Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tor 15 nov, 2018 17:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Böjd ratinglista
InläggPostat: tis 29 maj, 2012 23:24 

Härligt att styrelsen har skapat en ratinglista även för böjda spelare!

Däremot undrar jag hur diskussionen gick om huruvida redan avgjorda turneringar skulle räknas retroaktivt? Jag ser att så är fallet, och jag har svårt att förstå varför.

Inläggsrubrik: Re: Böjd ratinglista
InläggPostat: tis 29 maj, 2012 23:32 
Regelkommittén

Jag vet inget om grunderna till detta beslut. Kanske är det helt enkelt bara tekniskt enklast.

Dock tycker jag att det är bra. Ratinglistans funktion är att visa hur bra olika spelare är, och att utgå från den information som finns, även om den inte är perfekt, måste vara bättre än att inte ha någon information alls. Felaktigheter i spelarnas rating kommer att korrigera sig.

Jag tror väl inte heller att de flesta kommer att lägga särskilt stor vikt vid den böjda ratinglistan. Det är ju trots allt betydligt färre turneringar och färre aktiva spelare. Jag ser det mest som en kul statistik bland andra, inte alls jämförbart med den "riktiga" ratinglistan.

InläggPostat: ons 30 maj, 2012 07:48 
Sekreterare

Jag försökte bara få ett enlheligt beslut av styrelsen till att ha ratinggrundad böjningslista.
Om det var Gustaf eller styrelsen som beslutade om det skulle vara retroaktivt vet jag inte.

InläggPostat: ons 30 maj, 2012 09:15 
Användarvisningsbild

Jag bestämmer inget. Jag har aldrig bestämt något!
Jag frågar alltid ordföranden om något är oklart, och i det här fallet svarade han att det skulle vara retroaktivt.

InläggPostat: ons 30 maj, 2012 09:45 

Jag tycker det känns helt bisarrt med retroaktiv rating på det här viset. Oklart för spelarna som deltagit vad de ställt upp i. Krav på betald förbundsavgift, turnering inte utlyst i tid, alkoholfritt osv, dvs kraven för sanktion är inte kontrollerade. Kanske har allt varit uppfyllt ändå, men tycker inte det räcker som argument. "Ratingen är viktig" har varit slutsatsen tidigare i trådar som diskuterat undantag mot sanktionsreglerna och undantagen har alltså inte beviljats. Men böjningsrating är inte så viktig eller? Varför då ha den alls? Ska det vara ska det vara rätt, tycker jag.

InläggPostat: ons 30 maj, 2012 09:55 
Valberedningen

Jag är skyldig. Det var jag som sa att det skulle vara retroaktivt.
Jag kan försäkra att de få böjda turneringar jag deltagit i varit helt alkoholfria och endast befolkats av medlemmar i svenska Scrabbleförbundet. De har dessutom utlysts i tid. God tid. Intresset för dem har ändå varit försvinnande litet.

Det rör sig om en så liten mängd matcher, och dessutom är böjt spel än så länge en "avart", det är ju det oböjda spelet som "räknas" och som gäller i SM, därför ser jag den oböjda rankingen som mycket viktigare att reglera.

Men roligt att vi har nåt att diskutera, nu när årsmötet blev helt motionslöst.

InläggPostat: ons 30 maj, 2012 12:59 

Inger skrev:
Jag tycker det känns helt bisarrt med retroaktiv rating på det här viset. Oklart för spelarna som deltagit vad de ställt upp i. Krav på betald förbundsavgift, turnering inte utlyst i tid, alkoholfritt osv, dvs kraven för sanktion är inte kontrollerade.
...
Ska det vara ska det vara rätt, tycker jag.

My point exactly.

Banjo-Herren skrev:
Jag kan försäkra att de få böjda turneringar jag deltagit i varit helt alkoholfria och endast befolkats av medlemmar i svenska Scrabbleförbundet. De har dessutom utlysts i tid. God tid. Intresset för dem har ändå varit försvinnande litet.

Det rör sig om en så liten mängd matcher, och dessutom är böjt spel än så länge en "avart", det är ju det oböjda spelet som "räknas" och som gäller i SM, därför ser jag den oböjda rankingen som mycket viktigare att reglera.

Att den oböjda rankingen är den som "räknas" tycker jag inte motiverar ett mer slapphänt hanterande av den böjda rankingen. Jag tycker Inger sammanfattar det väldigt bra med hennes sista mening.

