Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: mån 20 aug, 2018 09:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Plusgiro?
InläggPostat: mån 12 dec, 2011 22:44 

Innehar vårt ädla förbund något plusgirokonto? Jag har inte kunna tävla i år (2011) och har väl därmed inte betalat någon medlemsavgift. Men självklart vill jag alltid stå registrerad som medlem och inte minst stödja förbundet med mitt enkla bidrag.

Skulle kunna tänka mig att betala för 2012 samtidigt för säkerhets skull!

Inläggsrubrik: Re: Plusgiro?
InläggPostat: mån 12 dec, 2011 23:19 
Ordlistekommittén

Jag citerar från en annan sida på sajten:
Citera:
Medlemskap i Scrabbleförbundet kostar 60 kronor per kalenderår. (...) Bankgironumret är 5107-4433 och betalningsmottagare är Sv Scrabbleförbundet. Både nya och tidigare medlemmar ska på inbetalningen ange: Namn Personnummer (nya bidragsregler för i år) Adress Telefonnummer (gärna även mobilnummer)
Vad jag vet har vi inget plusgirokonto.

InläggPostat: tis 13 dec, 2011 02:28 
Regelkommittén

Och bankgirokontot är det ingen som kommer åt. Fast förr eller senare gör vi väl det, så det ska väl inte vara något hinder.

InläggPostat: tis 13 dec, 2011 08:03 
Ordlistekommittén

När kommer det här ekonomiska strulet vara fixat? Som ex-revisor blir man beklämd att ni inte har fixat tillgång till medlemmarnas pengar än. Jag satte in pengar på det där kontot nyligen för en medlem. Och ansök om ett organisationsnummer också, om ni inte har gjort det redan. Det är ingen raketforskning. Jag kan hjälpa till att göra det och gräva fram de gamla protokoll som behövs. /Mvh Greger

InläggPostat: tis 13 dec, 2011 10:14 
Användarvisningsbild

Vi har inget plusgirokonto. Läget med kontot är att det nu varit spärrat i ca 6 veckor för "obehörig användning" enligt Sparbanken. Detta meddelades i ett brev hem till mig, samtidigt som banken påstår att varken jag eller någon annan i förbundet är behörig att använda kontot (om jag förstått saken rätt, de har i skriftlig konversation och på telefon uttryckt sig minst sagt luddigt och motsägelsefullt. Nu har jag i förra veckan skrivit ett ganska långt brev till banken som vi ännu inte fått något svar på (Jo, efter 3 dagar svarade nån att de inte kunde läsa det, för att det bifogats som en bilaga och bilagor kom inte med i deras mail. Nä jag skojar inte, så här är det hela tiden). I brevet har jag redogjort för situationen, allt som hänt kring kontot och bett dem att återaktivera dosan och skicka kontoutdrag så att bokslut kan göras. Eller i annat fall upplysa oss exakt om vad vi gjort för fel och hur felet ska rättas till.

När detta är ordnat tycker jag precis som Greger att förbundet bör skaffa org.nr och därefter avsluta sina affärer med Swedbank som agerat på ett så skrämmande nonchalant och oprofessionellt vis genom hela den här härvan att man blir mörkrädd. Sen har förvisso saker dragit ut en del på tiden också för att jag periodvis inte orkat ta i det. En kombination av mycket annat att göra och att jag får lust att spy varje gång jag hör eller ens tänker ordet "Swedbank"

InläggPostat: tis 13 dec, 2011 14:04 

Jaha, men vem vill ha min medlemsavgift då?

InläggPostat: tis 13 dec, 2011 15:54 
Revisor

Det låter klokt att lämna Swedbank (har du också blivit svedd av din bank, som Ikanobanken skrev häromåret). Själv har jag som kassör i andra föreningar inte haft något trassel med postgiro/plusgiro, däremot litet med en annan bank så jag skulle förorda plusgiro .

