bloomsbury skrev:
Ett önskemål som i alla fall jag tog upp på årsmötet, är att ratinglistorna enligt det gamla systemet arkiveras nånstans på förbundswebben. Det var ju de som gällde då, och man kan ha behov att kolla hur man faktiskt låg till ratingmässigt vid olika tidpunkter. Sen kan de som är intresserade också jämföra hur ratingen enligt det nya systemet har utfallit jmf med det gamla. Jag antar att listorna skapas dynamiskt från en databas, så det kanske är rätt lätt att spara undan den för detta ändåmål fram t.o.m. den sista turneringen som följer det gamla systemet.
Gamla ratinglistor går ju idag att se här:
http://www.scrabbleforbundet.se/index.p ... Itemid=131Dessa genereras mycket riktigt dynamiskt, det vill säga varje gång sidan laddas om så går programmet igenom alla tusentals matcher fram till och med den valda turneringen och beräknar alla spelarnas rating.
Här kan vi ju göra så att detta beräknas helt enligt den nuvarande modellen om man väljer turneringar före SM 2006 (eller var nu brytpunkten är) och att det beräknas enligt den nya modellen om man väljer senare turneringar.
Egentligen ska väl inte den här typen av sidor vara dynamiska, eftersom de nog tar en hel del serverkraft varje gång de laddas, men vi har inte fler besökare än att det funkar, än så länge i alla fall.
bloomsbury skrev:
- Spelare som inte spelat på 2 år ska inte vara med i den officiella ratinglistan, och de bör då inte heller vara valbara i listor där aktiva spelare ska väljas. Dock måste de spelarna ändå synas i historisk turnerings- och matchstatistik, listor för vandringsdjur osv.
Det där fattar jag inte. Varför ska man inte kunna välja till exempel Olssons namn i listan över våra spelare, och gå in och titta på hans statistik? Visst kan jag lägga in en spärr för det, men jag är personligen helt emot det. Har ni fattat beslut om detta på årsmötet, eller var det en personlig åsikt?
bloomsbury skrev:
- En följd av Lisas motion om släta brickor, är att det kan hända att en eller flera matcher anses vara icke ratinggrundande. Om matchen måste spelas med reliefbrickor kan de tävlande och domaren komma överens om att matchen inte ska ligga till grund för rating. Detta betyder att den matchen måste kunna markeras på nåt sätt på förbundswebben så den inte ingår i ratingberäkningen efter en turnering.
Det stämmer, jag sätter upp det på att-göra-listan. Jag ger det dock rätt låg prio eftersom jag inte tror att det någonsin kommer att behöva användas. Det uppstår även en del följdfrågor, som om matcherna ska inkluderas på rekordsidor och i vandringsdjurens loggar, för att bara nämna ett par.