Motion: Uteslutande av starka böjningar (gammal tråd)

Diskussion och handlingar inför och efter årsmötet 2007

Inläggav y not » fre 15 jun, 2007 16:55

"Punkt 2 är också viktig. Vid tvister måste det gå att slå fast vad som är rätt och fel, och det med så enkla hjälpmedel som möjligt. Det enklaste är förstås om det räcker med att använda sig av SAOL 13 i bokform, men här anser jag att punkt 1 går före. Det är trots allt viktigare, även för hemmaspelaren, att man kan enkelt kan förutse om ett ord kommer att vara godkänt än att man enkelt kan kontrollera om det är godkänt. Motionens tredje attsats bör dessutom leda till att det blir tillräckligt enkelt att kontrollera ord. "

Här sitter alltså några av de nördigaste ordfrälste och diskuterar enkelheten i att känna igen ett ords grundform coh kan inte enas om vare sig MINDRE, MATAD eller DE är grundformer

Är det då så självklart att man tittar i avdragslistan efter att man funnit ordet i fetstilt?
y not

Inläggav Henrik.J » fre 15 jun, 2007 17:19

Elmis skrev:Nu tycker jag du är utomordentligt fånig som kallar mig vid namn. I sakfrågan har SAOL-red väl bedömt att MATAD är ett fristående vanligt adjektiv. Adjektiv ser inte jag som självklara böjningsformer. Om man vill vara larvig kan man säga att färgen GRÖN kommer från en blandning av BLÅ och GUL. Vill du se det som en böjning också...?

Men så larvig är jag inte. :)

Återigen - bortsett från larvet ;) - poängen är inte vad du eller jag personligen anser. Poängen är om det i praktiken finns ett någorlunda enkelt och invändningsfritt sätt (som därtill är hyfsat lättbegripligt) att avgöra vad som är grundformer och vad som inte är det. Jag tycker Frvib:s utmärkta inlägg ännu bättre än mina belyser att det här inte lär bli någon lätt nöt att knäcka. Om vi hamnar i strider av typen "Adjektiv är ingen självklar böjningsform - nä, men verbparticip är det" eller "MIG är en böjning - nä det är en egen variant av pronomen bara" så är det poänglöst om du, Johan, Gustaf m.fl egentligen har mer fog för era slutsatser än jag, Reed, Martin, Neutrino m.fl eller vice versa. Problemet ligger just i att det inte går att härleda en exkluderingsprincip som uppfyller det enkelhets- och begriplighetskrav som Stefan.F iofs har helt rätt i när han i den andra tråden lyfter fram som främsta kriterium för val av regler för spelbara ord. Och i det läget måste det vara mycket enklare att helt enkelt skippa de grammatikaliska hårklyverierna och gå på fetstilsprincipen.
"Playing Bop is like playing Scrabble with all the vowels missing" (Duke Ellington)
Användarvisningsbild
Henrik.J

Inläggav Pia » fre 15 jun, 2007 18:01

Nu har jag för första gången läst igenom listan med ord som tillkommer. Jag kom till att det fanns ungefär så här många böjningsformer:

3 tvåor
24 treor
ca 51 fyror
ca 41 femmor
ca 40 sexor
ca 16 sjuor

Många ord alltså. Att det är ungefärliga antal beror dels på att jag räknade igenom listan bara en gång, dels på att det inte alls var lätt att veta vilka ord som var böjningsformer.

För övrigt tycker jag det är stor otur att Gustafs motion inte hann till årsmötet så att det här en gång för alla skulle bli avklarat och säkert.
Pia

Inläggav Radagast » fre 15 jun, 2007 18:10

Jag skulle vilja se att motionen kompletterades med precisa regler för vilka ord som ska tas bort, och att de reglerna ska vara definierade i termer av hur ord är märkta i SAOL. En sådan regel skulle kunna vara "Stryk alla ord där det står 'se under'". Just den regeln får till konsekvens att ord som DIG och FÖRNUMMIT försvinner medan MATAD och VACKERT blir kvar.
Radagast
Ordlistekommittén