InläggPostat: ons 30 maj, 2012 13:48 
Användarvisningsbild

Även den "vanliga" ratinglistan infördes väl retroaktivt en gång i världen, har jag för mig.

InläggPostat: tor 31 maj, 2012 22:33 
Regelkommittén

Jag kan inte säga att jag var med när den vanliga ratinglistan infördes första gången, men nog tror jag att den var retroaktiv. Det tror jag eftersom alla tävlingsmatcher som spelats är med i beräkningen, och jag betvivlar att ratingen infördes redan innan första turneringen.

Jag tror att det är en djup filosofisk fråga som avgör vad folk tycker i den här frågan.

För vissa är ratingen en uppskattning av hur bra olika spelare är, baserad på tillgänglig information. Enligt det synsättet så är det inga problem att räkna retroaktivt eftersom det ganska uppenbart ger bättre information än ingen alls.

Enligt ett annat synsätt är ratingen däremot ett slags oändligt pågående tävling. Precis som för andra tävlingar är det då viktigt att reglerna är fastslagna i förväg. Att ta med matcher retroaktivt blir då ungefär som att mitt under ett maratonlopp lägga till ett par extra varv runt stadion på slutet.

I praktiken så kommer det ju ganska snart att bli betydelselöst eftersom ratingen fungerar som den gör. Vi skulle ju kunna testa att köra den vanliga ratingberäkningen på de senaste 5000, 10000 eller 15000 matcherna och se om det blir någon skillnad i ratinglistan. Jag misstänker att skillnaden blir mycket liten, men det lär väl kanske märkas för spelare som spelar väldigt lite.

InläggPostat: fre 01 jun, 2012 07:32 
Ordlistekommittén

Gustaf skrev:
Även den "vanliga" ratinglistan infördes väl retroaktivt en gång i världen, har jag för mig.
Även om jag var med på den tiden så minns jag inte riktigt, så jag fick rota bland mina gamla papper. Så här står det i förbundets verksamhetsberättelse för 1998, som publicerades i SSF-nytt nr 2 i mars eller april 1999:

Den ratingtabell som Per Starbäck hållit i sen 1996 antog föreningen som sin officiella. Vid årets slut omfattade den 36 personer och toppades av Stefan Diös, Per Starbäck och Thomas Olsson.

Jag lyckades också hitta protokollet från årsmötet 14 februari 1998 (där jag inte var med) som ägde rum under Fez Cup 1998, och där står det så här:

§ 6 Diskussion om verksamheten (...) c Annat. Den ratingtabell som redan finns och som Per håller i övertas och blir förbundets.

Sammanfattningsvis: Per införde på eget initiativ ratingtabellen retroaktivt efter sin egen tävling Fez Cup 1996, som var den tredje nånsin. Den enda övriga tävlingen 1996 var Vokalpokalen som använde ratinglistan för seedning. Förbundet tog sen över listan under Fez Cup 1998, som var den nionde i ordningen. /Greger

Senast redigerad av bloomsbury fre 01 jun, 2012 19:40, redigerad totalt 2 gånger.

InläggPostat: fre 01 jun, 2012 13:59 
Användarvisningsbild

Vad jag minns så har inga böjningsturneringar anordnats under former där alkohol förekommit. Alla har också såvitt jag minns utlysts i rimligt god tid innan de spelades. Dessutom är de inte fler än 4 till antalet och det är bara totalt 14 spelare som spelat i dem. Lite av en storm i ett vattenglas kan jag tycka att det är att ha en principdiskussion utifrån de förutsättningarna.

InläggPostat: fre 01 jun, 2012 21:36 

Principdiskussioner är just principdiskussioner och lite av själva principen för diskussionen. Om någon tycker det är viktigt så är frågan viktig för den personen, det är inte något någon annan som kan sätta sig över och anse att den frågan är oviktig för alla eftersom jag ser den som oviktig.
Sen håller jag med ordförande att det är intressant när ett ämne väcker intresse. Om detta är den enda frågan som är av intresse och värd att diskutera inför årsmötet så är det dessutom den viktigaste frågan och definitivt inget att ringakta.

Kan man inte se det som att detta är ordförandes och BK:s lista som årsmötet har att ta ställning till om den ska implementeras eller revideras.
Så om det nu blåst upp till kanske inte storm, så åtminstone en lätt kuling i scrabbleglaset så varför inte se till att segla iland.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]