Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: mån 15 okt, 2018 13:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 211 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 14 jun, 2007 19:49 

Enklast alltså att bifalla motionens första att-sats och spela efter SAOL 13 i bokform.
Verkar bli minst tjafs den vägen

häller principfast fast vid ,itt tidigare beslut

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 14 jun, 2007 23:10 
Regelkommittén

Jag vidhåller att vi omöjligt kan spela med en hemlig ordlista.

Således får vi basera oss på pappersversionen om vi ska införa en ny
ordlista innan SAOL-cd kommer ut i handeln. Sedan kan man såklart
motivera en (offentlig) tilläggslista med att man tror att de orden
kommer med i SAOL-cd, men det har inget med regeldefinitioner att
göra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 14 jun, 2007 23:14 

Instämmer med Merko om att vi inte kan spela med en "hemlig" ordlista.

Personligen förespråkar jag SAOL 13 i bokform + en tilläggslista av skäl som jag inte orkar gå igenom en gång till. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 08:34 
Merko skrev:
Jag vidhåller att vi omöjligt kan spela med en hemlig ordlista.

Således får vi basera oss på pappersversionen om vi ska införa en ny
ordlista innan SAOL-cd kommer ut i handeln. Sedan kan man såklart
motivera en (offentlig) tilläggslista med att man tror att de orden
kommer med i SAOL-cd, men det har inget med regeldefinitioner att
göra.

Så var vi där med värde på ord igen. Om "tror" definieras som "har pålitlig information från utgivarna av kommande saol-CD" så kan man säga att vi i ordlistekommittén tycker att tilläggslistan skall bestå av ord vi "tror" kommer vara jämställda med fetstilta pappers-SAOL-ord.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 08:35 
Valberedningen

Och där hann jag bli utloggad igen. Tack, knäppa jobbdator.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 09:44 

Om vi då koncentrerar oss på att ta ställning till förslagen i motionen så måste jag upprepa att ett seriöst ställningstagande kräver information om den lista som enligt uppgift utgör skillnaden mellan cd- cch papperssaol. Skullle man möjligen kunna tänka sig att medlemmarna får tillgång till denna lista före årsmötet som utlovat (om än i sista sekunden)?
Citera:
Jag skulle också efterlysa lite mer information i själva sakfrågan, dvs om den utökade lista ni fått SAOL-red. Känner ni till någon motivering till att CD-versionen och bokversionen skiljer sig åt? Kommer de tillagda formerna rent av att tillkommma i senare tryckningar av boken? Är CD-versionen spikad med detta innehåll eller kan det tillkomma andra grupper av tillagda ord? Hur ser egentligen CD-versionen av SAOL ut, dvs vad betyder det att ett ord motsvarar ett fetstilt uppslagsord i boken? Kort sagt vore det bra att få veta allt ni vet om listan.

Förhoppningsvis ligger det i allas intresse att årsmötet får fatta ett välgrundat beslut även om man förespråkar avslag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 10:05 
Användarvisningsbild

Listan måste ut till medlemmarna innan mötet om det ska gå att föra en seriös diskussion kring dess vara eller icke vara.

Jag tycker en bra väg att gå är att skippa tilläggslistan inledningsvis, dvs bifalla motionen, och därefter ta ny ställning till införande av [den av ordlistekommittén rekommenderade, SAOL-redax-filtrerade] tilläggslistan vid typ årsskiftet 2007/08, när vi vet hur CD-SAOL verkligen är beskaffad.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 11:13 
Ja, den (preliminära) tilläggslistan måste ut omedelbart. Listan jag delgav Martin på Soft i tisdags var rensad från för långa ord samt ord med bindestreck och/eller andra icke-bokstäver. Denna lista har jag i en word-fil och kan skicka till någon som kan omvandla den till PDF som sedan kan läggas upp på hemsidan. Vem fixar sånt här snabbast och enklast?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 11:14 
Valberedningen

Jag blir galen!!!!! Det var ju jag igen, som sa det där om tilläggslistan.

/Johan Berner - förmodligen redan utloggad igen......