Inläggav Banjo-Herren » fre 15 jun, 2007 18:12

Många säger bra grejer här. Dock är vissa bra grejer inte vad jag tycker är bra. Nu har jag SUTTIT (eller möjligtvis *SUTTIT) på tåget hem och kommit på vad som jag irriterar mig på under den senaste tidens debatt. Ett vanligt argument har varit att "lite språkkunskap och känsla för ord ska betala sig". Ja, självklart ska det det, bisarrt hade det varit annars. Men varför ska det betala sig med att man med denna känsla ska kunna urskilja vad som INTE är tillåtet att lägga. Det kallar jag inte att "betala sig". Bättre då att lite språkkunskap som exempelvis vad en stark verb- eller substantivböjning är kan ge en fler uppslag till poänggivande drag!
Jag tänker på spelkvalitén här! Det är roligare om det blir mer poäng!

Sen säger motionen att spelets idé är att haka. Va, är det??? Jag trodde en del av spelets idé var att stänga, speciellt om man leder. Nu när vi fått in en massa PC och LP som öppnat upp brädet så kan det väl inte göra något om vissa ord stänger till lite igen. Förresten så kan man haka på FOR, bara inte förstavelsen ER. Man kan sätta på ett DON efteråt, exempelvis. Det ena tar ut det andra.

Om man ska klaga på att man inte kan lägga ERFOR så kan man lika gärna klaga på alla sammansatta substantiv i grundform som man inte får lägga. Någonstans måste gränsen dras. Fetstilta ord i SAOL har vi vad jag vet ALLTID haft som rättesnöre för tävlings-Scrabble. Än en gång påpekar jag att vi inte kan sitta och bestämma på riksnivå vad familjen Ottosson i Träslövsläge godkänner för ord vid köksbordet. Vi kan bara ge en rekommendation.

Hej förresten, familjen Ottosson i Träslövsläge, om ni råkar läsa detta. Hur mår ni?

Och till slut vill jag berömma y not för iakttagelsen att vi inte ens kan enas om de enklaste ords grundformer. Vi får INTE låta godtycke styra vilka ord som ska vara godkända, åtminstone inte aktiva spelares godtycke. Bättre då att lämna det åt utbildade ordproffs, söm jag är övertygad om att herrar och damer SAOL-redaktörer är.
Banjo-Herren begär ordet! - http://www.banjoherren.com
Banjo-Herren
Valberedningen

Inläggav Radagast » fre 15 jun, 2007 18:16

Pia skrev:Nu har jag för första gången läst igenom listan med ord som tillkommer. Jag kom till att det fanns ungefär så här många böjningsformer:

3 tvåor
24 treor
ca 51 fyror
ca 41 femmor
ca 40 sexor
ca 16 sjuor

Många ord alltså. Att det är ungefärliga antal beror dels på att jag räknade igenom listan bara en gång, dels på att det inte alls var lätt att veta vilka ord som var böjningsformer.

Jag tycker inte att det är speciellt många nya ord och tror att de andra nya orden kommer kräva betydligt mer jobb för att lära sig efter som de är mer oregelbundna, t.ex. så är EHEC svårare att lära sig än BURIT. Och om Gustafs motion går igenom så får vi ändå lära oss vilka ord som försvunnit p.g.a. den.

Jag skulle i dagsläget rösta nej till Gustafs motion, men jag är inte så starkt övertygad heller. Allra gladast hade jag varit om akademin inte tagit med de starka böjningarna, men nu när de finns där så tycker jag inte att vi ska ta bort dem. Detta är min privata åsikt, inte nödvändigtvis ordlistekommitténs.
Radagast
Ordlistekommittén

Inläggav Henrik.J » fre 15 jun, 2007 18:17

Om vattnet hade runnit lite snabbare under broarna så hade jag nyssens kunnat spela PIKTUR/CP/HI/HAK/OST mot Frank vilket hade införskaffat mig 74 poäng och en säker ledning. Nu blir det inte ens 15 poäng tror jag och förmodligen matchförlust. SAOL13 (i sin sköna helhets majestät och glans) we want you now!!! :D
"Playing Bop is like playing Scrabble with all the vowels missing" (Duke Ellington)
Användarvisningsbild
Henrik.J

Inläggav y not » fre 15 jun, 2007 18:40

nej EHEC kommer jag nog aldrig att lära mig hur jag än BÄR mig åt
y not

Inläggav Måns_E » fre 15 jun, 2007 18:44

Mycket bra skrivet av Henrik och Fredrik.

