Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tis 23 okt, 2018 18:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 178 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 26 aug, 2007 19:47 
Användarvisningsbild

Smurf.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 26 aug, 2007 19:49 

häftigt jämt. Jag är förvisso glad över resultatet, men gladast är jag nog åt det stora intresset. 50 st röster, det är en ganska stor del av scrabbelmedlemmarna.
Nu återstår frågan om vi kan få ro med den här ordlistan eller om det är dags för nytt motionsskrivande till nästa medlemsmöte.

STROT TACK till allt engagemang från alla.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 26 aug, 2007 19:55 
Ordlistekommittén

Pia skrev:
Ojojoj, 25-25! Otroligt! Och hela 50 röster! Vad bra att så många sade sin åsikt, inte minst då det var helt jämnt.

Daniels motion 7-24, det hade jag inte väntat mig.

Tack för rapporten, Radagast!

Ni får gärna berätta mer, om antalet deltagare, debatten etc! Men nu är värsta nyfikenheten stillad :)

17 deltagande på mötet (samt några glassätande och rapande deltagare utan rösträtt), 33 fullmakter.

Debatten var lugn och sansad, men egentligen framkom IMHO inte några nya argument, och jag tror inte heller att någon ändrade uppfattning under mötet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 aug, 2007 10:59 
Användarvisningsbild

Tack för rapporteringen, det var glädjande att se att intresset från Scrabblesverige var så stort.

Jag är mycket nöjd med utfallet av röstandet. Jag tror att det hade uppstått en väldigt jobbig situation om min motion hade gått igenom, med tanke på hur massivt motstånd styrelsen har visat emot den. Det hade blivit komplicerat att försöka få till ett arbete med att genomföra det motionen ville genomföra, om ingen av de ansvariga var intresserad av det, och ärligt talat tror jag inte att det i praktiken hade blivit någon förändring av ordlistan med de förutsättningarna. Projektet hade nog strandat någonstans på vägen.

Men det var intressant att se att hälften av spelarna inte är helt nöjda med ordlistans nuvarande utformning, och hellre skulle vilja ha en lista med enbart grundformer. Av debatten att döma verkar det som om en hel del av nej-röstarna också gärna hade velat ha en lista med enbart grundformer, om det bara hade varit lite enklare att ta fram en sådan ur SAOL 13.

Därför hyser jag stort hopp om att vi i framtiden kan få en sådan ordlista. Kanske har SAOL-redaktionen infört en tydligare markering av böjningar i SAOL 14, kanske redan i CD-upplagan av SAOL 13. Och då kan frågan bli aktuell igen.

Men tills dess har vi ju den nuvarande ordlistan att spela efter, och den är nog inte så dum den heller. Det blir nog bra det här.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 aug, 2007 13:27 
Användarvisningsbild

Jag tänkte skriva ett inlägg med en liknande analys som Gustaf.

Själv avstod jag från att ombudsrösta av tre skäl (i tur och ordning);

1) Jag spelar inte just nu och kommer troligen inte att engagera mig särskilt mycket i spelandet under överskådlig framtid. Därför känns det fel att vara med och besluta.
2) Även om jag har en åsikt som lutar åt att vilja spela utan böjningar så är det inte tillräckligt viktigt för att skaka om hela organisationen (vilket blivit konsekvensen att gå emot styrelsens önskemål, vilket Gustaf beskriver).
3) Jag orkade inte.

Som beslutet blev i OSSO-motionen (och formuleringen, om jag tolkar rapporten rätt) så verkar jag inte behöva engagera mig vidare i det ärendet heller så efter SM ser jag fram emot att få mycket tid över till annat.. :) )

Min åsikt i just den frågan är att mötet beslutat och uttryckt sig tråk-konservativt och fegt. Kan inte förstå hur det skulle vara en risk att uppmuntra en grupp intresserade att utreda förutsättningarna vidare - för att senare fatta ett beslut baserat på det man kommer fram till.

