förbundswebben också.)

/Greger

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 17 okt, 2008 01:13 

Nu har jag skickat 112,50 € till förbundets konto (hoppas pengarna inte försvinner i cyberspace). Förhoppningsvis kommer minst 1.080 SEK i på förbundets konto inom en snar framtid. Om summan är mindre, så hör av er, gör en extra betalning i så fall.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 okt, 2008 14:50 
Användarvisningsbild

Till dags dato har det influtit betalningar för totalt 32 påsar på förbundets konto (däribland 9 för finländsk räkning Anita!). Bra, men fortfarande saknas stålars från ett tiotal beställare.

Jag gör en sista kontroll/avstämning mot förbundskontot på torsdag kväll. Är inte din betalning noterad där då så blir det inga brickor på SM om du inte kan styrka på annat sätt att betalning skett. Tufft men sant.

Inläggsrubrik: brickor
InläggPostat: mån 27 okt, 2008 14:52 
Sekreterare

erkänner mig skyldig

Ska se till att ha betalt ikväll

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 okt, 2008 15:04 
Valberedningen

Betalningen för mina påsar är på väg.

100 uppsättningar Scrabblebrickor är rätt tungt, för övrigt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 okt, 2008 15:47 
Användarvisningsbild

Kan jag tänka mig. Vi får höras angående hur många som behöver medtagas till Gbg.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 okt, 2008 18:46 

jag tar gärna min på soft jag då jag inte kommer till GBG... då blir det i allafall en brickpåse mindre tungt... finns ju en hel del som köpt från sthlm kanske bättre att ha softutlämning till alla stockholmare?
betalningen är gjord btw :lol: /matilda o allt vad jag heter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 okt, 2008 18:56 
Användarvisningsbild

Det fixar vi så klart!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]