InläggPostat: tis 13 dec, 2011 16:17 
Användarvisningsbild

S Diös skrev:
Jaha, men vem vill ha min medlemsavgift då?

Stefan: Kontot är inte spärrat för transaktioner, så det går alldeles utmärkt att använda det bankgironummer som Greger redovisade i inlägg ovan.

InläggPostat: tis 13 dec, 2011 16:23 
Användarvisningsbild

HPIK skrev:
Det låter klokt att lämna Swedbank (har du också blivit svedd av din bank, som Ikanobanken skrev häromåret). Själv har jag som kassör i andra föreningar inte haft något trassel med postgiro/plusgiro, däremot litet med en annan bank så jag skulle förorda plusgiro .

Banken har nu svarat och jag har hunnit med ytterligare ett par varv med dem och samtidigt konfererat med delar av styrelsen och Stefan Furth som är den person som står på kontot. Tyvärr kommer vi knappast att hinna lösa allt före årsskiftet, vilket innebär att banken kommer att hinna dra årsavgifter för kontot och bankgirot. Nya styrelsen kan naturligtvis byta bank ändå, men det gör det ju lite mindre attraktivt.

När jag skriver svarat så är det inte riktigt med sanningen överensstämmande. "Svarat" är ett bättre ord. Vid varje kontakt vi haft under resans gång så har man fått vara glad om man får svar på 35% av det man frågat om. Har man ännu mer tur stämmer så mycket som hälften av det man får svar på. Jag skojar inte.

InläggPostat: tis 13 dec, 2011 22:02 

OK, då ska jag försöka reda ut hur man bär sig åt och skicka pengar dit vid tillfälle. Tack!

Hoppas det löser sig med det där strulet. Verkar bökigt.

InläggPostat: ons 14 dec, 2011 01:32 
Regelkommittén

Jag tycker att det enklaste och mest praktiska sättet att lösa detta verkar vara:
1. Registrera organisationsnummer genast.
2. Skaffa ett plusgirokonto snarast möjligt.
3. Flytta alla pengarna - om vi nu får be Stefan F att göra det eller hur det nu kan bli.

Den här märkliga situationen att föreningen försöker administrera ett konto som inte tillhör föreningen är ju ganska uppenbart skälet till allt krångel. Det borde inte gå i teorin så det är ju inte så konstigt om det inte heller går i praktiken.

InläggPostat: ons 14 dec, 2011 08:35 
Ordlistekommittén

Merko skrev:
Jag tycker att det enklaste och mest praktiska sättet att lösa detta verkar vara:
3. Flytta alla pengarna - om vi nu får be Stefan F att göra det eller hur det nu kan bli.
Håller helt med Merko. Förbundet och styrelsen måste fixa 1 först, för att kunna göra 2 och sedan 3. När det gäller bankstrulet lät jag lite mer irriterad i mitt förra inlägg än jag borde ha gjort, för jag trodde det hade varat mycket längre än 6 veckor. Men läget är inte bra hur som helst.

För att fixa 1 behövs stadgar, protokoll från grundandet samt antagandet av stadgarna. Protokollen kan jag fixa kopior på. Dessutom behövs senaste årsmötesprotokollet - undertecknat och justerat! - där det framgår vilka som ingår i styrelsen och är firmatecknare. Tyvärr är vårt förbund ganska dåligt på att arkivera originalhandlingar, men jag hoppas att det senaste årsmötesprotokollet finns som justerat pappersoriginal i alla fall, annars är det hög tid att fixa det.

