Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tis 23 okt, 2018 17:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 30 maj, 2007 23:47 

Scrabbleförbundet hälsar härmed alla årets och fjolårets medlemmar varmt välkomna till årsmöte i förbundet, i kombination med Scrabble och kanske annat spelande före och efter mötet.

Tid: Lördag den 16 juni klockan 15.00.
Plats: Ystadsvägen 111 i Björkhagen (Johanneshov, Stockholm).
Förtäring? Förbundet bjuder på kaffe, te och glass.
Vägbeskrivning: För bilresenärer – se telefonkatalogens karta. Om du åker kollektivt, ta grön linje söderut mot Skarpnäck. Gå av i Björkhagen (en knapp kvarts resa från T-centralen). När du har gått ut från tunnelbanan, gå till höger och sedan direkt höger igen nedför en backe. Du är nu på Malmövägen och ser en Coopbutik på din vänstra sida. Fortsätt Malmövägen tills den slutar i en T-korsning. Gå vänster på Ystadsvägen (obs att samma gata även går till höger). Du ser nu direkt några rätt nybyggda orange fyravåningshus på vänster sida. Det första av dessa är Ystadsvägen 111. Vi håller till i kvarterslokalen på bottenvåningen. Obs! Ni som tidigare har varit på turnering eller årsmöte i Björkhagen – detta är en annan adress än vi har varit på tidigare. Är det några problem att hitta, ring Lisa Blohm på 0733-39 26 22.
Motioner: Om du har en motion till årsmötet ska den vara styrelsen tillhanda senast lördagen den
2 juni. Mejla motionen till styrelsen?at?scrabbleforbundet.se och lägg gärna samtidigt ut den i forumet på förbundets hemsida, under ”Årsmöte 2007”.
Årsmöteshandlingar: Detta utskick innehåller kallelse till mötet och dagordning. För verksamhets-berättelse med mera hänvisas till Scrabbleförbundets sajt. Om du ändå vill ha samtliga handlingar per post, kontakta styrelsen (mejladressen ovan eller slå en signal till Lisa på 0733-39 26 22).

Styrelsen vill redan nu förvarna om att det finns en risk för att bokslutet för 2006 inte är klart i tid, vilket i så fall kommer att innebära att ett extra medlemsmöte där bokslutet tas hålls så snart som möjligt efter semestrarna. Andra punkter på dagordningen kan på grund av detta också påverkas. Vi vill ändå uppmana så många som möjligt att komma till mötet och – inte minst – passa på att träffa andra trevliga scrabblare före och efter mötet. Mellan klockan 13 och 20 kan vi använda lokalen för spelande. Medtag gärna eget spel och förvarna också gärna på förbundets hemsida om att du kommer.

Varmt välkomna!

Styrelsen
genom Lisa Blohm, ordförande

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10 jun, 2007 14:26 

Kan man rösta genom ombud och fullmakt på årsmötet utan att själv delta.
Vad skall i så fall en sådan fullmakt innehålla?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10 jun, 2007 19:49 

En liten fråga: Är det möjligen kutym att det under årsmötet ska redovisas om den lokala klubbens innehav av material tillhandahållet av förbundet, eller är bakhuvudet ute och cyklar nu?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 12 jun, 2007 21:54 
Användarvisningsbild

Läser inte styrelsen den här tråden? Det är lite dåligt med svar på frågorna...

Jag har en annan fråga som jag gärna vill ha svar på. När jag fick reda på att det skulle bli årsmöte (via hemsidan) hade tiden för att lämna in motioner just gått ut. Jag hade inte varit inne och läst så noga under de tre dagar man hade på sig att jag uppmärksammat den extremt korta motionstiden. Kallelsen via vanliga posten kom dessutom fram efter att motionstiden redan var slut. Om man vore konspiratorisk kunde man ju nästan tro att ni inte VILLE ha några motioner, men så kan det väl ändå... hmm...

Nu undrar jag: Varför var motionstiden så kort? När blir nästa möte, och kommer jag att hinna lämna in någon motion då?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 jun, 2007 10:10 
Valberedningen

Nej, tydligen har inte styrelsen läst den här tråden. Det beror antagligen på att rubriken "Kallelse till årsmöte 2007" inte indikerar att frågor ställs i den. Jag ber om ursäkt å hela styrelsens vägnar.

y not har dock fått svar på sin fråga i annan tråd, men jag tar det här igen:

Ja, man kan rösta genom ombud. Lämna fullmakt till någon ni litar på, och som ska komma på årsmötet. Dessutom arbetar vi på att hitta en högtalartelefon så att man kan delta på distans, och det verkar positivt.

