Behövs fler spel/klockor på din ort?

Information från styrelsen och diskussioner om förbundets verksamhet.

Behövs fler spel/klockor på din ort?

Inläggav Lisa » mån 29 aug, 2005 08:14

För några dagar sedan skickade jag ett mail till Scrabbleförbundets lokalklubbsrepresentanter på alla orter utom Stockholm för att höra efter om vilket behov som finns på respektive ort av schackklockor, spel, släta brickor och protokoll. Hittills har bara Västernorrland hunnit svara och eftersom det i Stockholm och kanske på andra orter säkert behövs en diskussion mellan flera om hur stort behovet är och vad som finns, skickar jag det här till hela listan.

Styrelsen kommer att köpa in fler schackklockor, men vill inte köpa in onödigt många, särskilt som vi ska testa en ny modell. Dock är naturligtvis målet att alla orter ska ha den utrustning som behövs - vi ska inte snåla, bara inte överdriva i onödan. Vi har avsatt pengar som räcker till uppemot 20 schackklockor och det är gissningsvis lite väl många. Delar av pengarna kan behövas bättre till brickinköp (se längre ned).

Ni i lokalklubbarna bör meddela mig senast fredag den 9 september hur många spel med släta brickor och klockor som finns på er ort, hur många ytterligare som eventuellt behövs och om ni har behov av gratis protokoll (för träningsverksamhet, tävlingsarrangörer får finansiera protokoll på annat sätt). Sedan försöker styrelsen att tillgodose behoven så gott det går. Protokollen kan dock som regel inte skickas per post utan får överlämnas på annat sätt.

Hur mycket spel och klockor "ska" en ort då ha? Ja, det kan diskuteras, förstås, men det bör finnas utrustning så att träningarna funkar smidigt och så att det går att klara av åtminstone en mindre tävling (glöm då inte att det bör vara släta och givetvis inte svårläsliga brickor på tävling, så även om ni har spel så det räcker kanske det behövs fler uppsättningar släta brickor?). För riktigt stora tävlingar får man räkna med att spelare från andra orter kan bidra med material. Sedan kan det vara klokt att tänka på att det är svårare att snabbt få material till exempelvis Umeå och Malmö från en annan ort än några extra spel från Stockholm till Uppsala och vice versa. Det kan alltså vara mer motiverat med en liten överkapacitet på orter som ligger långt från andra Scrabbleorter (även om det förstås inte är meningen att arrangörer i Stockholm och Uppsala ska behöva åka skytteltrafik med utrustning heller).

Årsmötet har också beslutat om att satsa 5 500 kronor på inköp av nya släta tävlingsbrickor under året. Det har dock visat sig att de pengarna inte kommer att räcka, eftersom försäljaren hade glömt att ta med skatter på det tidigare budet och dollarkursen också förändrats. Styrelsen har därför beslutat att skjuta lite på ett brickinköp, till senare i höst, för att vara säker på att det finns tillräckligt med pengar i kassan (vilket vi tror). Ni får hålla er till tåls lite till. Tills dess att de nya brickorna finns på plats ska vi givetvis se till att det finns kompletta, justa brickuppsättningar i tillräcklig mängd överallt.
Lisa

Re: Behövs fler spel/klockor på din ort?

Inläggav Gustaf » mån 29 aug, 2005 08:40

Jag kan inte se att vi har fått något mail från dig till malmo-adressen. Här i Malmö har vi i alla fall tillräckligt med spel och klockor för att klara träningar och mindre turneringar. Större turneringar, som Vokalpokalen i höst, kommer också att lösa sig, eftersom det kommer folk från Stockholm och Göteborg som kan ta med sig utrustning. Vi har även en rejäl bunt protokoll som jag tjuvkopierade på ett tidigare jobb, så det behöver vi inte heller.
Användarvisningsbild
Gustaf

Inläggav Lisa » mån 29 aug, 2005 12:58

Anade att det kanske blivit lite fel på ngn adress... Bra, då stryker jag Malmö från listan.
Lisa

