Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: mån 19 feb, 2018 03:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Demokrati
InläggPostat: tis 17 mar, 2009 21:40 
Användarvisningsbild

Hej, jag har lite undringar om årsmötet och lite idéer och funderingar om förbundets demokratiska processer, jag vill inte på något sätt kritisera sättet som förbundet styr eller förminska det ideella arbetet som de aktiva utför. Jag har förstått att årsmötet varenda år sedan starten varit placerat i vår huvudstad (rätta mig gärna om jag har fel), och att det av bekvämlighetskäl kanske är lättast att det är i Stockholm årsmötet är och ingen annanstans, även om jag hellre sett att det alternerats mellan olika städer år för år precis som SM. Mitt förslag är att istället för att som tidigare endast de som kunnat närvara vid årsmötet fått rösta om frågor gällande förbundet eller om man skickat med fullmakter till någon som skulle närvara (visst det är inom ramen för vad jag anser vara demokratiskt även om alla inte har möjligheten av ekonomiska skäl att få sin åsikt hörd). Men jag skulle hellre se ett system där den medlemmarna delas upp i distrikt där det finns minst fem förbundsmedlemmar, till exempel Norrland, Göteborg, Finland, Uppsala, Örebro, Stockholm, Södertälje (är det mindre än fem medlemmar i ditt område får man ansluta sig till det närmaste eller bilda en ny fraktion) kan ha ett möte där först ditt områdes behov och stödet från förbundet diskuteras och där ditt lokala förbunds utveckling diskuteras, samt att man senare röstar i det till förbunden inlämnade motionerna. Sedan är det också mitt förslag att någon röstas fram bland de närvarande på ditt distriktssmöte som ska överlämna rösterna (förseglade självklart) samt närvara på årsmötet (en resa som förbundet bör finansiera). Eller att man via internet på något sätt kan vara med i diskussionerna och rösta via något av programmen skype, googletalk, msn eller via den gamla hederliga telefonen (eller motsvarande). Det måste väl ligga i förbundets och demokratins intresse att så många som möjligt kan deltaga i de demokratiska processerna, bidra gärna med feedback på mina tankar eller skriv att jag är en idiot, du bestämmer.

Inläggsrubrik: Re: Demokrati
InläggPostat: tis 17 mar, 2009 21:55 
Användarvisningsbild

Jag tycker du brukar vara en idiot - men det här var ett riktigt bra och genomtänkt inlägg med flera intressanta och kloka idéer. Är själv bara inne här sporadiskt och av nyfikenhetsskäl snarare än något direkt engagemang men skulle lätt nappa på någon form av representantskaps-/distriktsdemokrati och försöka bidra med vettiga utvecklingar av idén, om det fortfarande hade känts viktigt för mig.

Go for it! :)

InläggPostat: tis 17 mar, 2009 22:29 
Användarvisningsbild

Under några år har årsmötet hållits i samband med SM, för att få fler att delta. Det hände i alla fall i Malmö 2000 och i Uppsala 2004. Det kan ju vara praktiskt, å andra sidan finns det väl minimalt med tid till att genomföra ett ordentligt årsmöte under den redan pressade SM-helgen.

InläggPostat: ons 18 mar, 2009 02:06 

Mikael är absolut ingen idiot (stundom något hetsig och stor i truten, men sådant hör ungdomen till); hans inlägg tål verkligen att tänkas på.

Distriktsindelningar är ju för all del demokratiskt. men medför en hel del byråkrati. Årsmöte i Umeå eller Åbo vore ju för all del kul, men det innebär en hel del resekostnader för deltagarna,

Nej, jag är inne på Gustafs linje; arrangera årsmötet i samband med SM! Då har vi maximalt antal deltagare, har vi tid med bankett, så hinner vi nog med en halv timmes förhandlingar också.

Om detta icke låter sig göras, så är fjärrkommunikation något som borde övervägas.

InläggPostat: ons 18 mar, 2009 02:39 
Användarvisningsbild

Ja i samband med SM är ju utmärkt, och jag föreslår inte mer byråkrati Anita, distriktsindelningen var bara ett förslag på lösning av att alla medlemmar skulle kunna mötas inför ett årsmöte i sitt närområde, och inte en indelning som skulle ha någon annan funktion än deltaga i de demokratiska processerna eller för att främja spelandet på andra orter än de som redan är aktiva. Även om avstånden i Norrland och Finland kan vara ganska stora är de betydligt mindre än Umeå-Stockholm eller Åbo-Stockholm, de aktiva städerna där majoriteten av scrabblespelandet pågår skulle med lätthet kunna mötas, lite svårare är det med medlemmar från mindre orter men där kanske man kan komma på en smartare lösning än den jag föreslagit. Detta är ingen motion utan bara en tanke, speciellt då jag förespråkar ökad demokrati i samhället så vill jag vara delaktig till att försöka förbättra det jag kan förbättra, och jag är av övertygelsen att ett annat upplägg än det som förnärvarande används kan vara bra för känslan av gemenskap i förbundet, ett ökat utbyte av idéer och förstås mer demokratiskt.

