Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tis 23 okt, 2018 17:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 178 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 28 jun, 2007 16:32 

Tycker han ja...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 28 jun, 2007 22:56 

Tänkte just säga att jag håller väldigt mycket med Stefan F här ovan. Men då får jag kanske inte vara med i Elmis klubb längre.

;-)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 28 jun, 2007 22:58 

Ja, alltså, när det gäller diskussionen och vad den borde leda till. Vad det gäller öppet spel och vem det gynnar, så låter jag t.v. bli att yttra mig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 20 aug, 2007 20:38 

Lyfter upp den här tråden som det inte skrivits i på två månader. Också den här motionen ska det ju tas ställning till på mötet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 20 aug, 2007 22:27 

Mycket bra idé. Den är kanske den viktigaste, tycker jag, och bör inte glömmas i all annan diskussion. Jag ska förbereda en fullmakt eftersom jag med all sannolikhet inte kan komma på mötet, och jag ska försöka se till att specificera mitt röstande på var och en av punkterna i denna motion. Det tycker jag att andra fullmaktare också borde göra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 20 aug, 2007 22:46 

Ja. Jag har gjort det nyss, vilket gjorde att det tog ett tag att skriva fjärrösten. Hoppas dock att det var i onödan jag skrev ner om röstningen angående de olika punkterna helt i onödan, eftersom jag röstar emot påbörjande av OSSO och hoppas därmed att det inte blir aktuellt att ta ställning till de olika punkterna.

Inser också att det inte kommer att vara helt lätt att hantera ett förhoppningsvis stort antal fjärröster/fullmakter (hellre än ett stort antal sådana skulle jag se ett stort antal mötesdeltagare, men hoppas att alla som har åsikter men som inte har möjlighet att delta i mötet, använder sin rösträtt ändå, så att besluten speglar förbundets aktiva medlemmars åsikter). Med bra system, noggrannhet och utan jäkt går det ändå bra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 20 aug, 2007 22:51 
Regelkommittén

Mina åsikter om OSSO kan sammanfattas:
- Att aktiva scrabblare, i det lilla scrabblesverige, ska sitta och
göra ett självständigt urval av godkända ord, vill jag inte se.
Därmed återstår möjligheten att göra en ren sammanslagning av
existerande ordlistor. Detta fungerar inte av upphovsrättsskäl.

- Även om vi inte ser ett sådant urvalsarbete som problematiskt, tror
jag inte att vi kan göra ett lika bra jobb som exempelvis
SAOL-redaktionen. Jag tror inte att våra tillkortakommanden skulle
kompenseras av fördelarna vi får genom att göra en lista designad för
scrabble.

- Även om vi kunde göra ett bra jobb, så tror jag inte att vi skulle
vilja göra om det vart tionde år och därmed hålla listan levande. En
jämförelse mellan svenskt och engelskt scrabble gör det uppenbart att
engelskspråkiga scrabblare är så extremt konservativa vad gäller att
plocka bort ord (bortsett från könsorden då, förstås!) att engelska
scrabbleord bara vagt torde påminna om engelska, även för de flesta
engelsmän. Hur smärtsamt det än är att bli av med ord som EHO så anser
jag att det är mycket bra att sådana anakronismer ryker.

Med ovan sagt så vill jag förstås inte hindra någon från att börja
jobba med en lista om intresse finnes. Även om det kanske inte är ett
helt orealistiskt projekt så är nog sannolikheten stor för att det
skulle bli ofullbordat. Dock skulle det kännas oärligt att låta folk
ta på sig ett sådant mastodontjobb, utan att på förhand upplysa om att
jag är tveksam till att använda resultatet, oavsett hur bra
jobbet görs.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 20 aug, 2007 23:02 

Håller med Merko här på alla punkterna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 21 aug, 2007 08:12 
Valberedningen

I den här motionen håller jag också med Merko på alla punkter. Mycket välformulerat, t o m så bra att jag inte hade kunnat göra det bättre själv. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 21 aug, 2007 09:16 
Användarvisningsbild

Jag har tidigare varit oerhört positiv till idén och är det väl i princip fortfarande men kanske inte riktigt lika optimistisk till möjligheterna att faktiskt genomföra det hela (utifrån Johans åsikter/argument ovan).

