Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tis 21 nov, 2017 14:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 04 nov, 2007 23:39 
Användarvisningsbild

Detta är tråden för att minnas och berätta om hur DU upplevde SM. Det kan vara i form av allmänna reflektioner och tankar, referat från dina matcher (brukar alltid vara ett antal som orkar skriva, vi förväntar oss att alla medaljörerna hör till den skaran! :) ) eller bara ett litet tack&hej!

Jag ska återkomma med lite referat från mina egna matcher för den som orka läsa sånt; denna för mig märkliga tävling som började med en 73:e plats efter första tävlingsdagen och slutade med en femteplacering. Just nu vill jag bara säga vilken fantastiskt trevlig helg det varit och vilket oerhört lyckat arrangemang det blev. Det sas att förra årets SM som Greger och jag arrangerade med hjälp av ett antal personer var det bästa och mest välordnade hittills. Jag var själv nöjd med det men ändå kan jag med glädje konstatera att Örebro-SM vida har överträffat det. Inte bara pga det större antalet deltagare, utan för det förstklassiga sätt som Stefan och hans arrangörsstab genomförde detta på. Jag tror - nej känner mig helt säker på - att det här var den största PR-mässiga succén för svenskt IRL-scrabble och kommer bidra till ytterligare ökat intresse för detta fåniga spel med sina fåniga små bokstavsbrickor som så många av oss ändå känner en så djup kärlek till. Och ändå är själva spelet bara halva grejen - det är människorna runt omkring det som ger den verkliga glädjen och tillfredsställelsen över att få hålla på med det här. Vi var några som talade om det här igår kväll; Visserligen under inflytandet av ett eller annat glas vin, men ändå som jag kände det på allvar.

Gratulationer har redan framförts, men naturligtvis måste medaljörerna hyllas igen. Jag hade så gärna unnat Johan att nå hela vägen fram, men tycker ändå att det var jättekul att Gunnar förmådde försvara sin titel. Jag hoppas av hela mitt hjärta att Johan snart kan glädjas åt den stora och välförtjänta framgång han nått. Och så tycker jag att det är så himla kul att Inger kniper bronsmedaljen och visar att nu är hon verkligen med i den allra yppersta eliten. Mer är att vänta därifrån, det är jag säker på.

Nu är det bara ett år kvar till nästa gång... Men vi kommer att ses dessförinnan vid brädena, eller hur? Jag tror att vi kan räkna med en intensiv vinter och vårsäsong med flera spännande och prestigefyllda tävlingar. När Stefan fått pusta ut lite så hoppas och tror jag att han orkar med ännu ett Örebro Open - det måste ju ändå vara en barnlek jämfört med detta mastondontevenemang! :) Göteborgarna kommer att ha sin öppna och i Stockholm kommer vi att satsa på att få till det största Stockholm Open som hittills skådasts - med er hjälp förstås! Och flera andra tävlingar lär det säkert också bli. Och nästa gång måste ju bara gå bättre än vad det gick nu, eller hur? ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 00:42 
Användarvisningsbild

Finns arrangörsstab med i SAOL 13 tro? :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 00:55 

Okej, ska jag orka skriva det nån gång kan jag lika bra göra det ikväll...

Otroligt kul SM, inte bara för att det gick så bra, utan det var så välorganiserat, trevliga människor, toppenfina lokaler, rolig fest :)

Så matcherna då:

Rond 1 mot Elof: Rolig men jobbig motståndare. Ganska jämn match som svängde en del fram och tillbaka. Synade bland annat SITT vilket visar att jag borde titta lite mer på SAOL 13, men reparerade det misstaget med att rulla KLiSTRA direkt efteråt. Mot slutet förstod jag att Elof satt med den andra blanka och bra rullbrickor, men brädet var stängt och jag ledde hyfsat rejält. Elof la upp ett H, och jag gjorde helgens största miss. "Ett H verkar jobbigt att rulla genom" for det genom mitt huvud, och jag lät bli att blocka, plockade poäng nån annanstans istället. Smart, för det finns ju inga ord som slutar på HET heller... SPäND(H)ET, utgångsrull, och där satt jag med Y bland annat på stället. Klantigt.

Rond 2 mot Matilda E: Rullade URINOAR utan blank över röd, vilket väl avgjorde. I övrigt ganska ospännande rätt igenom.