InläggPostat: ons 18 mar, 2009 04:38 
Ordlistekommittén

Tänk på att vi enligt stadgarna måste hålla årsmöte senast sista juni. Vi har kalenderår som verksamhetsår så det vore rätt konstigt - plus ett stadgebrott - att ha årsmötet så sent på hösten. Det går förstås att ändra när verksamhetsåret börjar om vi vill hålla årsmötet i samband med SM. Det gjorde vi till och med 2006, men sen flyttades SM till hösten efter en medlemsomröstning med klar majoritet.

Ska vi ändra stadgarna på en eller flera punkter måste det ske med två medlemsmöten med minst 60 dagars mellanrum. Dock behöver inget av de mötena vara årsmöte (vilket brukar vara en standard annars) bara styrelsen har kallat till dem på stadgeenlig väg, vilket är minst två veckor i förväg. Att hinna göra en så stor omställning av förbundets verksamhet redan i år blir nog lite väl tajt.

Mvh Greger (revisor)

PS. Har vi nåt preliminärt årsmötesdatum? DS.

InläggPostat: ons 18 mar, 2009 10:45 
Användarvisningsbild

Bra tankar överlag.

Vi har inte några begränsningar vad gäller fullmaktsröstning. Såvitt jag kan bedöma finns det därför inget hinder mot att redan nu försöka arbeta lokalt enligt Mickes förslag. Den lokalklubbsansvarige skulle då kalla till ett möte strax innan årsmötet (styrelsen får då ha en arbetsprocess där vi ser till att motioner har hunnit behandlas och beredas innan) där man kan diskutera motionerna och övriga frågor och sen lämna fullmakter till någon som kommer att delta vid årsmötet. Vår ekonomi är begränsad men inte dålig, så visst skulle man kunna diskutera vissa resebidrag i föreningsdemokratins och därmed förbundets intressen. Så länge vi får årliga bidrag från Sverok verkar det vad mig anbelangar högst rimligt att avsätta en del av de pengarna till ett sånt ändamål.

Personligen är jag dock kanske mer inne på att lägga krut på teknikspåret. Det finns menar jag en del problem kring omfattande fullmaktsröstning där frågor i praktiken kan vara avgjorda i andra forum innan de kommer upp på medlemsmöte. En lösning där vi skulle kunna köra flerpartskonferens med både ljud och bild skulle tilltala mig mer. Det blir naturligtvis inte riktigt samma sak som när alla är närvarande i samma rum. Men det funkar, jag har så pass mycket erfarenhet från jobbet att jag säger det utan tvekan.

InläggPostat: ons 18 mar, 2009 10:48 

Till förra årsmötet filade vi på några stadgeändringar för att möjliggöra fjärrdeltagande och samtidigt skärpa reglerna för ombudsröstning. Jag vet inte om frågan behandlades på årsmötet dock, i så fall är det väl hög tid att ta upp den i år istället? Personligen tror jag att det ska vara enkelt att utöva demokrati i en förening som vår. Distrikt med egen demokrati och ombud kräver ännu en nivå av årsmöten och administration, vilket riskerar att haverera eller kväva glada scrabblespelare med föreningsplikter. De här två nya stadgepunkterna funderade vi över förra året i alla fall:

NY PARAGRAF:
Varje medlem har rösträtt med en röst vid förbundets möten. Medlem får utöva sin röstratt genom ombud som skall vara medlem i förbundet. Ombud skall förete skriftlig och dagtecknad fullmakt. Ingen får på grund av fullmakt rösta för mer än en annan röstberättigad.

NY PARAGRAF:
Medlemmar har rätt att delta och rösta på distans vid förbundets möten. Om en lokalförening ansöker om att arrangera distansdeltagande minst två veckor före mötet, åligger det styrelsen att lösa det så att mötet kan följas via antingen telefon eller dator. Det åligger lokalföreningen att samla sina medlemmar på ett ställe där kommunikationen kan ordnas, samt att till förbundet skicka in en förteckning över deltagarna senast en vecka efter mötet. Förteckningen ska innehålla namn, personnummer, telefonnummer samt underskrift av samtliga röstberättigade deltagare. Styrelsen kan även godkänna att enskilda medlemmar utan lokalförening deltar på distans, om särskilda skäl finns och detta är tekniskt och praktiskt genomförbart.

InläggPostat: ons 18 mar, 2009 22:02 
Användarvisningsbild

Den föreslagna paragrafen om distansdeltagande tycker jag känns som att krångla till saker onödigt mycket, även om jag kan förstå tanken med den.

Jag är väldigt glad över hur bra e-demokratin har fungerat vid senaste två årsmötena, med rejäla diskussioner om varje motion i forumet, och sedan röstning där alla har fått delta, utan andra krav än att man är medlem.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]