Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tor 24 maj, 2018 23:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Spel och klockor - VIKTIGT!
InläggPostat: ons 22 jun, 2005 19:16 

Vi behöver få bättre ordning på våra spel och klockor. En del sköter sig exemplariskt när det gäller att uppdatera antal spel och klockor i den spelräknare som Gustaf har skapat (och som några kanske inte ens vet att den finns), http://www.scrabbleforbundet.se/spel/index.php, men alltför många (inklusive jag själv) glömmer sig.

Det måste bli bättring på den fronten! Till exempel saknas den utrustning som har skickats till Örebro, Västernorrland (till Northern) och till Umeå (förståeligt eftersom Umeåklubben är så färsk) i spelräknaren och när det gäller spel och klockor i Stockholm är det gissningsvis lite rörigt. Kanske behöver vi sprida spelen på färre i Stockholm för att få bättre koll (problemet är ju att vi är många som har det trångt hemma redan ;)).

Så: Ni som enligt spelräknaren har spel eller klockor men vet med er att noteringarna inte riktigt stämmer, och ni som har förbundsspel/klockor, men inte har noterat det:
Ta en kort stund någon regnig semesterdag, räkna igenom er utrustning och notera vad ni har. Maila också till styrelsen[at]scrabbleforbundet.se att ni har gjort en genomgång. Sedan tar vi en uppmärkning av allt i augusti. Alla förslag på hur det hela ska fungera smidigare mottages också tacksamt!

Om någon har glömt sitt lösenord och därför inte har ändrat spel/klockor på sajten, maila styrelsen så kan vi fixa till det (och ange gärna samtidigt nytt önskat lösenord).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 22 jun, 2005 20:24 

Har bett northern skriva in Västernorrlandsgrejerna som han fortfarande har.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 22 jun, 2005 20:49 

tack =)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 22 jun, 2005 21:30 
Användarvisningsbild

Nuffrorna på Malmöspelen stämmer inte längre eftersom vi inte fick med oss samma spel hem från SM som vi tog dit. Å andra sidan tycker jag att det är totalt meningslöst att notera nummer på brädena i spelräknaren. Alla bräden är ju likadana. Det är i så fall påsarna man borde hålla koll på, eftersom de kan vara olika (olika slitna brickor framför allt).

Kanske skulle vi ta och märka påsarna i stället? Eller rent av brickorna? Det senare låter kanske vansinnigt, men jag tror att det skulle kunna vara både praktiskt och genomförbart. Man skulle kunna sätta en prick på baksidan av varje bricka med en bra vattenfast färgpenna som inte nöts bort. Påsen märks med en etikett som fästs i snöret, med motsvarande färg och ett nummer. Därmed vet man omedelbart om man hittar en bricka på golvet eller i botten av sin väska (det händer ju då och då) vilken påse den tillhör. Man kan också snabbt reda ut om någon har tagit brickor ur fel påse (händer också ibland) och i så fall vilka brickor.

Risken är förstås att märkningen av brickorna inte blir identisk och att det kan avslöja information om brickorna, exempelvis vid ett byte.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 22 jun, 2005 21:41 

Citera:
Risken är förstås att märkningen av brickorna inte blir identisk och att det kan avslöja information om brickorna, exempelvis vid ett byte.

Det låter ju som om man är lite paranoid om man tror att någon känner igen prickarna bland 100 brickor. Jag är nog lite paranoid. Vad säger ni andra? Det vore ju onekligen smidigt.

Jag håller med Gustaf om nuffrorna, men tycker att det vore bra om brädena liksom klockorna märktes med ort i stället, så man vet var de hör hemma, så hittar de lättare rätt igen sedan. Exempelvis är Linköpings bräden tydligen just nu på vift. Örebro, Gävle, Göteborg, Malmö, Västernorrland, Umeå och Linköping kan gott märka sina bräden på en gång. Stockholms och Uppsalas kanske vi behöver se över lite först.

Man skulle ju också kunna tänka sig att sy upp påsar i flera färger (skulle också minska risken för nallande ur varandras påsar på tävling) och att varje ort får sin egen färg (inom rimliga gränser, jag avstår gärna spygrönt och babyrosa). Fast då ska ju några sy dem och även om Jojo har sytt väldigt fina påsar vore det väl bra med lite teamarbete.