Samtidigt är jag ju fortfarande i grunden obotlig optimist och vill inte släppa tanken/möjligheten innan några vägar faktiskt är prövade. Tänker då främst på rättighetsproblematik och möjligheten att faktiskt få ett förlag intresserade av ett sånt här urval.

Har ingen koll på vilka förlag som äger rättigheterna till olika ordböcker och hur det går till mellan förlag när man skapar nya. Jag tycks vara relativt ensam om att tro att det skulle gå att hitta ett bra förlag som är beredda att satsa på en produktion med arbetsnamnet:
"Komplett tävlingsordlista för ordspel" (som undertitel kan man räkna upp en lång rad ordspel som idag regleras lite godtyckligt utifrån de listor som finns till hands - inte sällan SAOL vilken givetvis är kronjuvelen och ett mycket bra alternativ).

Jag vill inte på något sätt rajlera (det vore ju synnerligen korkat) i ett sånt här sällskap av extremt kloka, kunniga och intelligenta människor men jag har tjänat pengar på (mycket) sämre idéer än det här - och är beredd att formulera det hela och utreda om det kan finnas ett intresse (dvs. menar alltså inte att jag ska tjäna pengar men tror/påstår att det är möjligt för ett förlag).

Lite kortfattat så är ekvationen ganska så lätt och riskfaktorn nästan löjligt låg - att jämföra med ett ganska säkert positivt utfall i andra änden:

INVESTERING + PRODUKTIONSKOSTNAD = MÖJLIG INTÄKT (direkt och indirekt, via ökad försäljning av referensverk)

- Produktionskostnaden för en "naken" ordbok (utan en massa hänvisningar och ordförklaringar) lär vara relativt låg. Någon kan säkert räkna ut snabbt hur många ord man kan få in i en fullt hanterbar bok.
- Kostnaden ligger förstås i ett redaktionellt arbete med urval. Här är grundidén och arbetsupplägget avgörande för hur mycket tid som går åt. Detta är den mest svårbedömda punkten just nu.
- Det finns egentligen (så vitt jag känner till) inga konkurrerande böcker med just det här syftet (att bara slå upp ett ord för att se om det "existerar").
- Rättigheterna lär inte vara svåra att förhandla fram eftersom denna bok kommer att komplettera "orginalverken" snarare än att konkurrera. Den kan alltså, i praktiken, fungera som ren reklam och medföra en ökad försäljning av ordböckerna den refererar till (eftersom det inte finns någon mer information än själva ordet - vill man veta vad ZEST faktiskt betyder och hur det böjs får man köpa SAOL..)

- Vad gäller uppdatering så är det viktigt att urvalsprinciper blir mekaniska utifrån referensverken så att uppdateringar och nya upplagor kan tas fram med jämna mellanrum utan alltför mycket mankemang.

Givetvis blir det en hel del att diskutera ändå men det skulle kunna bli väldigt roligt (faktiskt). Kanske finns det rent av underlag att bilda en särskild stiftelse/förening som deltar i produktionsarbetet och förbereder underlag till nya upplagor? (Stiftelsen STO - svenska tävlingsordlistan eller nåt.)

Allt detta förutsätter dock att det finns ett förlag som ser ett kommersiellt intresse av att utveckla en sån här produkt. Jag tror det vore smarta att se möjligheterna.

Att SSF själva skulle äga frågan/processen och leda arbetet med att utveckla en lista har jag alltså övergivit (tills någon åter övertygar mig om att trots allt är möjligt.. :))

Det känns väl som att motionen inte har någon större chans att överleva på söndag men jag hoppas att visionen och idén inte dör utan har en möjlighet att återuppstå igen om/när förutsättningarna är de rätta.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 21 aug, 2007 09:41 

Merko:

[/quote]Därmed återstår möjligheten att göra en ren sammanslagning av
existerande ordlistor. Detta fungerar inte av upphovsrättsskäl. [quote]

Är du säker på det? I mitt huvud borde det vara tvärtom. Vi har väl sagt förut att man inte kan copyrighta ord, men man kan ha rätt till specifika ordsamlingar, definitioner, uppställningsformer osv. Jag tänker mig att man absolut borde kunna rycka enskilda ord ur ett antal ordlistor, ta bort definitionerna (eller skriva egna), ställa upp dem på ett nytt sätt och därefter tolka resultatet som en helt ny produkt. Den samlingen borde skilja sig så mycket från var och en av käll-listornas ursprungsformat att ingen av dem borde kunna göra några vidare anspråk på upphovsrätt. I mitt huvud vore detta en stor skillnad mot att plocka de flesta orden ur en enda lista som vi gör med SAOL.