Nu har jag visserligen inte läst några protokoll och kanske övertolkar kortrapporten på hemsidan men så känns det när jag läser där (i alla fall).. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 aug, 2007 13:40 

Jag reagerade också på formuleringen i nyhetsartikeln om OSSO-motionen: Jag uppfattade inte att det argumentet var särskilt framträdande på mötet. Motargumenten på mötet handlade som jag minns det mest om fördelarna med att ha en oberoende ordlista, SAOL:s välkändhet hos allmänheten, upphovsrättsfrågor, motstånd mot iden om medlemssynpunkter och tvivel på att en sammanslagning av flera källor skulle skilja sig så mycket från SAOL.

Senast redigerad av Martin mån 27 aug, 2007 14:46, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 aug, 2007 13:47 

Jag röstade främst emot OSSO p g a att jag tror att vi skulle få lägga ner väldigt mycket tid på att i bästa fall få en sämre ordlista än SAOL. Visst kan man kalla det tråkkonservativt om man vill, men med tanke på hur splittrade vi är i förbundet angående detaljer i SAOL så tror jag att en OSSO mer skulle splittra än förena medlemmar i förbundet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 aug, 2007 14:18 

Jag röstade för OSSO av ungefär de skäl Gustaf redovisar att han blev glad att hans motion avslogs.
Jag anser nämligen att om man börjar med fråndragslistor, som i det här fallet böjningar (stor bokstäver och en del förkortningar, finnns också önskemål om) så skapar man en egen ordlista. Dessutom vill jag spela efter en fysisk ordlista som SAOL är, men kan på sikt mycket väl tänka mig en scrabbellista.
Nu när det är så stort intresse för att spela utan böjningar så tycker jag att OSSO bör sonderas lite mer, men utan brådska och av dem som det intresserar.

En annan sak som gladde mig med mötet är att det bildas en grupp som ser över stadgarna. Nu verkar det inte vara något problem att hantera dem i den här församlingen trots olika uppfattningar, men stadgarna är inte bra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 aug, 2007 14:36 
Användarvisningsbild

y not skrev:
Jag röstade för OSSO av ungefär de skäl Gustaf redovisar att han blev glad att hans motion avslogs.

Hur tänker du nu? Jag ser inga paralleller mellan ditt och mitt resonemang?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 aug, 2007 14:58 

Citera:
Jag är mycket nöjd med utfallet av röstandet. Jag tror att det hade uppstått en väldigt jobbig situation om min motion hade gått igenom, med tanke på hur massivt motstånd styrelsen har visat emot den. Det hade blivit komplicerat att försöka få till ett arbete med att genomföra det motionen ville genomföra, om ingen av de ansvariga var intresserad av det, och ärligt talat tror jag inte att det i praktiken hade blivit någon förändring av ordlistan med de förutsättningarna. Projektet hade nog strandat någonstans på vägen.

Men det var intressant att se att hälften av spelarna inte är helt nöjda med ordlistans nuvarande utformning, och hellre skulle vilja ha en lista med enbart grundformer. Av debatten att döma verkar det som om en hel del av nej-röstarna också gärna hade velat ha en lista med enbart grundformer, om det bara hade varit lite enklare att ta fram en sådan ur SAOL 13.

Därför hyser jag stort hopp om att vi i framtiden kan få en sådan ordlista.

I detta instämmer jag alltså, sen lägger jag till mina ytterligare funderingar ovanpå det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 aug, 2007 15:31 
Användarvisningsbild

Ska förtydliga mig lite ang. "tråkkonservativt".. :)

Jag syftar alltså inte på själva utfallet (dvs. att motionen avslogs) eller på någon som röstade emot motionen. Detta var egentligen ganska väntat och jag skulle nog själv knappt rösta för motionen i sin helhet. Är också emot att SSF själva skulle producera och göra urvalet utifrån medlemsönskemål (exempelvis)..