Rond 3 mot Lena: Synade bort RANTNING tidigt och såg att Lena satt med den ena blanka. Kanske är det då man ska spela stängt, men det var inget roligt med mina brickor. PiASTER rullade jag tidigt med den andra blanka, sedan fick jag honnörer och fyror i mängder som passade perfekt på brädet. Fortsatte att spela ganska öppet, Lena fick till sist ut OSANNING, men trots det vann jag med 490-264. Helt underbar flytmatch.

Rond 4 mot Fredrik V: Fick snälla rullbrickor tidigt, TRADERA med en blank, och efter den massor med poängbrickor. Satt med J och C väldigt sent och blev nästan nervös för att inte få ut C:et, men när det gick var vinsten säkrad. Saknade JUFT i ordlistan dock, men borttagna ord har jag tydligen läst på lite bättre än nytillkomna iaf, så jag lät bli att lägga det.

Rond 5 mot Per C: Ganska jämnt genom hela om jag minns rätt. Mot slutet fick Per ut en rullning, kanske möjligen att jag kunde stoppat den. Kanske, men tveksamt. Förlorade med tre ynka poäng, men något bättre slutspel än det jag gjorde kunde jag inte hitta.

Rond 6 mot Johan S: Fick en rullning med båda blanka emot mig, men innan den kom några mjölkningsdrag medan jag istället kunde plocka rätt bra med poäng, vilket räckte.

Rond 7 mot Mikael: Satt med världens skiställ tidigt, I som enda vokal och Z bland annat. Tänkte att om Mikael inte lägger ett K nu måste jag byta rubbet. Han la ett K på ett väldigt bra ställe, ZIN(K) 34 poäng var mer än jag vågat drömma om med ett sådant ställ. Sedan blev det ganska stängt ett tag, till Mikael bestämmer sig för att öppna upp för att kunna rulla i nästa drag. Precis då har jag dragit blank och enkla brickor till det, snor läget med sNARARE. Kanske inte drömflyt genom hela matchen, men man kan inte säga annat än att Mikael hela tiden hade otur mot mig.

Rond 8 mot Patrik: Inledde med RANN för 8 poäng och fick direkt K(A)TAKRES mot mig. Patrik fortsatte vräka på med poängdrag och det kändes så kört som det bara kan bli, men jag försökte att inte ge upp utan kontra med poängdrag jag med. Plötsligt dök FÖRESLÅ upp på stället och jag var nästan ikapp, vilket jag aldrig trott i början. Massa poängbrickor i slutet här med, har för mig att jag fick ut Z bra till exempel, vilket kan ha avgjort. 398-375 till mig och det kändes som en riktigt bra match.

Rond 9 mot James: Jag la upp så snällt för hans J och det kändes rätt kört. UNIK hittade jag vilket skulle ge hyfsat med poäng, och lämna ET? kvar på stället. Men det skulle ju knappast räcka för att komma ifatt. Slängde på de brickorna med, UNIKhET, och den stod, mer än jag vågat hoppas på. Slutspelet minns jag inte så mycket av, men jag antar att jag hade en rätt rejält ledning om jag lyckades slå James...

Rond 10 Johan B: Inte mycket att säga om saken, Johan rullade bland annat två gånger i rad och segern var rätt överlägsen. Var nöjd med att ändå få ut en rull i slutet, KaNISTE(R), och skrapa ihop 369 poäng totalt mot Johans 418. Det kändes som att jag låg bra mycket mer under än så i stort sett hela matchen.

Rond 11 mot Johan R: Låst bräde, mest jag som låste kanske. Johan la upp ett K och i draget efter kom ENSAmLE(K) vilket jag verkligen trodde på. Hade hyfsade brickor själv och satt och letade åttor igenom, men gav till sist upp det. Antagligen missade jag några stycken, men när jag inte hittade någon var jag tvungen att syna Johans drag för att ha en chans. Och yes, den stod inte. Blev istället helgens gnetigaste slutspel för min del, 324-323 stod det till Johan innan brickpoäng skulle dras av och läggas till. Knapp seger, och min långsammaste match under hela turneringen.

Rond 12 mot Tord: Jag fick det mesta utom de båda blanka samt X. En rullning mot mig hade jag råd med utan problem, den gav mig ett fint läge för Y och X:et blev Tord sittande kvar med...

Rond 13 mot Måns: BESÖK på över röd med Ö på blå gav mig tidigt en ledning. Den kunde jag sedan behålla då det var jag som fick vokalerna och båda blanka i slutspelet. Kanske borde kunnat rulla, men hade så många T:n och bästa rulläget var just genom ännu ett T. Det gick bra såhär med.