Som många redan har skrivit så existerar det fullt med böjda ord i olika former i SAOL redan idag. De som kommer till har dessutom en för mig väldigt enkel regel. Jag förstår inte varför just dessa ord skulle vara så svåra att lägga på minnet, eller förklara för en oinvigd scrabblare varför man får lägga dom.

Att förklara för en oinvigd att SAOL gäller som rättesnöre men inte riktigt alla ord, för vi har bestämt att akademin inte riktigt kan göra ett bra urval, ter sig för mig som betydligt mer komplicerat, och skall vi se till vad nya spelare reagerar på så är det INTE ord som står utan nästan ALLTID ord som inte står. I Betapets och Ordspels forum kommer det ofta frågor om varför man inte får lägga LP, MC och CP men CD fastän alla står i SAOL. Jag har aldrig sett någon fråga om varför man får lägga RETAS eller FÅRAD fastän de inte är i grundform. Alltså verkar det som att icke-SAOL och grammatiknördar föredrar att få lägga så många ord som möjligt.

Vi som nördar in oss, borde väl rimligtvis inte ha så svårt att ta till oss en såpass relativt enkel regel som starka verbböjningar?
Måns Eriksson
Måns_E

Inläggav Gustaf » fre 15 jun, 2007 19:22

Måns, det står ingenstans i motionen att de böjda orden ska vara ogiltiga för att de är "svåra att lägga på minnet" eller "svåra att ta till sig". Jag har angivit väldigt många skäl, men inte dessa. Jag uppfattar inte heller RETAS eller FÅRAD som starka böjningar, men det kanske det är.

Jag nöjde mig med att motionera om "starka böjningar" eftersom det känns som ett tämligen lättavgränsat område. Men det är möjligt att vi kan hjälpas åt att avgränsa det ännu tydligare i tid till augustimötet. Vi får väl fundera på det. När jag nu tittar på motionen igen inser jag i alla fall att uttrycket "grundform" i attsatsen inte är tillräckligt precist.

Om man nu ska ta Betapet-Svenssons och halländska barnfamiljer som exempel så vågar jag påstå att dom har ganska dåliga kunskaper om vilja ord som står i fetstil i SAOL. Däremot brukar dom kunna skilja på böjt och oböjt, och veta att det är oböjt som gäller när man spelar Alfapet, som dom envisas med att kalla det. Men Måns kanske vill förklara för dom varför BRÖDER går bra att lägga men inte BRORSOR eller FARBRÖDER?
Användarvisningsbild
Gustaf

Inläggav y not » fre 15 jun, 2007 19:38

Oönskad edit av Gustaf: Av misstag skrev jag över detta inlägg i stället för att svara på det! Ursäkta!

Inlägget gick i alla fall ut på hur jag ställde mig till ord som ÄRAD och MIG (tror jag). Mitt svar, som alltså tyvärr hamnade här i stället för i ett nytt inlägg, var som följer:

Som sagt, motionen gäller starka böjningar, eftersom det är ett tämligen lättavgränsat område, omfattar ganska många korta ord och alla de där andra skälen jag redovisade i första inlägget.

Jag har inga åsikter om suspekta pronomen och gamla dammiga adverb. Den som vill bli av med dom får skriva en egen motion.

/Gustaf
y not

Inläggav Merko » fre 15 jun, 2007 19:42

Mycket bra motion tycker jag.

Jag tror inte det går att som Gunnar efterlyser producera en regel med
vilken man kan ta ut alla böjningarna på grund av formuleringar i
SAOL. Däremot ser jag inte gränsfallen som Henrik tar upp som något
stort problem. Jag tycker att ord som HANS känns som böjningar, men om
någon kan ge en övertygande förklaring för att de inte är de så är det
okej med mig. Ord som är adjektiv (vilket ju framgår av SAOL) är
naturligtvis inte böjningar även om det finns ett verb med ett d
mindre (urvalet av sådana ord kan ju alltid ifrågasättas, men står
de med i SAOL så beror det ju på att de anses vara egna adjektiv!).