Däremot tycker jag gott man uttryckt sig lite uppmuntrande till någon som ev. vill förtydliga och komma med ett nytt förslag.
Givetvis kan det vara så att en majoritet är principellt emot en egen lista men jag uppfattar det mer som att flertalet inte vill "chansa" på något som skulle kunna bli besvärligt och sämre.
Är det så menar jag att man skulle kunna ge de "troende" en möjlighet (och rent av uppmuntra till) att lägga fram ett mer utrett och färdigt underlag/förslag.

Beslutet som sådant (och alla som röstade) har jag alltså inga som helst invändningar emot.. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 aug, 2007 18:09 
Valberedningen

Gustaf skrev:
Tack för rapporteringen, det var glädjande att se att intresset från Scrabblesverige var så stort.

För dem som eventuellt inte uppfattade detta som det skämt det måste ha varit, vill jag bestämt påpeka att Scrabbleförbundets styrelse aldrig skulle motarbetat ett demokratiskt taget beslut p g a någon sorts "dålig-förlorar"-mentalitet. Sånt maktmissbruk är det här spelet alldeles för oviktigt för att utöva.

Gustaf skrev:
Men tills dess har vi ju den nuvarande ordlistan att spela efter, och den är nog inte så dum den heller. Det blir nog bra det här.

Det blir det. Och det hade blivit (nästan) lika bra utan SÖG, SÖD och STRÖP.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 aug, 2007 18:12 
Valberedningen

Vad gäller OSSO så har det kanske inte framgått av rapporteringen, men jag tyckte i alla fall inte att vi helt stängde alla dörrar. Det finns god anledning att omformulera motionen och återkomma vid kommande medlemsmöten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 aug, 2007 18:29 
Användarvisningsbild

Bra. (att inga dörrar är stängda alltså).

När det gäller Gustafs inlägg (vilken jag instämde i) så tycker jag inte på något enda sätt att det behöver antyda "mot-arbetande" eller "maktmissbruk", faktiskt.

(i alla fall) jag tänker att det faktiskt är viktigt att man känner lust och engagemang när man accepterar ett styrelseuppdrag i en ideell organisation och om en grundläggande fråga så tydligt går emot en enig styrelse skulle jag ha förståelse för att arbetet möjligen inte hade känts lika lustbetonat.

Jag tror inte på något sätt styrelsen hade satt sig på tvären eller motarbetat beslutet men viktig energi kanske hade gått åt i onödan..?
Men vad vet jag.
I min tolkning (och medhållande) ingår i alla fall BARA positiva tankar/känslor. Jag tycker vi har en mycket bra/komplett styrelse och tycker det är viktigt att den känner sug och arbetsglädje.. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 aug, 2007 19:12 
Regelkommittén

Jag vänder mig mot framsidesrubriken: "Fetstil fortfarande praxis".
Fetstil är inte praxis, och har aldrig varit det. Man får fortfarande
inte lägga F-dur, u-land eller s-ljud.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 aug, 2007 20:04 
Valberedningen

Det hade blivit en fasligt lång rubrik med alla undantag angivna, eller hur?

Fast jag var lite osäker på om praxis var rätt ord, till slut nöjde jag mig med att det var ett fint ord som antydde vad det handlade om, precis som exempelvis NAKENCHOCK. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 aug, 2007 20:43 
Regelkommittén

Nakenchocker involverar oftast nakenhet, och då är det säkert alltid
minst en person som chockeras. Denna rubrik är helt enkelt fel rakt
upp och ned. Fetstil är INTE praxis. Man får icke lägga AFRO- och inte
heller Z. Och godtar man undantag så förelåg ingen motion som ville
skrota fetstilsprincipen, så då är rubriken i stället tom på
information.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 aug, 2007 21:29 

tror nog de allra flesta av scrabbelförbundets medlemmar till fullo förstod innebördfen av den rudbriken.
Just eftersom det stod fortfarande så anade i alla fall jag att det vara samma förhållande till fetstilt som förut. Att sen stora bokstäver tillkommit kände jag faktiskt till.
Trodde du verkligen Merko att det menades att vi plötsligt får lägga afro- och Z?
Tror du nån annan tolkade det så?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 aug, 2007 21:53 
Användarvisningsbild