Rond 14 mot Gunnar: Jag tror aldrig jag spelat så bra i en match. Men fy vad jobbigt det var... Gunnar hade båda blanka allra sist, jag hade stängt till så att ingen normal människa borde kunna ha en chans att rulla, men det var så nervöst att sitta och vänta på vad Gunnar skulle hitta på. Påhittet blev (J)uDOgREN/u(TÖ), så snyggt, men tack och lov stod den inte. Jag var helt skakig efteråt, tur att det hade lugnande effekt att krama på leoparden Niklas.

Rond 15 mot David L: David inledde med någon halvläskig sexa för att i drag två rulla. Tydligen kan jag inte stava, för jag släppte utan vidare vÄRDSLIG, det såg helt naturligt ut. Jag hoppas och tror att jag inte skulle stava det så om jag använde ordet i en text dock... Här kändes matchen totalt körd, men ge upp är ju dumt. Drog den andra blanka och rullade bROSSLA och så var jag plötsligt ifatt. Hade i stort sett alla vokaler i slutspelet, men det var inte så dumt faktiskt. David blev sittande med både C och Z, vilket nog kändes rätt tungt. Själv hade jag tre olika lägen för Z och hade nästan hoppats på att dra det.

En tredjeplats känns helt sjukt, långt mycket mer än jag hade förväntat mig, men roligt var det förstås :)

Stort grattis till Gunnar och Johan, och så ännu ett tack till Stefan, Jenny och Lisa för ett toppenarrangemang!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 01:29 
Användarvisningsbild

Jag tänker bara kommentera den enda matchen jag tycker är värd att minnas från denna turneringen :D. Jag möter Patrik Grönwall och efter att ha försökt mjölka fram en rullning äntligen hittar FASA(N)eRI men just då stänger han det läget. Senare och enda stället att lätt kunna haka en rullning så hittar jag ÖNATION med ÖNNAO+båda blanka på stället... då kommer en retlig LP för cirkus 15 poäng och stänger....vid det här laget ligger jag under med över 100 poäng jag bestämmer mig för att slänga bort ÖN på fön och hoppas på högre makter... jag får T och L och kan slänga ut NOTAbeL med två hak, jag drar upp SMATTIG med en bricka kvar i påsen men allt är hopplöst jag ligger för långt efter och han har dessutom Å och K och kan få 40 poäng på röd för läget skapat med min rullning först hittar jag matig+huri och kan få ca 20 poäng, fan förlust igen tänker jag när jag slänger runt brickorna och ser STIGMAT(A) på A i min rullning draget innan och rullat ut mig och vinner med 50 poäng...Jag kan bara tänka mig hur han måste känna sig då...matchen efter förlorar han dessutom med 1 poäng....suck livet är orättvist ibland.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 02:28 

Ungefär så här minns jag mina SM-matcher:

Rond 1
Måns E - Erika J

En underlig match, Erika fick många trevliga brickor, men båda led av obalanserade ställ. nio drag i rad var inget drag över 13p, och det var inte jag som lade de högsta poängen. Ett ÖVERtAG tidigt i matchen gjorde att jag kunde få en ledning som Erika snabbt kom i kapp eftersom jag satt på konsonantställ, med i bästa fall en vokal i. Men så dök den andra blanka upp, och som en blixt från en klar himmel dök RITSTI(F)t/S(LID) upp, Erika utmanade men visst står den. Jag vinner med 367 - 332.

Rond 2
Måns E - Jonatan L

Jag fick ungefär samma brickor som mot Erika, med den skillnaden att jag inte fick några blanka. Dessa två rullade Jonatan med. I slutet hade jag nästan rullställ, men då måste rullen börja på EL. När jag försöker mjölka ut nåt N och nåt mer så får jag Z istället. Jag har inte en chans att komma om Jonatan.
330 - 344

Rond 3
Kristina G - Måns E

Jag får det mesta, kanske inga rullbrickor men en massa fyror och andra trevligheter. En Å(TE)RSTÅ för 34p följs av en BENÅDA för 36p. Kristinas bästa drag är JA/J(E) för 44p, men vad hjälper det när returen YSTE/(JE)T för 60p kommer draget efter.
254-413