Bortsett från några få pronomen så är ju alla ord Henrik hittat långa
saker. Det som gör böjningseländet akut i och med SAOL 13 är ju att
det tillkommer så många korta böjningar. Jag blir inte en dålig
scrabblespelare bara för att jag inte vågade lägga YNGST mot Greger på
SO.
Merko
Regelkommittén

Inläggav Merko » fre 15 jun, 2007 19:49

y not skrev:
> Men kan du i alla fall svara på frågan hur du ställer dig
> till de böjningar som idag är med i SAOL, som
> komparerade adjaktiv

Gustaf får väl svara för sig, men jag har svårt att se att de inte
skulle vara böjningar.

> tillexempel och personliga pronomen.

Pronomen är naturligtvis inte böjningar. Däremot misstänker jag att
det finns böjningar av pronomen, som genitiv, pluralformer osv. Om
någon har ett gott argument för att sådana former inte är böjningar så
accepterar jag dock det - jag är inte expert på den saken.

Jag kan exempelvis inte avgöra säkert om NI bör ses endast som en
pluralform av DU (verkar tveksamt). Men att DIN är genitiv för DU
verkar rimligt, och att *DINA är plural av detta genitiv verkar så
klart att ordet inte ens finns i SAOL 12 ser jag nu.. vilket inte var
självklart för mig faktiskt. Böjningar är av ondo!
Merko
Regelkommittén

Inläggav Stefanf » fre 15 jun, 2007 20:01

Jag vågar inte riktigt tycka att motionen är bra än men jag gillar Gustafs sätt att argumentera. En del av det Måns säger är också klokt (dvs. jag håller med.. :)) vad gäller kreti-och-pleti-scrabblares frustration och irritation över ord som inte går att lägga..

Instämmer att det är till 98% frågor om varför man inte kan lägga ett visst ord..

Analysen att det därför är bäst (för icke-nördiga nätscrabblare) att tillåta nya böjningsformer är dock felaktig, anser jag. Efter en viss (kort) tid kommer det dyka upp 100 ggr. fler frågor i alla forum där samma spelare blir frustrerade/vansinniga över att vissa böjningar är tillåtna - men inte alla..
De kan nämligen inte begripa varför det skulle vara skillnad mellan olika starka pluralböjningar, genitivändelser och annat smått och gott. På kvällstidningska skulle man kunna förutspå:
"BETAPETARNA RASAR MOT DE NYA REGLERNA!!"

Jag har sagt det förr, och säger det gärna igen, förklaringen:
"Det är godkänt för att det står med fet stil i senaste SAOL" blir för väldigt många ett svar liknande: "Därför." på frågan "Varför".

Jag förklarar hellre (med någon mer mening, det ska medges) att SAOL är själva grunden för ordlistan men eftersom urvalet i SAOL inte är anpassat för att på ett konsekvent sätt vara rättesnöre för spelet Scrabble - så har SSF gjort vissa justeringar. Tävlingsordlistan är fortfarande inte perfekt (det blir den aldrig) men den är bättre och mer konsekvent/begriplig än ursprunget.
- Spelar man IRL utan tillgång till dator är det emellertid helt ok att enas om att alla fetstilta ord i boken är godkända, och inga andra. (är det tillräckligt viktigt får man helt enkelt se till att ha tillgång till en dator eller en mobil med ordkoll..)
Användarvisningsbild
Stefanf

Inläggav Elmis » fre 15 jun, 2007 20:09

Är det bara jag som ser en stor tjusning med det defensiva spelet och taktiken och planeringen det medför? Eller vill ni öppna upp spelet så ni kan kicka mig från tronen? Jaa, så måste det vara. :lol:

Skämt åsido. Jag kan inte ens om jag försöker tvinga mig, tycka att en match som slutar 304-296 jämfört med 414-402 på nåt generellt sätt skulle vara sämre. Spännande som spännande. Tråkigare i vissa fall ja om det exempelvis blir en diagonal och båda får passa sig ut men det händer ju inte så ofta i tävlingssammanhang. Det är en konst att spela stängt och ger iaf mig mer som tävlingsspelare taktikmässigt. Om båda spelarna köttar ut 40-poängare i stöten på ett vidöppet bräde så kan jag nog oftast tycka att det är mer slump vem som vinner och såna segrar känner jag mig mer lättad än nöjd över att vinna. Vem drar bäst brickor som den kan utnyttja på det öppna brädet? Ser inte samma sak på ett stängt bräde där man mot slutet av matchen kan planera mycket mer specifikt och inte vara så beroende av motståndaren. Men visst är "hawaiiscrabble" kul det med...på träning.
Hoodeladi hoodeladi hoppsan vilken dag
Elmis

Inläggav y not » fre 15 jun, 2007 20:20

Jag spelar oftast ganska defensivt, och älskar den spelformen även om jag är långt från din klass.
Det är ett skäl att jag inte vill hha en tilläggslista :)
Hur många fler ord blir det om man har tilläggslista med alternativa stavningar
hur många färre blir det om man tar bort böjningarna.