Inläggav MISTR » fre 12 sep, 2008 15:33

Hej. Vi i Göteborg skulle gärna vilja ha 3-4 kompletta spelutrustningar till om det finns att undvara från förbundets lager.
Användarvisningsbild
MISTR

Inläggav Henrik.J » fre 12 sep, 2008 15:43

Iom att vi beställer nya brickuppsättningar så blir det inget som helst problem med brickor, även om vi inte beslutat om någon fördelning ännu av de 50 uppsättningar som förbundet kommer att äga. För bräden och ställ vet jag inte riktigt hur stort lager Greger kan tänkas ha. Jag har inga extra hemma hos mig i varje fall. Det är möjligt att vi kan få lite fler från Mattels PR-representant. Senaste påfyllningen skedde i samband med SM2006 och de kontakter jag och Greger då hade med dem.
"Playing Bop is like playing Scrabble with all the vowels missing" (Duke Ellington)
Användarvisningsbild
Henrik.J

Inläggav MISTR » fre 12 sep, 2008 16:01

Flera gånger har det nämligen saknats klockor och spel och vid tillfällen då Måns inte kan kan vi inte ha någon träning alls om inte spelen överlämnats vid tidigare tillfälle. Jag föreslår att Roland kan ta hand om de extra spelen om vi får dom av förbundet. SM är väl en ypperlig tidpunkt för överlämning av spel?
Användarvisningsbild
MISTR

Inläggav Måns_E » sön 14 sep, 2008 11:01

Du kanske kan höra med oss som har utrustning i göteborg innan du vädjar om utrustning till andra Micke?

Jag tror i o f s också att en omfördelning av utrustning kan vara bra, å andra sidan så är jag tämligen övertygad att vi har tillräckligt som det är.
Måns Eriksson
Måns_E

Inläggav MISTR » sön 14 sep, 2008 12:19

Jag diskuterade med Patrik och Roland förra träningen som du inte vara på.
Användarvisningsbild
MISTR

Inläggav Devil_Star » tor 25 feb, 2010 23:01

Hur ser det ut med klockor???
Hur gör man om man vill beställa 1 eller 2 klockor, till att börja med?
Framtiden leker
Användarvisningsbild
Devil_Star

Inläggav Elmis » ons 03 mar, 2010 18:33

Kan ingen ta och svara Devil?
Hoodeladi hoodeladi hoppsan vilken dag
Elmis

Inläggav Banjo-Herren » ons 03 mar, 2010 20:35

Jag kan svara.

Och då måste jag svara med en motfråga: Vad menar du med "att beställa 1 eller 2 klockor"? Alla förbundets digitala klockor används på regelbundna träningar. Någon ny central upphandling är inte aktuell.

Förbundet har några analoga klockor av väldigt tvivelaktig kvalitet som inte används eller behövs på regelbundna träningar. Dem kan du naturligtvis få vid Jernrikes Cup. Men påminn mig gärna någon dag före, jag har en tendens att glömma viktiga saker.
Banjo-Herren begär ordet! - http://www.banjoherren.com
Banjo-Herren
Valberedningen

Inläggav Devil_Star » ons 31 mar, 2010 16:23

Det låter bra det. :)
För nu när man äntligen fått igång scrabbleträningar här i Sandviken.
Vi har spelat 5 gånger, de första gångerna, var lite hattigt. pga tider och alla inte kunde komma.
Men nu börjar det flyta på.
Vi är nuvarande 6 som spelar på träningarna och 4 av oss kommer att vara med på Jernrikes.
Sen har någon sagt sig vilja komma nångång, så det kan bli fler och då kanske frågan om fler spel.
Vi har tillgång till 3 spel, kanske 4.
Men det kanske man ta frågan om sen.

Det funkar bra med analoga, bara dom funkar.

Jag påminner några dagar innan.

Tack på förhand. :)

Christian
Framtiden leker
Användarvisningsbild
Devil_Star

Återgå till Om Scrabbleförbundet