Men, för att använda ett målande bildspråk, mitt huvud har absolut ingenting på fötterna rent juridiskt när det gäller det här. Jag bara känner att det BORDE funka så, och det får man ju sällan poäng för i den verkliga världen. Om Merko har rätt, och det har han ju väldigt ofta, håller jag med om att idén med OSSO försvåras, försåvitt inte Stefan F får rätt i sina visioner, och det vore ju synnerligen häftigt må man säga.

Jag håller också med om att man så långt som möjligt bör undvika en ordlista där enskilda spelare godtyckligt får föreslå ord. Urvalet ska göras så regelmässigt och konsekvent som möjligt. Och jag hoppas och tror att det alltid ska finnas arbetsvilliga nördar, som är kapabla att sköta uppdateringar, i ett förbund av denna typ. (Och jag är för den delen inte alls säker på att ålderdomliga "anakronismer" som EHO regelbundet borde ryka ur listan.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 21 aug, 2007 11:05 
Användarvisningsbild

Tack för ett nytt ord, Johan! :-) Nu vet jag vad jag ska kalla min pappa!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 21 aug, 2007 11:44 

Toppen, StefanF! Vad glad jag blir! :-D Tjoho!
I din förpackning, stöttad på StefanD:s visserligen bara fötter, tror jag också att det är en mycket möjlig väg att gå. Sån tillförsikt smittar liksom av sig. Å, vad glad och smittad jag känner mig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 21 aug, 2007 11:58 
Användarvisningsbild

Jag är fortsatt försiktigt positiv till att utreda möjligheterna till en egen lista - under förutsättning att den bygger på kvalitativa grundkällor med gott rykte i den lexikala världen. Hur ordkunniga vi än är här i gänget så tror jag inte att någon slags egen ordkommitté för att få in *BLÄ kan anses uppfylla det sista kravet. Jag ser också att vi inte har något att förlora på att låta en frivillig grupp i en första etapp ta fram förslag till urvalsprinciper, prestentationssätt och framtida arbetsformer. Det binder inte upp oss för någon framtida väg eftersom resultatet av ett sånt jobb mycket väl kan bli NO GO såväl från gruppen som från medlemmarna. Inget konstigt med det - så jobbar man i alla seriösa projekt. Innan man tydligt identifierat problemet kan man inte göra några säkrare förutsägelser om kostnad, tidsåtgång och kvalitet på en eventuell produkt.

Vad gäller ords försvinnande så stöder jag det egentligen bara av praktiska skäl - att vi inte ska behöva ha slå i flera SAOL:ar eller - om OSSO bleve verklighet - att vi skulle behöva ha gamla, utgångna upplagor som referensmaterial. Principiellt tycker jag dock att gamla, obsoleta svenska ord ändå är lika mycket svenska ord som moderniteterna. Det tillhör den språkliga bildningen att känna till att vi en gång svängde oss med EHO, EHURUVÄL, ANSTOLT, GORR och annat. Att spelbrädena sen riskerar att se ut som rena grekiskan för utomstående är visserligen ett hinder mot popularisering precis som Johan påpekar och detta diskuteras en hel del i Word Freak. Men det är eg. ett sidospår i den här diskussionen...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 21 aug, 2007 13:16 
Användarvisningsbild

Nu är jag plötsligen optimist igen :)

Kanske inte (i första svängen) till att vi verkligen ska få till en lista men till att det finns en väg att bifalla motionen utan att för den skull binda upp sig för en förändring av listan.

Jag kan rent av anmäla mig som frivillig att ingå i en projektgrupp för att utreda grundförutsättningarna (dvs. räta ut vad som gäller med rättigheter, träffa/kontakta förlag och söka mer kunskap etc.). Vill dock redan nu tydligt uttrycka att det är själva processen och grundtanken som intresserar mig. Diskussionen och expertis runt urval, referenslistor och andra språkliga eller lexikaliska ställningstaganden får andra stå för.

Har inte motionens formuleringar i huvudet just nu men egentligen är det väl ointressant om motionen avslås eller bifalles just nu..? Vi kan helt enkelt bilda en liten grupp som har som målsättning att utreda och lägga fram en (bättre underbyggd) konkret handlingsplan/idé till nästkommande medlemsmöte..