Rond 4
Måns E - Leif B

Leif är en lurig motståndare, och i början av den här matchen trodde jag att det skulle bli svårt att vinna. Många svåra ställ, med många konsonanter och högst en vokal. Dessbättre verkar även Leif ha balanseringsproblem. Dock lyckas han dra ifrån lite på grund av lite mer tacksamma brickor och väl utfört spel. När jag får en blank så börjar mina ställ redas upp, men då saknas det plats för att få ut rullningar. Till slut efter lite öppning får jag ut trettonrullen DATASEt. Att sedan Leif drar Z, och väldigt få vokaler försämrar inte läget. Jag vinner.
381 - 343

Rond 5
Måns E - Torbjörn H

En början med konsonantställ, och rätt jämnt spel. Även Torbjörn verkar ha svåra ställ, och det är väl inget toppspel direkt. Men sedan så vänder det, jag får bra betalt för honörer, Torbjörn tvingas byta en massa gånger, en rullning som jag tror är STOIKEr säkrar segern totalt. Jag drar trevliga Brickor, Torbjörn verkar få mest skräp.

På sajten står det att jag vann med 346 - 282 men jag tror att jag hade över 400 i den matchen.
346? - 282

Rond 6
Per C - Måns E

Den sämst spelade matchen av mig under hela serien. Per börjar med rullning, jag balanserar upp mitt ställ. Sen försöker jag chansa på nån rullning som inte finns. Lite senare lägger jag ytterligare en rullning som jag i o f s tror finns, men även den blir bortsynad. Per låser planen som man skall. Jag har en miljon rullställ men försöker samtidigt knapra i kapp hans ledning. Till slut får jag ut en PETNOGA, med två brickor kvar i påsen drar jag Z och M. Per sitter på J, blank ett par A och en massa andra trevligheter. Han får ut JA/EJ för 46p. Sen får han ut en massa mer poäng för resten och mitt Z:a. Hade Per suttit på Z:a och jag fått J/vokal eller blank så hade jag förmodligen vunnit, nu blir det brakförlust med över 150p.
463 - 309

Rond 7
Rose-Marie N - Måns E

En rafflande match utan rullningar. Jag tar ledningen ganska tidigt. Ser ingen anledning att öppna upp brädet. Sitter kvar på X och gör ett par misstag vilket gör att RM kan kontra med fina poäng för J. Helt plötsligt är hon nästan ikapp, brädet i princip toklåst och jag kan inte bli av med mitt X utan att öppna upp. Blir jag inte av med X så förlorar jag förmodligen matchen. Efter mycket funderande så kommer jag fram till att jag måste öppna upp med min blanka för ynka 15p med Ob(SCEN) för att överhuvudtaget kunna vinna. Sedan är jag tvungen att öppna upp mot rött för att kunna få ut X. Till slut så går det med en hårsmån att vinna efter ett (A)X för 9 p och ett N(Ä) för fyra poäng, med de två D som RM sitter kvar med och jag får poäng för. Puh ruskigt jobbigt, jag trodde inte jag var bra på slutspel :S
304-308

Rond 8
Rita Å - Måns E

Rita öppnar med PART som jag senare hakar till (PART)Y/AVYTTrA. Efter det får jag mest en vokal och en massa konsonanter. Rita kommer i fatt. I slutet är tvungen att återigen räkna på hur jag skall kunna vinna. Jag lägger en SN(U)RR som öppnar upp för rött, men som gör att hon inte kan komma i kapp, med sina inte allt för trevliga brickor på ett stängt och låst bräde. Jag vinner med 8p, och börjar inse att jag tydligen ändå är skaplig på slutspel...
350 - 358

Rond 9
Måns E - David B

Det börjar med de sedvanliga konsonantsställen, men David verkar inte ha det mycket roligare med sina vokalställ. Jag får en liten ledning. Drar ikapp ytterligare med en rull, SEMANTI(K), efter ett par drag. De lite roligare brickorna börjar komma för mig, medan David verkar mjölka för rull. Helt plötsligt leder jag med 141p, då rullar David en trippel trippel för 140p. Vad spelar det för roll när jag kan få ut Y för över 50p, och han får en massa skräp. Jag vinner matchen trots hans trippel trippel med 41p
405 - 366