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 11:24 
Användarvisningsbild

maila till gustaf.bergstrom[at]scrabbleforbundet.se så ordnar jag det på en momang

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 11:34 
Valberedningen

Martin skrev:
Om vi då koncentrerar oss på att ta ställning till förslagen i motionen så måste jag upprepa att ett seriöst ställningstagande kräver information om den lista som enligt uppgift utgör skillnaden mellan cd- cch papperssaol. Skullle man möjligen kunna tänka sig att medlemmarna får tillgång till denna lista före årsmötet som utlovat (om än i sista sekunden)?
Citera:
Jag skulle också efterlysa lite mer information i själva sakfrågan, dvs om den utökade lista ni fått SAOL-red. Känner ni till någon motivering till att CD-versionen och bokversionen skiljer sig åt? Kommer de tillagda formerna rent av att tillkommma i senare tryckningar av boken? Är CD-versionen spikad med detta innehåll eller kan det tillkomma andra grupper av tillagda ord? Hur ser egentligen CD-versionen av SAOL ut, dvs vad betyder det att ett ord motsvarar ett fetstilt uppslagsord i boken? Kort sagt vore det bra att få veta allt ni vet om listan.

Förhoppningsvis ligger det i allas intresse att årsmötet får fatta ett välgrundat beslut även om man förespråkar avslag.

Lite information om listan jag just skickade till Gustaf för publicering. Listan innehåller endast alternativstavningar som indirekt redan står i SAOL, exempelvis står MORRONSTJÄRNA med i tilläggslistan eftersom MORGONSTJÄRNA samt "MORGON, även MORRON" står i pappers-SAOL. Orden i listan har valts ut aktivt av SAOL-redaktionen så att de värsta tokigheterna, med KAVLEDUN som lysande exempel, har utelämnats.

Att ett ord i tilläggslistan anses, av ordlistekommittén, som jämställt med ett fetstilt ord i CD-SAOL innebär att om du skulle söka på MORRONSTJÄRNA i CD-SAOL så får du en träff, precis som om du skulle söka på MORGONSTJÄRNA. Detta är en viktig skillnad från dagens situation, om du skulle söka på MORRONSTJÄRNA i CD-SAOL12 så får du ingen träff. Man kan se det som en statushöjning av dessa alternativstavning om man vill.

/Johan Berner - förmodligen utloggad igen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 11:41 
Valberedningen

Dessutom kan tilläggas att ordlistekommittén i princip är mot avdragslistor. Vi finner det som ett olyckligt och icke önskvärt scenario att ord i grundform är sökbara och godkända i en version av SAOL, men inte skulle vara godkända på ett Scrabble-bräde. Det är det avgörande argumentet för vår rekommendation.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 11:56 
Användarvisningsbild

Tilläggslistan finns att ladda ner i PDF-format här:
http://www.scrabbleforbundet.se/index.p ... 3&Itemid=2

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 11:58 

Bra.
Som jag ser det är huvudfrågan om det är CD-versionen eller den tryckta versionen av SAOL som ordlistan ska baseras på. Andra faktorer borträknade, tycker jag att boken är att föredra eftersom den lättast kan användas även om inga datorer finns till hands. Frågan är då om skillnaderna mellan listorna ändå motiverar att den preliminära CD-versionen är bättre och bör läggas till bokens ord.

När jag har sett listan, men inte hunnit analysera den närmare, skulle som sagt beskriva den som ganska lik vår nuvarande tilläggslista; i princip bara alternativstavade sammansättningar. Liksom vår lista innehåller den många långsökta ord utan stöd i språkanvändningen, men till skillnad från vår lista finns det, som Johan påpekade, ett medvetet redaktionellt urval, dvs ingen mekanisk princip som automatiskt genererar listan utifrån alternativformerna.

Detta innebär att man inte, utifrån den tryckta boken, kan sluta sig till vilka ord som finns på skillnadslistan (vilket åtminstone är ambitionen med vår nuvarande lista). Jag tycker därför att förslag A) är att föredra.
Dessutom finns frågetecken kring skillnadslistan (som förhoppningsvis ordlistekommittén kan räta ut): Hur preliminär är den tex

Senast redigerad av Martin fre 15 jun, 2007 12:14, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 12:05 
Användarvisningsbild

Är det som förut, att bara alternativa förled finns med på tilläggslistan? Eller är alla sammansättningar med alternativstavade efterled redan med som egna fetstilta uppslagsord, som till exempel bokcafé?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 12:13 
Valberedningen

Vad vi i kommittén kan se så står alla efterledsalternativstavningar som fetstilta i pappers-SAOL. Ännu ett gott argument till att även godkänna alternativa förledsstavningar. Tack Gustaf för påpekandet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 12:15 
Valberedningen

Martin skrev:
Dessutom finns frågetecken kring skillnadslistan (som förhoppningsvis ordlistekommittén kan räta ut): Hur preliminär är den tex

Eftersom CD-SAOL ska släppas i september så finns det inte mycket tid att vifta på för att ändra beslut i SAOL-redaktionen. Den preliminära listan bör därför kunna ses som rätt så definitiv.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 12:23 
Användarvisningsbild

Det vore ändå sejf att vänta med tillägget tycker jag.

