Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: mån 24 sep, 2018 19:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 29 maj, 2006 22:40 

Fredrik V:

Citera:
Jag trodde att jag la DELS men i själva verket stod det *IDELS, vilket Stefan utmanade. Sedan kunde han få in SKAPLIG med en blank

Mhmm, jag brukar oftast låta motståndarna ta tillbaka uppenbara fellägg, men den här matchen var så plågsam att jag verkligen ville få ut min rull när den äntligen kom ... annars hade jag väl knappt gått över 250 poäng, tänker jag mig ... om jag nu gjorde det ändå. Så jag tillät mig att vara lite mindre sportslig (=dum?) än vanligt. Jag visste ju att jag var chanslös i vilket fall som helst. Och en spekulant på SM-titeln, om än förkyld, är det lite mindre genant att bestraffa än om det vore en nybörjare ... :-)

Och apropå "avslöjandet" av Elmis taktik tycker jag att det låter bekant ... Misstänkt likt en gammal Olsson, får jag säga! Och apropå Olsson grämer jag mig att jag tre dagar i rad glömde att ta med mig några ex av Olsson-filmen till försäljning. Alltså "KAOS", dokumentärfilmen om den bortgångne Scrabblespelaren m.m. Thomas Olssons egensinniga liv. Men DVD:n finns att beställa billigt om någon är intresserad. Se forumtråd under "Övrigt".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 29 maj, 2006 22:57 

Jaha. Får väl skaffa mig helskägg då, så kaoset fortlöper. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 30 maj, 2006 00:13 
Användarvisningsbild

Lite mer reflektioner - denna gång kring själva spelandet.

Match 1-3, Elisabet, Jannike och Ola

Det finns nästan inga enkla motståndare kvar i scrabblecirkusen men denna lottning var ändå rätt gynnsam. Jag lyckades också vinna alla matcherna trots 0-0-1 i blanka. Mot Elisabet fick jag en turlig SÄTTARE tidigt och spelade sen Elmis med ett lagom tillknäppt spel som jag är rätt nöjd med. Jannike rullade fint ett UTTrÄDa (svårt med två blanka!). Jag förstår att hon blev besviken när jag råkade sitta med INNERST på stället och kunde lägga den på hennes a som hon fått lägga ut mot röd. Några drag senare hittade jag ett av mina bästa drag i turneringen - UTSAGO/FÄRSKA som gav nästan 50 p och med ett par honnörer i slutet kunde jag till slut vinna en länge oviss match rätt klart. Mot Ola blev det väldigt nervigt och stängt. Massor av vokaler flög ut i början och Ola offrade en blank ganska billigt tyckte jag. Min blank kom sent men gjorde att jag kunde kontrollera utgången och med lite tur gå ut med en simpel -ARE (jag hade vunnit ändå, men då ganska knappt)

Match 4, Björn

Nu ska jag ta en blank direkt sa jag med ett flin efter min dåliga utdelning på den fronten. Första bricka upp ur påsen är en... blank! Ihop med ett Y och i övrigt bra brickor ser mina utsikter mer än bra ut - tror jag! Men balansen haverer - jag får dra ut både Y och två honnörer till billigt eftersom inga lägen finns. Plötsligt lägger istället Björn ut SNARHET/SEGA. Jag kan aldrig bli helt säker på vilken av FEGA/SEGA som inte står och av nåt skäl blir jag plötsligt väldigt osäker på SNARHET som jag tycker låter orimlig :-) Syn och tio onödiga minuspoäng. Sen drar Björn blank och rullar mycket fin AROMRIk. Att jag då äntligen kan få ut min blank med ett ARRENDE är en klen tröst och jag får storstryk.

Match 5-6, Martin och Robert

Debaclet mot Björn repareras snabbt med två matcher med för mig idealiska brickor. Mot Martin rullar jag redan i tredje draget har jag för mig en ZeNITAL (första Z-rullen på tävling jag kan gärna kalla mig Zäta-Jonés härefter Martin! :-)), drar ny blank och rullar direkt en STOIkER. Exit Martin som luttrat konstaterade att det var väl hämnden för den trerullsraket han presterat tidigare på dagen. Han har också haft brickorna med sig i våra senaste möten på tävling så jag höll med honom av hela hjärtat! :-) Mot Robert blev det en mycket snabb match med nästan självspelande brickor. Kan inte minnas att jag la ner någon större tankemöda på något annat drag än öppning AEMRSV? där det tog ett par minuter att få fram VERkSAM. VINSYRa hittade jag på några sekunder - ett tecken på att man är i zonen! Två klara vinster där motståndaren mest fick agera statist, 5-1 första dagen och en nöjd arrangör som kunde åka hem och vila.

Match 7, James
Hade sovit ovanligt lugnt och drömfritt och mot James verkade den goda känslan hålla i sig. Drar IFNRTVÖ på given och ropar nästan högt av glädje när James startar med en fyra med ett A på stjärnan! FÖRTVINA på röd för 98... Sen kontrade visserligen James med en rullning halvvägs in i matchen men jag tror de flesta godisbrickorna var borta då utom en blank som jag satt på. Men den fick jag ut LAKONISm - ett sånt där ord jag velat lägga länge som en hyllning till Frans G Bengtsson och hans klassiska essä "Lakonismer" där man bland annat kan läsa om de båda irländska hövdingar som någon gång under tidig medeltid hade följande lilla skriftväxling: O'Malley: "O'Donnell - betala mig genast den skatt du är skyldig mig, annars..." O'Donnell: "O'Malley - jag är inte skyldig någon skatt alls och även om så vore..." Seger och med framme i täten!

Match 8-9, David och Henrik H
Men sen var det roliga slut och jag inkasserade två förluster. Som det kan vara ibland tycker jag nästan att jag gjorde min bästa match i turneringen i en av den, den mot David. Han drog i princip allt - tror jag fick en honnör om ens det - och rullade med båda de blanka. Ändå hängde jag i genom ett ihärdigt och jämnt poängplockande och taktiskt spel och gjorde också vad jag kunde i slutspelet. Hade han som han själv skriver om slagit på klockan med sin ES hade matchen varit min, men det hade väl nästan varit för grymt egentligen... Mot Henrik däremot gjorde jag en dålig match trots ännu en mycket tidig rullning. Jag förlorade på Gillet senast och nu förlorade jag igen efter flera tveksamma drag. Henrik däremot gjorde flera mycket fina drag (hONORERA, EXKURS, KANDI) och vann verkligen denna match högst välförtjänt.

Match 10-11, Måns och André
Nervpers mot Måns som jag snart förstår har blank - jag själv har ingenting att komma med. När han lägger upp mot nedersta raden för en A-hakning kan jag ingenting göra och sitter i skräck och väntar, men ut kommer bara en DARR för 15 poäng eller nåt. Istället blir det jag som får blank och chansar med GÄCkERI/kNIA - en hakning som jag tror att Måns lagt upp fullt medvetet. Men Måns synar båda orden. Nervös väntan... När orddomaren kommer tillbaka och gör tummen upp kan jag inte låta bli att störa lugnet i finrummet med ett triumfskri - 101 poäng! Sen blir det ändå rätt jämnt i slutet när Måns äntligen får ut sin rullning med en fin ANKUnGE. Jag är stekt med Z men har ett N som kan stoppa en livsfarlig SPÖ/KÖ på röd nere i vänster hörn ((AL)N) och sen kan jag lägga sista A på min egen JOX och därmed vinna hyfsat klart. Sen lyckas jag äntligen av bara farten besegra André på SM efter 2 tidigare förluster i SM. Jag sparar fyra bra rullbrickor har jag för mig och drar så att jag kan lägga en TOLKARE. Sen blir det uppånervända världen där jag sitter och drar ut poänggivande fyror och femmor som André annars brukar göra medan André tvingas till flera halvmjölkningsdrag, iofs får ut två rullningar med sina båda blanka men ändå förlorar matchen. Jag står nu på 8-3 och det börjar kännas ganska bra igen...

Match 12-13, Gunnar och Greger
... men den feelingen ska jag inte få behålla. Gunnar och jag har visserligen en skojig match som Gunnar redan har nämnt, men jag tvingas sträcka vapen trots mina två rullningar - precis som André i matchen innan. Det här hade jag dock kunnat leva med, för förlusten var knapp och jag spelade bra. Men så kommer Gregermatchen där jag spelar riktigt dåligt och helt rättvist (även om Greger även denna gång hade bättre brickor om än inte så extremt som på DBS:en) förlorade. Att jag synade hans fina TIOPLAST kan jag väl förlåta mig själv för. Men att jag lägger OCK/*MUSK i min giriga poängjakt och därmed får 0 i draget efter Gregers syn... Usch och fy! Jag gjorde andra tveksamma drag också. Mot slutet mjölkade jag för ett av de två kvarvarande N:en för en SNILJ på röd som ändå hade kunnat rädda matchen. Men istället drog jag två R i rad. Det var tur att det var middag på kvällen så att man fick dränka sina sorger :-)

Match 14-16 Stefan, Alexander och Birgitta
Sista dagen och min meste motståndare Stefan väntar vid bordet. Jag har haft oförskämt med tur mot honom - 9-2 är inte en rättvisande bild av vår inbördes spelstyrka - och även denna gång var turen på min sida. Jag gjorde dock flera bra saker i denna för vårt vidkommande ovanligt grisiga och tillknäppta match - inte minst mitt iskalla tjyvhållande på Z tills det var 7 brickor exakt kvar i påsen. Däremot gjorde jag ett uselt slutspel och missade det alla andra sett: en orange med JA över sig och K under sig där mitt C hade suttit så fint. Istället la jag ut ECU för 13... Sen gjorde jag fel ovanpå det och räddades bara av att Stefan drog Z ihop med 6 andra konsonanter som slutsställ.
Mot Alexander drog jag tidigt en blank men kunde inte balansera mitt ställ. Med honnörer som jag fick lägga ut rätt billigt kändes det ett tag som risk för repris på Björn-matchen. Men Alexander lyckades aldrig gå ifrån och när jag äntligen i slutet kunde få ut FÄnGSLA på ett hakläge jag skapat själv många drag tidigare och hittade blank nr 2 bland de 5 kvarvarande brickorna i påsen - då förstod jag att det var lugnt. Sen kom Birgitta och jag fick turneringens flytmatch med två rullningar och en KNIPSA för över 50 p bland mycket annat. 11-3 och förnyat hopp om en medalj även om guldet var utom räckhåll...

Match 12-13, Martin och James
... men nej det stannade vid drömmar. Jag får inga blanka och inte mer än 3 eller 4 honnörer totalt och inte heller i övrigt några vidare brickor. Inte orimligt med tanke på att jag haft bättre brickor vid våra tidigare möten under turneringen, men visst kändes det lite surt att inte få chansen att ens bjuda upp till något egentligt motstånd. De här killarna är dessutom alldeles för bra för att bjuda på några onödiga lägen i slutet. Jag hade annars den lilla, lilla möjligheten att dumpa ett A mot James, hoppas på det sista N:et och i så fall sitta med ÄNSKÖNT - brickor jag inte tror att James hade hittat rullningen i. Men det gick inte att skapa något läge med ett sånt drag så med en suck fick jag ge upp.

När jag summerar finner jag ändå att jag till slut hamnade ungefär där jag låg i placeringslistan större delen av turneringen. Det känns som ett rimligt utfall för mig och jag är nöjd. Jag spelade bra men hade inte de där sista procenten skärpa som kan fälla avgörandet i matcher som de mot Gunnar och Henrik H. Brickorna var väl okej totalt sett - för att få en ny medalj hade jag behövt lite mer flyt men det är inget att säga om.

Frågan är vad som händer nu. Jag känner mig lite kluven inför den nya ordlistan. Jag vet inte om jag kommer att kunna orka motivera mig för att litegrann börja om från början och plugga in en massa nya tvåor och treor som delvis innebär att man måste överge och medvetet arbeta bort saker som sitter i ryggmärgen i stort sett. Det är ju samma sak med böjningarna (trots att jag försvarat dem). Hjärnan sorterar nästan omedvetet bort sådant som FLÖG om man nu skulle råka få det på sitt ställ. Det kan dock hända att det blir lite av en nytändning att börja om med nya listor framåt hösten eller så, men motsatsen kan också inträffa. Annars i livet har jag ofta tröttnat på saker och gått vidare till annat efter 3-4 år och det är ungefär där jag befinner mig nu med scrabblet. Vi får se... Jag tycker dock fortfarande att stämningen kring spelandet är härlig och bara alla trevliga bekantskaper gör det värt att fortsätta spelet.

Tack alla än en gång för att ni kom och spelade/tittade! :-)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 30 maj, 2006 00:15 

När Elmis inte ställde upp och sedan Daniel lämnade återbud befann jag mig i den något absurda sitsen att vara favorittippad. Det var väl lite att ta i tyckte jag själv, så någon vidare press kände jag inte, däremot kände jag att jag borde ha en bra chans att slåss om medaljerna om inte allt gick mig emot. Siktet var i alla fall inställt på topp 5 så prenumerationen på sjundeplatsen är trots allt en liten besvikelse.

Jag gjorde det jag måste, men inget mer: De 6 "måstematcherna" mot i teorin klart sämre motståndare vann jag och mot toppspelarna blev facit 5 vinster och 7 förluster.

Efter en hyfsad första dag med odiskutabla förluster mot Henrik och Henrik började det kännas riktigt bra andra dagen, 6 raka vinster där en höjdpunkt förstås var den famösa knockoutstarten mot stackars håkan: CO(U)RTAGE, RENLOS(T)A och FREKVE(N)T i mina tre första speldrag, och så var den matchen över. Till sist befann jag mig vid bord 1, slog Gunnar klart av bara farten och tog ledningen i hela tävlingen.

Vändningen kom i nästa match mot Leif där jag hela tiden låg klart efter. Inför slutspelet hade han en till synes ointaglig ledning på kanske 80 poäng men med extremt fördelaktigt fördelade slutställ, LAXYGEL för mig mot (typ) ZFTTMRK för Leif. Jag insåg att det inte var helt kört, men i stundens hetta missade jag den trots allt ganska uppenbara vinnande strategi som faktiskt fanns och förlorade med 4 poäng.

Sedan gick det knackigare och tredje dagen slutade med 2-3, det mest minnesvärda där var väl matchen mot Birgitta där jag lyckades lägga *OITD och slå på klockan, varvid hon storsint lät mig möblera om brickorna och få mina 15 poäng. I nästa drag rullade Birgitta *ARMENEI(R) (två blanka någonstans) och, ja, det kändes inte som det var läge att syna bort det då... det lönar sig att vara sportslig ibland... (hon hade förstås rullat i nästa drag och vunnit ändå om jag ska vara ärlig).

Förutom missen i slutspelet mot Leif (och ett rejält misstag under en hel turnering får man nästan räkna med) är jag ganska nöjd med mitt spel men det var helt enkelt inte tillräckligt bra för en medalj denna gång, och jag är ändå glad att jag klarade en plats på topp 10.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 30 maj, 2006 00:43 

Hm, jag mötte visst Håkan redan första dagen. Det passade ju så bra in i dramaturgin att få in honom i segersviten dag 2.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 30 maj, 2006 07:20 
Användarvisningsbild

Äsch det går bra att använda mig lite här och där, där det passar. Bara det gör era historier lite bättre så. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 30 maj, 2006 13:30 
Användarvisningsbild

*STORÄNDE står inte i min mors SAOL12 sjätte tryckningen (2002).

SAOL12CD (heter det så?) verkar innehålla ordet. Datumet på de största filerna (databasen?) borde kunna berätta när den är "tryckt".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 30 maj, 2006 15:40 

Ska man skriva om sina matcher också? Bah!
Jag kommer bara till slut att minnas den hemska sista matchen mot Pia. Hur jag i mitt sanslöst medvetslösa tillstånd, illa anfäktad av nervositet och prestigt (matcherna mig och Pia emellan är mycket prestigefyllda!) förgäves letade efter ett läga för min ZINK, bytte bort Z:at, som då Pia plockar upp och genast finner det FE som jag strax innan själv lagt dit, bara för 14 poäng visserligen, men jag gick ju miste om 28 poäng för dubbelt Z och detta bidrog ju starkt till den snöpliga förlusten och mitt besvärande dåliga förlorarhumör. Grr! Förlåt mig, Pia! Jag är en vidirg människa och ska egentligen avhålla mig från tävlingsspel! :wink:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]