Rond 10
Gunnar A - Måns E

Det var dags att vinna över Gunnar. Jag sade till honom innan matchen startade att det vore på tiden att han började dra lite dåliga brickor, och det hörsammade han. Mitt spel fungerade på toppen av sin förmåga. Gunnar fick ut en rullning tidigt i matchen, jag kontrade först med RACING för 40p, sedan rullade jag iNFETTA för en massa poäng, fick ut fyror och honörsbrickor till höger och vänster. Gunnar hade det jobbigt, och drog skräp på slutet. Jag satt på den andra blank ihop med AEONRT. Stavar fel i min hjärna och stavar ANNOTERA med bara ett N, men vad gör det när jag istället draget efter kan lägga AdERTON över rött för fler poäng. Dåvarande och Nuvarande SM-Mästaren har brutit sin segersvit på SM 2007.
300 - 419

Rond 11
Johan B - Måns E

Om matchen mot Gunnar gav mig bra brickor så var matchen mot JOhan B hemsk. Mitt första drag är KN(O)DD för 8p när jag desperat försöker få några vokaler, för det föäras jag med 4 nya hemska konsonanter. Efter tre drag ligger jag under med drygt 60p. Sedan rullar Johan... Jag försöker desperat lägga SORGF(A)ST, med ett av mina sedvanliga värdelösa ställ, men min hjärna har såklart rört ihop det, något sådant konstigt ord finns ju inte. Sedan rullar Johan igen med den andra blanka som han har dragit, hemska människa att dra bra brickor. Konstigt nog lyckas jag knapra i kapp så smått, men så klart räcker inte det. Behöver jag ens nämna att jag sitter kvar med Z:a på stället?
444 - 350

Rond 12
Måns E - Håkan N

Nu får jag Johans brickor. Och oj vad mycket trevligare det blir. Mitt största problem i början är att jag måste bli av med en massa störande Y, J, C och X för att kunna rulla. Håkan kan inte göra så mycket, får helt fel brickor. Han får en Blank men inte så mycket mer av värde. Jag behöver en rull som slutar på A men hittar ingen, dock ungefär hundra andra som exempelvis MARsVIN. I ett läge så sabbar Håkan en sLARVIG/V(M)/I(SM) över rött för snuskigt mycket poäng, men jag får ut VARLIG/LO(V) för 42p istället. Dessutom drar jag ytterligare rullbrickor efter det. På slutet sitter jag på rullning som jag tror står, men eftersom jag ändå leder med över 40p, Håkan har hopplösa brickor, så safar jag och lägger något för 30p. Jag vinner komfortabelt.
401 - 327

Rond 13
Måns E - Inger W

Ytterligare en match med hopplösa ställ. Det vill man inte få mot en såpass skarp spelare som Inger, i en viktig medaljmatch i ett SM. Jag sitter mest på konstiga ställ och har svårt att komma ikapp den ledning som Inger har lyckats få. På slutet inser jag att jag måste rulla för att kunna komma i kapp. Kvar på min kryssbricka finns två blanka och ett par A och lite annat användbart. Jag lägger HÄR(D) för åtta poäng och får upp de tre sista brickorna SGM. De passar inget vidare ihop med mina SING. Matchen är körd, Inger vinner.
273 - 342

Rond 14
David L - Måns E
David börjar med rullning. Jag får lägga Z(U)LU för 19p. Jag börjar sakta ta mig ifatt hans leding. Drar en blank och rätt så trevliga brickor. En sANERIN(G) mot rött efterföljs av ett 9p drag från David. Det är väldigt jämnt, och jag lyckas att rulla STADIuM/u(R)/M(O), och kommer i kapp. I påsen drar jag Ä, Y, U, M, R. David har bara konsonanter. Jag drar ifrån mer och vinner stort. En riktigt välspelad match med flyt.
341 - 425

Rond 15
Måns E - Henrik J
Helt sanslöst konstig match. Jag börjar med s(Ö)NDRIG. Henrik tycker dock att det är fånigt att bara rulla i öppningsdraget och rullar istället i sina tre första drag. Jag sitter dessutom nästan på rullbrickor, ett J av alla brickor sabbar det. Henrik får dock senare sitt rättmätiga straff för sina tidiga rullningar och drar vokal eller konsonantställ. Jag kommer sakta ikapp, men att komma ikapp två fler rullningar med lite tid på klockan är jobbigt. Konstigt nog lyckas jag hålla ihop det och det blir mer spännande på slutet än vad man först kunde tro. På slutet sitter jag med LIFTARE, men det går inte att få ut, inte heller någon av de åttor som finns med de brickorna. Jag förlorar med bara 20p, och känner mig rätt nöjd med mitt spel, men tycker att det är onödigt att Henrik skall börja dra brickor just mot mig :S