Men jag faller gärna tillbaka på enkelhetsdebatten. Därt jag tycker tydlighet är en form av enkelhet och där SAOL som facit är lätt och enkelt
y not

Inläggav Radagast » fre 15 jun, 2007 20:35

Jag tror inte att tilläggslistans vare/inte vara påverkar spelet märkbart. Visst, den dagen man sitter med ALVKORS blir man väl lite putt om tilläggslistan tagits bort, men spelet karaktär påverkas inte.

De starka böjningarna påverkar spelet mycket mer, både om man tar bort pronomen som DIG/OSS och om man nöjer sig med att ta bort t.ex. LÄT. Det är många korta ord det handlar om. Jag är dock inte säker på att effekten blir så dramatisk. Jag tror att SAOL13 utan böjningar ger ett mer poänggivande spel än SAOL12, främst p.g.a. alla nya tvåor. Vilket spel som blir roligast? Tja, själv gillar jag ju öppet och kombinationsrikt spel, så jag kan tänka mig att jag skulle tycka att det blir lite roligare med böjningarna än utan, men jag tror inte att skillnaden är så stor. Det största problemet med svenskt scrabble är att Z är så kass, inte att det ibland blir defensivt spel.
Radagast
Ordlistekommittén

Inläggav Banjo-Herren » fre 15 jun, 2007 20:36

Jag är inte orolig för dig, Elmis. Du lär kunna spela defensivt även med SAOL13, även med böjningar. Det är förresten inte böjningarna som gör det lätthakat och öppet, det är förkortningarna.

De korta böjningarna gör att det kan bli mer poäng per drag. Detta är en erfarnehet vi som provat fått.
Banjo-Herren
Valberedningen

Inläggav Måns_E » fre 15 jun, 2007 21:04

Gustaf skrev:Måns, det står ingenstans i motionen att de böjda orden ska vara ogiltiga för att de är "svåra att lägga på minnet" eller "svåra att ta till sig". Jag har angivit väldigt många skäl, men inte dessa. Jag uppfattar inte heller RETAS eller FÅRAD som starka böjningar, men det kanske det är.

Jag uppfattade att du i din motion bland annat hänvisade till att det skulle vara enkelt att lära sig ord. Starka böjningar är inte direkt någon jättesvår regel.

Gustaf skrev:1. Enkelt att förutse om ett ord (som man kan) är godkänt.
2. Enkelt att kontrollera om ett ord är godkänt.
3. Enkelt att lära sig alla godkända ord.

Är det någon som, om man bortser från sammansatta ord, har kontrollerat konsekvensen i SAOL av att starka verbböjningar står med? Av det som jag har sett så verkar de vara väldigt konsekventa vilket gör att enkelhetsprincipen för dessa ord är vida högre än för exempelvis RETAS eller FÅRAD.

Gustaf skrev:Om man nu ska ta Betapet-Svenssons och halländska barnfamiljer som exempel så vågar jag påstå att dom har ganska dåliga kunskaper om vilja ord som står i fetstil i SAOL. Däremot brukar dom kunna skilja på böjt och oböjt, och veta att det är oböjt som gäller när man spelar Alfapet, som dom envisas med att kalla det. Men Måns kanske vill förklara för dom varför BRÖDER går bra att lägga men inte BRORSOR eller FARBRÖDER?

I fallet BRÖDER, *BRORSOR och *FARBRÖDER tycker jag att det är ganska enkelt, BRORSOR har inget ändrat vokalljud, FARBRÖDER är ett sammansatt ord och där gäller i regel inte regeln med starka böjningar. Något som man i o f s får lära sig, men det gäller ju egentligen ganska många ordkonstruktioner i SAOL, något som jag personligen tycker tillför spelet något när man spelar på en lite högre nivå med lite tuffare motstånd.

