Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: mån 21 maj, 2018 13:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SM-pokalen
InläggPostat: ons 04 sep, 2013 21:23 

Hur är det med SM-pokalen egentligen? Ska vi använda samma pokal för all överskådlig framtid eller stannar pokalen i någons ägo när denne någon har vunnit SM X antal gånger? Jag har inte sett någon info om själva pokalen, mer än att det är en vandringspokal, så jag misstänker att det inte heller finns något egentligt beslut i ärendet. Tre inteckningar brukar väl vara någon slags standard för att få behålla vandringspokaler. Vore det inte bra om så även vore fallet med vår fina SM-pokal?

Inläggsrubrik: Re: SM-pokalen
InläggPostat: tor 05 sep, 2013 10:47 
Användarvisningsbild

Like!

InläggPostat: tor 05 sep, 2013 12:12 
Valberedningen

Jag är principiellt mot att ett sånt beslut fattas med pokalen redan i vandring. Det vore som att ändra reglerna för spelet mitt under pågående tävling.

Sådana regler borde ha formulerats vid instiftandet av pokalen.

InläggPostat: tor 05 sep, 2013 12:35 

Jag håller med Johan, och det är väl inte så att det råder platsbrist för nya SM-vinnare på pokalen än på länge?

InläggPostat: tor 05 sep, 2013 12:42 
Tävlingskommittén

Jag tycker det är rimligt att tre segrar ger pokalen permanent. Att det borde ha gjorts från början är inte för mig ett tillräckligt bra skäl för att fortsätta i samma spår.

Om man skulle "ändra reglerna under spelets gång" så som Johan uttycker det, så måste väl ändå bästa tillfället vara nu. Än så länge är det ingen som har vunnit tre SM-titlar, men det finns flera som har möjlighet att ta en tredje nu i år. Än så länge är det alltså ingen som missgynnas av en ändring, men om någon skulle ta en tredje i år och vi senare bestämmer att det är tre som gäller (vilket verkar vara gängse i sådana här sammanhang) så skulle det ju bli mycket mer komplicerat.

InläggPostat: tor 05 sep, 2013 13:09 
Valberedningen

asvanteson skrev:
Jag tycker det är rimligt att tre segrar ger pokalen permanent. Att det borde ha gjorts från början är inte för mig ett tillräckligt bra skäl för att fortsätta i samma spår.

Om man skulle "ändra reglerna under spelets gång" så som Johan uttycker det, så måste väl ändå bästa tillfället vara nu. Än så länge är det ingen som har vunnit tre SM-titlar, men det finns flera som har möjlighet att ta en tredje nu i år. Än så länge är det alltså ingen som missgynnas av en ändring, men om någon skulle ta en tredje i år och vi senare bestämmer att det är tre som gäller (vilket verkar vara gängse i sådana här sammanhang) så skulle det ju bli mycket mer komplicerat.

Bästa tillfället hade i så fall varit vid årsmötet, eftersom jag antar att denna ändring skulle kräva omröstning bland medlemmarna. Känns som en väldigt bra och intressant motion.

InläggPostat: tor 05 sep, 2013 13:32 
Regelkommittén

Finns väl massor av pokaler som vandrar runt i all evinnerlighet? Inte för att jag är nån expert, men det känns som det vanliga. Nu har väl förbundet råd att skaffa en ny om det verkligen skulle behövas, men om den nya ska bli lika ståtlig så är det väl en betydande utgift som jag inte riktigt ser poängen med. Rent praktiskt ser jag inga problem med att få plats med uppåt hundra inskriptioner på en pokalsockel (4x5x5). Måhända får man byta ut sockeln för att få plats, minns inte hur den nuvarande ser ut, men det är ju en smal sak i sammanhanget.

InläggPostat: fre 06 sep, 2013 16:19 

Jag tycker själv att det är ganska lockande att kunna vinna en pokal med 40-50 SM-vinnare på som pensionär.

Det visar ju att förbundet och SM har en lång historia.

Men som Johan så tycker jag att det rimliga borde vara att medlemmarna på ett årsmöte bestämmer vad som skall gälla med vandringspokaler, såsom vi gjorde med vandringsdjuren.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]