Med några få undantag så är jag mycket nöjd med mitt spel under helgen. Nu skall jag börja plugga listor också, så nästa år får Gunnar se upp!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 02:36 

Sista matchen mot Henrik slutade 389 - 409

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 08:24 

Jag är jättenöjd med min insats :D

Hela 3 matcher förlorade jag på att jag fick det där förbannade Z som sista eller näst sista upplocket. Och som då gjorde att jag fick minus och motspelaren plus :x

Så det hade lika gärna kunnat sluta med att jag fick 11 vinster :roll:

Jag är tacksam för att jag fick hålla mig frisk genom hela tävlingen eftersom jag fick avstå ifrån SM både 2005 och 2006 på grund av hälsoskäl.

Sist men inte minst vill jag tacka Stefan F och hans medhjälpare som verkligen har gjort sitt yttersta för att få denna tävlingen till att bli något man minns med glädje.

Trevligt att träffa nya och gamla scrabblare :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 11:12 
Användarvisningsbild

Om någon eventuellt har missat det så ligger alla resultat och placeringslistan under Turneringar -> Direktsändning.

Där finns även preliminära ratingförändringar. Eventuellt kommer ett matchresultat behöva justeras, vilket i så fall medför att den slutgiltiga ratingen blir något annorlunda för dem som liggger på den nedre delen av placeringslistan.

Slutgiltig ratinglista kommer inom kort.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 11:30 

Grattis Gunnar! Otroligt starkt, men inte helt överraskande, att du lyckades försvara titeln i det här startfältet. Jag är nästan ännu mer imponerad av Johan och Inger, stort grattis till er också (hoppas Johan kan glädjas åt silvret snart).

Min egen insats skulle jag vilja beskriva som ett rejält fiasko och jag är mycket besviken. Vet inte om jag orkar analysera det närmare, kanske kommer det en rapport senare. Hur som helst säger det en del om det fantastiska arrangemanget att det ändå var sjukt kul att vara med. Tack Stefan och medhjälpare!

Tack Gustaf, jag tänkte just fråga om det. Det vore trevligt om den informationen var kvar permanent på sajten så man kan fördjupa sig i upphämtningar, pj-avgöranden och annat i efterhand.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 11:58 

Ja, tusen tack alla med- och motspelare och alla arrangörer som jobbat hårt för ett så fantastiskt SM! Jag är inte särskilt nöjd med vare sig mina prestationer eller mitt resultat (hängde de ihop, tro?), men så här dagen efter har jag redan förträngt allt utom att det var en riktigt rolig scrabble-helg.

Jag får glädja mig åt det rent numerologiskt snygga i att hamna på den exakta mitten, och så förstås - efter en del buddhistiska övningar i ödmjukhet - åt brorsans snygga upphämtning och femteplats.

De långa matchreferaten står den andra Jonés för, själv nöjer jag mig med att konstatera att mina matcher överlag var otroligt ojämna. Antingen spelade jag bra med bra brickor, eller så satt jag med skitbrickor och så poängskillnaden växa för varje drag. Vet inte hur många slutspelsställ med Z jag glott på de senaste dygnen. Jag kan bara buga mig för mästarna som kan förvalta alla sorter, och vinner i både med- och motvind. Det känns faktiskt inte det minsta orättvist att jag bara fick komma på besök i finrummet en enda gång den här helgen.

Den enda match jag överhuvudtaget vill minnas, är min sista mot Leif. Vi möttes i bitterhet och besvikelse över våra usla resultat, och gnällde över vilka förfärliga brickor som drabbat oss hela helgen. Sedan satte en fantastisk match igång, som började med att jag fick ANDJAKT på given och att Leif svarade med ELEgANS strax därpå, sedan bara fortsatte det i samma stil. Brickorna smattrade ut på brädet i rekordfart, det ena kreativa utlägget efter det andra. Och efter en dryg halvtimme fick Leif se sig besegrad med 430-421. Även om jag väl var lite gladare än han då, tror jag att vi båda ändå kände att vi hade återupprättat vår scrabble-heder en aning.

Sen är jag jätteglad för mitt fina choklad-scrabble, som till sist hamnade i rätta händer trots att jag skrivit mitt namn så slarvigt på jubileumsordlistan. (Tack Erik, juryn och tack Pia!!)