Faktum är att jag har betydligt svårare att förklara varför inte *STYRLED står medan SPINDELLED står, fastän *STYRLED är ett minst lika ofta förekommande ord (men det kan jag köpa eftersom jag inser att alla ordlistor har sina begränsningar)

Min utgångspunkt i min hållning är ganska enkel, vi måste ha en referensordlista. Ju mindre avsteg vi gör från den ordlistan desto enklare kan jag förklara varför man får lägga vissa ord och inte andra, jag hänvisar helt enkelt till att de är godkända enligt den ordlista som vi har valt att spela efter.

Varför orden står med i SAOL vet jag att medlemmarna i Svenska Akademien kan redogöra för på ett betydligt mer sakligt sätt än vad vi hade kunnat göra om vi tagit fram en helt egen Scrabbleordlista.

Efter att ha spelat ett tiotal matcher med SAOL 13, så inser jag att spelet inte blir lidande, det går fortfarande att spela öppet om man vill, liksom det går att låsa till brädet om man är på det humöret. Angående starka böjningar så gör de inte jättemycket varken till eller från. Det finns bara två Ö, tre U och två Ä i påsen. Den största skillnaden har jag upplevt att tvår som SA och LA har gjort för spelet, men inte heller det är direkt revolutionerande eftersom A inte direkt har varit svår att haka på en bokstav tidigare.

Alltså tycker jag inte att regeln med starka böjningar varken är svår att förklara, lära sig eller spela efter.

Edit
Det finns INTE 3 Ä i påsen, utan 2
Senast redigerad av Måns_E fre 15 jun, 2007 22:03, redigerad totalt 1 gång.
Måns Eriksson
Måns_E

Inläggav Legobiten » fre 15 jun, 2007 21:13

Jag kan inte annat än att hålla med Frvib!!

Det känns som att allt det här tjafset från böjningsmotståndarna bara är till för att förhala införandet av SAOL13. Beslutet att alla fetstilta ord skulle vara godkända togs för ett årsen!

Varför kommer alla invändningar nu?? (För att den första tänkta SAOL13-tävlingen, KATTFOT cup, snart ska gå av stapeln)

Varför har ni inte tänkt på detta långt innan?? (För att ni inte har brytt er att ens prova att spela med SAOL13)

Lite småförbannad blir jag onekligen...
Användarvisningsbild
Legobiten

Inläggav Merko » fre 15 jun, 2007 21:18

Måns E skrev:
> Starka böjningar är inte direkt någon jättesvår regel.

Det kan jag inte hålla med om, och dessutom är det ju inte det som är
regeln eftersom sammansatta starka böjningar inte står, exempelvis.

För övrigt verkar det vara ett elände med vilka mer regionala starka
böjningar som står respektive inte står.

> Av det som jag har sett så verkar de vara väldigt
> konsekventa vilket gör att enkelhetsprincipen för dessa
> ord är vida högre än för exempelvis RETAS eller FÅRAD.

Menar du på allvar att RETA skulle vara en rimlig grundform för RETAS?

Vad gäller adjektiv på -AD så visst är det ganska svårt att avgöra
ibland, men gör ju inte dessa ord till mindre grundform. Det är
ungefär som med sammansättningarna - det finns massor av fullt riktiga
ord som inte står, och man måste gå på känsla för vad som har
tillräckligt mycket egen betydelse. För -ADjektiven så är det ju så
att exempelvis en panna kan vara FÅRAD utan att någon har FÅRAt den,
vilket förmodligen är anledningen till att det står med.

> BRORSOR har inget ändrat vokalljud,

En brorsa, flera brorsor? Tycker jag ser väldigt ändrat ut. Men visst,
det är såklart så att vissa vokalförändringsmönster är definierade som
starka medan andra mönster inte är det, och det kan man lära sig. Men
så enkelt som du låter påskina är det ju inte..

> Min utgångspunkt i min hållning är ganska enkel, vi måste ha en
> referensordlista. Ju mindre avsteg vi gör från den ordlistan
> desto enklare kan jag förklara varför man får lägga vissa ord
> och inte andra, jag hänvisar helt enkelt till att de är godkända
> enligt den ordlista som vi har valt att spela efter.