Jo just det, vore också bra att veta vilka som har trasiga klockor och vad felet är.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 22 jun, 2005 21:52 
Användarvisningsbild

Märkning med ort verkar opraktiskt tycker jag. Största dilemmat är SM, dit det kommer spel från hela landet. Vi tog till exempel med oss 6 spel från Malmö till SM. När vi lämnade lokalen hade en del spel redan gått hem med olika personer och resten låg i en stor hög på ett bord. Vi försåg oss med 6 spel ur högen. Det hade varit jättekrångligt om alla hade behövt hitta spel med rätt ortnamn ur högen. Dessutom är det ju bra om man kan fördela om spel mellan orter i takt med att spelandet minskar och ökar på olika ställen.

Min farhåga om att märkta brickor kan vålla problem gäller mest Z. Om jag byter Z i början av en match kan jag ju inte undgå att lägga märke till hur färgpricken på baksidan ser ut. När min motståndare sedan byter brickor kan jag studera baksidorna för att se om han byter bort Z. Problemet ökar förstås med tiden, i takt med att färgmäkningen slits.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 22 jun, 2005 22:05 

Citera:
Märkning med ort verkar opraktiskt tycker jag. Största dilemmat är SM, dit det kommer spel från hela landet. Vi tog till exempel med oss 6 spel från Malmö till SM. När vi lämnade lokalen hade en del spel redan gått hem med olika personer och resten låg i en stor hög på ett bord. Vi försåg oss med 6 spel ur högen. Det hade varit jättekrångligt om alla hade behövt hitta spel med rätt ortnamn ur högen. Dessutom är det ju bra om man kan fördela om spel mellan orter i takt med att spelandet minskar och ökar på olika ställen.

Jo, visserligen. Men det problemet hänger väl snarast ihop med att folk inte minns vilket nummer de hade på sitt spel och därför tar ett annat. Dessutom minns inte alla hur många spel de hade (eller snarare hur många som den som bad någon att "ta mina spel" hade) och ibland hamnar inte spelen direkt tillbaka till dem som ska ha den, utan fraktas vidare till en annan ort och en annan tävling. om jag inte minns fel var Göteborg exempelvis på väg att få för få spel kvar efter SM. Linköping saknar sina, om det nu inte var som ett vagt minne säger mig såå att Sabina tog med sig dem hem.

Står orten tydligt så tar man bara de spel som hör till sin egen ort - hoppas jag. Eller åtminstone blir det lättare att reda ut var de hör hemma så småningom. Visst behöver det fördelas om spel mellan orter, men en liten grundstab med spel borde ju alla orter ha (här ska spelet inte minska, minsann ;)). Sedan kan vi ju ha ett gäng flytande och om enstala spel någon gång behöver märkas om är det ju inte hela världen (fullkladdade baksidorr är väl däremot inte så värst snyggt...).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 22 jun, 2005 22:13 

Jo, när ni ändrar i spelräknaren - eller bara som ett kvitto på att det som redan tidigare står där stämmer, notera datumet, typ "Uppdaterat 2005-06-22", så blir det lättare att upptäcka om uppgifter riskerar att vara inaktuella. Skriv datumet under "övrigt".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 23 jun, 2005 10:37 
Ordlistekommittén

Färgmärkningsfrågan gäller två problem som vi möter då och då - att vi plockar och spelar ut brickor från fel påse, och att det ligger brickor på golvet som vi inte vet var de hör hemma.

Vi kan försöka minska problemen på flera sätt. Att arrangera spelplatserna på separata bord eller rymligare är ett. Färgmärkning är ett annat sätt, men det måste vi prova först och se att det fungerar. Även om färgen är vattenfast, så kanske den inte är "fettfast". Färgen får inte kladda det minsta, för då har vi snart färgmärkning både på fram- och baksidor på brickorna.

Gustaf pekar på ett annat problem - att nån säkert kan koppla ihop en viss färgprick med en bokstav. Om vi ska ha ett märkningssystem får detta helt enkelt inte kunna inträffa. Då har vi infört en parameter i spelet som kan ge otillbörlig fördel.

Förbundet ska köpa in ProTiles. De har inte en slät baksida som våra nuvarande tävlingsbrickor, utan är "ihåliga". Där inne skulle man kunna ha en märkning.

Idealet vore dock att vi har två färger på ProTiles, men det lär dröja om vi ska betala själva. De är dyra och vi måste beställa minst 100 uppsättningar av varje färg. Alternativt hittar vi en sponsor som betalar för den andra färgen. Om två spelbräden finns på samma bord kan vi då ha olika färger på brädenas brickor.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 23 jun, 2005 14:52 
Användarvisningsbild

Gustaf pekar på ett annat problem - att nån säkert kan koppla ihop en viss färgprick med en bokstav. Om vi ska ha ett märkningssystem får detta helt enkelt inte kunna inträffa. Då har vi infört en parameter i spelet som kan ge otillbörlig fördel.