Herr ordförande, jag vet att du inte skulle gå emot ett majoritetsbeslut. Men jag har också läst vad till exempel din styrelsekollega Henrik har skrivit. Han idiotförklarade hela vårt arbete och kom med sina synpunkter på vilka åtgärder som skulle bli nödvändiga om motionen gick igenom. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att det hade blivit ett segdraget arbete med några väldigt olika viljor inblandade.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 aug, 2007 22:43 
Valberedningen

Det hade nog blivit ett segdraget arbete oavsett styrelse.

Nåja, innan alla, mig inräknad, blir alldeles echaufferade igen så yrkar jag på nedgrävande av denna stridsyxa. Jag hade egentligen tänkt ha haft med mig en liten yxa till mötet som vi sympoliskt hade kunnat gräva ner utanför Lisas fönster, men det blev tyvärr inte av.

Jag citerar Henning Nord, vår yngsta medlem: "Alla bör kramas efteråt. Det är mysigt att kramas."

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 aug, 2007 23:55 
Regelkommittén

y not: Ja, jag förstod ju direkt att detta var en helt felaktig
och direkt missvisande rubrik. Men så hade jag ju också varit med på
mötet själv.

Jag är emot felaktiga och missvisande rubriker.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 28 aug, 2007 00:01 
Användarvisningsbild

Vad skulle rubriken ha varit då?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 28 aug, 2007 00:28 
Användarvisningsbild

Det verkar som att den infekterade stämningen inte riktigt vill ge med sig. Jag tycker också att vi ska gräva ner stridsyxan, men uppenbarligen så måste jag förklara mitt handlande här eftersom min opartiskhet återigen är föremål för ifrågasättande. Denna gång känner jag mig inte så personligt kränkt, utan ser det mer som i vårt gemensamma intresse att vi reder ut detta.

Jag är ledsen om du upplever det jag skrivit som en "idiotförklaring" av ert arbete Gustaf. Jag inser nu att processen hade gått alltför långt och jag själv blivit alltför djupt insyltad i den när jag la fram min syn på vad som hade varit en mer ideal hantering. I ett tidigare skede hade vi kanske kunnat komma överens om att bordlägga motionen och återkomma med ett av styrelsen utlyst medlemsmöte när ett fullständigt förslag fanns att ta ställning till - ett förslag som kanske också inkluderat ett ikraftträdandedatum någonstans strax bortom SM (Eller så är det möjligt att vi inte varit överens heller på denna punkt, men det är ju meningslöst att spekulera i nu). Men nu har uppenbarligen allt jag sagts vid olika tillfällen tolkats i ljuset av mitt personliga motstånd mot motionen. Förståeligt, men tråkigt. Jag tror fortfarande att ni hade tjänat på det eftersom den kanske mest frekventa kritiken från ett antal personer gällde just motionens otydlighet vad gällde definitioner och kriterier för exkludering. Men jag var alldeles uppenbart fel person att påpeka detta och oturligt nog fanns ingen neutral kraft med tillräcklig pondus och anseende i förbundet som kunde eller ville medla i konflikten - oavsett vilka medel för det en sån person nu kunde ha valt