Så blir det ju oavsett vilken ordlista vi väljer att spela efter.
Merko
Regelkommittén

Inläggav Gustaf » fre 15 jun, 2007 21:25

Måns, du missförstod mig där, kanske uttryckte jag mig inte tillräckligt klart. Jag redde ut enkelhetsbegreppet och listade de olika typerna av enkelhet i viktighetsordning, numrerade 1,2 och 3. Att orden ska vara lätta att lära sig placerade jag sist, som nummer 3, alltså minst viktigt.

Legobiten brukar skriva mer välformulerat än det ovanstående, men det kommer säkert. Och återigen, förbannade kan vi bli åt viktigare saker, här ägnar vi oss åt Scrabble, som inte är mer än ett fånigt sällskapsspel. Spar era värsta känsloyttringar åt viktigare saker!

Anledningen till att motionen kommer nu är att det idag har utlysts ett nytt möte, som ska hållas i augusti. Igår fanns inget möte att lämna motioner till, så det vore konstigt om jag skrivit den då.

Att Kattfot ska spelas med SAOL 13 hade jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
Gustaf

Inläggav Legobiten » fre 15 jun, 2007 21:39

Det var medvetet vårdslöst formulerat eftersom det var så jag kände när jag läst tråden och inser att den är precis som alla andra trådar som behandlar SAOL13. Tror faktiskt att en och annan som, liksom jag, har velat tävlingsspela med SAOL13 bra länge nu kan känna igen sig.

Merko:

Varför är inte RETAS sprunget ur RETA??

Ser inte skillnad på den och HÖRA/*HÖRAS(äv. i SAOL13).
Här har SvA valt att inte ta med *HÖRAS för att det inte är ett ord eller för att det är en böjning?
Användarvisningsbild
Legobiten

Inläggav Banjo-Herren » fre 15 jun, 2007 21:49

Jag förstår om Henrik eller Legobiten blir lite engagerade. Här togs det ett beslut för ett år sedan som endast ett fåtal verkar ha tagit fasta på, dessutom gjorde Lego det ganska motvilligt. Stockholmarna började träna så smått med SAOL13, med mycket positivt resultat, och sedan kan de som inte blivit färdiga med att prova på att spela (separationsångest? lathet?) komma och försöka få detta beslut upprivet. Jag måste säga att jag också blir lite frustrerad. Varför fortsatte inte antiböjningskampanjerna direkt efter att beslutet togs? Varför det kommer upp nu är ju uppenbart. Sent ska syndaren vaka.... :wink:

Jag förstår att vissa är principiellt emot böjningar. Det var jag också fram till att SAOL13 kom ut. Då insåg jag snabbt att det inte var så mycket att göra, provade spela och fann att det var roligare! Man får tänka i en dimension till, det blir lite öppnare, men inte nödvändigtvis, det kan också vara lätt att stänga med ett elakt DDT uppe i ett hörn.

Jag tycker om folk som engagerar sig i ett fånigt spel. Jag engagerar mig i ett fånigt spel. Det måste få vara tillåtet att visa känslor i en sån här diskussion utan att man ska bli tillrättavisad.
Banjo-Herren
Valberedningen

Inläggav Gustaf » fre 15 jun, 2007 21:58

Jag har väntat i över ett år på att ordlistekommittén ska få klart sitt förslag, något som dom väl ännu inte har fått. I alla fall är inte genomläsningen av SAOL klar och inget gemensamt utlåtande från kommittén har synts till. Hade jag vetat att det skulle ta så lång tid kanske jag hade skrivit något tidigare.

Å andra sidan har det inte funnits några möten att skriva motioner till, och när ett väl dök upp missade jag det med en halv dags marginal. Tyvärr.

Hur jag skulle kunna börja träna med SAOL tidigare förstår jag inte. På nätet går det inte. På malmöträningarna och göteborgsträningarna har vi inte gjort det, eftersom det inte har funnits någon färdig ordlista att ta till. Att man i Stockholm har valt att förekomma ordlistekommittén och förbundsmötet är ju deras sak.
Senast redigerad av Gustaf fre 15 jun, 2007 22:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Gustaf

FöregåendeNästa

Återgå till Årsmöte 2007