Det går ju att komma runt om man sätter färgmärkningen på bokstavssidan för där spelar ju det ingen roll.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 23 jun, 2005 14:54 
Användarvisningsbild

Jag har inte lärt mig citera än men vet vad jag gjorde för fel så nästa gång går det nog :oops:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 28 jun, 2005 20:10 
Användarvisningsbild

Instämmer med Lisa när det gäller orts-märkningen.

Det kan förenkla en hel del.
All information som behövs för sortering finns då på resp. spel och man behöver varken veta vilka (nummer) eller hur många spel som hör hemma i resp. ort.

Därmed bör ingen (som läser vad som står) kunna få med sig för många spel hem.

Sen stämmer det ju att en del spel skiftar "ägare"/ort över tid men det är ju bara att stryka och skriva nytt.

Färgmärkningen kanske kan lösas med någon slags chablonbit (plast eller plåt eller så) som garanterar att pricken hamnar exakt i mitten och blir "perfekt".
Man bör då också se till att använda en färg som är lätt att få tag på överallt (och helst rätt billig) så att resp. lokalavdelning kan se över och serva sina brickor med jämna mellanrum..

Drömmen vore ju annars dessa "ihåliga" brickor med små runda klisterlappar med nummer..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 29 jun, 2005 09:19 
Användarvisningsbild

Hej!

Det råder stor förvirring i spel- och klockfrågan. Gänget som kommer och spelar Kattfot har för visso ett antal spel och klockor hemma men det räcker liksom inte. Och listan på sajten stämmer inte.

Min fråga är därför - finns det någon i Stockholmsområdet (som inte är bortrest på semester) som förfogar över en en större uppsättning spel och klockor tillhörande förbundet? Med större menar jag fler än fem.

Ge dig till känna. :-)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 29 jun, 2005 12:49 
Användarvisningsbild

Jag har en stor uppsättning bräden - företrädesvis av den gamla, fula sorten, som jag fick av Bettan efter Värmupp cup. Det och en påse. Men det är allt. Ni kan föralldel få låna min klocka också men då måste nån åka till Vällingby och hämta den ikväll eller på torsdag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 29 jun, 2005 14:04 
Användarvisningsbild

Ok. Tack. Hör av mig. Tror du att Bettan har spel/klockor? Har inte fått tag på henne. Är det någon som vet om hon är på semester?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 29 jun, 2005 22:04 
Hej Håkan och Ida!

Jag har tyvärr bara två brickpåsar. Den tredje hade bara 76 brickor. jag tar med den som reservpåse om nå¨gon bokstav skulle råka saknas.
Klocka har jag inga från förbundet men ska försöka kolla med grannen omjag får låna av honom. Jag kontrollräknar mina två påsar så det är kompletta.
Hälsningar Bettan

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 30 jun, 2005 09:05 

Vem var det nu som tog spelen till Stockholm från SM? Nils B eller? Eva fick ju tillbaka sin klocka som låg i den kassen men vem hade kassen då?

Jag behöver spel till Sommarelmiaden sen. Kanske kan Inger ta med sig tillbaka till Uppsala eller så hämtar jag hos Håkan sen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 30 jun, 2005 11:07 

Jag har ett spel, två brickställ och en påse som jag fick i samband med SM. Har också vanliga analoga klockor och en digital. Tar med det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 30 jun, 2005 12:49 
Användarvisningsbild

Nils: Hur många klockor kan du ta med?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 30 jun, 2005 12:59 
Användarvisningsbild

Bettan: Ta med allt du har, även reservpotten. Jättebra om du kan låna klocka också.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 30 jun, 2005 18:42 
Visst, jag kan ta med spel till Uppsala sedan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 01 jul, 2005 01:30 
Jag tar med 2 vanliga klockor + 1 digital

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 01 jul, 2005 08:21 

Till Uppsala behövs:

4 spel, 6 klockor, 5 brickpåsar, 10 brickställ

Ska Fröjmark o Inger samåka?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 01 jul, 2005 08:59 
Användarvisningsbild

Nils: Bra, då är vi sejf. Skramlandet har resulterat i 9 speluppsättningar och 9-11 klockor. Vi kan andas ut.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 01 jul, 2005 14:13 

Fröjmark tar med spel hem, glöm inte påminna honom. Se ovan vad jag vill ha.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]