När det gäller 2 har Nordea kontotypen Plusgirokonto för föreningar. Det kostar 450 kr/år. Plusgirot går också att koppla till Affärspaket Bas, då kostar det istället 600 kr/år. I paketet ingår förutom plusgiro även bankgiro (som vi borde kunna flytta till plusgirot - om det är så att Scrabbleförbundet äger bankgironumret), internetbank, personlig service och företagskort MasterCard. Kontoutdrag kan man skriva ut och läsa kostnadsfritt via webbtjänsten eRedovisning. Det går också att låsa vissa pengar på kontot för 3 månader och längre och få ränta på den delen av beloppet. Jag använder Nordea för detta som kassör åt NAFS(k) och det funkar utmärkt. /Mvh Greger

InläggPostat: ons 14 dec, 2011 09:59 
Valberedningen

Jag ska ha senaste årsmötesprotokoll någonstans, justerat och fint. Jag hade ju med det till Swedbank den där tokvarma dagen i augusti.

InläggPostat: ons 14 dec, 2011 10:01 
Användarvisningsbild

Merko skrev:

Den här märkliga situationen att föreningen försöker administrera ett konto som inte tillhör föreningen är ju ganska uppenbart skälet till allt krångel. Det borde inte gå i teorin så det är ju inte så konstigt om det inte heller går i praktiken.

Vem kontot egentligen "tillhör" är nog inte så glasklart. När man loggar in står det nämligen Svenska Scrabbleförbundet som kontohavare och man använder en s.k. företagskopplad dosa. Bankgirot står också i förbundets namn. Men dosan och kontot är ändå på något vis registrerade direkt på Stefan. Hur det egentligen ligger till verkar ju inte ens banken veta. Jag har kommunicerat med dem ett flertal gånger tidigare via kontots meddelandefunktion och aldrig gjort någon hemlighet vem jag var. Det har gått bra; De har t.o.m. skickat kontoutdrag hem till mig och aldrig någonsin frågat var Stefan Furth tagit vägen. I somras sa de också på telefon när gamla dosan var trasig att två ledamöter ur styrelsen kunde få ut en ny dosa om de besökte ett kontor, legitimerade sig och hade med typ årsmötesprotokoll. Men när Johan och Zak följde dessa instruktioner och gick in på ett kontor här i Stockholm, så vägrade den tjänstemannen göra någonting, med hänvisning till att kontot stod på Stefan. Ändå kommunicerade banken efter att vi fått ut den nya dosan till en början med mig igen och har t.o.m. skickat brev till mig som nån slags inofficiell representant för förbundet. Och nu vägrar de att svara på frågor via mail och hänvisar bara till att vi ska besöka ett kontor. Men de kan inte ens garantera att kontoret i Örebro är "rätt", vilka handlingar vi borde ha med oss eller om det räcker att Stefan går dit själv igen (en del som skrevs i mailet kan tolkas som att styrelseledamöter måste närvara personligen)

InläggPostat: ons 14 dec, 2011 22:48 
Regelkommittén

En i mina ögon mycket rimlig förklaring till skiftande besked osv är just att detta är ett mycket konstigt fall. Att kontot har ett namn annat än Stefans är inget märkligt, plusgirots konton är ju exempelvis namngivna eftersom samma organisation ofta har flera konton. Vissa tjänstemän kanske tolkar kontonamnet som att det är uppenbart att det använts som ett föreningskonto och att de därför vill hjälpa till. Andra kanske i stället ser att kontot är skrivet på en privatperson och därför tvärvägrar att låta någon annan person få någon som helst information om kontot.

I stället för att jaga tjänstemän som möjligen till och med måste bryta mot någon intern bestämmelse för att vara hjälpsamma så tror jag att det är bäst att byta till ett helt normalt föreningskonto.

InläggPostat: tor 15 dec, 2011 10:46 
Användarvisningsbild

Suck. Klaga gärna på mitt sätt att hantera detta, men läs vad jag skrivit först:

Citera:
När detta är ordnat tycker jag precis som Greger att förbundet bör skaffa org.nr och därefter avsluta sina affärer med Swedbank

Jag kan försäkra att inte en minut av den tid jag lagt på detta har gjorts i syftet att öppna en personlig vendetta mot Swedbank. Det är riktigt att jag är irriterad på Swedbanks sätt att hantera detta, men allt som gjorts har gjorts i ett enda syfte: Att få tillgång till kontot och få ut kontoutdrag så att jag kan göra bokslutet och sen överlämna allt till den nye kassören Roland. Eftersom jag avgått ur styrelsen kan jag f.ö. inte påverka hur vi ska göra med konto framöver, så jag är fel person att hacka på i den delen.