Det vore intressant att göra en körning gentemot nuvarande tilläggslista för att få orden som diffar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 12:35 
Valberedningen

En sak till om listan som nu ligger uppe.

Jag har sållat bort alla ord med 16 bokstäver eller fler, samt ord som innehåller bindestreck.

Gökungen *BHLÖS korrigerades av SAOL-redaktionen i tilläggslistan. Så kan man ju inte skriva! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 12:37 
Användarvisningsbild

Ett problem med att köra pappersSAOL utan tilläggslista är ju det här med upplagor, tryckningar och olika versioner. Det är ofrånkomligt att SAOL är behäftat med en del fel som kommer åtgärdas i kommande tryckningar, det visar väl SAOL 12 oss?

Martins motion säger ingenting om vilken upplaga som ska gälla, endast att SAOL 13 ska gälla. Detta är i mitt tycke en svaghet i motionen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 13:07 
ja senaste tryckningen bör det ju vara.
Kom ihåg den ändringen till i morrn
/varför inte?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 13:24 

Citera:
Ett problem med att köra pappersSAOL utan tilläggslista är ju det här med upplagor, tryckningar och olika versioner. Det är ofrånkomligt att SAOL är behäftat med en del fel som kommer åtgärdas i kommande tryckningar, det visar väl SAOL 12 oss?

Martins motion säger ingenting om vilken upplaga som ska gälla, endast att SAOL 13 ska gälla. Detta är i mitt tycke en svaghet i motionen.

Det bör väl vara senaste tryckningen, ja. Jag vet inte exakt hur reglerna är formulerade nu, men jag välkomnar den formen av preciseringar av motionstexten från årsmötets sida och/eller ordlistekommitténs sida om motionen skulle bifallas. Lämpligen med dagens formuleringar som utgångspunkt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 13:35 
Användarvisningsbild

Citera:
Det bör väl vara senaste tryckningen, ja. Jag vet inte exakt hur reglerna är formulerade nu, men jag välkomnar den formen av preciseringar av motionstexten från årsmötets sida och/eller ordlistekommitténs sida om motionen skulle bifallas. Lämpligen med dagens formuleringar som utgångspunkt.

Jag tror inte att min poäng kom fram. Vad gör vi när nästa upplaga kommit? Slänger våra gamla SAOL och köper nya? Inte jag åtminstone. Vad som kommer hända är att vi då går igenom vad som hänt och gör en lista som behöver vara med på träningar och eventuella tävlingar utan datorhjälp i alla fall. Då sitter vi med vår lista i alla fall och förklarar för folk vad som gäller.

Jag inser att det finns en strukturell skillnad i att spela med eller utan tilläggslista, men glöm inte bort att vi kommer sitta med våra modifierade ordböcker där i alla fall. Vi kommer inte ifrån dem, även om vi vill.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 13:43 
Användarvisningsbild

Det har väl alltid förekommit ändringar i vår tävlingsordlista för att nya tryckningar kommer. SAOL-redax meddelar ju på sin hemsa vad som skiljer tryckningar åt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 jun, 2007 13:44 

Jodå, jag förstår poängen. Men jag kan inte se att det skiljer sig så mycket från dagens situation. Eller för övrigt från situationen med ändringar av CD-saol, om den skulle vara vägledande.
En ändringslista med kända skillnader mellan tryckningarna finns ju nu, och är väl svårt att komma ifrån hur man än gör. Det rör sig dock bara om 49 ord varav 12 åttor eller kortare med nuvarande ordlista, och betydligt färre i saol13 om man får tro saol-red.s utlovade noggrannhet.
Det är en helt annan storleksordning än tilläggslistan, och det går väl lätt att skriva in dessa enstaka ord i sin bok om man inte vill köpa en ny tryckning.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 211 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]