Det kanske bästa sättet att lösa konflikter är att försöka se den andres sida av saken också. Det är inte lätt i stridens hetta. Men det kommer ju alltid dessbättre tid för besinning och eftertanke. Jag hoppas att när ni som stod bakom motionen tänkt efter lite så kanske ni inser att det knappast är någon särskilt märklig ståndpunkt eller uttryck för sabotagevilja att ett beslut om regeländringar måste vara mycket tydligt, både vad gäller regler, principer och vilka ord det gäller. Även om ni själva naturligtvis inte hade sett några problem med att styrelsen bara hade klubbat igenom vad som än kommit fram som resultat av ett arbete utifrån er motions punkter så tror jag att ni inser att det garanterat hade funnits personer "på andra sidan" som hade haft en rakt motsatt uppfattning. Jag är tämligen säker på att om motionen istället hade lagts fram för tre år sen av mig, Håkan, Nils m.fl och gällt ett tillägg av starka böjningar till SAOL12-listan pga att dessa bildar egna, unika ordbilder så hade ni krävt detsamma. Med all rätt, för vi ska göra allt för att försäkra oss om att regeländringar har medlemmarnas stöd, oavsett vad de handlar om. Jag vill m.a.o. begränsa min makt som styrelseledamot. Att få kritik för detta känns naturligtvis aningen konstigt.

Vad som hade hänt om motionen gått igenom känns onödigt att spekulera i. Det är återigen ledsamt att behöva konstatera att dessa tankar finns om mig, även om jag inte är dummare än att jag begriper varför. Någon åtgärdsplan om motionen gått igenom hade vi inte diskuterat i styrelsen. Jag antar att vi hade bett ordlistekommittén att i samarbete med er lägga upp planer för det fortsatta arbetet. Om några medlemmar i kommittén (som till 3/4-delar var emot förslaget) inte hade haft lust och/eller tid för att ta sig det uppdraget så hade vi väl fått sätta samman en ny kommitté. När den sen så småningom presenterat ett förslag så hade vi då om inte förr fått ta ställning till om förslaget skulle omvandlas till gällande rätt genom ett styrelsebeslut eller underställas medlemmarna. Några planer på att sabotera detta har jag inte för ett ögonblick umgåtts med. Hade jag funnit någonting omöjligt att ställa upp på så hade jag istället ställt min styrelseplats till förfogande. Men det enda tänkbara scenario jag kan se där hade varit en önskan från övriga inblandade om att föra in den nya listan kort före SM - ett sånt beslut tror jag för övrigt hade kunnat utlösa ett misstroendevotum från andra medlemmar. För även en helt neutral styrelse hade ändå haft problemet att balansera mellan de olika viljorna i förbundet och undvika att några känner sig överkörda eller odemokratiskt behandlade i största möjliga mån. Jag kan inte göra mycket annat än att vädja om att alla försöker se det ifrån det perspektivet. Och att vi nu återgår till det vi egentligen är här för: Att spela scrabble och ha kul.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 28 aug, 2007 08:35 

För mig var det hela utagerat när Johan "dunkade klubban i bordet" även om det såklart blivit lite eftersnack som brukligt. Inget revolutionerande eller uppseendeväckande känslomässigt iaf trots det än en gång gick åt helvete som Johan B "glatt" uttryckte. :)

Nä, nu är det SAOL 13 som gäller. SÖD ska bli mitt favoritord i fortsättningen. Så det så!

Kanske kan det bli av med fler grenar i framtiden som blir ratingmässiga, som skämtsamt med lite allvar i tonen diskuterades under mötet.

Kanske:

Grundbulten STORSLALOM: SAOL 13 enligt det beslut som ligger

SLALOM, en lite snävare gren: SAOL 13 utan böjningar

SUPER-G: Nils motion med utökning av SAOL 13's böjningsformer

STÖRTLOPP: In med alla böjningar oavsett ordklasser. In med genetiv oxå!

eller varför inte:

PARALLELLSLALOM: OSSO

:)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 28 aug, 2007 08:49 
Användarvisningsbild

:D Kul.

Bra inlägg Elmis.
- Kanske kan man köra freestyle också, förresten?

Vad är det som säger att båda måste spela efter samma lista?
Spelare A kör enligt en lista, spelare B enligt en annan.. :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 178 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]