Jag ligger för övrigt ute med runt 14000 kr åt förbundet för fjolårets lokalhyra på SM och jag har inte velat reglera den skulden förrän bokslutet och SM-redovisningen varit i fullgod ordning, så det är ju inte direkt så att jag haft någon personlig nytta av fördröjningen precis.

InläggPostat: tor 15 dec, 2011 12:23 
Användarvisningsbild

Jag uppfattade inte att eventuella klagomål var riktade mot dig Henrik. Du är ju som sagt inte kassör längre. Men jag tycker som flera andra här att styrelsen skyndsamt bör öppna ett nytt konto i lämplig bank.

Om vi inte kan se vem som har betalat in medlemsavgift vet vi ju faktiskt inte vilka medlemmar vi har. Det tycker jag känns märkligt.

InläggPostat: fre 16 dec, 2011 00:14 
Regelkommittén

Jag har inte haft för avsikt att hacka på någon, men tyvärr är det ju så att vissa personer är väldigt lätta att trampa på tårna även med de mest konstruktiva förslag till problemlösning. Om man stångat huvudet blodig med ett problem så är det åtminstone i min bransch legio att alternativa lösningsförslag tas emot med ett öppet sinne.

Henrik har helt rätt i att han som avgående kassör inte är den som bör skaffa organisationsnummer och nytt konto och varför han tar mina förslag som personlig kritik blir väl därmed ännu mer svårbegripligt. Jag kommer med synpunkter och råd gällande hur vi som förening ska ta oss ur den oönskade situationen att vi under en längre period inte haft tillgång till vårt konto, och det handlar inte om att någon skulle ha gjort fel eller så.

Jag tycker fortfarande att det verkar klokt att genast registrera oss för organisationsnummer och ansöka om ett plusgirokonto. Jag kan inte se att det skulle finnas någon poäng med att vänta med detta, tvärtom torde det göra att historien drar ut på tiden ännu längre. Tillgång till ett riktigt föreningskonto kan också underlätta avvecklingen av det gamla kontot, eftersom det kan vara lättare att avsluta kontot och få ut kontoutdrag än att vi ska tillskansa oss permanent kontroll över kontot. Vem vet, kanske kan vi få Stefan F att underteckna någon lämplig handling som auktoriserar sådana specifika åtgärder, om det skulle hjälpa. Han har ju inte gått under jorden vad jag vet?

InläggPostat: fre 16 dec, 2011 07:43 
Revisor

Om det är sent att säga upp kontot i Swedbank med verkan före årsskiftet, vilket är fara värt, föreslår jag att plusgirokonto (eller konto i annan bank) öppnas från början av januari 2012 för att slippa ev avgift för 2011 där. Är nog en fördel om det nya kontot finns på plats innan Swb-kontot avslutas för då kan förhoppningsvis pengarna föras över direkt dit. Finns styrelseprotokoll som säger vilka som är firmatecknare nu? Vill nog nya banken se, sådant beslut kan enkelt tas per capsulam.

InläggPostat: fre 16 dec, 2011 10:28 
Ordlistekommittén

Enl SWB drar de avgift kvartalsvis så det är det mesta vi kan förlora. Och de borde reglera det helt om de ska vara seriösa. Plusgirokonto kan vi som sagt inte få förrän vi har ett intyg om tilldelat orgnummer.

InläggPostat: fre 16 dec, 2011 11:11 
Ordförande

Jag kan skicka in ansökan om att erhålla ett orgnummer bara jag får nödvändiga handlingar. Tror jag har alla uppgifter som krävs i övrigt.