Det är inte kutym att lokalföreningarna redovisar sitt materielinnehav, men det kan bli. Dock finns det ju redan en sida på nätet där det hålls koll på var spelen finns. Uppdatera där.

Att motionstiden var så kort lämnar jag till andra styrelselemedlemmar att svara på. Det rör sig om passusar i stadgarna som jag inte ännu är 100% inläst på.

Att vi gör det för att undvika att få in motioner är dock struntprat. Såna insinuationer är mycket onödiga och skapar bara dålig stämning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 jun, 2007 10:15 

Vad bra att man kan ge fullmakt åt någon! Jag frågade om det förra året då det ju var den stora frågan om SAOL13 och böjningsformer och sånt, men fick då till svar att det inte går. Med tanke på att föreningens medlemmar bor så utspritt är det viktigt att det går.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 jun, 2007 10:30 

Jag tackar för svaren. Jag har skickat min fullmakt.
Vad gäller motionstiden har jag i stadgarna inte hittat någonstans om att de inte får lämnas in innnan kallelsen.
Vad jag tror är att man haft hela året på sig att lämna in motioner och att det inte är som i riksdagen att du bara har en begränsad tid mellan då och då att lämna in på.

Sen blir det ju praktiskt så att skall motion vara inlämnad två veckor innan kallelse ocjh kallelse utskickad två veckor innan så.

Vanligt är annars att motioner skall vara inlämande innan kallelsen så att de kan skickas ut med kallelsen och skulle det vara så så skulle ju motionstiden vara negativ enligt bk:s sätt att räkna eftersom det åligger medlemmen helt utan påminnelser att hålla reda på när kallelsen skickas ut och när årsmötet äger rrum.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 jun, 2007 12:14 
Användarvisningsbild

Nej det är klart att jag inte på allvar trodde att ni ville undvika motioner. Jag tyckte bara att det hela kändes väldigt märkligt. Att få ett brev hem i brevlådan där det stod att man borde ha lämnat in sin motion i förrgår.

Men det är okej, alla kan göra misstag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 jun, 2007 12:57 

Vem har gjort misstag?

§8
Kallelse och övriga möteshandlingar till förbundets möten skall distribueras till samtliga medlemmar minst två veckor i förväg.

till möteshandlingar räknas motioner.

Fast just vad gäller motioner saknar stadgarna uppgifter och det är en klar miss. Kanske något att motionera om inför näswta medlemsmöte att ändra stadgarna på den punkten

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 jun, 2007 13:19 

Hej, ber om ursäkt för att jag inte svarat tidigare, har helt enkelt inte hunnit ta mig in på datorn de senaste dagarna (det blir så ibland med tre småbarn varav det minsta ständigt vill bäras, ingen ursäkt men en förklaring). Lite extra olyckligt så nära inpå årsmötet, jag lovar att kolla här minst en gång per dag fram till mötet.

Att Gustaf fick kallelsen efter att motionstiden gått ut får nog Posten ta på sig - du borde ha fått kallelsen den 30 maj (sedan kan jag hålla med om att det är kort tid att spela på det också). Jag hoppas att övriga har fått kallelsen i bättre tid, dock medveten om att våra medlemmar i Finland antagligen fått vänta någon ytterligare dag.

Självklart vill vi ha motioner till förbundets möten och vi kunde tidigare ha gått ut och uppmanat till sådana, även om årsmötesdatumet inte var spikat och i sanningens namn har väl mitt barnafödande sinkat det hela lite. Uppmaningar om motioner två veckor minst före mötet - eller tidigare - är dock i sig inget nytt utan så har det varit även tidigare, då vi tolkat stadgarna så att motioner ska ha distribuerats till medlemmarna två veckor före mötet. Förr om åren distribuerades motionerna med post och skulle då ha kommit in så att de hann gå ut tillsammans med kallelsen.
Med sajtens tillkomst har vi ansett att denna distribution kan ske i elektronisk form för att spara kopiering och porto och möjliggöra att motioner lämnas närmare inpå mötet, men att själva kallelsen (där det också står att den som vill ha andra handlingar per vanlig post får det om de hör av sig till mig) fortsätter att gå ut med vanlig post till alla.