Nu ska jag bränna mina ordlistor, för nu är det slutgiltigt bevisat att mina resultat bara blir sämre ju mer jag pluggar. Vi ses på nya SAOL13-Ordspel!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 12:05 

det har vart jätteroligt stort tack till arangörerna och för på alla som vann mot mig.........

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 12:51 

Jag säger det gärna igen: Stort tack till arrangörerna och stort grattis till medaljörerna. Allt har varit fantastiskt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 12:58 

Kan inte annat än instämma till 100% med föregående talare!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 14:26 

såg på resultatlistan nyss. eller vad jag trodde var resultatlistan iaf att min frirond inte är inräknad bland vinster? finns det fler än en resultatlista? vart är dem? den så jag vet jag kollat på rätt? :?:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 14:35 

http://www.scrabbleforbundet.se/index.p ... Itemid=259

den här var det jag tittade på jag ser att bara fjorton matcher är redovisade men om frirond ska räknas med så har jag alltså fem vinster o 10 förluster...
men jag vet inte man kanske inte skriver ut frirond?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 14:37 

Nej, det gör man inte. Det är länkat till speldatabasen och har man inte spelat en match (t.ex. frirond i detta fallet) så syns det inte i listan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 16:17 

Efter 70 mils mörkerkörning, 8 timmar med Flaxie i bilen :wink: och 3 timmars berg- och dalbaneliknande sömn är jag nu redo för en kort summering av detta SM:

VINNARE: Stort GRATTIS Gunnar! Starkt att vinna 2 år i rad.
ARRANGEMANG: Helt lysande! Tack Stefan och Örebro-gänget, får vi hyra in er som konsulter när det är dags för SM i Umeå?
MITT EGET SPEL: Gjorde mitt bästa men hade hopplösa uppgifter i 6 matcher, behöver träna på att dra rätt brickor från påsen. Är nöjd med min knappa seger över Yann (då vi båda trodde att matchen var över) och den avslutande glad-scrabble-matchen mot Erika.
NÄSTA SM: Jag kommer att lägga in en motion till Scrabbleförbundet om att nästa SM skall spelas med 2 brickpåsar. I den ena ska alla dåliga brickor ligga och i den andra alla bra. Sedan måste båda spelarna dra lika många brickor från respektive påse. :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 17:14 
Valberedningen

Måns_E skrev:
Rond 11
Johan B - Måns E

Om matchen mot Gunnar gav mig bra brickor så var matchen mot JOhan B hemsk. Mitt första drag är KN(O)DD för 8p när jag desperat försöker få några vokaler, för det föäras jag med 4 nya hemska konsonanter. Efter tre drag ligger jag under med drygt 60p. Sedan rullar Johan... Jag försöker desperat lägga SORGF(A)ST, med ett av mina sedvanliga värdelösa ställ, men min hjärna har såklart rört ihop det, något sådant konstigt ord finns ju inte. Sedan rullar Johan igen med den andra blanka som han har dragit, hemska människa att dra bra brickor. Konstigt nog lyckas jag knapra i kapp så smått, men så klart räcker inte det. Behöver jag ens nämna att jag sitter kvar med Z:a på stället?
444 - 350

Här har vi ett grovt fall av historieförfalskning. Några två rullar presterades inte i matchen. Däremot la jag en fin hakning BUTELJ + T(RÅDLÖS) för en hel millevitt poäng.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 17:16 

Det blir nog inga större problem med att få igenom den motionen, Leif! :-D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 17:41 
Fast jag skulle förmodligen, på något konstigt sätt, ändå bara dra dåliga brickor, världen är full av sådana!! (truffan)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 18:53 
Nja, jag är i a f helt säker på att du fick ut en rull Johan, undrar om det inte var OmRINGA.

/Måns

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 19:24 
Användarvisningsbild

Råkar sitta med högen här på kontoret.. :)

BUTELJ + T(RÅDLÖS) gav 49 p.
SÖC(K)EN gav 50 p.
OmRINGA kom mycket riktigt för 76 p.

Mot detta fyrverkeri kunde Måns sätta upp en bortsynad *SORGFAST.

Senast redigerad av Stefanf mån 05 nov, 2007 21:35, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 19:32 

Jag tror t.o.m. det var SÖCKEN.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 19:40 
SÖC(K)EN var det.

/Robinson-Robban

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 nov, 2007 19:47 

sicken en

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa