Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: mån 20 aug, 2018 02:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 14 aug, 2005 11:20 

Tisdag den 23 augusti är det dags för höstens första riktiga styrelsemöte, som blir per telefon - många småbeslut tas via mail. Vi kommer bland annat att diskutera inköp av utrustning, pris till segraren av Scrabbletouren, tillsättning av en ratingkommitté, hur vi ska hantera ordlistan och SM 2006.

Det är en redan rätt lång lista, men har du något smått eller stort som du vill att vi ska ta upp då, eller senare under hösten, skriv det gärna här, eller maila till styrelsen[at]scrabbleforbundet.se. Styrelsen består till nästa årsmöte av mig själv (Stockholm), Stefan Furth i Örebro, Johan Rönnblom i Göteborg, Stefan Diös i Stockholm och Daniel Domert i Uppsala.

InläggPostat: sön 14 aug, 2005 17:22 
Användarvisningsbild

Jag skulle vilja att ni tar upp hur nya turneringar ska utannonseras.

Jag är osäker på vad reglerna säger just nu, men i veckan kommer jag att lägga till en ny funktion till sajten som kommer att påverka detta en del. Alla inplanerade turneringar kommer då att synas på förstasidan, så snart tävkom har beslutat om att de ska sanktioneras av förbundet. Man kommer även att kunna anmäla sig via ett formulär på sajten (det kommer att vara möjligt för varje arrangör att välja att INTE ha ett sådant formulär till sin turnering, men jag gissar att de flesta vill använda det).

Jag tycker att detta bör räcka som plats att utannonsera turneringar på.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 aug, 2005 20:58 

Så här står det när det gäller ratingkrav:
"Tävlingen ska vara utlyst i god tid – minst tre veckor i förväg – på ett sätt så att en bred grupp medlemmar får reda på tävlingen. Sådan utlysning kan exempelvis ske via utskick till alla medlemmar, via förbundets officiella hemsida eller på diskussionslistan för skrabbel. (Det är inte nödvändigt att skicka ut en regelrätt inbjudan tre veckor i förväg. Inbjudan kan komma senare, bara man har talat om att tävlingen blir av ett visst datum)."

När detta skrevs fanns ännu inte förbundssajten och skrabbellistan var det självklara forumet för de flesta. Nu är situationen en annan och jag håller med om att tävlingar då definitivt bör finnas på sajten (sedan är det väl alltid bra med komplement på fler håll - listan, ordspel, betapet, men det känns som om det är rimligt att kravet är att den utannonseras på sajten och att alla vet att det är denna plats där man först får veta att det går att anmäla sig).

Formuläret låter som en stor innovation - det ser jag mycket fram emot. Går det att få telefonnummer och mailadress som "obligatoriska rutor" vore det extra förnämligt. Hela idén med tävlingskalendern på förstasidan är för övrigt utmärkt.

Jag har dock fortfarande en invändning när det gäller att tävlingar ska hamna på förstasidan så fort de har sanktionerats av tävlingskommittén. Det är visserligen en bra ordning på det hela att tävlingskommittén lägger ut tävlingen, men jag tycker inte att det ska vara ett krav att sanktion är färdig för att tävlingen ska läggas ut, av två skäl - 1) sent påkomna tävlingar kan då få svårt att hinna ut på sajten tre veckor i förväg om det är några tveksamheter gällande ratingen av andra skäl etcetera, 2) även tävlingar som inte är ratinggrundande borde få ligga här (om det inte gör att det blir för trångt).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 aug, 2005 21:04 
Användarvisningsbild

Jag inbillade mig att ratingkommittén alltid fattade sina beslut på en eller ett par dagar, men om det inte är så ska vi nog ta bort det kravet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 aug, 2005 21:06 

När allt funkar smidigt - vilket det som regel gör - går det väl så fort, men vi har väl ngn sorts inofficiell tidsgräns om att man som arrangör ska få besked inom en vecka.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 15 aug, 2005 00:38 
Ordlistekommittén

Hej! Jag kommer tyvärr inte att hinna sammanställa så mycket nytt inför mötet när det gäller framtida ordlista (mer än det som jag sagt i en intern tråd). En fortsatt diskussion i styrelsen vore bra om hur vi ska hantera ett kommande positivt eller negativt besked från Svenska Akademien om vår elektroniska tävlingsordlista. Hur vi ska gå vidare (med ev. egen ordlista) beror mycket på vad Akademien svarar i september. /Greger

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 28 sep, 2005 09:50 
Användarvisningsbild

Finns det några planer på att publicera protokollen från styrelsemötena här på hemsidan?

/Nyfiken i en strut

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 28 sep, 2005 15:14 
Ordlistekommittén

Som revisor vill jag kunna ta del av styrelsemötesprotokollen, men jag är tveksam till att de ska publiceras öppet. Vad jag har kollat i tidigare sammanhang (till exempel för ankistförbundet) finns det ingen praxis och laglig rätt för medlemmar att ta del av styrelseprotokoll. Beslut om känsliga och personrelaterade uppgifter kan behöva redovisas där, liksom uppgifter med sekretess. Revisorer ska förstås få ta del av dem i efterhand för att kunna bedöma styrelsens arbete.

Styrelsen ska förstås informera medlemmar så fort som möjligt om viktiga beslut på annat sätt. En sammanfattning av mötesbeslut osv tycker jag kan publiceras på webben, men låt protokollen vara interna.

Jag har en bra handbok för ideella föreningar där mycket av sånt här gås igenom, om ni är intresserade.

Mvh Greger

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 28 sep, 2005 15:31 
Användarvisningsbild

Ja det behöver ju inte vara det exakta protokollet, det kan ju bli rätt tradig läsning dessutom. Och som sagt kan det innehålla saker som man inte vill offentliggöra. Men en liten sammanfattning av varje protokoll tycker jag att man kan kosta på sig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 29 sep, 2005 08:35 

Det kan man absolut. Jag har haft lite för fullt upp den senaste tiden för att hinna skriva det jag borde på sajten. Ska försöka lägga in något i kväll.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 29 sep, 2005 08:58 

I korthet de mest relevanta besluten tagna i slutet av augusti/under september av styrelsen:

SM: Styrelsen beslutade att styrelsen tillsammans med tävlingskommittén ansvarar för att besluta om när, var och hur SM skall gå av stapeln. I denna grupp har varje person en röst och styrelsens ordförande en utslagsröst. Målsättningen är att innan 1 oktober 2005 ha kommit fram till ett beslut om SM 2006. (kommentar: 1 oktober kommer att bli ngt senare än så)

BRICKINKÖP
Förbundet avvaktar med inköp av brickor till senare för att följa och få en uppfattning om förbundets ekonomiska situation och utveckling. Styrelsen uppfattar inköp av klockor som ett mer trängande behov. (Kommentar: Vi vet nu att vi får lite pengar över från brickinköp, så frågan ska tas upp inom kort igen).

BIDRAG TILL VM-DELTAGARE
Styrelsen beslutade att ge ett engångsbidrag till vår VM-deltagare 2005 på 500 SEK.

TOUREN
Styrelsen beslutade att instifta ett specialpris till segraren, cirka 200 kronor avsätts till detta. (Kommentar: Vad priset blir låter vi tills vidare vara hemligt).

VÄLKOMSTBREV
Lisa skriver ihop ett välkomstbrev till nya medlemmar som blir medlemmar på annat sätt än på tävling och möjligheterna att få ett "Bli medlem"-formulär skall undersökas med Gustaf.

RATINGKOMMITTÈ
Styrelsen beslutade att Johan Rönnblom, Martin Bender och Gustaf Bergström skall ingå i ratingkommittén. Denna kommitté får av styrelsen uppdraget att utvärdera det nuvarande ratingsystemet samt undersöka/utveckla nya ratingsystem. (Kommentar: Kommittén har stor frihet att själv utforma sitt arbete)

RATINGANSVARIG
Johan Rönnblom kompletteras med Daniel Domert som ansvarig för ratinguppdateringen, i stället för Mårten Björkman.

ORGANISATIONSNUMMER
Stefan Furth kollar upp hur det förhåller sig med organisationsnummer och föreningspost. Är detta inte förenat med några ohemula kostnader så beslutade styrelsen att ge klartecken i detta ärende. (Kommentar: detta är på gång under hösten)

ORDLISTE- OCH TÄVLINGSKOMMITTÈ
Till tävlingskommitté för det kommande året har utsetts:
- Henrik Jonés
- Stefan Diös
- Nils Berner (dessa tre är omval)
- Johanna Oscarson (nyval)

Till ordlistekommitté för det kommande året har utsetts:
- Greger Nässén (omval, övriga nyval)
- Gunnar Andersson
- Daniel Domert
(dessutom får ordlistekommittén gärna själv plocka in ytterligare personer, och gärna någon kvinna :))

ORDLISTA
Styrelsen beslutade att kontakta SAOL-redaktionen med önskemål om att kunna distribuera tävlingsordlistan elektroniskt. Johan Rönnblom utformar ett första utkast till skrivelse. (Kommentar: Detta brev har skickats och skulle tas upp av Saol denna månad. Vi har dock inte sett ngt svar än).

KLOCKINKÖP
Styrelsen beslutade att inventera lokalklubbarnas behov av klockor, och därefter inköpa det antal som anses uppfylla förbundets nuvarande behov. Klockorna är elektroniska á 195 SEK och finns på Schackkompaniet. (Kommentar: 14 klockor ska köpas in den närmaste veckan och distribueras vid tillfälle)

KOPIERING
Även i år kommer protokoll att tryckas upp via Sverok och distribueras till lokalklubbarna (i den mån det finns intresse).

BETAPET
Daniel Domert tar kontakt med Betapet för att undersöka möjligheterna att göra PR för förbundets verksamhet på Betapetsajten. (detta har skett och i och med forumet på betapet har vi nu ytterligare ett bra ställe att finnas på)

UTANNONSERING AV TÄVLINGAR
Styrelsen föreslår en modell enligt:
1. Ett formulär på förbundets hemsida där ett formulär för "Arrangera en turnering" med specifikationer av turneringen finns.
2. Ifyllande av denna resulterar till ett mail till Scrabblelistan samt till
tävlingskommittén.
3. Efter att tävlingskommittén granskat så skall det automatiskt bli möjligt
att anmäla sig till turneringen via förbundets hemsida.
Styrelsen uttryckte också ett önskemål om att anmälningsprocessen i så hög grad som möjligt bör ske via förbundets hemsida.

FIRMATECKNARE
Styrelsen belsutade att låta Lisa Blohm och Stefan Furth bli firmatecknare för Scrabbleförbundet.

MATTELPENGAR
Styrelsen ger mandat åt Lisa Blohm att använda delar av pengar som vi har fått av Mattel i PR-syfte på bl a Kulturfestivalen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]