Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tor 15 nov, 2018 08:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Förbundets viktiga papper
InläggPostat: sön 16 sep, 2012 18:06 
Regelkommittén

Jag fick på årsmötet ett antal papper från avgående ordföranden Johan Berner, eftersom han inte ville ha dem längre. Det är följande handlingar:
- medlemsbevis i Sverok;
- tillägg till ett avtal med Svenska Akademien; dock inte originalavtalet;
- årsmötesprotokoll från 2007, 2009, 2011 och 2012.

Jag tänkte att jag sätter in dessa papper i en pärm, som jag vid tillfälle överlämnar i aktuell ordförandes vård. Men det är ju uppenbarligen så att förbundets handlingar är spridda på lite olika håll, och så borde det väl inte vara. Förvisso finns det säkert mycket papper som skulle kunna arkiveras i princip, men jag menar nu de dokument som faktiskt är viktiga för förbundet och som man kan vilja komma åt då och då, såsom avtal och årsmötesprotokoll. Mängden sådana dokument torde väl inte under överskådlig tid överstiga vad som ryms i en vanlig dokumentpärm, och som därmed enkelt kan lämnas över så att aktuell ordförande alltid har dem.

Låter detta vettigt?

InläggPostat: sön 16 sep, 2012 21:17 
Revisor

Och bokföringen med verifikationer skall sparas i åtm 7, gärna 10 år. Går den i arv vid kassörsbyte?

InläggPostat: sön 16 sep, 2012 21:33 
Sekreterare

Det kan dock finnas andra regler som gör att papprena måste vara kvar i tio år...Men det kan
man se över när det är dags för gallring.

InläggPostat: sön 16 sep, 2012 22:57 
Ordlistekommittén

Merko skrev:
Jag tänkte att jag sätter in dessa papper i en pärm, som jag vid tillfälle överlämnar i aktuell ordförandes vård.
Låter bra, men hålslå inte papperen! Sätt de i platsfickor tills vidare, men viktiga originaldokument ska sparas i arkivkartonger i fasciklar (buntar med omslagsark). Jag har en full sån kartong med diverse handlingar också, mest gamla infoblad, utskick, kopior av bokföring m.m. som behöver gallras en del så småningom. /Greger

InläggPostat: sön 16 sep, 2012 23:48 
Regelkommittén

bloomsbury skrev:
Låter bra, men hålslå inte papperen! Sätt de i platsfickor tills vidare, men viktiga originaldokument ska sparas i arkivkartonger i fasciklar (buntar med omslagsark). Jag har en full sån kartong med diverse handlingar också, mest gamla infoblad, utskick, kopior av bokföring m.m. som behöver gallras en del så småningom.

För sent, nu är det redan hål i alla papperen. Å andra sidan är det lite ordning på dem så det kommer antagligen att spillas färre substanser på dem, rivas färre revor i dem och knycklas färre veck framöver.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]