I ärlighetens namn ska väl sägas att eftersom
1) det lutat åt att ett extra medlemsmöte behövs snarast efter sommaren då bokslutet riskerade att bli och också visat sig bli försenat (se kallelsen)
2) årsmötet hamnar på ett datum nära inpå semestrarna vilket innebar att det var troligt med dålig uppslutning
3) ordlistekommitténs arbete och diskussionerna kring det här på sajten gör att det kanske i vilket fall som helst funnits intresse för/behov att extra medlemsmöte

så har åtminstone jag (väl bäst att jag talar för enbart mig själv här) tyckt att det rent av vore bra om eventuella mer kontroversiella motioner behandlades på ett sådant extra möte vid en mindre "semestrig" tidpunkt, vilket bidragit till att jag inte hojtat högt efter motioner tidigare. Datum för ett sådant möte (vilket allt nu lutar åt att det blir) kommer att bestämmas i samband med årsmötet, eller snarast efteråt, och sannolikt bli snarast möjligt efter semestrarna. Så det mesta talar för att du får en ny chans, Gustaf.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 jun, 2007 13:26 

Och, för tydlighetens skull, som y not skriver står det naturligtvis vem som helst fritt att lämna in en motion till årsmötet när som helst på året. Men sedan är det förstås i praktiken så att de allra flesta av oss (alla?) inte kommer på att göra det förrän vi blir uppmanade att göra det. Och då vore alldeles självklart det bästa att få den uppmaningen i lite bättre tid än vad som nu skett.

Jag vill också tillägga att det fortfarande finns möjlighet att komma in med saker som ska diskuteras under "övriga frågor". Även om årsmötet då inte kan ta bindande beslut, så kan det ju vissa sig att det finns en kompakt enighet i frågan och då kanske det inte behövs ett nytt medlemsmöte utan kan bli något som den kommande styrelsen kan ta itu med ändå. (Men handlar det om exempelvis en regeländring är det förstås inte okej).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 16 jun, 2007 13:29 

Högst upp i den här tråden står adressen till årsmötet, för den som inte hittat den någon annanstans.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 17 jun, 2007 10:10 

Ser så här i efterhand att jag i forumet ändå uppmanade i lite godare tid än vad som framkommit i diskussionen här - den 23 maj - om motioner till styrelsen http://www.scrabbleforbundet.se/phpBB2/viewtopic.php?t=1021 (då med uppmaning att de skulle vara inne lite tidigare, den 30 maj, med avsikten att de skulle kunna nämnas i utskicket per post. Sedan kunde denna uppmaning varit mycket tydligare än den nu blev (inte minst eftersom den snabbt ramlade ned från sajtens förstasida när många andra inlägg kom).

Nog ordat om detta - vi är väl alla eniga om att det kan behövas mer tydlighet kring bland annat motioner och fullmakter framöver, något som också diskuterades under övriga frågor på årsmötet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 17 jun, 2007 10:19 

Men vad hände på årsmötet? Hur gick det med Martins motion till exempel?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 17 jun, 2007 10:23 

Titta på förstasidan, så ligger nyheten ute nu.
Lisa

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 17 jun, 2007 10:31 
Valberedningen

Var man inte där får man inget veta... :wink:

Här kommer vad som hände på mötet i stora drag:

* Ny styrelse valdes enligt valberedningens förslag.

* Årsmötet gick delvis mot ordlistekommitténs rekommendation och biföll Martins motion på punkt B, men avslog punkt A. Dock hade punkt B modifierats en smula innan detta bifall kom. Beslutet innebär enkelt uttryckt att vi har kvar tilläggslistan, men att den ska baseras på de ord som skickats oss från SAOL och som med största sannolikhet kommer att utgöra alla sökbara ord i kommande CD-SAOL.

* Det beslutades om en översyn av stadgarna vad gäller giltigt deltagande och fullmaktsröstning på medlemsmöten. Nu godkände vi fjärrdeltagande (till slut var det bara Måns som deltog på detta vis) och fullmaktsröster (9 stycken). Det bör tilläggas att det hade blivit samma utslag av omröstningarna även utan dessa röster.

* Det bjöds på glass med mycket sylt i.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 17 jun, 2007 11:04 

Jag frågade precis för tidigt alltså :) Jag var jätteförvånad då inte ett ord skrivits om årsmötet igår då jag kom hem på natten. Nu vet jag och dessutom kan jag konstatera att det jag kommit till under gårdagen angående tilläggsordlistan var precis det som beslöts.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]