Med en säck full av svar och kontakter lär det bli mycket lättare att diskutera det vi just nu (faktiskt) mest spekulerar omkring.. Jag tycker mig uppfatta en relativt tydlig enighet i här vad gäller tävlingsordlistans "fristående" karaktär (det är väl bara Daniel som är direkt och öppet positiv till en slags "direktdemokrati" som ger medlemmer möjlighet att påverka enskilda ord etc..?).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 25 aug, 2007 22:23 

Stefanf skrev:
Har inte motionens formuleringar i huvudet just nu men egentligen är det väl ointressant om motionen avslås eller bifalles just nu..? Vi kan helt enkelt bilda en liten grupp som har som målsättning att utreda och lägga fram en (bättre underbyggd) konkret handlingsplan/idé till nästkommande medlemsmöte..

Ointressant om motionen avslås eller bifalls, skriver Stefan. Varför har det ingen betydelse om den avslås? Här är igen det där med beslut som står fast. Om förbundets medlemmar röstar nej till att arbetet med OSSO startas, ska det då faktiskt bildas en grupp för att ändå om inte börja jobba på den så åtminstone bereda väg för själva arbetet?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 25 aug, 2007 22:41 

varför inte?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 25 aug, 2007 23:07 

Är inte resultatet då väldigt likt vad som händer om motionen går igenom?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 25 aug, 2007 23:23 

med den väsentliga skillnaden att om motionen går igenom så görs det på uppdrag av förbundet.
Annars görs det av eget intresse att få fram en scrabbelordlista för att senare presentera i en motion. Så om det är några som verkligen tror på idén och vill jobba med dt så ser inte jag att man på något sätt skall försöka motarbeta det hur än intressedt imorgon är. Detta är ju ett långsiktigt arbete som dessutom har varit på tapeten i massor av år så i det perspektiviet har kanske inte ett enstaka medlemsmöte så stor betydelse. Det viktiga är ju att nån gör jobbet och har intresset och visionen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 25 aug, 2007 23:36 

y not skrev:
med den väsentliga skillnaden att om motionen går igenom så görs det på uppdrag av förbundet.
Annars görs det av eget intresse att få fram en scrabbelordlista för att senare presentera i en motion.

Mm, sant.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 26 aug, 2007 10:01 
Användarvisningsbild

Egentligen är det ju inte ovanligt att motioner bemöts/hanteras på ett sånt sätt. Kanske avslås en motion för att flertalet medlemmar inte riktigt fått konsekvenserna klara för sig.
Inte helt ovanligt att man då omarbetar motionen, konkretiserar och slipar för att kunna presentera ett bättre underlag längre fram.

Just i ett sånt här oerhört specifikt fall är det egentligen mer avgörande att det framkommer ett intresse från ett antal människor att faktiskt göra jobbet. Det är ju helt ointressant att motionen får bifall om det visar sig att ingen är intresserad av att börja jobba med den nya listan..

Därför (tycker jag) att det bästa mötet skulle kunna åstadkomma vore en uppmuntrande formulering och "besluta" om att man är (mycket) försiktigt optimistisk.. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 26 aug, 2007 19:19 

och nu börjar jag bli nyfiken på hur alla motioner bemötts.
Här har i alla fall varit en underbar dag. Jag hoppas sammaledes för er.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 26 aug, 2007 19:37 
Ordlistekommittén

Nils drog tillbaka sin motion om att tillåta alla böjningar. Han kommer anordna testturneringar.

Gustaf mfls motion avslogs efter jämnast tänkbara omröstning: 25-25, och ordförandens utslagsröst avgjorde.

Daniels motion avslogs relativt klart, 7-24 tror jag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 26 aug, 2007 19:46 

Ojojoj, 25-25! Otroligt! Och hela 50 röster! Vad bra att så många sade sin åsikt, inte minst då det var helt jämnt.

Daniels motion 7-24, det hade jag inte väntat mig.

Tack för rapporten, Radagast!

Ni får gärna berätta mer, om antalet deltagare, debatten etc! Men nu är värsta nyfikenheten stillad :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 26 aug, 2007 19:47 
Användarvisningsbild

Herregud, 50 röstande! Det är ju i sig en fantastisk framgång.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 178 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]