InläggPostat: fre 16 dec, 2011 11:36 
Användarvisningsbild

Trampad på tårna? Ja, det är möjligt att jag blir lite irriterad på folk som inte kan läsa innantill och kommer med "förslag" på saker som jag själv redan i mitt första inlägg själv har tagit upp, efter att det föreslagits av en tredje person. Dessutom har Jag har inte heller sagt att vi ska vänta med att skaffa nytt konto, bara påpekat att det finns en risk att vi kommer att få betala dubbla kontokostnader för nästa år. Det är upp till styrelsen om de vill ta den risken. Notera också att jag inte blivit irriterad på någon annan i tråden. Det finns kanske skuggan av en möjlighet att det inte bara är jag som är överkänslig, utan du som har ett lite konstigt sätt att framföra dina synpunkter på.

Dessutom vet du ju inte alla turer och omständigheter i ärendet. Jag föreslog redan i tisdags i mail till ordf/nya kassören som ett av två handlingsalternativ att bara skicka dosan till Stefan som får gå till banken och låsa upp den och begära ut kontoutdrag. Sen ser vi bara lugnt och stilla till att plocka ut alla uppgifter vi behöver för att kunna göra bokslut för 2010 resp 2011 och för sen över pengar till nytt konto och avslutar. Det finns dock en risk att banken efter de turer som varit kan få för sig att plötsligt vägra Stefan egen access till kontot; Vissa formuleringar i det mail de skickat till mig (som du inte heller läst) kan tolkas som det. Jag har försökt kommunicera med banken för att minimera krånglet för alla inblandade, inklusive nya risker att vi inte får den tillgång till kontot vi ändå behöver för att reda upp allting. Förlåt mig om jag är en sån förskräcklig prinsessa på ärten att jag då har lite svårt att uppskatta att det kommer in en person i tråden och ägnar sig åt att relativt mångordigt försvara bankens agerande och antyda att jag ägnar mig åt att jaga banken istället för att försöka lösa situationen och vars "förslag" till 100% redan har föreslagits av andra inklusive mig själv.

Nu känns det dock meningslöst att föra detta tjafs vidare. Så fort jag har fått svar från styrelsen kommer jag att vidta de åtgärder som de finner mest lämpliga. Jag vill också be alla medlemmar om ursäkt för min del i att det blivit så här runt vårt konto. Jag kunde definitivt ha skyndat på saker mer vid olika tillfällen under den här processen, även om Swedbanks agerande är en stor del av boven i dramat.

InläggPostat: fre 16 dec, 2011 11:37 
Användarvisningsbild

bloomsbury skrev:
Enl SWB drar de avgift kvartalsvis så det är det mesta vi kan förlora. Och de borde reglera det helt om de ska vara seriösa. Plusgirokonto kan vi som sagt inte få förrän vi har ett intyg om tilldelat orgnummer.

Det är i så fall en ändring som gjorts precis nu, tidigare har alla avgifter dragits i början av januari.

InläggPostat: fre 16 dec, 2011 12:07 
Ordlistekommittén

Okej, kundtjänst verkar inte ha koll... Men de borde betala tillbaka en avgift som inte utnyttjas. Strulig bank! Enl Finansinspektionen 2008 hade Swedbank 5 ggr så många driftavbrott som övriga storbanker tillsammans.

InläggPostat: fre 16 dec, 2011 12:23 
Användarvisningsbild

bloomsbury skrev:
Okej, kundtjänst verkar inte ha koll... Men de borde betala tillbaka en avgift som inte utnyttjas. Strulig bank! Enl Finansinspektionen 2008 hade Swedbank 5 ggr så många driftavbrott som övriga storbanker tillsammans.

Kan ju vara ändrat i år eller till nästa år som sagt, så i just detta fall vågar jag inte påstå att banken är ute och cyklar :lol:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]